یکی از اصطلاحات کاربردی در بازار ارزدیجیتال، پوزیشن معاملاتی (Position Trading) است. در این اصطلاح در واقع زمان خروج و ورود افراد از معامله را نشان می‌دهد. این فرایند پوزیشن معاملاتی فواید و معایبی برای افراد معامله‌گر شامل می‌گردد.این مسئله که پوزیشن معاملاتی چیست؟ سوال بسیاری از تریدرهای مبتدی است. لذا ما در این مطلب از  صرافی فراچنج به توضیح این مفهوم و نکات پیرامون آن پرداخته ایم. بنابراین توصیه ما این است، اگر به تازگی پا به عرصه کریپتو گذاشته اید؛ تا پایان با ما همراه باشید..

تعریف پوزیشن معاملاتی  (Position Trading)

شکل یا موقعیتی از یک ترید یا معامله‌ که زمان مخصوصی برای خرید و فروش سرمایه و دارایی را پیش بینی می‌کند، پوزیشن معاملاتی نام دارد. درواقع پوزیشن معاملاتی به راه و روشی که برای بدست آوردن سود و سرمایه از دارایی و سهام فرد در بازار مالی استفاده می‌کند.

یکی از راه‌های معاملات ارزهای دیجیتال تریدینگ پوزیشن (Position Trading) نام دارد که در بازار ارز دیجیتال و مالی کاربرد دارد. هدف از پوزیشن معاملاتی  با بررسی اصل ارزش ذاتی سرمایه و رشد و افزایش سود دارایی در مدت زمان طولانی‌تر مثل چندین ماه دارایی و ارزی را خرید می‌کند که باارزش است. افرادی که از این طریق معامله و خرید و فروش انجام می‌دهند، تغییر قیمت‌هایی که مدت زمان نزدیک به یکدیگر را دارند، برایشان هیچ اهمیتی ندارد و به سیر کلی نوسانات قیمت توجه می‌کنند. یکی از گزینه‌های مورد اهمیت در  پوزیشن پوزیشین برای تریدر، بررسی زمان مناسب برای خرید و به شکل دیگر ورود به معامله و فروش دارایی در زمان خروج دقیق و پرسود است.

انواع شکل‌های پوزیشن معاملاتی

پوزیشین‌های معاملاتی به چند دسته تقسیم می‌گردد که هریک ویژگی‌هایی دارند . در ادامه این موارد را برایتان توضیح می‌دهیم.

  1. (Neutral Position) یا موقعیت خنثی: در واقع موقعیت خنثی جزء پوزیشین ها‌ی تریدینگ نیست. در واقع این موقعیتی است که در یک زمان، موقعیت‌های لانگ و شورت جزء سرمایه‌ها و دارایی‌های فرد معامله‌گر قرار دارد. این روش در کنترل ریسک بسیار تاثیر گذار است و باعث کاهش خطرات ممکن در معاملات افرادی که جدید وارد بازار مالی شده‌اند شده است.
  2. (Short Position) یاموقعیت شورت: به حالت دیگر شورت حالت مدت کوتاه می‌گویند که در واقع زمانی که فرد معامله‌گر یا تریدر یک سرمایه یا دارایی را که خود دارد یا قرض گرفته است را در هنگامی که قیمتش زیاد است فروخته و زمان دیگر وقتی قیمت دارایی‌اش کاهش یافت دوباره خریداری می‌کند. به این کار شورت کردن معامله‌ی دارایی و در نتیجه فرد تریدر از این طریق سیر کاهش قیمت دارایی خود سود و بدست می‌آورد. یک روش بسیار مهم و پر اهمیت برای سرمایه و دارایی افراد معامله گر، این است که هنگامی که پول، ارز، دارایی و سرمایه‌ای را از یک سرمایه‌ی کل وام، قرضی یا به صورت دیفای قرض می‌گیردزمانی باید دارایی را بفروشد و اصل میزان قرض گرفته شده را برگرداند تا قیمتش به میزان تعیین شده پایین آمده باشد. برای درک این حالت به مثل دقت کنید:
  3. (Long Position) یا موقعیت لانگ: به نوعی حالت در معاملات و ترید، موقعیت لانگ می‌گویند که در مدت زمانی بالا و طولانی سرمایه یا قرار دادی در اختیار فرد معامله‌گر یاتریدر قرار داشته باشد دریافت سود و زیان دیدن افراد به این صورت است که هرچه قیمت دارایی بالا برود ارزشش بیشتر و هراندازه قیمت کاهش یابد ارزش دارایی کم و فرد زیان می‌کند. نام دیگر این حالت بای یا (Buy) به معنای خرید است.

بررسی سود در موقعیت‌های معاملاتی

یکی از مواردی که باعث می‌گردد فرد تریدر برای انجام معاملات و افزایش سود دارایی خودش سود کسب کرده و سرمایه‌اش سود بالاترداشته باشد، باید موقعیت درست را بر طبق پیش بینی‌های شکل گرفته سیر بلند و کوتاه مدت انتخاب کند. بررسی موقعیت لانگ و شورت بر اساس مطالعه و تحقیق راجبه شاخص‌های تحلیل تکنیکال وبررسی و تحلیل نمودار و شاخص تحلیل فاندامنتال انجام می‌گیرد. گزینه ایی فرعی که باعث تعیین و بالارفتن ارزش سود موقعیت خنثی بجزء مورده روندهای صعود و نزول می‌گردد، نرخ بهره‌ی بانک مرکزی، نرخ‌های مبادله و نوسانات است. به غیر ازین موارد نگرانی و استرس‌های نوسانات بازار و ریسک توسط موقعیت خنثی کاهش یافته و موجب پایین آمدن سودهای خیلی بالا شده است.

توضیحاتی درباره ریسک در موقعیت‌های معاملاتی

هنگامی که یک Position Trading در حالت باز قرار دارد چون در دسترس بازار قرار گرفته است درنتیجه هر صورتی از بازار مثل خرید و فروش در بازه های زمانی مختلف روی دارایی اثر گذار است. در این حالت ریسک به نسبت هر مقدار و اندازه‌ معامله ای که مدت زمان بیشتری باز هست، افزایش خواهد یافت. در ادامه تغییرات منفی جو بازار احتمال کاهش سود افراد را بالا می‌برد و فرد معامله‌گر ضرر می‌کند. توضیحات داده شده موقعیت‌های Long و Short را شامل می‌گردد.

زمانی که ارزش دارایی‌ها و سرمایه‌ی‌های تریدر در خطر آسیب فراوان قرار می‌گیرد که در یک موقعیت معاملاتی مشخص در میزان بالا قرار دارد. چکیده‌ی این مفهوم این است که زمانی وضعیت و شرایط یک دارایی در موقعیت شورت در معرض خطر است که قیمت بالا رفته و برای موقعیت لانگ پایین آمدن قیمت است. با توجه به تمامی این توضیحات زمانی که به طور مداوم قیمت پایین می‌آید و به طور کلی تمام بازار در بحران است، حتی معامله گران Short ضرر می‌کنند چراکه در انتظار بالا رفتن ارزش سرمایه خود هستند.

CLOSE شدن پوزیشن معاملاتی

موقعیت پوزیشن Long Position یا بلند مدت با فروخته شدن و Short با خرید کردن بسته می‌گردد. بسته شدن معاملات باعث کنترل تریدر برای میزان آسیب و کاهش ارزش دارایی یاسود آن می‌گردد. هدف اصلی یک تریدر در بازو بسته کردن معاملات خود، دریافت و افزایش سود و ازبین بردن احتمال کاهش سرمایه و دارایی‌اش است. یکی از ویژگی‌هایی که باعث کاهش سرمایه نسبت به سود دارایی می‌گردد، مالیاتی است که شامل بعضی از پوزیشن‌های معاملاتی بازارهای مالی شده است. درنتیجه این مورد هم باعث بسته شدن پوزیشن معاملات می‌گردد.

بسته شدن Position Trading می‌تواند از طریق کارگزاری ها، واسطین معاملات و صرافی‌ها ممکن است. به این روند لیکوییدی Liquidation می‌گویند. یکی از مهم‌ترین دلایل بسته شدن پوزیشن معاملات، انجام نگرفتن هدف‌های یکی از موقعیت‌های پوزیشن مخصوصا در تریدینگ‌های اهرمی است. در این هنگام میزان آسیب و زیان از وثیقه‌ی ابتدای سرمایه گذار و مارجین بیشتر بوده و فرایند پلتفرم معاملاتی ضررو زیان می‌بیند. هنگامی که پوزیشن بسته شود، لیکوییدشدن اجباری (Forced Liquidation) اتفاق می‌افتد.

چگونگی ارتباط پوزیشن با استراتژی‌های معاملاتی

به طور کلی پوزیشن معاملاتی در کنار معاملات اسپات معنی کسب می‌کند. در این معامله‌ها میزان استفاده از سرمایه مشخص است؛ تا هنگام باز یا بسته بودن موقعیت از سرمایه سهمی خرید و یا فروش شود. اما با توجه به در دسترس قرار داشتن شرایط و امکانات صرافی یا پلتفرم تریدینگ معاملات فرد معامله‌گر این این اجازه را دارد تا فورواردها، مابقی مشتقات و قرار دادهای آتی را با موقعیت‌های گوناگونی مثل Short و Long انجام دهد.

یک فرد معامله‌گر حرفه ایی زمانی می‌تواند سودهای عالی و زیاد بدست آورد که پوزیشن معاملاتی (Position Trading) را به عنوان اهرم قرار دهد. اگرچه یک معامله‌گر حرفه ایی در بازار بشدت نوسانی با تمرکز بر چگونگی مسیر بازار متوجه کاهش ارزش یک سرمایه و دارایی می‌شود. پس از آن احتمال دارد، آن سهم  را بخرد و هنگام آزمایش قرار داشتن در سطوح مقاومتی دارایی را به فروش بگذارد. اما در کل توجه به پوزیشن معاملاتی و تعداد آن‌ها در معاملات بسیار مهم است.

پوزیشن معاملاتی و تحلیل تکنیکال

در زمان‌هایی که سیر صعودی و اصلاحات احتمالی، فاقد توانایی برای از بین بردن سطح مقاومت یا  پایین آوردن احساسات منفی در بازار هستند، باعث گشوده شدن نوعی شورت معاملاتی می‌گردند. برخلاف توضیحاتی که بیان کردیم، یعنی هنگام یک سبقت غیر قابل پیش بینی، میزان سطح حمایت تغییر نکرده و احساسات بازار در شکل مثبتی به خود می‌گیرد و این شرایط برای Long Position بهتر  و مناسب است.

یکی از با اهمیت‌ترین راه‌های دیدن و کشف زمان درست برای (Position Trading) معاملات Short الگوهای نموداری روزانه منفی و نزولی است. از جمله این موارد می‌توان به الگوهای: شمع دوجی سنگ قبر (Gravestone Doji)، سرشانه (Head and Shoulders)، تاپ‌های دوتایی (Double Tops)، مرد به دار آویخته (Hanging Man)، کندل استیک و Shooting Star اشاره کرد.

برخی از الگوهای معاملات Long عبارت اند از: الگوی چکش (Hammer)، الگوی مثلث صعودی (Ascending Triangle)، کف‌های دوتایی (Double Bottoms)، کندل استیک‌های گاوی مثل دوجی سنجاقک (Dragonfly Doji)، سرو شانه برعکس (Inverse Head and Shoulders)، نام دارند.

گسترش موقعیت‌های معاملاتی درشرایط مختلف بازار

زمانی که در بازار صعودی قرار داریم، گزینه‌ی تکراری که مشاهده می‌کنیم، باز شدن پوزیشن تریدینگ لانگ توسط کاربران و تریدرها است. در این نوع بازار سطح استقامت مدام مورد تست قرار می‌گیرد، طوری که شاید بشکند. در نتیجه بهترین موقعیت برای باز کردن وضعیت شورت و لانگ در این گونه بازارها است.

بهترین شاخص‌های (Position Trading)

در معاملات پوزیشن از همان اندیکاتور در تعقیب مسیر کار هستند استفاده می‌گردد. مانند زمانی که معاملات پوزیشن انجام می‌دهید بسیار حائز اهمیت است که آیا این روال کمک به رسیدن شما به اهدافتان می‌کند یا خیر. Position Trading برای بررسی و تحلیل روندهای چگونگی قیمت، بیشتر از تحلیل فاندامنتال و تکنیکال بهره می‌برند. برای مثال: میانگین متحرک ساده، شاخصMACD که واگرا و هم گرا است، سطوح مقاومت و حمایت.

مزایا و معایب شاخص‌های معاملاتی پوزیشن

نکات مثبت

  • یکی از موارد فواید شاخص‌های معاملاتی این است که فقط زمانی از Position Trading استفاده می‌گردد که قیمت در آینده را بخواهیم تحلیل و بررسی کنیم در نتیجه فرد معامله‌گر در مدت زمان کوتاه این فعالیت را به انجام می‌رساند و وقت اضافه برای انجام سایر کارها در اختیار دارد.
  • به دلیل فاقد اجبار به بررسی روزانه‌ی معاملات فرد معامله‌گر  آسودگی خاطر بسیاری دارد.
  • این روند، استراتژی است که در گذشت زمان می‌تواند سودهای بسیار قابل توجهی رقم بزند.

موارد منفی

  • به سرمایه‌ای به دلیل باز نگه داشتن حالت پوزیشن لازم است، چرا که معاملات ممکن است ماه‌ها ادامه پیدا کنند و یعنی سرمایه قفل می‌گردد.
  • ریسک پایینی‌تر از معاملات نوسانی و روزانهدارد. اگرچه هنگام اگر اشتباه شود، فاجعه به همراه دارد. زیرا با این کار یک تریدر جدا از اینکه سرمایه را از دست می‌دهد، زمان را هم از دست خواهد داد.
  • باز ماندن مدت زمان طولانی پوزیشن، باعث جمع شدن میزان زیادی هزینه‌ی سوآپ گردد.
  • برای انجام این نوع معاملات به دارایی زیادی نیاز است چراکه حداقل سرمایه برای انجام معاملات پوزیشن امکان‌پذیر نیست و تغییرات قیمت زمینه‌ی ازبین رفتن تمام دارایی افراد می‌گردد.

سخن پایانی

در این مقاله از صرافی فراچنج به معاملات پوزیشن پرداختیم. پاسخ به سوالات متداول در این باره و توضیح این مفهوم پایه از جمله نکاتی بود که در این مطلب به آن پرداختیم. امیدواریم که به کمک این اطلاعات شما کاربران عزیز، به خصوص تریدرهای مبتدی بتوانید، عملکرد بهتری در معامله گری داشته باشید.

همچنین در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر، می‌توانید از طریق کامنت ها با ما در ارتباط باشید..

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل