اصطلاحات و مفاهیم پایه

چگونه از زمستان ارز دیجیتال در امان بمانیم؟

زمستان ارز دیجیتال یا زمستان کریپتو یک اصطلاحی است که در زمان نزول بازار اتفاق می‌افتد زمانی که صنعت کریپتو در چنین شرایطی قرار بگیرد قیمت‌ها همچنان پایین می‌مانند و شاید جالب باشد بدانید، این اصطلاح برگرفته از سریال تاج و تحت است. در این سریال، زمانی که خطر یک جنگ برای مدت طولانی یک منطقه را تهدید می‌کرد، بیان می‌کردند که زمستان در راه است.

این شرایط در بازار ارزهای دیجیتال، می‌تواند تعبیری از یک روند کاهشی و بلند مدت باشد که باعث می‌شود قیمت‌ها نزولی شوند و تا مدت بسیار زیادی پایین باقی بماند.  در ادامه این مقاله از صرافی فراچنج به بررسی این اصطلاح ارز دیجیتال پرداخته ایم.

زمستان ارز دیجیتال چیست؟

زمستان ارزهای دیجیتال یک اصطلاح در صنعت کریپتو برای نشان دادن وضعیت کاهشی طولانی مدت قیمت‌ها است. Crypto Winter معمولا توسط ارزهای مهمی همچون بیت کوین و اتریوم که به عنوان دانه‌های برف شناخته می‌شوند، تشخیص داده می‌شود. در واقع در بازار کریپتو به محض اینکه برای مدت طولانی قیمت این دو دانه برف ریزشی شود، در سایر ارزهای دیجیتال نیز شاهد افت شدید قیمت خواهیم بود.

زمستان‌های کریپتو ممکن است با دیگر رکودهای اقتصادی یا بازار خرسی در بازار سهام همزمان شود، اما همیشه این طور نیست. چرا که رمزارزها یک کلاس دارایی نسبتا جدید هستند که می‌توانند مستقل از بازارهای دیگر حرکت کنند.

مایکل اندرسون، مشاور مالی ماراناتا فایننس در ونتورا کالیفرنیا می‌گوید: «وقتی قیمت یک رمزارز کاهش می‌یابد، تصمیم گیری درباره اینکه آیا باید قبل از ضرر بیشتر بفروشید یا باید منتظر بازگشت امیدوارانه باشید، دشوار است. در حالی که فکر نمی‌کنم همه ارزهای دیجیتال با شکست مواجه شوند، اما تعداد زیادی از آن‌ها ممکن است کاملا بی‌ارزش شوند.»

افزایش فشار فروش در بازار یکی از قطعی‌ترین نشانه‌ها در نزدیک شدن به وقوع یک زمستان ارز دیجیتال است. در چنین شرایطی اغلب تریدرها با ترس مواجه می‌شوند و به احتمال زیاد اعتماد و علاقه خود را به بازارهای مالی همچون کریپتو از دست می‌دهند و به سرعت اقدام به فروش سهام‌های خود می‌کنند و از بازار خارج خواهند شد. اما این راه درست نیست، چرا که ما می‌توانیم با رعایت نکاتی از زمستان‌های سرد کریپتویی هم جان سالم به در ببریم، کافیست آن‌ها را بشناسیم.

چگونه وقوع یک زمستان کریپتویی را تشخیص دهیم؟

زمستان کریپتویی همانند رکود اقتصادی است. زمانی که بازار در فاز خرسی قرار دارد و ارزهای دیجیتال مهمی همانند بیت کوین حداقل ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهند، ما این شرایط را Crypto Winter می‌نامیم.
یکی از بهترین شاخص‌ها برای تشخیص وضعیت بازار ارزهای دیجیتال شاخص s&p است.  تا لحظه نگارش این مطلب، این شاخص حدود ۷۰ درصد نسبت به پیک اخیر کاهش داشته که به وضوح نشان دهنده زمستان رمزارزها است. با این حال، معامله گران بلند مدت هنوز افق‌های سه‌ساله و پنج‌ساله نسبت به این دارایی‌ها دارند.

آیا باید در زمستان ارزهای دیجیتال دارایی تان را بفروشید؟

در بازار سهام، بسیاری از سرمایه گذاران بر این باورند که بازار در نهایت از هرگونه رکود نجات خواهد یافت. تاریخ این موضوع را ثابت می کند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بازارها همیشه صعودی باشد. در واقع تنها زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

اندرسون در این باره می گوید: قیمت رمزارزها پیش از آنکه شاهد رشدهای عظیم باشد، شاهد کاهش های عمده و رکودهای طولانی مدت بوده است.

در حالی که سرمایه گذاران به میانگین های بازار سهام اعتماد زیادی دارند، ارز رمزنگاری شده طرفداران و در عین حال مخالفان زیادی دارد. قدیمی ترین بورس های اوراق بهادار در اروپا صدها سال قدمت دارند. بازار بورس نیویورک ریشه های خود را به سال ۱۷۹۲ باز می گرداند. این امر به سرمایه گذاران اطمینان می دهد که بازارها در نهایت از فراز و نشیب های چرخه های اقتصادی جان سالم به در خواهند برد.

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرد. در حالی که یک دهه از عمر آن می گذرد، هنوز در مقایسه با سایر دارایی های سنتی بسیار جدید است. این موضوع سوالات بیشتری را در مورد آینده کریپتو و توانایی آن برای بازیابی از دوره کاهش قیمت ها باقی می گذارد. در نهایت تصمیم اینکه در دوران رکود اقتصادی باید ارزهایتان را نگهداری کنید یا نه کاملا بستگی به خودتان دارد، اما پیش از هر اقدامی مهم است که همه عوامل را در آن دوره بررسی کنید.

۵ نکته برای در امان بودن از زمستان ارز دیجیتال

برای اینکه بتوانید در شرایط بد بازار سرمایه تان را حفظ کنید بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • بیش از توان مالی‌تان سرمایه‌گذاری نکنید. چرا که بازار ارزهای دیجیتال بی‌ثبات است و شما باید به عنوان یک تریدر حرفه‌ای از سرمایه‌گذاری بیش‌تر از آنچه که در توانتان هست، دوری کنید.
  • پروژه‌ای که می‌خواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید را به خوبی ارزیابی کنید.
  • بیش از توان خود سرمایه‌گذاری نکنید. رمزنگاری هنوز نسبتا جدید است. بسیار خطرناک و ناپایدار است. سرمایه گذاران باهوش از قرار دادن بیش از آنچه می‌توانند از دست بدهند، اجتناب می‌کنند. عاقلانه نیست که پس‌انداز زندگی خود را در هیچ رمزارزی سرمایه‌گذاری کنید. هر توکن در دنیای کریپتو به یک نهاد مدیریتی یا گروه داوطلب متفاوت وابسته است. برخی از آن‌ها ثابت کرده‌اند که کلاهبرداری هستند. زمانی که می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید، مهم است که پیش از هر اقدامی در مورد هر پروژه کریپتو به خوبی تحقیق کنید.
  • اگر پیش از اینکه بازار وارد فاز ریزشی شود معامله‌ای را باز کردید، بهتر است به آن دیدگاه بلند مدت داشته باشید و به آینده امیدوار باشید. همانطور که در تاریخ کریپتو شاهد هستیم، بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۷ نیز زمستان سختی را تجربه کرد اما پس از آن با ۲۰۰۰ درصدی آن را جبران کرد. پس در چنین شرایطی کافی است که هیچ کاری نکنید و با هولد (HODL) از دارایی‌تان محافظت کنید.
  • در این دوران اغلب قیمت‌ها در پایین‌ترین سطح خود هستند، بنابراین فرصت خوبی است که ارز جدیدی را بررسی و خریداری کنید. در این راستا زمستان ارزهای دیجیتال را می‌توانید به عنوان یک رویداد تخفیفی بدانید نه یک رویداد ویران کننده.

چه چیزی باعث زمستان کریپتو می شود؟

زمستان رمزارزها ناشی از کاهش ارزش دارایی‌های رمزارز و حجم معاملات در یک دوره است. دلایل مختلفی برای علت کاهش ارزش ارزها وجود دارد که منجر به زمستان می‌شود.

همانند محرک‌های یک بازار خرسی در بازارهای سنتی و چشم‌انداز یک بخش نقش مهمی در قیمت‌گذاری و کاهش پتانسل بازار دارد. کاهش اعتماد به این بازار می‌تواند با احساسات منفی در مورد ارزش و همچنین نگرانی در مورد نقدینگی و امنیت آغاز شود. همچنین ضررهای مالی، مانند توقف فعالیت یک سازمان یا اعلام ورشکستگی، می‌تواند به یک رویداد زمستانی کریپتو نیز کمک کند.

در زمستان کریپتو ۲۰۲۲، مجموعه‌ای از اتفاقات ناگوار باعث ایجاد یک اثر دومینو از زیان‌های مالی شد که منجر به از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران به ارز رمزنگاری شده است. در ماه مه سال ۲۰۲۲، استارتاپ‌های TerraUSD و Luna سقوط کردند و میلیاردها دلار از سهام سرمایه گذاران را از بین برند. این سقوط منجر به بحران اعتماد به ثبات کلی بازارهای رمزارز شد و ارزش کلی بازار را کاهش داد.

البته در زمستان اخیر این صنعت بیشتر تحت تاثیر ورشکستگی صرافی رمزارز FTX در نوامبر ۲۰۲۲ قرار گرفت که باعث شد میلیاردها سرمایه گذار لیکوئید شوند.   ورشکستگی FTX تاثیر گسترده‌ای بر صنعت رمزارز داشته است. در این راستا نگرانی‌های مداوم در مورد مقررات جدید بالقوه برای اعمال کنترل‌های بیشتر روی رمزارزها در پی ورشکستگی FTX نیز منجر به کاهش اعتماد کاربران نسبت به چشم‌انداز آینده، سرد شدن بیشتر بازار و کمک به گسترش زمستان رمزارزها شده است.

کریپتو وینتر و بازار خرسی

دو واژه «زمستان» و «بازار خرسی» اغلب به عنوان مترادف در اقتصاد، امور مالی و فین تک استفاده می‌شوند. در حالی که آن‌ها از برخی جهات مشابه هستند، تفاوت‌های ظریفی بین این دو وجود دارد.

تفاوت اصلی بین بازار خرسی و زمستان رمزارزها این است که در بازار خرسی، قیمت‌ها به سمت پایین حرکت می‌کنند. اما در یک زمستان کریپتو، قیمت‌ها پایین می‌مانند و  نمودارها نیز به سمت پایین حرکت می‌کند. این بدان معنی است که یک سرمایه گذار در طول یک بازار خرسی شاهد بازده منفی خواهد بود، اما در طول یک زمستان کریپتو بازده ثابت خواهد داشت.

“زمستان ارز دیجیتال و نوسانات بازار همیشه اتفاق خواهد افتاد”

زمستان کریپتو به دوره‌ای از بازار رمزارز اشاره دارد که با کاهش قیمت ها، شاهد افول سرمایه‌گذاری در بازار و کاهش حجم معاملات هستیم. اگرچه این زمان می‌تواند برای این صنعت و شرکت کنندگان آن دشوار باشد، اما به عنوان یک گام ضروری در توسعه آن تلقی می‌شود، چرا که ممکن است پروژه‌های ضعیف شکست بخورند و تنها پروژه‌های قوی باقی بمانند. درنهایت، بازار رمزارزها همواره از زمستان کریپتو عقب نشینی کرده است و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که این اتفاق در آینده نیز تکرار خواهد شد. پس این را به یاد داشته باشید که: «زمستان ارز دیجیتال همیشه اتفاق خواهد افتاد» پس شما باید با داشتن اطلاعات در این زمینه همیشه آمادگی مواجه با این شررایط را داشته باشید. ما در این مطلب از مقاله فراچنج به توضیح این مطلب پرداختیم تا بتوانید در زمان رکود اقتصادی سبد دارایی های‌تان را مدیریت کنید.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل