آموزش ارز دیجیتال

تندرمینت چیست؟ چگونه کار می‌کند و چه اهدافی دارد؟

تندرمینت چیست و چگونه کار می‌کند؟ Tendermint در واقع نوعی نرم‌افزار مختص به بلاکچین است. این پروتکل به کاربر اجازه می‌دهدتا برنامه‌ها را به زبان دلخواهشان بنویسند و با سایر بلاکچین‌ها ارتباط برقرار نمایند. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت:

تندرمینت، یک ابزار بلاکچینی است که با استفاده از آن می‌توان به تکثیر و راه اندازی نرم افزارهای بلاکچین آن هم به صورت امن و سازگار پرداخت.

در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال فراچنج به بررسی مفاهیم پیرامون tendermint می‌پردازیم.

تندرمینت چیست؟

تندرمیت یا Tendermint نوعی پروتکل بر بستر بلاکچینی است که در سال ۲۰۱۴ عرضه شده و از آن برای کپی و راه اندازی برنامه‌های بلاکچینی بر روی ماشین‌های مختلف استفاده می‌شود. این پلتفرم توسط سازنده نرم افزارهای بلاکچین Ethan Buchman و جانی وون طراحی شده است.

پروتکل مدنظر به بلاکچین‌های داخلی و خارجی از شبکه اجازه می‌دهد تا با یکدیگر مرتبط باشند. شما می‌توانید در هر سیستم بلاکچینی که می‌خواهید به آسانی با تنذمینت کار کنید. عملکرد این سیستم کمک می‌کند تا کاربر از مرحله راه اندازیو فنی که انصافا زمان بر می‌باشد، نیازی به عبور نداشته باشد و به صورت مستقیم بر روی خود برنامه تمرکز داشته باشد.

Tendermint با الگوریتم خطای بیزانسی تا ۳۳ درصد کار می‌کند؛ یعنی اگر بنابه دلایلی یکی از سه ماشینی که بر روی این پروتکل کار می‌کنند از کار بیفتد، باز هم برنامه‌های کاربردی به کار خود ادامه می‌دهند.

یک مثال برای درک بهتر موضوع:

اگر بلاکچین را مانند یک غذا تصور کنیم که در این جا غذای مد نظر ما پیتزا است، تندرمینت در اینجا نقش خمیر پیتزا را دارد که در واقع توسعه دهندگان به کمک این بستر می‌توانند به خلق برنامه‌های بلاکچینی بپردازند. زمانی که اصل و پایه یک پروتکل ایجاد می‌شود، دیگر مسیر ساده می‌شود و می‌توان انواع رویه‌ها را به آن اضافه کرد، مانند انواع مختلف پیتزا؛ در این پروتکل بلاکچین‌ها همانند کازماس خواهند بود.

اهداف تندرمیت

از اهداف اصلی تندرمینت می‌‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  1. تجمیع لایه‌های بلاکچین و تهیه شبکه به عنوان پلتفرمی برای توسعه برنامه‌های غیر متمرکز
  2. ایجاد تمرکز هر چه بیشتر توسعه‌‌دهندگان بر روی لایه کاربردی بلاکچین، به جای اینکه همزمان بر روی لایه‌های اجماع و شبکه کار کنند.

کاربرد تندرمینت چیست؟

کازموس یک اکوسیستم بر بستر بلاکچین آن هم به صورت غیر متمرکز است که تا به امروز میلیاردها دلار در شبکه آن در حال گردش اند. هر کاربر می‌تواند با به اشتراک گذاشتن توکن بومی این پروتکل که رمز ارز ATOM هست، سود کسب کنند.

در این مسیر، هر کاربر می‌تواند در ۵ دقیقه یک زنچیره ایجاد کند و برای این کار یک جعبه ابزار در اختیار دارد. صرافی‌های بزرگی مثل بایننس، شبکه بلاکچینی خود را بستر کازماس ساخته‌اند و این پروتکل هم خود از موتور TENDERMINT استفاده می‌کند.

حالا که اسم از کازموس شد، ممکن است برایتان سوال پیش آید که اصلا خود این کازموس یعنی چه؟ پس بریم که بررسی کنیم.

توکن Cosmos چیست؟

کوین کازموس که با نماد اختصاری ATOM نشان داده می‌شود، در واقع یک ارز پایه است که از آن در شبکه COSMOS استفاده می‌شود. این توکن به عنوان یک پاداش به جهت حفظ شبکه در نظر گرفته می‌شود. این توکن، بخشی از اکوسیستم بلاکچین را تقویت می‌کند و کمک می‌کند تا مقیاس‌بندی و تعامل با سایرین راحت‌تر انجام شود.

کازموس، با ایجاد عملکرد این چنینی قصد دارد تا رقابت در دنیای بلاکچین را به صورت گسترده تر، ارتقاء دهد.

جالب است بدانید که COSMOS اولین سیستمی بود که از الگوریتم BFT یا همان احتمال خطای بیزینس با ارزش واقعی در بخش عمومی اینترنت استفاده کرد که هدف از این کار، غلبه برعدم قابلیت همکاری بود. بنابراین طبق این نحوه عملکرد، کازموس را می‌توام یک اکوسیستم غیرمتمرکز که جدا از زنجیره‌های بلوکی عمل می‌کنند دانست و نتیجه این مسئله مقایس‌پذیری و اتصال سایر شبکه‌ها به یکدیگر هست.

در نهایت، باید بدانید که شبکه کازماس به بخش‌های مختلف بلاکچین این اجازه را می‌هد تا بتوانند از قابلیت‌های سایر پلتفرم‌ها برای بهبود تجربه کاربری‌شان استفاده نمایند.

کارایی و نحوه عملکرد تندرمینت چیست؟

به طور کلی، تندرمینت دو جزء دارد: 1-موتور اجماع بلاکچین 2- رابط کاربری عمومی

در این رابطه وظیفه و عملکرد موتور اجماع بلاکچین، تحت عنوان tendermint core نامیده می‌شود و ضامن این است که تمام تراکنش‌ها در نودها به یک ترتیب به ثبت برسند. رابط برنامه Application BlockChain Interface که به اختصار ABCI نامیده می‌شود، امکان ایجاد و پردازش تراکنش‌ها در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را فراهم می‌کنند.

این موارد نحوه عملکرد تندرمینت می‌باشند. بنابراین توسعه دهندگان به کمک تنرمینت می‌توانند به راحتی اقدام به ساخت برنامه‌های کاربردی مورد نیاز خود کنند. همچنین، علاوه بر برخورداری از بلاکچین‌های یکپارچه، کاربران به کمک این اکوسیستم می‌توانند در انتخاب زبان برنامه‌نویسی و محیط توسعه آن آزادی عمل داشته باشند.

TENDERMINT CORE:

تندرمینت کره، یک نرم افزار با قابلیت متن باز است که در برابر خطاها مقاوم است. این پروتکل وظیفه دارد تا وضعیت، تمام تراکنش ها را نشان دهد

Tendermint Core یک نرم افزار متن باز و مقاوم در برابر خطاست، یک سیستم کامپیوتری توزیع شده که وضعیت فعلی همه تراکنش‌ها را به صورت هم‌زمان نمایش می‌دهد. اگر دو سوم شرکت‌کنندگان بد عمل نکنند، همه چیز خوب پیش خواهد رفت .ویژگی‌های خاص این پروتکل آن را از سایر سیستم‌های بلاک‌چین متمایز می‌کند. روش اجماع هسته تندرمینت PoS است.

یک گره تصادفی از مجموعه اعتبارسنجی برای هر دوره برگزیده می‌شود. این گره باید بلوک بعدی را با استفاده از مکانیزم گرد-رابین پیشنهاد کند .اگر بلوک جدید از طرف سایر اعتبار سنجی‌ها پذیرفته شود، به شبکه اضافه شده و زنجیره ارتقا می‌یابد.

بنابراین این اکوسیستم همیشه فوری عمل می‌کند و مانند بیت کوین و اتریوم، برای اطمینان از صحت تراکنش‌های خود نیاز به انتظار برای تایید ندارد. مادامی‌ که کمتر از یک سوم اعتباردهنده‌ها بیزانسی باشند، ایمنی سیستم ضمانت شده است.

ABCI:

همانطور که گفتیم Tendermint دارای دو جزء است که یکی از آن ها‌ای بی‌سی آی هست.   ABCI هر توسعه دهنده را قادر می‌کند تا بتواند برنامه‌های بیزانسی مقاومی را در برابر خطاها در زبان‌های برنامه‌نویسی بنویسند. این جزء از تندرمینت با TENDERMINT CORE D و کیت توسعه نرم‌افزار یک لایه توافق ایجاد می‌کند.

این دو چگونه کار می کنند؟

TENDERMINT CORE، سه لایه اتصالی با ABCI ایجاد می‌کند که این موارد عبارت‌اند از:

  • کاربرد: این لایه، تراکنش‌های شبکه را پردازش و وضعیت را به صورت یکپارچه حفظ می‌کند.
  • شبکه سازی: برقراری ارتباط بین تراکنش و بلاکچین
  • اجماع: این لایه نیز، وضعیت شبکه را با ایجاد اجماع بین نودها تعیین می‌کند.

ترکیب این سه لایه با یکدیگر، فرآیند توسعه در فضای بلاکچین را ساده‌تر می‌کند. با این وجود، استفاده از سایر ابزار‌ها برای برونسپاری همانندTendermint’s BFT می‌تواند کمک کننده باشد.

بنابراین باید بدانید، تندرمیت، پایه اصلی شبکه کازماس است و ATOM توکن اصلی شبکه COSMOX از پروتکل POS به نام TENDERMINT CORE استفاده می‌نماید.

از تندرمینت چه استفاده ای می توان داشت؟

این روزها دوران استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان یک تامین کننده مالی دیگر منسوخ شده است، چرا که در حال حاضر اغلب مردم رمزارزها را یک جایگزین مناسب و کارآمد برای طلا، سکه و موارد مشابه می‌دانند.

پس از تقویت همگرایی بین سهامداران یک صنعت، شبکه تندرمیت این اطمینان را پیدا می‌کند که پیشرفت و ارتقا در سراس هیئت مدیره به اشتراک گذاشته می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت، جایگاه کازماس، حاصل تلاش‌های خود شبکه  برای محبوبیت بین کاربران ارزهای دیجیتال می‌باشد.

اما پاسخ سوال اصلی؛ از تندرمیت چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟

به طور کلی باید بدانید تندرمیت از معماری مدولار که عملکردی مخالف با معماری یکپارچه دارد با اجزای نرم افزاری مستقل استفاده می‌نماید.   که هدف از این موارد، ارائه لایه‌های شبکه‌ای و اجماع زنجیره‌های بلوکی به عنوان یک بستر برای توسعه دادن برنامه‌های غیرمتمرکز است. علاوه بر این از این اکوسیستم می‌توان برای راحتی کار توسعه دهندگان نیز استفاده کرد. بدین صورت که توسعه دهندگان می‌توانند با استفاده از تندرمیت به جای کار بر روی چند لایه بلاکچینی، بر روی لایه کاربردی آن تمرکز داشته باشند که این مسئله به صورت چشمگیری باعث افزایش سرعت کار می‌شود.

معایب و مزایای تندرمینت چیست؟

این پروتکل، از توان عملیاتی بالایی برخوردار است، به صورتی که معاملات در آن بلافاصله انجام می شوند. مقیاس پذیری

مزایا و معایب تندرمینت (Tendermint)

پروتکل تندرمینت دارای توان عملیاتی بالاست به صورتی که معاملات در آن بلافاصله تایید می‌شوند. مقیاس پذیری افقی از طریق منطقه‌بندی، پشتیبانی از تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی،      صرفه‌جویی در منابع محاسباتی به طوری که هیچ انرژی مورد نیاز نیست از مزایای این اکوسیستم به شمار می‌روند.

اما در این میان عدم وجود انگیزه در بین کاربرانی که طرفدار دموکراسی نیستند باعث می‌شود از این پروتکل حمایت نکنند زیرا از نظر روانی آن‌ها نقش خود را در فرآیند رأی‌گیری ناچیز شمرده و در نتیجه قدرت به‌تدریج در دست صرافی‌ها و سایرین متمرکز خواهد شد. مشکل دیگر این‌که سهام برای چندین ماه در این پروتکل منجمد می‌شود.

الگوریتم تحمل خطای بیزینس چیست؟

این الگوریتم در واقع یک راه حل به جهت حل مشکلات اجماع در بلاکچین است. در این الگو شرکت کنندگان در یک فضای توزیع شده می‌بایست در زمانی مشخص به توافق برسند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، این در حالی است که هر یک از آن‌ها از اینکه آیا سایر نودهای شبکه در رفتار و عملکرد خود صادق هستند یا خیر، بی‌خبر اند!

اگر در بلاکچین یک گره بی‌خبر از کار بیفتد، یا اینکه هر یک از ماشین‌ها بخواهند رفتاری مخرب از خود نشان دهند، وظیفه این الگوریتم محاسبه خطای بیزینس است و مدیریت آن به عنوان تحمل خطای بیزینس شمرده می‌شود.

 

چه چیزی تندرمینت را منحصر به فرد می کند؟

معماری و زیر ساخت‌های تندرمینت به صورت ماژولار است و لایه این برنامه از سایر لایه‌ها جداست. به زبان ساده یعنی شما می‌توانید به راحتی لایه برنامه‌تان را به استک وصل کنید، بدون اینکه لازم باشد نسب به لایه اجماع نگران باشید.

این ویژگی برای توسعه دهندگان برنامه‌های بلاکچینی بسیار جذاب است؛ چرا که به آن‌ها توانایی استفاده از چارچوب معین را می‌دهد. از این طریق، توسعه دهندگان می‌توانند بدون اینکه بخواهند بوت استرپ ایجاد کنند به ساخت  توسعه یک برنامه بلاکچینی بپردازند و داده‌های حاصل را به یک لایه یکپارچه ارسال کنند. این روند توسعه دهنده را قادر می‌کند تا به هر زبانی که می‌خواهند نرم‌افزار را بنویسند.

همه این‌ها مواردی هستند که، تندرمینت را متمایز می‌کنند و کار را برای توسعه دهندگان بلاکچین بسیار راحت می‌کند. همین مسائل نکات منحصر به فردی هستند که تنها TENDERMINT آن‌ها را دارند.

چشم انداز تندرمینت

پروتکل معرفی شده، از مشارکت کننده‌های اصلی در شبکه کازماس هستند که کیت‌ها و نرم افزارهای توسعه را در اختیار آن قرار می‌دهند. علاوه بر این عملکرد، تندرمینت در حال حاضر در حال توسعه یک فروشگاه اپلیکیشنی رمزنگاری با نام Emeris هست که از به عنوان یک پلتفرم واحد برای تعامل با برنامه غیرمتمرکز کار می‌کند.

کازماس نیز که بخشی از این اکوسیستم هست، در حال توسعه و بروزرسانی نسخه قدیمی خود به Cosmos ۲.۰ می‌باشد. به طور کلی به یاد داشته باشید تندرمینت یک پروژه بسیار پیچیده است که هنوز هم در حال توسعه است و سازندگان آن اهداف بزرگی را به دنبال می‌کنند.

در این زمینه کارشناسان در انتظار‌اند که شبکه کازماس به همراه برنامه تندرمینت اینترنت جدید از بلاکچین را تولید کنند.

جالب‌ترین بخش این است که کازماس و تندرمینت با یکدیگر در ساخت برنامه‌های کاربردی مشارکت دارند. این شبکه از TENDERMINT CORE برای سفت کردن، بلاک‌های موجود در این جزء از تندرمینت استفاده می‌کنند. نتیجه می‌گیریم که، تندرمینت در زنجیره‌های بلوکی به کار خواهد افتاد.

جمع بندی:

در این مطلب به طور کامل دریافتیم که تندرمینت چیست و چه کاربردی دارد؟ تندرمینت ابزاری است که به کمک آن توسعه دهندگان می‌توانند به جای مبارزه با رمزنگاری روی توسعهاکوسیستم خود تمرکز داشته باشند و از این طریق به راحتی تعداد بی‌شماری از برنامه‌ها را توسعه دهند.

در پایان پرسش این است، آیا این اکوسیستم می‌تواند به پذیرشی گسترده برسد؟

در حال حاضر برنامه بسیاری هستند که قرار است، از کازماس استفاده کنند و در بالای تردمنیت ساخته شوند و از طریق کازماس با بلاکچین ارتباط برقرار کنند که بدون شک در آینده پروژه‌های بسیار دیگری به این ردیف اضافه خواهند شد.

همچنین لازم به ذکر است بدانید، TENDERMINT در حال حاضر یکی از موتورهای بلاکچینی است که توجه بسیاری از سهامداران کریپتو را به خود جلب کرده است. اگر این پروتکل همین رویه را ادامه دهد، می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور به ستون اصلی اینترنت بلاکچین تبدیل شود.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل