آموزش ارز دیجیتال

کلاهبرداری پانزی(Ponzi scheme)چیست؟

دنیای ارزهای دیجیتال همراه خود سودها، سرمایه‌ها و البته راه‌های کلاهبرداری جدید را به همراه دارد که یکی از آن‌ها، کلاهبرداری پانزی نام دارد. به طور کلی با توجه به اینکه محافت از دارایی در بازارهای مالی امری بسیار مهم محسوب می‌شود، باید روش‌های کلاهبرداری در این حوزه را دانست تا درگیر مشکلات جبران ناپذیر نشویم. چرا که متاسفانه در این بازار روش‌های بسیاری برای کلاهبرداری و سرقت دارایی‌های کاربران وجود دارد و چنانچه سرمایه دار، اقدامات امنیتی را اتخاذ نکند، همواره در کمین سودجویان است. پس بهترین کار آشنایی با روش‌های رایج است. توصیه می‌کنیم  اگر شما هم از افراد تازه کار در این زمینه هستید با شیوه های کلاهبرداری آشنا شوید. در این مسیر ، باید بدانید یکی از بهترین راه‌ها برای حفاظت از دارایی شناخت پروژه‌های پانزی و اسکم است. زیرا این پروژه‌ها همیشه در گوشه و کنار بازار کریپتو به دنبال شکار، قربانیان جدید هستند.

بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب از فراچنج تصمیم گرفتیم تا در رابطه با طرح‌های کلاهبرداری پانزی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. پس اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، با ما همراه باشید..

کلاهبرداری پانزی؛ چگونه قربانی می‌شویم؟

کلاهبرداری پانزی Ponzi scheme به طرحی از سرمایه‌گذاری می‌گویند که در آن به سرمایه گذار وعده‌ی دریافت سود بسیار بالا و پیشرفت سریع می‌دهند. علاوه بر این در این طرح وعده‌ دریافت دقیق و کامل سود ابتدای سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کنند. پس می‌توان به طور خلاصه به طرح کلاهبرداری پانزی بگوییم که به افراد سرمایه گذار وعده برگشت سود بالا و سریع می‌دهند.

روند طرح پانزی به این گونه است که بعد از جلب اعتماد فرد برای سرمایه‌گذاری که قبل از آن افراد کلاهبردار تبلیغات بسیار گسترده انجام داده اند، کاربران سرمایه خود را در اختیار کلاهبرداران پانزی قرار می‌دهند.سپس بعد از دریافت یک دوره سود که افراد سرمایه گذار در سایت آن را مشاهده می‌کنند. همین که کلاهبرداران رقم دلخواه خود از کل سرمایه‌های کاربران به دست آورد در یک حرکت ناگهانی تمام راه‌های ارتباطی با سایت را از بین می‌برد. پس شرکت و تمامی افراد و عوامل ناپدید و غیب می‌گردند. در این مسیر هم متاسفانه به دلیل کشور ثالث بودن کاربران مال باخته، شکایت و پیگیری این کلاهبرداری غیرممکن است.

اطلاعات کلیدی کلاهبرداران پانزی

  • روش کلاهبرداری پانزی و اهرمی در اینکه به کاربران می‌گویند تا افراد دیگر را هم جذب این شرکت کنید مشابه است.
  • زمان فعالیت و کارکرد این سایت و شرکت‌ها کمتر از یک سال است. سپس بعد از رسیدن به میزان برداشت دارایی کاربران به یکباره تمام سیستم را مختل می‌کنند.
  • گارها و سری فعالیت این سایت و شرکت‌ها برای مابقیه سرمایه گذاران مخفی و سری است.
  • نبود هیچ مجوز فعالیت معتبر و یا درصورت بودن بسیار گواهی پیچیده و نامفهومی دارند.
  • کارکرد، نوع و چگونگی افراد نامفهوم و ناواضح است.

تفاوت و مشخصات کلاهبرداری پانزی با اهرمی

شباهت طرح هرمی با پانزی نیاز داشتن به افراد برای سرمایه‌گذاری در شرکتشان است، اما باوجود این شباهت کلاهبرداری اهرمی سیستم مخصوص به خودش را دارد به این ترتیب که فردی در جایگاه اصلی افراد سرمایه دار را جذب و نقش بازی می‌کند و بعد از مدتی زیر مجموعه ایی تشکیل می‌دهند. در برخی شرایط کلاهبرداران برای تایید داشتن از نظر اعتماد افراد برای کسانی که افراد دیگر را معرفی و عضو کرده‌اند درصدی می‌دهند. این شیوه در هر حالتی کلاهبرداری است.

ارتباط ارزهای دیجیتال با طرح‌های پانزی

در این دوره با سرعت محبوبیت ارزهای دیجیتال بین مردم برای سرمایه‌گذاری مشخصاتی مثل اطلاعات ناکافی و محدود در کنار نداشتن مشخصات واقعی افراد در کنار مشکلات پیگیری و بررسی ارزهای باید خیلی در انتخاب تام مراحل ثبت نام و سرمایه‌گذاری دقت و تحقیق کنید.

انواع ارزهای دیجیتال کلاهبرداری: بیت کانکت (Bitconnect) و دابل وی اتریوم (Double Way Ethereum) دو سایت ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۸ بیت کانکت از بین رفت ولی دابل وی اتریوم با داشتن ویژگی‌های برجسته هنوز فعالیت دارد. ماینینگ استخر ابری نوعی دیگر کلاهبرداری پانزی در ارزهای دیجیتال است. در این روش افراد با شعار برداشت ارزهای دیجیتال در وب‌های کلود ماینینگ کاربران دیگری را وارد این بازی می‌کنند و با دادن وعده‌های پوچ سود بسیار زیاد و فاقد اطلاعات صحیح سرمایه کاربران را دستبرد می‌زنند. تفاوت بارز ماینینگ کلاهبرداری وعده‌ی دریافت سودهای با اعتبار و پشتیبانی شده در قبال فروختن هش به کاربر است. البته توجه داشته باشید، تمام پروژه ها در حوزه استخرهای ماینینگ ارز دیجیتال پانزی نیستند. برای همین هم توصیه می‌‌کنیم حتما پیش از هرگونه اقدامی، در رابطه با پروژه ها تحقیق کنید.

مرور تمامی گفته‌های مقاله

در این مقاله از صرافی فراچنج در رابطه با کلاهبرداری پانزی و ویژگی‌های آن پرداختیم. کلاهبرداری پانزی از زمان گذشته و توسط صاحب همین اسم شکل گرفت. در آن زمان چارلز پانزی با پیش فروش تمبرها نامه پستی مبلغ زیادی کلاهبرداری کرد که در آخر پلیس آمریکا به این فرد مشکوک و او را دستگیر کردند.

پس در نهایت باید بدانید، کلاه برداری به روش پانزی اینگونه است که توسعه دهندگان ابتدا بسیار تبلیغ انجام می‌دهند. سپس بدون هیچ پشتیبانی، سند و گواهی نامه معتبری با ویژگی‌هایی مانند: وعده‌های دروغین سودهای بسیار بالا و موارد اینچنین به سرقت دارایی می‌پردازند. به طور کلی توصیه ما این است پیش از سرمایه‌گذاری در هر حوزه ای از بازارهای مالی به خصوص ارزهای دیجیتال  در رابطه با پروژه ای که قرار است در آن سرمایه گذاری کنید، تحقیق فراوان نمایید. از این طریق دیگر سرمایه تان به خطر نخواهد افتاد..

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل