اخبار ارز دیجیتال

آیا بیت کوین بالاخره می‌تواند از دست کریگ رایت رها شود؟

آیا بیت کوین بالاخره می‌تواند از دست کریگ رایت رها شود؟ کریگ رایت شخصی که ادعا داشت ساتوشی است. دادگاه عالی انگلیس ضربه سختی به رایت وارد کرد و قضاوت کرد که او «به طور گسترده و مکررا به دادگاه دروغ گفته است.»

تقریبا یک دهه پس از اینکه کریگ رایت جامعه بیت کوین را با ادعاهایی مبنی بر اینکه او ساتوشی ناکاموتو است، آزار و اذیت کرد، دادگاهی در بریتانیا رای صادر کرد: رایت ساتوشی نیست.

این حکم در این ماه توسط قاضی جیمز ملور از دادگاه عالی انگلستان در یک پرونده حقوقی به رهبری اتحادیه حق ثبت اختراع باز کریپتو (COPA) صادر شد. تصمیم او بیان می‌کند که رایت «به طور گسترده و مکررا به دادگاه دروغ گفته است» در حالی که برای اثبات اینکه او ساتوشی است، «در جعل اسناد به مقیاس بزرگ» دست داشته است.

ملور در قضاوت تند خود رایت را مورد انتقاد شدید قرار داد و نوشت:

دکتر رایت خود را فردی بسیار باهوش معرفی می‌کند. با این حال، به قضاوت من، او به اندازه‌ای که فکر می‌کند باهوش نیست. من کاملا متقاعد شده‌ام که دکتر رایت هم در شواهد کتبی‌اش و هم در روزهای شواهد شفاهی تحت بازجویی متقابل، به طور گسترده و مکررا به دادگاه دروغ گفته است. بیشتر دروغ‌های او به اسنادی مربوط می‌شد که جعل کرده بود تا ادعای خود را تأیید کند. همه دروغ‌ها و اسناد جعلی او در حمایت از بزرگترین دروغش بود: ادعای او مبنی بر اینکه ساتوشی ناکاموتو است.

کریگ رایت شخصی که ادعا می‌کرد ساتوشی است

در حالی که طرفداران سرسخت بیت کوین از زمان ادعاهای رایت در سال ۲۰۱۵ چندان به او فکر نکرده‌اند، رسانه‌های جریان اصلی به سرعت به او بستری محبوب دادند که برای قلدری و آسیب زدن به مردم، شرکت‌ها و تصویر بیت کوین نیاز داشت.

حتی در سال ۲۰۱۹، برخی از رسانه‌ها هنوز یادداشت مربوط به رایت را دریافت نکرده بودند. هنگامی که رایت در آوریل ۲۰۱۹ برای وایت‌پیپر بیت‌کوین ادعای حق نسخه‌برداری ایالات متحده را ثبت کرد، فایننشال تایمز سخنگوی رایت را نقل کرد که آن را «اولین به رسمیت شناختن کریگ رایت به عنوان ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین، توسط یک آژانس دولتی» خواند.

علاوه بر مطبوعات، رایت گاوین اندرسن را فریب داد، کسی که ساتوشی کد منبع بیت کوین را به او سپرد، زمانی که او دیگر مشارکت نکرد و به کارهای دیگری روی آورد. توسعه‌دهندگان بیت‌کوین با استناد به «محیطی آشفته»، دسترسی اندرسن به کامیت را در بحبوحه سردرگمی ایجاد شده توسط رایت لغو کردند. این در آن زمان برای صنعت بیت کوین یک اتفاق مهم بود. زمانی که رایت وارد صحنه شد، زمان بسیار ناآرامی بود.

  • ساتوشی ناکاماتو:

ساتوشی که تنها از طریق ارتباطات متنی شناخته می‌شود، به نظر می‌رسد فردی صبور، منظم، منطقی و معتدل بوده است. خالق بیت کوین هرگز سعی نکرد در مرکز توجه قرار بگیرد، اگرچه فرصت‌هایی برایش وجود داشت. ساتوشی می‌خواست پذیرندگان اولیه از تبلیغ بیت‌کوین خودداری کنند، زیرا فکر نمی‌کرد برای پذیرش بیشتر آماده باشد. وی در سال ۲۰۱۱ پس از اینکه ویکی‌لیکس شروع به پذیرش بیت‌کوین کرد و اندرسن برای سیا سخنرانی کرد، ظاهراً عصبی صحنه را ترک کرد.

از سوی دیگر، رایت همیشه لاف‌زن بوده است. او به شدت القا می‌کرد که ساتوشی است، به صورت حضوری، در پنل‌ها و پست‌های وبلاگ با تاریخ گذشته تا این امکان را بدهد. «فیکتوشی»، همانطور که رایت در انجمن‌های اینترنتی بیت‌کوین شناخته می‌شود، از هر فرصتی برای قرار دادن خود در مرکز توجه استفاده می‌کرد. ملور نوشت که تلاش رایت برای اثبات اینکه او ساتوشی است «سوءاستفاده‌ای بسیار جدی از روند دادگاه این دادگاه بود».

این تصمیم علی‌رغم اینکه رایت گفته است درخواست تجدید نظر خواهد داد، شکست سختی برای او محسوب می‌شود. در همین حال، ممکن است او را در معرض شکایت از سوی کسانی قرار دهد که از رفتارهای او آسیب دیده‌اند، از جمله شرکت‌ها و تولیدکنندگان محتوا مانند کوین‌بیس و پیتر مک‌کورمک.

در پایان ؛ آیا بیت کوین بالاخره می‌تواند از دست کریگ رایت رها شود؟

اگر رایت ساتوشی بود، می‌توانست پیامی («کریگ رایت ساتوشی است») بسازد و آن پیام را با کلید خصوصی Genesis Block امضا کند. و او قادر خواهد بود پیام را با یک کلید PGP امضا کند – کلیدی که تاریخ آن به عقب برنگشته باشد. اما این هرگز اتفاق نیفتاده است.

توانایی یک نفر برای درگیر شدن در دعوی قضایی بی‌اساس باید همه ما را بترساند. من تردید دارم که کلمات را تایپ کنم، مبادا در تیررس گیر بیفتم: بیت‌کوین در نهایت می‌تواند از شر کریگ رایت خلاص شود.

وحیده حسن زاده

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل