انجام یک معامله‌ی مالی برای دریافت سود به وسیله‌ی خرید و فروش سهام، ارز و فلزات یا سنگ‌های گران قیمت با استفاده از تفاوت قیمت بین یک بازار با بازار دیگر را آربیتراژ می‌گویند. بهترین شکل این معاملات، شرایط را برای دریافت سود با ریسک کم یا بدون هیچ ریسکی را بوجود می‌آورد. سرمایه گذاران با دیدن تفاوت قیمتی که امکان دارد بین بازار‌ها بوجود آید، این توانایی را دارند که با بوجود آوردن آربیتراژ سود‌های چشمگیری کسب کنند. باوجود اینکه نمی‌توان همیشه از آربیتراژ استفاده کرد، ولی سرمایه گذاران به دلیل اینکه در این سرمایه‌گذاری ریسک وجود ندارد به دنبال کسب این فرصت هستند. ما در تیم تحلیلی صرافی فراچنج در این مقاله به بررسی اطلاعات پیرامون عنوان آربیتراژ می‌پردازیم، با ما همراه بمانید. .

آربیتراژ چیست؟

تعیین میزان ارزش یکسری سرمایه‌ی ارزشمند مثل طلا و… در بازارهای گوناگون با قیمت‌های مختلف به صورت همزمان، یک نوع معامله‌ی خرید و فروش به نام آربیتراژ است. سود سرمایه گذاران به وسیله‌ی همین اختلاف قیمت مابین بازارها است. مثل اوراق بهادار، ارزها، صندوق‌های آربیتراژ، فلزات گرانبها، سهام و اوراقه قرضه.

بازارها هریک نوعی عملکرد مخصوص خود را دارند و از موارد گوناگونی تاثیر می‌پذیرند. اکثر اوقات قیمت ابزار‌های سرمایه‌گذاری در بازار‌های گوناگون یکسان است. ولی گاهی اوقات بین بازار‌ها تعادل وجود ندارد؛ در نتیجه قیمت بین بازار‌ها مختلف است. سرمایه گذاران با دانستن این جریان، سریعا ابزار سرمایه‌گذاری را در بازار ارزان خریده و در بازار گرانتر به فروش می‌گذارند. بر اساس اینکه تفاوت قیمت مثبت است، پس سرمایه گذار بدون ریسک سود دریافت می‌کند.

نحوه کسب سود از آربیتراژ

روش معاملات آربیتراژ خیلی ساده است. در زمان اختلاف قیمت بین بازارها، این ابزار سرمایه‌گذاری از بازاری باقیمت کم خریده و در بازاری باقیمت بالا به فروش می‌گذارد. با این وجود، عاملی برای بالابردن قیمت خودروی خریده شده و اعمال ریسک موجود نیست، پس بخاطر قیمت بالاتر در بازار‌های دیگر باید آن را با یک معامله سریع بفروشید. یکی از ویژگی و فعالیت‌های اساسی در آربیتراژ سرعت عمل بالا است. همانطور که این تفاوت قیمت غیر طبیعی است، طی زمان خیلی کوتاه بازگشت به حالت عادی دارد. پس زمانی که با آربیتراژ خرید می‌کنید، باید فروش سریع انجام دهید.

این فرایند خیلی ساده بنظر می‌رسد؛ اما در اصل آربیتراژ یک فرایند سخت است. سختی آربیتراژ بخاطر نبود یک فرایند منظم است، و زمانی رخ می‌دهد که قیمت در بازارهای گوناگون متفاوت است. وقتی بازار دچار نقص شده است، پس سرمایه گذار، قبل از این که بازارها متوجه اختلاف قیمت شده و بخواهند اصلاح کنند، باید معامله را انجام دهد.

آربیتراژ نوعی روش قدیمی برای بدست آوردن سود و دارایی در بازار‌های درحال حاضر است. چرا که فناوری‌های بوجود آمده و ارتباطات مابین بازار‌ها باعث ایجاد تعادل قیمت بین بازار‌ها شده است. براین اساس که امروزه ایرادی بین بازار‌ها نیست، پیدا کردن عیب‌ها خیلی سخت است. ایرادات در بازارها خیلی سریع درست می‌گردند.

چه کسی آربیتراژ می کند؟

اینکه فقط باید یک سرمایه گذار قدیمی بود، ملاک انجام معاملات به این طریق نیست. افراد سرمایه گذاری که جدیدا به این بازار وارد شده اند و یا تجارب زیادی ندارند، انجام آربیتراژ امکان پذیر نیست؛ چراکه افراد باید دقت بالا، علم زیاد و توانایی قابل توجه برای این معامله داشته باشد. همچنین بدست آوردن تجربه ی مناسب برای مسلط بودن به بازار، در یک زمان لازم است. پس فرایند انجام آربیتراژ به دست سرمایه گذاران حرفه ایی که اطلاعات ودانش مالی زیاد همراه تسلط به بازار های مالی دارند، صورت می‌گیرد.

آیا آربیتراژ قانونی است؟

برای اینکه محیطی را برای آربیتراژ بوجود آورد، دخالت غیرقانونی لازم نیست؛ درنتیجه فرایند آربیتراز غیر قانونی نیست. آربیتراژ درواقع فرصتی برای سرمایه گذاران است تا از شرایط ناهموار سود بدست آورند و به طور کلی راه حل قانونی و  پیشنهادی است. چراکه سرمایه گذار در این نوع معامله، چیزی را تغییر نمی‌دهد. زمانی که همچین مواردی در بازار‌ها بوجود می‌آید، به معنای یک ایراد در بازار است. با پیشرفت بازار‌های مالی این شرایط کاهش پیدا کرده و امکان دارد به زودی نابود گردد.

محصولات سرمایه گذاری با معاملات Arbitrage چیست؟

انجام آربیتراژ در بازار های داخلی و خارجی امکان پذیر است. ارزهایی مثل فلز گرانبهای طلا و دلار آمریکا یا کشور های دیگر بیشتر استفاده می گردند. به غیر از این گزینه ها، موارد زیادی برای استفاده وجود دارد. تعدادی از این محصولات مثل طلا، فلز گرانبها، کالاها، پول، ارزخارجی و ارزدیجیتال با آربیتراژ معامله را انجام می دهند.

آربیتراژ ارز چیست و چگونه انجام می شود؟

به فعالیت‌هایی که ارز کشور‌های گوناگون را به ارز کشور ثالث تبدیل می‌کند Arbitrage ارز می‌گویند. مثلا با درنظر گرفتن میزان ارزش دلار و یورو در بین هم و در بین لیر، شرایط کسب سود از معامله‌ی این ارزها وجود دارد. در حال حاضر آربیتراژ ارز عملی محال است و قطعا باید درباره‌ی نرخ ارز و پیگیری آن برای انجام این معامله کسب کرد.

چگونه در آربیتراژ ارز سرمایه گذاری کنیم؟

به آربیتراژ ارز، تجارت مثلثی می‌گویند؛ چراکه از سه عضو به وجود آمده است. زمانی که ارزی را به ارز دیگر تبدیل می‌کنید، به طریق پول ارز سوم را بدست آورده و ارز سوم به ارزی که از اول در این معامله سرمایه‌گذاری شد تبدیل شده است. برای درک بهتر این جریان به مثال توجه کنید.

  • ۱ دلار = ۲ لیر ترکیه
  • ۱ یورو = ۱.۵ دلار
  • ۱ یورو = ۳.۵ لیر ترکیه

برای تبدیل آربیتراژ ارز روی قیمت‌های بالا فرایند زیر انجام می‌گردد:

  • با۱۵ دلار، ۱۰ یورو
  • ۳۰ لیر، ۱۵ دلار
  • و با ۱۰ یورو، ۳۵ لیر دریافت می‌گردد.

هرچند رخ دادن این جریان خیلی غیر ممکن است؛ ولی نوعی فرصت برای استفاده است چراکه ۳ ارز متفاوت در آن حضور دارد. این عملیات باید با سرعت بالا و بدون توقف صورت یابد؛ چراکه ارز‌ها درحال تغییر میزان ارزش هستند و تفاوت منفی در آخرین نقطه از مرحله باعث حذف یا کاهش سود می‌گردد.

Arbitrage در بازارهای ارز دیجیتال

در بازار های کریپتوکارنسی، به روشی که کاربران و سرمایه گذاران از اختلاف قیمت به میزان خیلی کم مابین رمزارزها در تعدادی بازار و صرافی سود دریافت می کنند آربیتراژ در بازارهای رمزارز می گویند. در واقع به تعدادی فعالیت بین دارایی دیجیتالی در یک صرافی، به صورت هم زمان در صرافی دیگر که قیمتی بیشتر دارد، آربیتراژ در بازار های رمزارز می گویند.

محبوبیت آربیتراژ در بازارهای کیریپتوکارنسی هرروز بیشتر از قبل است. علت این اتفاق، بی ثباتی بازار های مالی ارزهای دیجیتال در برابر مابقی بازار های مالی است. در نتیجه قیمت سرمایه ها ارزهای دیجیتالبه شکل چشمگیری داخل یک دوره زمانی مختلف است؛ همچنین معامله دارایی های ارز دیجیتال در سطح بین المللی و جهانی درون صدها صرافی 24/7 صورت می گیرد، احتمال اینکه معامله گران به روش آربیتراژ سود های زیادی بدست آورند بسیار بالا است.

چگونه از Arbitrage ارزهای دیجیتال سود کسب کنیم؟

آربیتراژ رمزارز خیلی راحت‌تر از آربیتراژ کلاسیک است؛ چراکه دسترسی به صرافی‌های ارز دیجیتال به صورت شبانه روز در سطح بین المللی و البته محلی وجود دارد. طبق این گفته‌ها آربیتراژ ارزهای دیجیتال به چه صورت است؟

بخاطر وجود غیرمتمرکز بودن و نوسانات در ارزهای دیجیتال، تفاوت قیمت ممکن است بین یک رمز ارز معامله شده در دو صرافی جدا از هم قرار گرفته باشد. تریدر برای استفاده از سود اختلاف قیمت تلاش می‌کند. به این معنی که، معامله‌گر یک رمزارز را از صرافی که مقدار پایینی قیمت دارد خریده و به کسی که قیمت بالاتر دارد می‌فروشد.

به این مثال از ارز دیجیتال بیت کوین توجه کنید. فرض کنید قیمت بیت کوین بین دو صرافی ارز دیجیتال مختلف است. تصور کنید رمزارز بیت کوین را در سطح ۵۰ هزار دلار به وسیله‌ی Bitlo، که یک صرافی رمزارز در ترکیه است خریده اید. اکنون با فروختن این دارایی در صرافی دیگر مثلا B، که قمت بیت کوین ۵۰۴۰۰ دلار است، ۴۰۰ دلار سود بدست آورید. همینطور به غیر از دلار آمریکا می‌توانید از استیبل کوین‌ها مثل تتر داخل این تراکنش‌ها بهره ببرید.

با این وجود باید کارمزدهای پرداخت شده‌ی تراکنش‌ها طی معاملات آربیتراژ در بازارهای پول رمزارزها، بررسی کنید. همینطور به غیر از پرداخت کارمزد معامله انجام شده در صرافی باید، هزینه‌ی تراکنش کارمزد منتقل کردن رمزارز را پرداخت کرد.

استراتژی های آربیتراژ ارزهای دیجیتال

تریدر‌های بازار‌های کریپتوکارنسیی، توانایی گزینش روش‌های گوناگون آربیتراژ را دارند. در این هنگام کاربردی ترین‌های آن‌ها:

  • آربیتراژ غیر متمرکز
  • آربیتراژ بین بورسی
  • آربیتراژ سه گانه یا مثلثی
  • آربیتراژ غیرمتمرکز

ساده‌ترین صورت آربیتراژ در ارزهای دیجیتال این نوع آربیتراژ است و براساس یک رمزارز در یک صرافی و فروش در یک صرافی دیگر است، مثل مثال خرید بیت کوین (BTC) که بیان کردیم.

  • آربیتراژ بین بورسی

ساده ترین صورت آربیتراژ در ارزهای دیجیتال این نوع آربیتراژ است و براساس یک رمزارز در یک صرافی و فروش در یک صرافی دیگر است، مثل مثال خرید بیت کوین (BTC) که بیان کردیم.

  • آربیتراژ مثلثی

در این روش جا به جایی دارایی رمزارزها بین ۳ و چند تا در یک صرافی یکسان است، تا از اختلاف قیمت بین یک یا دو ارز دیجیتال بهره برد. مثلا یک معامله‌گر می‌تواند یک چرخه معاملاتی بوجود آورد که با بیت کوین آغاز و با همان تمام گردد.

در این نوع تراکنش فرد معامله‌گر می‌تواند اتر را با بیت کوین بخرد و بعد با کاردانو عوض کرده و در آخر دوباره می‌تواند کاردانو را به بیت کوین تبدیل سازد. همه‌ی معاملات در یک صرافی صورت می‌گیرد. درنتیجه تریدر به برداشت و واریز دارایی ندارد.

خلاصه مطالب

به صورت کلی گفتیم هدف آربیتراژ به دست آوردن سود از اختلاف قیمت های یک سرمایه است. مانند افرادی که خرده فروشی به صورت فیزیکی انجام می‌دهند. مثلا دلالان ماشین های دست دوم، ماشین را از شهری که قیمت پایین دارد خرید می‌کنند و در شهری که قیمت بالا دارد می‌فروشند. معاملات به این روش موارد زیادی مثل ارزها، خرید فروش سهام و رمزارزها و مشتقات را در بر می‌گیرد. مثلا ارزی در لندن 6 یورو و در نیویورک 5/7دلار معامله گردد، زمینه ی ورود به معاملات آبیتراژ فراهم شده است.

به طور کلی مقدار سرعت تراکنش ها در روند معاملاتArbitrage بسیار اهمیت دارد. یک سیستم قوی که اینترنت با سرعت بالا و برنامه های معادلاتی از پیش تعیین شده دارد، دارای توانایی بسیار ماثری است. البته آربیتراژ مثل تمام روش های معامله خطراتی دارد که باید در نظر داشت. به طور کلی استفاده از Arbitrage با تجربه و تسلط به کاربرد آن در معاملات کریپتوکارنسی می‌تواند بسیار سود خوبی را در بر بگیرد.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل