آموزش ارز دیجیتال

پارامترهای اندازه گیری سرعت بلاکچین‌ ها

پارامترهای اندازه گیری سرعت بلاکچین‌ ها چیست؟ یکی از ویژگی‌های جذاب بلاکچین ها، این است که بی‌همتا هستند، ولی مشکلاتی که دارند مشابه است. مهم‌ترین چالشی که در واقع یک بلاک چین با آن در ارتباط است، مقیاس‌پذیری آن است. هر موقع که صحبت از مقیاس‌پذیری بلاک چینی به وجود آید، به مواردی فنی مثل مقدار سرعت تراکنش توجه می‌شود. برای مثال سوالاتی مانند ارتباط بین سرعت تراکنش داخل سیستم چیست؟ یا سرعت کدام بلاک چین از همه بیشتر است؟ نحوه مقایسه سیستم‌های قدیمی با جدید به چه شیوه است؟ و در آخر علت سخت بودن مقیاس‌بندی بلاک چین در حال حاضر چیست به وجود می‌آید.

به میزان سرعت انتقال داده‌ها از حسابی به حساب دیگری، سرعت تراکنش می‌نامند. هر زمان سرعت تایید تراکنش سریع‌تر صورت گیرد، به این معنی است که سرعت تراکنش خوبی دارد. در بلاکچین، مقدار سرعت تراکنش یکی از ویژگی‌های مهمی است که به وسیله آن استقامت و دیگر عملکردهای یک بلاک را بررسی می‌کنند. عوامل گوناگونی روی سرعت یک بلاک چین  مثل زمان بلوک، هزینه‌های تراکنش، ترافیک موجود در شبکه و دیگر موارد تاثیر می‌گذارند.

در این مطلب از فراچنج می‌خواهیم بررسی کنیم که چگونه می‌توان سرعت بلاکچین‌ را اندازه گیری کرد؟! با ما همراه باشید تا یک مفهوم دیگر از ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم.


خلاصه ای از ویژگی‌های بلاکچین


در این مقاله می‌خواهیم سریع‌ترین بلاک چین را به شما معرفی کنیم. اما برای کسانی که در رابطه با بلاکچین اطلاعات کافی ندارند، دانستن ویژگی های آن الزامی است. به همین دلیل پیش از آن که بخواهیم شما را با نحوه اندازه گیری سرعت بلاکچین های مختلف و همچنین سریع ترین آن ها آشنا کنیم، به معرفی ویژگی های بلاکچین می‌پردازیم.

ویژگی‌های بلاکچین عبارتند از:

1-غیرمتمکز بودن:

بلاکچین به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز، بدون نیاز به کنترل مرکزی است. این ویژگی به کاربران امکان اجرای تراکنش‌ها و مدیریت شبکه را بدون وابستگی به یک موسسه یا دولت فراهم می‌کند. در واقع اصلی ترین دلیل محبوبیت ارزهای دیجیتال به خاطر همین ویژگی بلاکچین است.

2-تطبیق پذیری:

تطبیق پذیری یعنی اطلاعات درج شده در بلاکچین نمی‌تواند تغییر کنند یا حذف شوند. این امکان از طریق استفاده از تکنولوژی کریپتوگرافی و الگوریتم‌های هش به وجود می‌آید.

3-شفافیت:

تمامی تراکنش‌ها در بلاکچین به صورت علنی قابل مشاهده هستند. این شفافیت به کاهش فسادهای مالی و افزایش اعتماد در شبکه منجر می‌شود.

4-امنیت بالا:

بلاکچین از تکنولوژی کریپتوگرافی برای حفاظت اطلاعات و امضای دیجیتال استفاده می‌کند. این امکان را فراهم می‌کند تا تراکنش‌ها به صورت امن انجام شوند و داده‌ها محافظت شوند.

5-پشتیبانی از قرار دادهای هوشمند:

بلاکچین اجازه اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند، که این قراردادها بدون نیاز به واسطه می‌توانند تراکنش‌ها و عملیات مختلف را انجام دهند. قرار دادهوشمند در حال حاضر روی شبکه بلاکچین اتریوم نسبت به سایر موارد کاربرد بیشتری دارد.

9-کنسرسیوم (Consensus):

برخی از بلاکچین‌ها از الگوریتم‌های کنسرسیوم برای تصمیم‌گیری مشترک برای تعیین وضعیت شبکه استفاده می‌کنند.

موارد ذکرشده مهم ترین ویژگی های بلاکچین هستند. اما در ادامه می‌رویم به سراغ پارامترهایی که در اندازه گیری سرعت بلاکچین ها اثر گذار اند.


اصطلاحات و پارامترهای اثرگذار در سرعت بلاکچین‌


1-اندازه بلوک در بلاکچین:

در بلاک چین هر بلوک توسط قانون اجماع این اجازه را دارد تا اندازه به خصوصی داشته باشد. مثلا، در شبکه بیت کوین در بیشترین حالت ممکن می‌تواند تا 1 مگابایت باشد، مقدار این پارامتر به حالت ثابت است. در رابطه با سایر بلاکچین ها نیز این قانون وجود دارد.

2-زمان ایجاد یک بلاک در بلاکچین:

به مدت زمانی که صرف می‌شود تا یک بلوک به زنجیره بلاوکه‌ها در داخل شبکه اضافه گردند، زمان به وجود امدن یک بلوکه می‌گویند. مثلا داخل شبکه اتریوم طی هر ۱۵ ثانیه یک بلاک تازه اضافه می‌گردد ولی در شبکه ارز دیجیتال بیت کوین طی هر ۱ ثانیه یک بلوک اضافه می‌گردد.

3-ترافیک:

به تعداد تراکنش‌هایی که طی یک مدت زمان تعیین شده‌ای رخ می‌دهند، ترافیک شبکه گفته می‌شود. پس در صورتی که تعداد تراکنش‌ها کاهش یابد یعنی ترافیک کاهش یافته است. با افزایش تراکنش ها، میزان ترافیک شبکه بیشتر می‌شود و شاید بعضی از تراکنش‌ها با تاخیر صورت گردند. پس در چنین شرایطی انجام معاملات طولانی شده و شاید در حالت معلق قرار بگیرند.

4-کارمزد معامله:

به مقدار هزینه‌ای که به وسیله فرستنده با هدف ایجاد یک انگیزه برای شبکه پرداخت می‌گردد تا تراکنش‌ها با سرعت بیشتری تایید شوند، کارمزد معامله می‌گویند.

توجه کنید که مقدار سرعت تراکنش‌ها با مدت زمان بلوک مساوی نیستند. در سرعت تراکنش مشخص می‌شود که با صرف چه مقدار مدت زمانی، تراکنش تسویه و صورت می‌گیرد. ولی در زمان بلوک عدد ثابت است. داخل شبکه بیت کوین طی هر ۱۰ ثانیه ۱ بلاک به بلاک دیگر اضافه می‌گردد. اما در شبکه اتریوم طی هر ۱۵ ثانیه بلاک‌ها اضافه می‌شوند و مقدار اندازه هر بلوک ۳۰ کیلو بایت تقریبا طول دارد.

بعضی مواقع، شاید یکی از شبکه‌ها داخل شبکه بیت کوین زیر ۰۹ دقیقه صورت گیرد و شاید به مدت ۲ هفته زمان ببرد. در شرایطی ممکن است تراکنش تنها با چند سنت انجام گردد و در مواردی دیگر شاید ۳۰ دلاره هزینه بر دارد.

این موارد به صورت واضح نشان می‌دهد که هیچ گاه شرایط شبکه به شکل پایداری نیست. پس این یک واقعیت است که اجازه نمی‌دهد تا بلاک چین تبدیل به پلتفرم پیشرو شود. بلاک چین‌ها از همان ابتدا بر اساس تعداد تراکنش‌هایی که طی هر ثانیه انجام می‌دهند، با سیستم‌های سنتی قدیمی مثل پی پال یا ویزا مورد قیاس قرار می‌گیرند. ولی توجه کنید که ویزا پس از اینکه چندین دهه مورد تحلیل و حقیق قرار گرفت، به سرعت حداکثری ۲۴۰۰۰ تراکنشی طی هر ثانیه رسید در صورتی که از عمر ایجاد بلاک چین خیلی نمی‌گذرد اما سرعت و عملکرد بسیار عالی را ارائه می‌دهد.


چگونه سرعت بلاکچین‌ ها را اندازه گیری کنیم؟


به طور کلی برای محاسبه سرعت بلاکچین فرموب به خصوصی وجود ندارد. اما شما می‌توانید برای اینکه در این زمینه یک جمع بندی مناسب داشته باشید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • زمان تایید تراکنش:

میزان زمانی که یک تراکنش نیاز دارد تا توسط بلاکچین تأیید و ثبت شود، نشانگر سرعت بلاکچین است. این زمان می‌تواند در مورد هر تراکنش خاص یا به صورت میانگین برای تمام تراکنش‌ها در نظر گرفته شود.

  • تعداد تراکنش‌ها در هر بلاک:

بیشتر تراکنش‌هایی که در یک بلاک قرار می‌گیرند، نشان‌دهنده ظرفیت و سرعت بالاتر بلاکچین است. اگر یک بلاک حاوی تعداد زیادی تراکنش باشد، این نشانگر سرعت بالاتر سیستم است.

  • سرعت بلاکچین:

هر بلاکچین سرعت خاصی دارد که می‌تواند به عنوان یک معیار برای اندازه گیری کلی سرعت آن استفاده شود. این می‌تواند با توجه به زمانی که یک بلاک به بلاکچین اضافه می‌شود، مشخص شود.

  • معیارهای مربوط به کارایی شبکه:

به تحلیل معیارهایی نظیر تعداد تأییدها، اندازه بلوک، و توزیع دقیق سرعت تراکنش‌ها در بلاکچین نیز می‌تواند به عنوان راهکارهای اندازه‌گیری سرعت مفید باشد.

هرچند این معیارها به طور جداگانه و به تنهایی نمی‌توانند تمام جوانب سرعت بلاکچین‌ را اندازه گیری کنند، اما ترکیب آن‌ها می‌تواند یک نگاه جامع‌تر به عملکرد سیستم فراهم کند.


بررسی سرعت بلاکچین‌ ها (43 بلاکچین پرکاربرد)


در این بخش از مطلب، سریع‌ترین بلاکچین‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. این موارد شامل بلاکچین‌های مختلف اعم از قدیمی و جدید می‌شود.

بلاکچین‌های اصلی و قدیمی:

بررسی سرعت بلاکچین بیت کوین و اتریوم؛ دو بلاکچین قدیمی و اصلی کریپتوکارنسی:

  • بلاکچین بیت کوین: توان بیت کوین TPS7 و مدت زمان مورد نیاز برای معامله در آن ۶۰ دقیقه است.
  • بلاکچین اتریوم: توان بلاکچین اتریوم TPS25  و زمان انجام معامله در آن ۶ دقیقه است.

بلاکچین‌ها با سرعت پایین اما پایدار:

شبکه توان بلاکچین زمان انجام تراکنش

لایت کوین

TPS56 30 دقیقه
بیت کوین کش TPS300 بین 60 الی 180 دقیقه
مونرو TPS4 30 دقیقه
تزوس TPS40 30 دقیقه
بیت کوین گلد TPS7 60 دقیقه
دیکرد TPS4 30 دقیقه
زی کش TPS14 60 دقیقه
ریون کوین TPS116 100 دقیقه
بیت کوین دایموند TPS56 60 دقیقه
لیسک TPS25 51 دقیقه
اتریوم کلاسیک TPS15تا 25 6 دقیقه

نکته مهم: زمان انجام معامله در شبکه بلاکچین اتریوم کلاسیک در پلتفرم کراکن تا 1 هفته زمان بر است!

بلاکچین های نسبتا پر سرعت:

شبکه توان بلاکچین زمان انجام تراکنش

کاردانو

TPS250 10 دقیقه
آنتولوژی TPS5300 10دقیقه
کوانتوم TPS70 20دقیقه
آیکون TPS9000 10دقیقه
بای تک کوین TPS500 20دقیقه
آترنیتی TPS100 18دقیقه
دش TPS35 6دقیقه
دوج کوین TPS33 6دقیقه

پر سرعت ترین بلاکچین ها با سرعت کم تر از 5دقیقه:

توان کم تر از 5 دقیقه:

  • بلاکچین ترون: توانTPS2000 زمان انجام هر تراکنش5دقیقه
  • بلاکچین دیجی بایت:توان TPS560، زمان انجام معامله در آن 2 الی 3 دقیقه
  • بلاکچین بیت تورنت: زمان انجام معامله 5 دقیقه
  • بلاکچین آیوتا: توان TPS1500 زمان انجام معامله 1 الی 5 دقیقه

نتیجه گیری


در این مقاله متوجه شدیم که از نظر سرعت تراکنش، شبکه‌های بلاک چین نسبت به پلتفرم‌های انتقال دارایی سنتی خیلی بهتر و بهینه‌تر این کار را انجام می‌دهند. با این شرایط جهان روز به روز پیشرفت‌های قابل توجه‌تری را با بلاکچین‌ها به اثبات می‌رساند. حتی در حالتی که مقدار سرعت بلاکچین‌ در نزدیکی ویزا نیست، با این وجود جالب است که قبلا پلتفرم بلاک چین ریپل از پی پال سبقت گرفته است. به گفته تیم توسعه دهنده ریپل، این پلتفرم می‌تواند ۵۰۰۰۰تراکنش را طی هر ثانیه کنترل کند.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل