تفاوت توکن و کوین چیست؟ آشنایی با بازار کریپتوکارنسی‌ها برای اغلب افراد معمولا با بیت کوین و اتریوم شروع می‌شود. اما هرچه در این فضا عمیق‌تر شوید، با اصطلاحات بیشتر و جدید‌تری آشنا خواهید شد. در ین رابطه یک سوال پر تکرار کاربران این است که پس از بیت کوین سایر رمز ارزهای به وجود آمده چه هستند؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید، به تمام ارزهای دیجیتال پس از BITCOIN می‌گویند. کلمه دیگری که ممکن است با آن مواجه شوید «آلت کوین» هست.

اگر به بازار مالی ارزهای دیجیتال علاقه‌مند باشید، بدون شک با دو واژه کوین و توکن زیاد رو به رو می‌شوید. کوین واژه‌ای است که به بیت کوین اطلاق می‌شود، دلیل آن هم بلاکچین اختصاصی این رمز ارز هست. اما سایر ارزهای دیجیتال به دلیل اینکه بر بستر بلاکچین دیگر ارزها هستند و یا استفاده از بخشی از بلاکچین یک ارز اصلی به دسته‌بندی‌های دیگر تقسیم می‌شوند و به طور کلی به آن‌ها توکن یا آلت کوین می‌گوییم.

حالا اگر می‌خواهید در رابطه با اینکه توکن چیست؟ کوین چیست؟ و اینکه تفاوت توکن با کوین چیست؟ اطلاعات دقیق‌تری به دست بیاورید، در ادامه این مطلب از صرافی ارز دیجیتال فراچنج به تمامی سوالاتتان در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

کوین چیست؟

تعریف کوین:

هر ارز دیجیتالی که بلاکچین اختصاصی و مستقل داشته باشد را کوین می‌نامیم. این مهم‌ترین تفاوت توکن و کوین است. در حال حاضر تنها به بیت کوین، COIN می‌گوییم. کوین‌ها از صفر طراحی می‌شوند و اختصاصی اند، مانند زمانی که برای کسب و کار شما یک اپلیکیشن اختصاصی طراحی می‌شود.

کوین، یکی از پرکاربرد‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است و با فعالیت در بازار کریپتوکارنسی آن را زیاد خواهید شنید. این دارایی دیجیتال با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری شده ایجاد می‌شود. این بدین معنی است که تمام اطلاعات مربوط به دارایی دیجیتال در بستر بلاکچین ذخیره می‌شود و COIN‌ها به صورت فیزیکی در دسترس نیستند. نکته مهم در رابطه با این دارایی دیجیتال این است که، کوین ها، تقسیم پذیر، قابل استخراج، قابل معامله و تعویض‌پذیر هستند، هچنین عرضه آن‌ها به صورت محدود است.

توکن چیست؟

تعریف توکن:

از لحاظ فنی، توکن کلمه‌ای برای «کریپتوکارنسی» یا «رمز ارزها» است؛ اما به طور کلی این واژه تعریف تخصصی‌تری نیز دارد. در واقع توکن را می‌توان توصیفی برای تمام ارزهای رمزنگاری شده به غیر از بت کوین دانست. از سوی  دیگر «توکن» می‌تواند تعریفی برای ارزهای رمزنگاری شده غیر متمرکز که بر بستر بلاکچین سایر ارزها ایجاد می‌شوند نیز باشد. توکن‌ها دارای طیف بسیار گسترده‌ای هستند و کاربردهای مختلفی در بلاکچین دارند.

توکن ها، شباهت بسیار زیادی به کوین‌ها دارند؛ token‌ها به کمک تکنولوژی بلاکچین ساخته می‌شوند. اما با همه اینها، توکن بومی بلاکچین نیست و اغلب به کمک یک قرار داد هوشمند به بازار ارزهای دیجیتال وارد می‌شود.

برای درک بهتر این اصطلاح از ارزهای دیجیتال، بیایید چند مثال را بررسی کنیم. آیا می‌دانید FTT چیست؟ بله، به زبان ساده «FTT» یک توکن است که توسعه دهنده آن صرافی FTX هست و آن را به عنوان توکن عمومی پلتفرم خود ساخته و به بازار عرضه کرده است.

یک مثال دیگر؛ ارز دیجیتال جدید WBT که دارایی WhiteBIT محسوب می‌شود. توکن WBT می‌تواند مزایایی بسیاری را در اختیار کاربران پلتفرم WhiteBIT قرار دهد.

قطعا حالا دریافتید که، توکن همانند یک دارایی دیجیتال عمل می‌کند و می‌توانند نشان دهنده مالکیت در یک DAO، یک محصول دیجیتال و یا حتی NFT باشند. کاربران این توکن‌ها را همانند کوین خرید و فروش می‌کنند؛ اما با این حال از آن‌ها نمی‌توان به عنوان واسطه استفاده کرد.

تعریف توکن به بیان ساده: ارزهای دیجیتالی هستند که شباهت بسیار زیادی به کوین دارند. از این دارایی‌های دیجیتال در یک پروژه می‌توان به عنوان روش پرداخت استفاده کرد. توکن‌ها اغلب بر بستر یک بلاکچین دیگر ساخته می‌شوند.

ویژگی توکن ها عبارت اند از:

توکن‌های ارز دیجیتال ویژگی و کاربردهای متنوعی دارند. به جرات می‌توان گفت این سکه توانسته‌اند فضای بازارهای مالی را به طرز قابل توجهی متحول کنند. اگر بخواهیم برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های TOKENها را که عامل اصلی تفاوت توکن و کوین هستند را نام ببریم، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • سودمندی: توکن‌ها برای استفاده از اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps) که برای آن‌ها ساخته شده اند، ضروری هستند.کاربران می‌توانند از توکن‌ها برای پرداخت هزینه ها، انجام اقدامات یا دریافت مزایا استفاده کنند. در نتیجه این کاربردها، به دلیل مواردی همچون کم بودن میزان کارمزد‌ها کاربران، در یک معامله سود قابل توجهی را تجربه می‌کنند.
  • حاکمیت: توکن‌ها می‌توانند در فرآیند تصمیم گیری بلاک چین یا dApp به کاربران کمک کنند. کاربران می‌توانند از توکن‌ها برای رای دادن به پیشنهادها، تغییرات و موارد مشابه استفاده کنند.
  • قابلیت تعامل: توکن‌ها می‌توانند ارتباط و سازگاری میان زنجیره‌ای را ممکن سازند. برخلاف سکه ها، توکن‌ها می‌توانند توسط بلاک چین‌های مختلف پشتیبانی شوند.

همچنین توکن‌ها مانند ارز دیجیتال برای پروتکل ارائه شده به آن‌ها هستند. آن‌ها می‌توانند به کاربران دسترسی، حقوق یا پاداش بدهند.

چرا توکن ها مهم هستند؟

توکن به یک دارایی دیجیتال است که برای یک پروژه غیرمتمرکز ساخته شده. ین ارزها بر روی یک بلاکچین از پیش ساخته شده فعالیت می‌کنند. افراد می‌توانند از این توکن‌ها برای خرید یا فروش مواردی همچون: سهام، اوراق قرضه و غیره برای کسب سود استفاده کنند. همچنن توکن‌ها می‌توانند به دارایی‌های فیزیکی ماننداثر هنری، ملک، خدمات یا سایر موارد این چنینی نیز ارزش دیجیتال دهند.

TOKENها قابل برنامه ریزی هستند، به این معنی که این دارایی‌های دیجیتال روی پروتکل‌های نرم افزاری شامل قراردادهای هوشمند اجرا می‌شوند. چنین قراردادهایی نقش‌ها و ویژگی‌های توکن‌ها و قوانین تعامل شبکه را مشخص می‌کنند. با توجه به اینکه این رمزارزها بدون مجوز هستند، برای استفاده از آن‌ها در سیستم نیازی به اعتبارنامه خاصی نیست. علاوه بر این، هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد که این سیستم را اداره کند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم توکن‌های رمزنگاری، شفافیت است؛ چرا که هر کسی می‌تواند قوانین و تراکنش‌های پروتکل را مشاهده و تایید کند.

تفاوت توکن و کوین چیست؟

در ادامه این بخش، بررسی می کنیم که تفاوت های کوین و توکن های رمزنگاری شده چه هستند. مهم ترین تفاوت های بلاکچین عبارت اند از:

1-تفاوت در بلاکچین:

خوب، بزرگ‌ترین تفاوت این است که – در حالی که کوین‌های کریپتو بلاک چین‌های خودشان را دارند، توکن‌ها از بلاک چین‌های سایر کوین‌ها استفاده می‌کنند. (نکته: همه بلاک چین‌ها امکان ایجاد توکن روی آن‌ها را ندارند!)
برای درک بهتر این تفاوت، تصور کنید که هر کوین  نوعی ساختمان است. در دنیای ما ساختمان‌ها با ویژگی‌های متفاوت وجود دارند؛ برخی ساختمان‌ها بزرگ تر، برخی کوچک و. . هستند. هر یک از این موارد کارکرد و ویژگی‌های متفاوتی دارند، درست است؟

به عنوان مثال:

برخی ساختمان‌ها پارکینگ‌های بزرگی دارند که در آن‌ها می‌توانید تعداد زیادی خودرو در آن پارک کنید. اما در مقابل، ساختمان‌های کوچکی نیز (مثلا خانه‌های شخصی) وجود دارند که ممکن است به طور کلی مکان مشخصی برای خودرو نداشته باشند!

خوب، در این مورد، بیایید تصور کنیم که توکن‌های رمزنگاری شده در واقع ماشین‌هایی هستند که می‌توانند در کنار ساختمان‌های شهر مجازی که به آن‌ها اشاره کردیم، پارک شوند. اگر یک ساختمان ظرفیت لازم را نداشته باشد، قطعا انجام این کار امکان‌پذیر نیست.

به همین ترتیب، برخی از بلاک چین‌های سکه کریپتو به توسعه دهندگان اجازه می‌دهند روی آن‌ها توکن بسازند، در حالی که برخی دیگر این کار را نمی‌کنند.

چرا؟ چرا که توسعه دهندگان سکه صرفا بلاک چین‌های خود را به این شکل طراحی کرده‌اند تا اهداف متفاوتی را دنبال کنند. برخی از سکه‌ها با این هدف ساخته شدند که فقط به ماموریت خود عمل کنند. به عنوان مثال، بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده بود که فقط معادل پول در دنیای مجازی باشد و همین.

در طرف مقابل، coin‌های دیگر به گونه‌ای طراحی شده بودند که نه تنها ویژگی‌های خاص خود را داشته باشند، بلکه با اشتراک‌گذاری عملکرد خود با توکن‌هایی که می‌توانستند راه اندازی شوند و مطابق با سکه اصلی که آن توکن‌های بلاک چین روی آن راه اندازی شده بودند، عمل کنند.

محبوب‌ترین بلاک چین‌ها برای ایجاد توکن، Ethereum، زنجیره هوشمند بایننس و TRON هستند.

۲-اهداف پروژه ها:

تفاوت توکن و کوین در مورد دوم مربوط به اهداف آن‌ها است. سکه‌های رمز نگاری شده معمولا هدف بزرگ‌تری دارند و استفاده از آن‌ها عمومی‌تر است، در حالی که کاربرد توکن روی پروژه‌های خاص تمرکز می‌کند.

به عنوان مثال:

گیج کننده به نظر می‌رسد؟ اجازه بدهید در این رابطه نیز چند مثال برایتان بزنیم.

بیایید بیت کوین و توکن یونی سواپ را در نظر بگیریم. بیت کوین بزرگ‌ترین رمزارز بازار است. بیشتر مردم موافق هستند که مورد استفاده آن «حفظ ارزش دارایی» است. به این معنی که مردم با این امید در بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند که ارزش سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها افزایش یابد یا حداقل پول آن‌ها ارزش خود را حفظ کند.

شما با این دیدگاه بسیار کلی و گسترده، موافق نیستید؟

در حال حاضر، توکن Uniswap یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های رمزارز غیر متمرکز به نام Uniswap است. این صرافی به شما اجازه می‌دهد تا یک نوع توکن Ethereum را به شیوه‌ای ناشناس و بدون نظارت هیچ شرکت رسمی بر این فرآیند (در نتیجه غیر متمرکز است) با نوع دیگری مبادله کنید. با این حال، توکن یونی سواپ برای این معاملات مورد نیاز نیست.

پس… از آن‌ها برای چی استفاده می‌شود؟

دارندگان توکن یونی سواپ می‌توانند به تغییرات و ارتقاها در صرافی مورد نظر رای دهند. ممکن است به دلیل مبادله توکن‌های دیگر در این پلتفرم، پاداش یا تخفیف دریافت کنند. در اینجا، مورد استفاده از توکن یونی سواپ بسیار مناسب است و به شدت به پلتفرم صرافی غیر متمرکز مربوط می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت‌هایی که برای این دو دارایی دیجیتال وجود دارد را در این بخش با مثال توضیح دادیم. امیدواریم با این نکات اهمیت تفاوت توکن و کوین را دریافته باشید.

همچنین می‌توانید، تفاوت توکن و کوین‌ها را به صورت کامل در جدول زیر مشاهده کنید:

چرا تفاوت توکن و کوین مهم است؟

آخرین نکته‌ای که در این بخش باید به آن بپردازیم، این سوال است که چرا این موارد در وهله اول باید برای شما اهمیت داشته باشند!

همانطور که گفتیم، کوین و توکن‌ها در نحوه کارایی متفاوت هستند. بنابراین، هر کسی که به کریپتو علاقه‌مند است، باید بتواند تفاوت بین این دو مورد را بشناسد.

با این حال، برای اینکه نظر صادقانه خود را به شما بگویم، جدا از آگاهی از این موضوع و درک نحوه کار کریپتو، واقعا نیازی به دانستن تفاوت‌های خاص بین سکه‌ها و توکن‌ها نخواهید داشت، به خصوص اگر صرفا در حال سرمایه‌گذاری یا تجارت کریپتو هستید.

البته در زمان معامله با توجه به اینکه ارز مورد نظر، کوین یا توکن باشد، کارمزد تراکنش متفاوت خواهد بود و منطق پشت پروژه نیز ویژگی‌ها و کوین‌های متفاوتی خواهد داشت. اما برای سرمایه گذار معمولی، این موضوع معمولا اهمیتی ندارد.

در رابطه با تفاوت توکن و کوین به این نتیجه می رسیم که:

با بررسی تفاوت توکن و کوین در ارزهای دیجیتال به این نتیجیه می‌رسیم که هر دو این دارایی‌ها با ارزش اند. هر یک از این موارد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و کارایی آن‌ها متفاوت است. ما در این مطلب در ابتدا به بررسی تعریف توکن و کوین پرداختیم و سپس تفاوت توکن و کوین را با یکدیگر مقایسه کردیم. اگر می‌خواهید در رابطه با کوین و توکن اطلاعات کامل‌تری داشته باشید. در مقالات دیگر صرافی ارز دیجیتال فراچنج هر یک از این مفاهیم را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

farachange-admin

Recent Posts

لوریج چیست؟ آشنایی با معنی leverage در بازار ارز دیجیتال

راه‌های مختلفی برای ترید کردن وجود دارد که به کمک آن بتوان برای خرید و…

1 روز قبل

علت رشد ناگهانی بیت کوین چیست؟

قیمت بیت کوین بعد از ریزش‌های اخیر حدود ۷ درصد رشد را تجربه کرده است…

2 روز قبل

حساب اجاره ای ارز دیجیتال و خطرات چیست؟

در دنیای پیچیده ارزهای دیجیتال، ترفندهای کلاهبرداری ارز دیجیتال، روز به روز در حال افزایش…

4 روز قبل

فروش نات کوین | آموزش گام به گام برداشت نات کوین

طبق اخبار منتظر شده از سمت صرافی بایننس و تیم توسعه دهنده توکن نات کوین،…

5 روز قبل

نحوه شرکت در ایردراپ یک میلیون دلاری MYTH

پروتکل MYTH در حال برگزاری یک ایردرپ جدید است تا تعداد زیادی از توکن‌های خود…

1 هفته قبل

میم کوین چیست؟ معرفی برترین Memecoin های بازار

همانطور که می‌دانید دنیای کریپتو کارنسی با ساخت ارز دیجیتال بیت کوین در سال ۲۰۰۸…

1 هفته قبل