یکی از راه حل‌های بزرگ برای رفع ایرادات اتریوم شبکه آربیتروم است. این پلتفرم بسیار کاربردی در گسترش برنامه‌های نامتمرکز یا همان dApp تاثیر زیادی دارد. همین امر، آمار استفاده و فعالیت با گس فی یا کارمزد حاصل از تراکنش‌ها را در این ارز دیجیتال به دلیل شلوغی شبکه بالا برده است.

برای از بین بردن مشکل ازدحام جمعیت و پایین آمدن هزینه ها، شبکه باید بتواند، به صورتی قابلیت‌های بهینه سازی، مثل مقیاس‌پذیری را اجرا کند. یکی از حالت‌های پیشنهادی برای بهبود این ایراد، بهره بردن از شبکه‌ی آربیتروم (Arbitrum) است. بستر آربیتروم کمک زیادی به فعالیت در شبکه ارز دیجیتال اتریوم می‌کند. لذا در این مقاله از صرافی فراچنج قصد داریم تا درباره‌ی آربیتروم و راه حل های ازبین بردن ایرادات مقیاس‌پذیری اتریوم بپردازیم. پس چنانچه شما هم در این رابطه نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید، این مقاله را از دست ندهید و تا پایان با ما همراه باشید..

شبکه آربیتروم چیست؟

این شبکه، نوعی راه حل لایه دو برای رفع مشکل مقیاس پذیری اتریوم محسوب می‌شود و برای بالا بردن ویژگی‌های قراردادهای بلاک چین اتریوم بوجود آمده است. در اصل بالا رفتن میزان قیمت کارمزد تراکنش‌ها در اتریوم شرایط منفی برای این ارز فراهم می‌کند و فناوری آربیتروم، ایراد هزینه‌ی بالای کارمزد و تراکنش‌ها در میزان دفعات بالا تا مقدار قابل توجهی اصلاح می‌کند.

شبکه‌ی اتریوم به کمک قرار دادهای هوشمند تراکنش‌ها را اجرا می‌کند. در این رابطه افرادی هستند که، با ذخیره ی قرار دادهای هوشمند در داخل سیستم های شخصی خود هزینه ایی به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند.

افزایش تعداد کاربران برابر با افزایش میزان تراکنش ها است. در نتیجه با افزایش کارمزد تراکنش ها، تمام مرحله‌های قرار داد هوشمند داخل شبکه به وسیله‌ی ماینرها شبیه‌سازی می‌گردند. تمام این جریانات باعث کاهش و محدود شدن مقیاس‌پذیری و نیاز به هزینه ایی زیاد دارد.

کد هرکدام از اطلاعات مربوط به قراردادهای شبکه‌ی اتریوم باید به صورت عمومی انتشار یابد. اگرچه زمانی که قرارداد دارای قابلیت پوشش حریم خصوصی است، این قانون تاثیری روی آن ندارد.

بعد از توضیح این مطالب درمیابیم بزرگترین هدف شبکه‌ی آربیتروم این است که قصد دارد اطلاعات، داده‌ها و همه‌ی تراکنش‌ها را از لایه اول و یا اصلی شبکه اتریوم تا جایی که می‌تواند خارج کند. درنتیجه باعث کاهش هزینه‌ها و ترافیک می‌گردد. در نتیجه آربیتریوم فرآیندی است که باعث کاهش هزینه های کارمزد در بستر بلاکچین می‌شود.

ویژگی‌های اصلی شبکه آربیتروم (Arbitrum) چیست؟

برای معامله یا خرید و فروش در شبکه‌های ارز دیجیتال به یک بستر با امنیت بالا و قابلیت‌های گسترده لازم است. به همین دلیل آربیتروم، راه حل‌هایی برای لایه دوم اتریوم بوجود می‌آورد که این موارد عبارت اند از:

  • رفع ایرادات اتریوم مانند کم کردن میزان کارمزد ها
  • دارای ساز و کار امنیتی بالا مشابه به اتریوم
  • دارای قابلیت های خصوصی برای حفظ حریم کاربران
  • سرعت بیشتری به نسبت رمزارز اتریوم دارد
  • همچنین، میزان مقیاس‌پذیری از اتریوم در آربیتروم، بسیار بیشتر است

آشنایی با توکن آربیتروم – ARB

کسانی که مسئول گسترش شبکه‌ی آربیتروم هستند، راه اندازی توکن اصلی (ARB) به همراه  آربیتروم را برای راه حل مقیاس‌پذیری در لایه دو رمزارز اتریوم  ایجاد کردند. اکنون در بین کاربران کریپتوکارنسی، ارز دیجیتال آربیتروم جزء معروف‌ترین رمزارزهای شناخته می‌شود.

توکنی که برای شبکه اتریوم به شکل توکن حاکم مطرح شده؛ ARB است. بعد از راه اندازی توکن ARB، بسیاری از صرافی های فعال در این حوزه،  این ارز دیجیتال را وارد پلتفرم خود کردند. در این راستا طبق داده‌هایی که انتشار یافته مقدار تمام توکن‌های ARB ده میلیارد واحد است.

ساختار تشکیل شده‌ی آربیتروم

ساختار آربیتروم در محیط کریپتوکارنسی بسیار ساده است و کاربران با پیدا کردن مولفه‌های این سیستم که هرکدام وظایف و عملکردی متفاوت دارند و باعث می‌گردند، اکوسیستم آربیتروم گسترش یابد. از ارکان اصلی برای ایجاد آربیتروم می‌توان به چهار اصل مهم اشاره داشت که در ادامه این موارد را توضیح خواهیم داد.

  • مدیر:

در سیستم تشکیل دهنده‌ی آربیتروم، به کسی که وظیفه رسیدگی به گسترش دستگاه مجازی را دارد مدیر می‌گویند. مدیر باید تمام راه حل‌ها و خواسته‌های مطرح شده برای گسترش شبکه آربیتروم، تحلیل و بررسی کند.

  • تاییدکننده (Verifier):

  • ماشین مجازی:

در سیستم آربیتروم، VM یا ماشین‌های مجازی در اصل شرکت کنده‌های مجازی پروتکل هستند و برای توضیح این عملیات اطلاعات و کدهای لازم را همراه دارند.

  • کلید  (Key):

در شبکه‌ی آربیتروم کلید در واقع به عضوی از این پروتکل اشاره دارد که بجز تراکنش‌های پیشنهادی، مالک دارایی است. یکی از مواردی که برای علامت شناسایی می‌توان در نظر گرفت، هش کلید عمومی است. به جز این موارد، کلیدها به وسیله‌ی امضای تراکنش‌ها به همراه کلیدهای مخصوص روی هرکدام از آن ها، می‌تواند کمک خوبی به تراکنش‌ها پیشنهاد کند.

آربیتروم (Arbitrum) چگونه کار می‌کند؟

قوانین ابتدایی ارزهای دیجیتال از، موارد اصلی در ساخت آربیتروم هستند. هر کاربری که عضو این سیستم است، این توانایی را دارد که به شکل یک ماشین مجازی، پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند را انجام دهد. باید بدانید، قوانین رمزنگاری در ارتباط با قرار دادهای هوشمند، وظیفه‌ی ماشین‌های مجازی است. در اصل این ماشین‌ها به صورت برنامه ریزی شده آنچه که لازم هست را در ماشین مجازی آربیتروم اجرا می‌کنند.

 

کارکرد ماشین های مجازی آربیتروم

افرادی که ماشین‌های مجازی را طراحی می‌کنند این امکان را دارند که مدیریت هر یک از ماشین‌ها را برای این مجموعه انتخاب کنند. پس از آن مدیران منتخب می‌توانند هر کدام از ماشین‌های مجازی را مجبور به انجام کارهای بر اساس عملکرد و کد مربوط کنند. افراد دارای سهم می‌توانند کارهای را به صورت مدیر انجام دهند و شبکه تنها اشخاص معتمدی را برای انجام این کارها تعیین می‌کند.

کارکرداعتبار سنج های آربیتروم

در آربیتروم، هر اعتبارسنج به جای اینکه تکرار VM رابه اجبار انجام دهد، این توانایی را دارد که شرایط VM را برطبق خواسته‌ی مدیران به شکلی پیش ببرد که میزان هزینه‌ی پایینتری بر عهده‌ی ولدیتورها قرار بگیرد. در اصل به جای اینکه اعتبارسنج‌ها تمام وضعیت VM را دنبال کنند، فقط باید هش شبکه را پیگیری کنند. لذا آربیتروم مدیران را مجبور می‌کند به توافق برای عملکردVM برسند.

اعتبارسنج‌ها هر تغییری که مدیران در وضعیت انجام می‌دهند را می‌پذیرند. اگر دونفر از مدیران بایکدیگر، بخاطر کارایی ماشین‌های مجازی مخالفت داشته باشند، اعتبارسنج‌ها تبدیل به تکنیک دوبخشی خواهند شد. در اصل این اختلافات تا جایی که امکان دارد کمتر شده و فرستادن رمزارز و پیام توسط هرکدام از طرفین به یکدیگر ممکن است. هنگامی که یک مدیر از طرفین، نکته‌ی مهمی را عنوان می‌کند، و مدیر دیگری در سمت دیگر آن را به چالش می‌رساند، پروتکل تقسیم‌بندی شروع می‌گردد.

هنگامی که برنامه ی غیرمتمرکز (DApp) در بلاک چین آربیتروم اجرا شد، شما توانایی گزینش گروه مد نظر برای تکمیل فرایند اجماع ارائه را دارید. به همین دلیل برعکس شبکه ی یک اتریوم که پیگیری همه ی شبکه ها برعهده ی ولیدیتور است، اعتبارسنج در روی یک برنامه از زنجیره ی تعامل با مابقی زنجیره ها متفاوت است. این روش بومی سازی شده است و به میزان کمتری اتصال در مابین گره ها لازم دارد. درنتیجه پردازش تراکنش ها با سرعت بالاتری صورت می گیرد.

آنچه شبکه آربیتروم را منحصربه‌فرد می‌کند؟

همانطور که می دانید آربیتروم، تنها و اولین طراحی برای معایب اتریوم نیست. برخی ویژگی‌هایی که باعث محبوبیت آربیتروم می‌گردد، عبارت اند از:

  • تیم قوی توسعه دهنده

وظیفه‌ی این تیم توسعه دهنده در شبکه‌ی آربیتروم، برطرف کردن ایرادات با سرعت بالا و گزینه‌هایی که از ورود به این لایه را سخت می‌کنند را کاهش می‌دهد.

  • هزینه‌های پایین

یکی از عواملی که حجم معاملات در محیط اتریوم را بالا می برد آربیتروم است. همچنین هزینه ها را بسیار کم می کند.

درنتیجه با در نظر گرفتن مواردی در این مقاله، خیلی ساده می‌دانیم که به چه علت آربیتروم (Arbitrum) نقش پررنگی در دنیای رمزارزها دارد.

  • با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است.

نتیجه‌ی تعادل سازوکار ماشین‌های مجازی اتریوم و آربیتروم پیشرفت ساده ایی را بوجود می آورد. چون به زبان دیگر و جدیدی برای گسترش آن نیاز ندارید.

تاریخچه شبکه آربیتروم چیست؟

نام شرکت توسعه دهنده‌ی آربیتروم Offchain Labs است و در سال ۲۰۲۱ در ۳۱ آگوست خبر راه اندازی Arbitrum One  رسما اعلام کرد. بجز این، Offchain Labsمی گوید که در سری B از دوره‌های سرمایه گذاری، ۱۲۰ میلیون دلار را حدودا توسط رهبری Lightspeed Venture Partners اندوخته اند. این رقم مبلغ موجب افزایش میزان ارزش این شرکت تا ۱/۲ میلیارد شد. از دیگر سرمایه گذاران نامی می‌توان به کامپند، بلاک‌نِیشن، کوین بیس ونچورز و Pantera نام برد.

تفاوت Arbitrum با سایر رول‌آپ‌ها چیست؟

میزان قرارگیری اطلاعات روی زنجیره و قرارداد هوشمندEVM

تفاوت قابل توجهی که رول آپ آربیتروم با مابقی رول آپ‌ها دارد این است، که اطلاعات روی زنجیر آربیتروم کمتر از مابقی است. رول آپ آربیتروم توانایی پشتیبانی از قراردادهای هوشمند EVM را دارد و سازگار با همه‌ی ابزارهای آربیتروم است. زنجیره رول آپ در آربیتروم در اصل زنجیره‌ای لایه دو با مقیاس‌پذیری عالی است. جایگاه این زنجیره مثل سایر رول آپ‌ها روی بلاک چین اتریوم است. تامین امنیت به وسیله‌ی شبکه‌ی اتریوم انجام می‌گیرد و روی اتریوم کل اطلاعات تراکنش‌ها اثبات می‌گردند.

از دید کاربران و توسعه دهندگان، ارتباط با Arbitrum و اتریوم شبیه یکدیگر است. دلیل اینکه آربیتروم را می‌توان با وجود همه‌ی ضررهای سازگار با EVM گسترش داد این است، که آربیتروم از یک رابطی شبیه اتریوم به نام RPCپشتیبانی می‌کند، و می‌توان از همه‌ی ابزارهای شبکه‌ی اتریوم بدون نیاز به آدابتور خاصی بهره برد. هزینه ی رول آپ آربیتروم با اتریوم متفاوت است. تراکنش‌ها که روی آربیتروم صورت می‌گیرد هزینه ی خیلی کمتری در مقایسه با اتریوم است.

مدت زمان و چگونگی انتقال طلاعات از اتریوم به آربیتروم

سرعت انتقال اطلاعات از اتریوم به آربیتروم ساده و روان است و به دانلود نرم‌افزار جدید یا تغییر کد نیاز ندارد. هرچند گسترش دهندگان و افراد کاربر برای مستقر کردن قراردادها و ایجاد هماهنگی با زنجیره رول آپ آربیتروم به این که نرم‌افزار سفارشی دانلود کند نیاز ندارد؛ اما شاید یعضی از کاربران خواستار تایید این زنجیره‌ها برای خود باشند.

زمانی که از Arbitrum Rollup، استفاده می‌کنید، امنیت کاربران بر این اساس است که هر فرد می‌تواند درست بودن کارای سیستم را تضمین کند. آربیتروم مجوز اعتبار سنجی ندارد و افراد کاربر می بایست فقط باید نرم افزار گره را دانلود و در گره تمایل به سمت اطلاعات را ایجاد کند. برای اینکه مخالفت یا ادعای خود را بیان کنید؛ شما فقط نیاز دارید سهامی بگذارید، تا بعداز حل اختلاف به شما پس داده می‌گردد.

به صورت کلی آربیتروم شرایطی بوجود می‌آورد که با هزینه‌های کمتری نسبت به اتریوم با قرارهای هوشمند دادو ستد کنید، باعث استقرار آن‌ها و از همه‌ی ابزارهایی که برای هماهنگی با اتریوم استفاده می‌گردد بهره برده، بدون به خطر انداختن تمرکز زدایی و امنیت.

چرا آربیتروم، تغییری بزرگ است؟

یکی از بارزترین ویژگی‌های آربیتروم، بهینه‌سازی در چگونگی حل اختلافات نظر به وسیله‌ی رول آپ‌هایی که به نظر خوب می‌رسند است. این امر عامل کم شدن تراکم در شبکه اتریوم هست. در صورتی که اختلاف زیادی وجود داشته باشد، ویژگی پر کاربرد آربیتروم در حل اختلاف نظرها توانایی این را دارد آن را به گسترده‌ترین و بهترین راهکار لایه دوم اتریوم تبدیل کند. به جز این، گزینه‌هایی مثل تامل بالا با EVM، استفاده از ابزاری که باعث گسترش و کاهش هزینه‌های آربیتروم شده تا شبکه ایی کارآمد، توسعه یافته و قابل توجه بوجود آید.

مقایسه Arbitrum با Optimism

با وجود اینکه آربیتروم و اپتیمیسم هر دو جزء رول آپ‌های خوب هستند ولی تفاوتی هم دارند. اول برای سنجش اعتبار تراکنش‌ها از فرایند اختلاف‌های بسیاری بهره می‌برند. اوپتیمیسم از مکانیسمی به نام اثبات تقلب یک دوره اجرا شده در لایه ۱ بهره می‌برد، در صورتی که Artibrumاز اثبات چند دوره‌ای در خارج از زنجیره اجرا می‌گردد، استفاده می‌کند. اثبات تقلب چند دوره ایی در آربیتروم خیلی ارزان تر، کارآمدتر و پیشرفته‌تر از اثبات یک دوره ایی اپتیمیسم است.

به علاوه با اینکه هردو سازگار با EVM هستند، اما Optimism از EVM اتریوم بهره می‌برد. از سمت دیگر، Arbitrum، خود ماشین‌های مجازی آربیتروم (AVM) را اجرا می‌کند. این امر سبب شد اپتیمیسم دارای کامپلیر Solidity باشد در صورتی که آربیتروم از همه‌ی زبان‌های کامپایل EVM  حمایت می‌کند.

گفتار پایانی

میزان تراکم و هزینه‌های زیاد شبکه اتریوم، موجب افزایش نرخ کارمزد معاملات شده است. با اینکه شبکه آربیتریوممی‌تواند، راه حل تازه ایی برای دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین به وجود آورد افرادی که وظیفه‌ی توسعه و گسترش بلاک چین را دارند، دنبال راه حل بهتری هستند.شبکه‌ی آربیتروم رول آپی مناسب است، که به نوعی راهکار برای از بین بردن ایرادات مقیاس پذیری، به ذخیره‌سازی اطلاعات و خارج شدن تراکنش‌ها از شبکه‌ی اصلی کمک زیادی می‌کند. ما در این مطلب موضوع آربیتروم را به صورت کلی توضیح دادیم، امیدواریم به کمک نکات اینمطلب، پاسخ سوالات خود را در رابطه با آربیتروم دریابید.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل