در دنیای کریپتو یکی از مشکلاتی همیشگی شبکه بلاکچین، مقیاس پذیری است. در این راستا، تا به امروز تمام شبکه‌ها در تلاش برای پیدا کردن یک راه حل برای رفع این ایراد در شبکه بلاکچین هستند. به عبارتی کسانی که وظیفه‌ی گسترش کریپتوکارنسی را دارند، به دنبال روشی برای بهتر شدن شرایط شبکه هستند. دولوپرهای بیت کوین  سگویت (Segwit) را به عنوان یکی از این روش‌ها پیشنهاد می‌دهند. سگویت (Segregated Witness) یک راه کار مفید برای پیشرفت مقیاس‌پذیری در بیت کوین استفاده می‌گردد. در ادامه با فراچنج همراه باشید تا در رابطه با این مسئله اطلاعات کافی به دست آورید..

سگویت چیست؟

یک راه حل به روز که باعث تغییر روش در ذخیره کردن اطلاعات می‌گردد، “سگویت” می‌گویند. اولین بار این ایده در سال ۲۰۱۵ توسط یکی از افراد توسعه دهنده بلاکچین، به نام پیتر ویول (Pieter Wiulle) در یکی از کنفرانس‌های مقیاس پذیری، راه حل سگویت عنوان شد. پس از ۲ سال در ۱۰ می‌سال۲۰۱۷ سگویت روی بیت کوین روی این شبکه شروع به فعالیت کرد.

در حال حاضر خیلی‌ها برای رفع ایرادات مقیاس‌پذیری در بیت کوین سگویت را پیشنهاد می‌دهند. به وسیله Segwit  تعداد 7تراکنش در بیت کوین می‌تواند، پردازش شود. بیشترین اندازه‌ی بلاک در یک پروتکل اصلی فقط ۱ مگابایت است. در نتیجه رشد قوی بیت کوین مانع از تبدیل شدن به سیستم پرداخت همراه حجم تراکنش‌های بالا می‌گردد.

هرچند با به روزرسانی Segwit میزان تراکنش‌های موجود در هر بلاک افزایش میابد، ولی هدف اصلی رفع باگی در بیت کوین به نام انعطاف‌پذیری تراکنش (Transaction Malleability) است. این ایراد باعث شد، افراد موارد خیلی جزئی را تغییر دهند و سپس آی دی تراکنش هم تغییر کرد، ولی اصل محتوای تراکنش تغییر نمی‌کرد. هرچند این موضوع مشکل جدی برای بیت کوین نداشت، ولی مانع از پیشرفت قرار دادهای هوشمند یا پروتکل‌های لایه دوم می‌شد.

سگویت از دوکلمه‌ی Segregate به معنی تفکیک و جداکردن و Witnesses امضاهای تراکنش‌ها یا شاهدین، برگرفته شده است. سگویت با ازبین بردن اطلاعات راجع به امضا و نگهداری در بیرون از بلاک‌های تراکنش اصلی موجب انعطاف‌پذیری تراکنش می‌گردد. در نتیجه بدون ایجاد تغییر می‌توان آی دی تراکنش‌ها را عوض کرد.

نحوه عملکرد سگویت چگونه است؟

دانستیم سگویت موجب افزایش بازدهی و کارکرد در شبکه‌های بلاکچین شده است. می‌توان گفت سگویت یک تراکنش را به دو قسمت جدا تفکیک می‌کند، و به پایین آمدن بار تراکنش‌ها کمک می‌کند، درنتیجه کارایی تعداد تراکنش‌های صورت گرفته در هر بلاک را افزایش می‌دهد.

از دیگر مواردی که روی عملکرد سگویت نقش دارد، تاثیرگذاری آن روی تکمیل تراکنش‌ها است. برای درک بهتر این موضوع ابتدا به بررسی کامل‌تر سگویت می‌پردازیم. قسمت اول تراکنش مربوط به کیف پول فرد ارسال کننده و دریافت کننده است و قسمت دوم تراکنش درباره‌ی امضاهای تراکنش‌ها یا داده‌های شاهدین می‌گردد. سگویت کمک به ازبین بردن اطلاعات درباره‌ی شاهدین کرده و باعث پایین آمدن کارایی میزان تراکنش می‌گردد. درنتیجه، تراکنش فضای کمتری را دربر می‌گیرد و میزان سرعت تراکنش داخل هر بلاک تعیین می‌گردد. یکی دیگر از موارد مهم در کارآمدی سگویت‌ها مرتبط با هش‌های تراکنش است. این جریان در رابطه با ایرادات در انعطاف‌پذیری تراکنش‌ها است.

راه حل سگویت برای رفع ایراد انعطاف‌پذیری در تراکنش

شما امکان ندارد بتوانید، مفهوم و کارایی سگویت را بدون بررسی درباره‌ی انعطاف‌پذیری تراکنش‌ها متوجه گردید. موضوع انعطاف‌پذیری درباره‌ی تراکنش‌های موجود در بیت کوین و مابقی شبکه‌های بلاکچین، برای تصحیح کد بیت کوین و تغییر دادن اطلاعات شاهدان قبل از رخ دادن تراکنش  است.

انعطاف‌پذیری تراکنش چیست؟

خیال کنید دیوید باید۱۰ بیت کوین به به جانی پرداخت کند. جانی با فریب دادن جانی می‌خواهد قبل از پرداخت۲۰ بیت کوین پیش از تایید، اطلاعات راجع به شاهد دیوید را تغییر دهد. پس بدون هیچ تغییری در تراکنش، آی دی تراکنش تغییر می‌کند. جانی ۱۰ بیت کوین می‌گیرد وتراکنش اصلی را بعد از تایید شبکه تراکنش اصلاح شده، لغو می‌کند.

زمانی که جانی می‌گوید بیت کوین را دریافت نکرده است، دیوید می‌بیند تراکنش اصلی صورت نگرفته و بازگشت خورده است. دیوید بدون باخبر بودن از این جریان، دوباره ۱۰ بیت کوین به همراه کارمزد تراکنش بیشتر به جانی پرداخت می‌کند. جالب است بدانید کسی متوجه این جریان کلاهبرداری نمی‌گردد.

حل مشکل انعطاف‌پذیری تراکنش توسط سگویت

در راه حل سگویت برای تفکیک اطلاعات شاهد، بارزترین گزینه، رفع ایراد تغییر تراکنش است. سگویت توانایی جدا کردن اطلاعات شاهد از بلاک را دارد، و از تغییر اطلاعات تراکنش جلوگیری می‌کند. هدف به روزرسانی سگویت بوجود آوردن یک زنجیره جانبی است که به شکل جداگانه در بیرون از شبکه بلاک چین اصلی وجود دارد، و موقعیت ذخیره‌سازی اطلاعات شاهد را موجب می‌گردد. به این شکل افراد کلاهبرداری مثل جانی، دیگر نمی‌توانند آی دی تراکنش را تغییر دهند.

نکته‌ی با اهمیت بعدی، پشتیبانی از نسخه‌های قبلی (Backward Compatibility) در مشکلات انعطاف‌پذیری تراکنش به وسیله‌ی سگویت است. آن دسته از نودهایی که همراه پروتکل سگویت به روزرسانی شده اند، باز هم توانایی همکاری با نودهای به روزرسانی نشده را دارند. به این به روزرسانی‌ها سافت فورکت (Soft Fork) می‌گویند. از جانب دیگر هارد فوردها مسئولیت پشتیبانی از نسخه‌های قبلی را برعهده نمی‌گیرند و این جریان به جداسازی شبکه‌های بلاک چین موجب می‌گردد.

مزیت سگویت در زمینه مقیاس‌پذیری

بهتر شدن مقیاس‌پذیری از مهمترین مزیت سگویت است. بدون ذره ایی شک سگویت این توانایی را دارد تا مشکلات مربوط به انعطاف‌پذیری تراکنش‌ها را ازبین ببرد. مزایای موجود در سگویت مربوط به مقیاس پذیری، بیانگر توانایی تبدیل پروتکل به قسمت جدا نشده در زمان آینده است.

در اصل مقیاس‌پذیری درباره ی، توانایی پردازش تعداد زیادی تراکنش بدون پایین آمدن سرعت تراکنش‌ها است. در شبکه‌های مقیاس پذیری، سرعت پردازش تراکنش‌ها با بیشتر شدن میزان شبکه افزایش میابد. اگرچه خیلی مواقع می‌بینیم میزان سرعت در شبکه‌های بلاک چین با افزایش آن ها، برعکس کمتر می‌گردند.

در اصل مقیاس‌پذیری درباره ی، توانایی پردازش تعداد زیادی تراکنش بدون پایین آمدن سرعت تراکنش‌ها است. در شبکه‌های مقیاس پذیری، سرعت پردازش تراکنش‌ها با بیشتر شدن میزان شبکه افزایش میابد. اگرچه خیلی مواقع می‌بینیم میزان سرعت در شبکه‌های بلاک چین با افزایش آن ها، برعکس کمتر می‌گردند.

در واقعیت، ۶۵٪ از بلاک‌های درون شبکه بیت کوین، اطلاعات درباره‌ی امضا یا شاهد را تصرف کرده‌اند و سگویت ایرادات ذخیره‌سازی مربوط به اطلاعات شاهد، در داخل بلاک چین را رفع می‌کند.

بلاک‌های موجود در بیت کوین، به وسیله‌ی سگویت، این توانایی را دارند تا محیط بیشتر و اضافه ایی به دلیل اطلاعات تراکنش‌ها داشته باشند. سگویت باعث بهبود شرایط قابلیت پردازش بدون میزانی تغییر در اندازه کلی بلاک چین بیت کوین، با کمک به شبکه می‌گردد.

نقاط ضعف سگویت

همانطور تا اینجا از مزایای سگویت گفتیم بهتر است، درباره موارد ضعف آن هم صحبت کنیم. اگرچه دانستن درباره‌ی نقاط ضعف برای بهره گرفتن از سگویت امری ضروری است. اولین نکته استفاده نکردن تعداد زیادی کاربر از نودهای سگویت است و میزان سرعت سگویت در شبکه بیت کوین خیلی کمتر از شبکه بیت کوین است. به جز این، سگویت باعث جداسازی بیت کوین‌ها شده است.

نحوه استفاده از سگویت

خیلی از افراد ابراز علاقه‌ی آشنایی بیشتر با سگویت یا شبکه‌هایی که پشتیبانی می‌کند، هستند. شبکه‌ی لایتینگ، از یکی از بهترین کاربردهای بهره بردن از سگویت است. در اصل از این شبکه برای ریزپردازها (Micropayment) می‌توان استفاده کرد. برای درک بهتر این مفهوم به مثال دیوید و جانی می‌پردازیم.

دیوید برای جانی کار می‌کند و روزی یک بیت کوین می‌گیرد. دیوید و جانی در شبکه‌ی اصلی بلاک چین، یک کانال برای پرداخت شخصی در شبکه‌ی بلاک چین بوجود آورده‌اند که به وسیله‌ی آن جانی به سرعت و راحتی می‌تواند به دیوید بیت کوین بفرستد. ارزش این تراکنش‌ها اندازه‌ی یک بیت کوین است و هر روز نیاز به امضای جانی و دیوید دارد؛ در نتیجه می‌توان به راحتی به دسته‌بندی ریز تراکنش‌ها به عنوان تراکنش‌های چند امضایی دسته‌بندی کرد. بعد از ۵ روز که کار دیوید تمام شده و ۵ بیت کوین دریافت می‌کند. جانی و دیوید، توانایی بستن کانال پرداخت را داشته و تراکنش گفته شده داخل شبکه با عنوان یک تراکنش ۵ بیت کوینی قابل رویت هست.

این گونه کانال‌های پرداخت که طبق اصول سگویت اند، توانایی کمک به تشکیل شبکه لایتینگ را دارند. شبکه لایتینگ، تعدادی ریزپرداخت را که در بیرون از شبکه بلاک چین صورت می‌گیرند. با ارزش‌ترین مورد، زمان اتصال تراکنش‌ها به بلاک چین در هنگام بسته شدن کانال‌های پرداخت توسط کاربران است.

سگویت ۲X

یکی از راه‌های ازبین بردن ایرادات انعطاف‌پذیری و بهتر شدن بستر مقیاس‌پذیری تولید و استفاده از سگویت به شکل سافت فورک است. همینطور، سگویت از نسخه‌های پیش از پروتکل‌ها حمایت می‌کند؛ پس، نودهای به روزرسانی نشده، با مشکلی برای استفاده از سگویت روبه رو نمی‌گردند. از جنبه‌ی دیگر، افرادی که وظیفه‌ی گسترش هاردفورک را برعهده دارند به نام سگویت۲X یاS۲X را برای سگویت توصیه کردند.

تفاوتی که ارزش زیادی بین سگویت و سگویت ۲X دارد، مربوط به اصطلاحاتی در بسته‌بندی (Batching) تراکنش‌ها وبالا بردن میزان بلاک‌ها است. اگرچه باید بگوییم میزان اکثر بلاک شاید تعداد دفعات بیشتری روی نودها و ماینرها اعمال صورت گیرد؛ به این دلیل که میزان حجم اطلاعات افزایش میابد.

نکته‌ی پر اهمیت بعدی سگویت، درباره‌ی حمایت از شبکه‌ی بیت کوین است. از جانبی، در پروپازال سگویت ۲X بسیاری از تغییرات مهم موجود پیشنهاد به قوانین نظارتی بیت کوین گشته است. در پایان، افراد توسعه دهنده در مورد پذیرش و اعمال سگویت ۲X نرسیده به اجماع، باعث به حالت تعویق در آمدن پروپیزول می‌گردد.

سگویت بومی و سگویت تو در تو

امر مهم بعدی درباره‌ی سگوریت، مطرح کردن سگویت بومی (Native SegWit) و سگویت تودرتو (Nested SegWit) است. سگویت بومی به bech32 معروف است، در اصل ننتیجه‌ی بروزرسانی نسخه‌ی تودرتو است. سگویت در این فرمت، یعنی bech32 کارمزد پایینتر، مکانسیم‌های خیلی بهتر و میزان بهبود تراکنش‌ها درباره‌ی تشخیص خطا صورت می‌دهد.

نحوه‌ی نوشتن تمام آدرس‌ها در bech32، به صورت حروف کوچک است. این امر باعث بهتر شدن خوانایی آدرس‌ها شده است. لازم است بدانید، که هر سه تراکنش داخل بلاک چین مابین سگویت بومی، کیف پول‌های غیر سگویت و سگویت تودر تو از یکدیگرپشتیبانی انجام می‌دهند. همینطور احتمال دارد خیلی از کیف پول‌های ارز دیجیتال، از سگویت پشتیبانی انجام ندهند؛ پس در مواقعی مخصوص باید سرمایه خود را به صورت مستقیم، به آدرس‌های موجود در سگویت منتقل کنید.

سگویت بومی چیست؟

به صورت خیلی ساده، به نسخه‌ی به روزرسانی سگویت، سگویت بومی می‌گویند. در پایانی‌ترین مرحله‌ی تکمیل فرمت آدرس ها، سگویت بومی قرار دارد. مهم‌ترین مسئله درباره‌ی سگویت بومی توانایی در کارایی، مقیاس‌پذیری نسبت به سایر فرمت‌ها و نتیجه‌ی عالی را تضمین می‌کند.

به عبارت ساده، می‌توان سگویت بومی را به عنوان نسخه به‌روزرسانی‌شده سگویت در نظر گرفت. سگویت بومی آخرین مرحله در تکامل فرمت آدرس‌ها است. مهم‌ترین نکته در مورد سگویت بومی این است که این پروتکل می‌تواند در مقایسه با فرمت‌های قبلی، کارآمدی و راندمان بهتر را تضمین کند.

مقایسه سگویت و سگویت بومی

پس از شناخت سگویت موبی و سگویت، حال موقع نوبت مقایسه این دو باهم شده است. با استفاده از این دونوع آدرس‌های موجود، باید موارد گوناگونی را بررسی کرد. در ادامه موارد گوناگون را پردازش می‌کنیم.

  • ۱- پشتیبانی از کیف پول

نکته‌ی با اهمیت بعدی دربرابر سگویت و سگویت بومی، مربوط به پشتیبانی از کیف پول است. جالب است بدانید، این دو فرمت پشتیبانی از ارسال و دریافت بیت کوین به همدیگر را برعهده دارند. البته خیلی مهم است، بدانیم ارائه دهنده برای کیف پولی که در نظر داریم می‌تواند، از همه‌ی فرمت‌ها حمایت کند یا نه.

  • ۲- کارمزد تراکنش‌ها

در بررسی مهم‌ترین تفاوت بین سگویت و سگویت بومی، میزان بالای کارمزد تراکنش‌ها است. در این مورد، ترانش‌هایی که آدرس سگویت را شامل می‌گردند، بدون شک دارای کارکرد خیلی عالی به میزان آدرس‌های قدیمی خواهند داشت.

  • ۳- فرمت

اولین دلیل تفاوت بین سگویت و سگویت بومی فرمت هریک است. شروع آدرس‌های سگویت با عدد ۳ است و از تابع اسکریپت P2SH بهره می‌برد. البته این فرمت با بهره گرفتن از استاندارد رمزنگاری P2WPKH در P2SH توانایی پردازش تراکنش‌های غیر سگویت را ممکن می‌سازد.

از سمت دیگه، آدرس‌های bech32 را به آدرس‌های سگویت بومی می‌گویند؛ که تفاوت بزرگی با آدرس‌ها در را شامل می‌گردد. آغاز این فرمت‌ها با bc1 است.

  • ۴- امنیت

بهترین زمان برای بهتر کردن و پیشرفت امنیت در سگویت، جدا کردن امضاء از اطلاعات تراکنش‌ها است. با در نظر داشتن جدا کردن امضاها، برای هکرها تغییر و دستکاری امضای تراکنش‌ها بسیار سخت شد. می‌توانیم بهتر شدن امنیت بومی را در سگویت بومی مشاهده کنیم.

جداسازی امضا از اطلاعات تراکنش در سگویت، فرصت خوبی برای بهبود و ارتقای امنیت به ارمغان آورده است. با توجه به جداسازی امضاها، دستکاری امضای تراکنش‌ها برای هکرها دشوارتر خواهد شد. در سگویت بومی شاهد بهبود امنیت نسبت به سگویت هستیم.

  • ۵- بازده و کارایی

با توجه به کاربرد، می‌توان سگویت را با سگویت بومی مقایسه کرد. کارکرد آدرس‌های سگویت بسیار بهتر از فرمت‌های قدیمی است. در آدرس‌های سگویت می‌توانیم جدا شدن امضای هر تراکنش از اطلاعات آن را مشاهده کنیم. در پایان، کاربران آدرس‌ها در سگویت میزان پایینتری کارمزد به اندازه‌ی کاربران آدرس‌های قدیم پرداخت انجام می‌دهند.

درضمن، با در نظر گرفتن اکثر بلاک ها، تراکنش‌هایی که آدرس‌های سگویت دارند، دارای سرعت عملکرد بالاتری هستند. آدرس‌های سگویت به میزان آدرس‌های قدیمی یا لگسی، بلاک‌ها توانایی ذخیره‌ی تراکنش‌های بیشتری در خود دارند. از سوی دیگر، سگویت بومی (Legacy) اندازه‌ی بالاتر و فضای بیشتری بلاک دارد. پس، عملکردش نسبت به سگویت بومی بهتر است.

سگویت بهتر است یا سگویت بومی؟

بر اساس این مقایسه می‌بینیم، سگویت بومی برنده‌تر است. هرچند که سگویت بهتر از فرمت‌های پیشین است، ولی فرمت سگویت بومی بسیار ارتقا یافته‌تر و کاربردی‌تر است. فرمت سگویت بومی دارای سرعت بالا و کارمزد پایین در تراکنش‌ها را شامل می‌گردد. همینطور در این فرمت، با در نظر گرفتن آدرس‌های bech32 فواید بهتر شدن مقیاس‌پذیری را در دسترس داریم. همچنین سگویت بومی در تشخیص خطاها راه‌های بهتری را پیشنهاد می‌دهد، و همانطور که گفتیم، با در نظر گرفتن این موضوع که آدرس‌های سگویت بومی با حروف کوچک نوشته می‌گردند، خوانایی خوبی دارند.

چه کیف پول‌هایی از سگویت پشتیبانی می‌کنند؟

برای استفاده‌ی کاربران بیت کوین از تراکنش‌های سگویت، لازم به داشتن کیف پولی برای پشتیبانی از سگویت دارند. این  نوع کیف پول‌ها این اجازه را به کاربران در آدرس‌های قدیمی و سگویت می‌دهند، تا تراکنش را به سادگی انجام دهند. از جمله کیف پول‌هایی که از سگویت بیت کوین پشتیبانی می‌کند می توان موارد زیر را نام برد:

لجر:

لجر کیف پول‌های سخت‌افزار تولید می‌کند که پشتیبانی طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال را برعهده دارد. این کیف پول بدون هیچ تهدید خطری برای امنیت کاربران، پشتیبانی از همه‌ی موارد مورد نیاز برای سگویت بیت کوین را انجام می‌دهد.

ترزور:

یک نوع دیگر از کیف پول‌های سخت‌افزار که در محصولات خودش پشتیبانی از سگویت خود را انجام می‌دهد.

بیت کوین کور (BitcoinCore):

یک نوع کیف پول به عنوان پیشنهاد و باعث گسترش بیت کوین است. کیف پول کوین کور پس از نسخه‌ی ۰.۱۳. ۱  پشتیبانی از سگویت‌های بعد را انجام می‌دهد.

بیت کوین آرموری:

زبانی که برنامه‌نویسی این کیف پول نوشته شده پایتون است. بیت کوین آرموری در جهت بهبود کارکرد درسیستم‌های لینوکس، سیستم‌های عامل‌های ویندوز، و Mac OS X ارائه شد.

الکتروم (Electrum):

تاثیر این نوع کیف پول بر روی ویندوز، لینوکس، Mac OS X و سیستم‌های عامل اندروید کارایی دارد. پشتیبانی از سگویت و داشتن متن باز از ویژگی‌های الکتروم است و این اجازه را به کاربران می‌دهد تا، تعیین کارمزد تراکنش‌ها با خودشان باشد.

گرین بیتز (Green Bits):

یکی از کیف پول‌های پشتیبان دیگر که از سگویت ساخته شده برای iOS و سیستم‌های عامل اندروید، گرین بیتز نام دارد. کاربران به وسیله‌ی افزونه‌ی مرور کروم‌یت وب می‌توانند از گرین بیت بهره ببرند.

سامورایی (Samurai):

این نوع کیف پول درحال گسترش است، ولی از سگویت حمایت می‌کند. تمرکز این کیف پول روی ناشناس بودن و حریم شخصی است.

کوینومی (Coinomi):

این نوع کیف پول از چندین ارز دیجیتال و حمایت از سگویت برای بیت کوین و لایت بیت کوین بر عهده دارد.

سخن پایانی

سگویت یک به روزرسانی نوین برای رفع ایرادات در تراکنش‌ها و راه حلی کامل برای مشکل در مقیاس‌پذیری موجود در شبکه‌های بلاک چین است. کارکرد سگویت به صورت اصلی درباره‌ی تفکیک اطلاعات درباره‌ی تراکنش‌ها و اطلاعات راجع به شاهد است و اینگونه، زمان کمی برای تغییر در آی دی تراکنش تشکیل می‌گردد. در این مقاله از صرافی فراچنج به چگونگی عملکرد سگویت، به همراه مزایا و معایب و کیف پول‌های پشتیبان سگویت را برایتان بازگو کردیم. امیدواریم سوالات شما را جامع و کامل پاسخگو بوده باشیم.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل