آموزش ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال بنیادی و تکنیکال

در بازار مالی ما برای انجام معامله نیاز به تحلیل ارزها و پیش بینی آن‌ها داریم. هدف از تحلیل بازار ارز دیجیتال جلوگیری از ریسک و انتخاب درست در خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. در واقع هرچه تحلیل ما دقیق و کامل‌تر باشد، پس معاملاتمان نیز احتمال سود بیشتری دارند. تحلیل به معنای بررسی فرآیند یک موضوع و درک و فهم کامل از آن و پیش بینی چگونگی ویژگی‌های دارایی در آینده تاثیر دارد. در تحلیل ابتدا باید همه چیز را آنالیز کنید و  سپس آینده موضوع را پیش بینی نمایید تا در نهایت درستی بگیرید و آن را اجرایی کنید.

در این راستا، با توجه به میزان اهمیت تحلیل در بازار های مالی، در ادامه این مطلب به توضیح دو روش تحلیل بنیادی و تکنیکال می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در مجله فراچنج همراه باشید..

انواع تحلیل‌های ارز دیجیتال

به طور کلی باید بدانید ما در بازار مالی دو نوع تحلیل داریم1- تحلیل بنیادی یا فاندامنتال و 2-تحلیل تکنیکال که به طور رایج و کلی در بازار مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو تحلیل در مدیریت سرمایه‌ی موجود درمعاملات ارز دیجیتال نقش بسزایی دارند. به طور کلی تحلیل تکنیکال برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت و تحلیل فاندامنتال یا بنیادی در سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت کاربرد دارد.

1-تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis)

تاریخچه چگونگی پیدایش تحلیل بنیادی به عرضه شدن کتاب تحلیل اوراق بهادار در سال ۱۹۳۴ توسط بنجامین گراهام Benjamin Graham ایجاد شد. او که خود اقتصاددان آمریکایی و بنیان گذار روش سرمایه‌گذاری ارزشی بود، در سال ۱۹۲۹ ورشکسته شد. اما او توانست روش سرمایه‌گذاری را معرفی کند که پرداختی‌های سود سهام و درآمد، ارزش اصلی دارایی را بررسی می‌کند. طی این روش، آن سهامی که قیمت کمتری به نسبت ارزش خود دارد را برای سرمایه‌گذاری باید انتخاب کرد. بنابراین بنجامین گراهام بنیان گذار روش تحلیل بنیادی است.

تعریف تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال Fundamental Analysis روشی است که تحلیلگران با بررسی داده‌ها و اخبار و وضعیت دارایی مالی مورد نظر، سودآوری، اقتصاد و موارد دیگر را به دست می‌آورند و ارزش ذاتی دارایی مالی را محاسبه می‌کنند. به طور کلی هدف از تحلیل بنیادی این است که سرمایه گذار متوجه شود ارزش واقعی دارایی از قیمت آن بیشتر است یانه. برطبق این تحلیل سهامی که ارزشش از قیمت فعلی آن بیشتر است مناسب برای خرید هست.

انواع رویکرد تحلیل بنیادی

رویکرد بالا به پایین و رویکرد پایین به بالا:

رویکرد بالا به پایین تحلیل بنیادی یا فاندامنتل: در این روش ابتدا کلیات سهام مورد نظر بررسی می‌شود و بعد به سراغ ویژگی شرایط تشکیل و رشد دارایی مورد می‌رویم. در انتخاب سهام یا دارایی مد نظر ابتدا شرایط فعلی و کلی را بررسی  و سپس آن را با سایر سهام ها مقایسه می‌کنیم تا در نهایت بهترین مورد را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم. رویکرد پایین به بالای تحلیل بنیادی یا فاندامنتال: برعکس رویکرد بالا به پایین انجام می‌گیرد به این صورت است که اول ریز جزئیات مورد تحقیق قرار می‌گیرد و بعد از به بررسی کلیات دارایی هدف می‌پردازیم.

برای بهره گیری از تحلیل بنیادی در معاملات ارز دیجیتال باید وایت پپر ارز دیجیتال مورد نظر و تمام اطلاعات چگونگی تشکیل و اجرای آن را مورد بررسی قرار دهید. در مرحله بعد عضو گروه‌های شبکه‌های اجتماعی مثل اینیستا، تویتر و تلگرام عضو شوید. اساس و پایه تحلیل بنیادی: اطلاعات و داده‌های تازه وقدیمی، با این اصل که آینده مالی دارایی را پیشبینی کند استفاده می‌گردد. هدف تحلیل بنیادی تحلیل ارزش و وضعیت دارایی و محاسبه چگونگی عملکرد و پیش بینی تغییرات احتمالی است. شعار تحلیل بنیادی تاثیریک مورد اقتصادی در جابه جایی اعداد و ارقام قیمت‌ها است. در تحلیل بنیادی نسبت تحلیل فاندامنتال مدت بیشتری برای تحلیل طول می‌کشد و مورد اهمیت در سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت است.

2-تحلیل تکنیکال(Technical Analysis):

Technical Analysis از نظر پیداش در طول تاریخ ابتدا در قرن ۱۸ در ژاپن شروع و بعد از آن توسط چارلز هنری داو (بنیان گذار وال استریت ژورنال) در آمریکا عنوان گشت و امروزه به پدرعلم تحلیل تکنیکال مشهور است. تحلیل تکنیکال در بازار مالی به کمک نمودارهای تاریخ زمان، میزان قیمت را پیش بینی می‌کند. فرد معامله‌گر با بررسی نمودارها و پیش بینی درست و سرمایه‌گذاری طبق این روال با روش تحلیل تکنیکال می‌تواند سود خوبی بدست آورد. به طور خلاصه تحلیل تکنیکال راه حلی برای بررسی و پیش بینی  داده‌های قیمت طی زمان و حجم معاملات بر اساس نمودارهای قیمت رمزارز مورد نظر است.

نکات مورد بررسی در بررسی تکنیکال تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال دارای ۳ فرض اصلی است. این موارد عبارت اند از: 1-در نمودار قیمت همه چیز شفاف و قابل رویت است۲- تغییر قیمت بر طبق مسیر مشخص است ۳-همواره تاریخ درحال تکرار است.

همانطور که گفتیم در تحلیل تکنیکال نمودارهایی وجود دارند که بر اساس آن ها به بررسی می‌پردازیم. اما مواردی که قبل از تحلیل باید با آن ها آشنایی داشته باشیم، شامل موارد ذیل هستند:

  • OPEN یا قیمت باز شدن: به اولین قیمت که بین خریدار و فروشنده در فاصله زمانی معاملات در ابتدای روز تبادل می‌شود، قیمت باز شدن می‌گوییم.
  • CLOSE یا قیمت بسته شدن: آخرین قیمت تبادل سهم بین فروشنده و خریدار در پایان روز close نام دارد.
  • HIGH یا بیشترین قیمت مجاز: بالاترین قیمتی که طی معاملات روز  عرضه شده را بیشترین قیمت مجاز می‌گوییم.
  • LOW یا کمترین قیمت مجاز: کمترین قیمتی که طی معاملات روز انجام می‌گیرد.

نمودارها در تحلیل ارز دیجیتال

خاصیت نمودارها نشان دادن اطلاعاتی در رابطه با قیمت اوراق بهادار طی گذشت زمان به شکل گرافیک است. انتخاب هریک از نمودارها وابسته به اطلاعاتی که فرد معامله‌گر می‌خواهد و سطح تریدر متغییر هست. اما به طور کلی ۳ نوع نمودار برای تحلیل تکنیکال وجود دارد. این موارد شامل نمودار خطی، نمودار میله ایی و کندل استیک هستند که در ادامه به توضیح آن ها می‌پردازیم.

  • نمودار خطی Line Chart: ساده‌ترین نمودارو اولین نمودار، نمودارخطی است. نمودار خطی به قیمت بسته شدن معاملات توجه دارد و به صورت خط نقاط مورد نظر را به یکدیگر وصل می‌کند.
  • نمودار میله ایBarChart: نمودار میله ایی از پایین تا بالای قیمت دارایی یا ارز دیجیتال مورد نظر را با تمام ویژگی‌های آن به نمایش می‌گذارد. محل قرار گیری کمترین قیمت در ابتدای میله و محل بیشترین قیمت در بالای میله قابل مشاهده است.
  • نمودار کندل استیک CandlestickChart: این نمودار به دلیل خوانایی آسان به راحتی مورد استفاده افراد مبتدی قرار گرفته است. در واقع نمودار کندل استیک یا شمعی نوعی نمودارمیله ایی خلاصه شده است و برای  تحلیلگران محبوبیت فراوانی دارد. نمودار کندال استیک اطلاعات کاملی، از جمله تمام قیمت‌ها در طی روز از میزان قیمت در شروع و کمترین و بیشتری قیمت و رابطه باز و بسته شدن دارایی یا ارز دیجیتال را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

آموزش تحلیل تکنیکال

در اولین گام بین قیمت‌های در زمان مخصوصی نمودار میانگین متحرکی گرفته می‌شود. به همراه میانگین محرک باند بولینگرها که میزان نسبی قیمت‌ها در بیشترین و کمترین حالت را نمایش می‌دهد همراه است که شامل ۳ خط هست و این خط‌ها باندهای را در بالا و پایین را ایجاد و به میزان دو انحراف در قبل از خط میانگین دارای فاصله است. بعد از باند بولینگر ها، اندیکاتورRSI قرار می‌گیرد که نوساناتی بین ۰ تا ۱۰۰ را نمایش می‌دهد. هنگامی که اندیکاتور بیشتر از عدد۷۰ قرار دارد حالت اشباع خرید و هنگامی که اندیکاتور پایین‌تر از ۳۰ باشد در حالت اشباع فروش قرار دارد.

پس از آن هنگامی که RSI خارج و بیشتر از میزان محدوده اشباع فروش شود، آن زمان مناسب خرید دارایی است و برعکس هنگامی که RSI از محدوده اشباع خارج و نزول کند، نسبتا زمان فروش دارایی است. اندیکاتور MACD  از منحنی سیگنال و منحنی MACD  ایجاد شده است و یکی از اندیکاتورهای حائز اهمیت تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود. این اندیکاتور در واقع مسئولیت نمایش واگرایی و همگرایی در نمودار میانگین متحرک قیمت را برعهده دارد. در این تحلیل اگر منحنی MACD  از قسمت پایین نمودار به بالای نمودار منحنی سیگنال را ببرد نسبتا زمان مطلوب برای خرید و برعکس از بالای نمودار به پایین قطع کند زمان فروش است. در ادامه بورس ویو، ایزی چارت و مفید تریدر  را می‌توان ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال معرفی کرد که می‌توان از آن ها در تحلیل چارت های مختلف استفاده کرد.

مروری بر مطالب:

در این بخش از مقاله فراچنج به تحلیل ارزهای دیجیتال به دو روش تحلیل بنیادی ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال پرداختیم. در این مطلب هر کدام از تحلیل از روش های تحلیل را توضیح دادیم و ویژگی‌ها و نحوه استفاده از آن ها را نیز در انجام معاملات ارز دیجیتال بررسی گردیم. لذا امیدواریم به کمک این مقاله در یادگیری مطالب تحلیل ارز دیجیتال به پاسخ سوالات خود برسید.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل