آموزش ارز دیجیتال

سایت اسکم چیست؟ معرفی انواع اسکم های ارز دیجیتال

سایت اسکم چیست؟ معرفی انواع اسکم های ارز دیجیتال| در صورتی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنید، قطعا یکی از واژه‌هایی که شنیده‌اید اسکم است. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال فراچنج به مفهوم اسکلم و اینکه اسکلم چیست می‌پردازیم. همینطور نحوه تشخیص و شناخت کامل این عنوان را برایتان شرح می‌دهیم. بررسی و تسلط روی شناخت این مبحث به سرمایه‌گذاری و معاملات شما به عنوان یک فرد فعال در این حوضه تاثیر بسیاری دارد. در واقع اسکم به عنوان سایت‌هایی معرفی می‌گردند که از کاربران سرقت اطلاعات و کلاهبرداری انجام می‌دهند. در نتیجه همراه ما باشید تا با یکی دیگر از موارد فریبنده و کلاهبرداری در این حوضه آشنا گردید.


اسکم چیست؟


به یکسری از سایت‌ها که فقط برای دزدیدن اطلاعات کاربران و سرقت دارایی‌هایشان ساخته و پرداخته می‌گردند، سایت اسکم (Scam) می‌گویند. معنی لغوی اسکم یعنی طراحی و تصاویر مختلف از موارد گوناگون است. در واقع بعضی از این سایت‌ها تنها اطلاعات را می‌دزدند و برخی دیگر هدفشان دزدیدن پول یا دارایی شما است. این سایت‌های کلاهبرداری با وعده و وعید در کنار فریب افراد را مجذوب خود می‌کنند.


عملکرد سایت‌های اسکم


سایت‌های کلاهبرداری و سرقت راه‌ها و روش‌های مختلفی برای دزدیدن دارایی‌های مردم در پیش می‌گیرند. ولی به طور کلی سایت‌های اسکم ۳ ویژگی بارز دارند:

1. پیدا کردن یک قربانی:

در ابتدا سایت هایscam در پی یک فرد قربانی هستند. برای پیدا کردن قربانیان از راه‌های زیادی و مشابه مانند وعده‌های غیر ممکن، تهدید و ترساندن فرد و…بهره می‌برند. در واقع ابتدا اعتماد کاربران را به خوبی جلب می‌کنند و سپس، دزدی یا تهدید خود را آغاز می‌کنند

2. شروع کلاهبرداری:

طی این مرحله فرد کاربر که به سایت اسکم اعتماد کرده هر خواسته سایت مانند دادن اطلاعات و مواردی این چنینی را انجام می‌دهد. بعد ازین اتفاق کلاهبرداران می‌توانند از کیف پول شما دارایی‌تان را بدزدند.

3. کلاهبرداری:

طی این مرحله که درواقع آخرین مرحله کلی سایت اسکم است، کلاهبردار سرقت یا دزدی خود را انجام می‌دهد.

به طور کلی این ۳ مرحله خیلی ساده به نظر می‌سد، ولی این سایت‌ها به شکلی طراحی شده است که به هیچ وجه به کلاهبرداری بودنشان شک و تردید نکنید.


انواع سایت‌های اسکم


با توجه به حالت‌های دزدی و سرقت سایت‌های کلاهبرداری اسکم، می‌توانید این سایت‌های را به موارد گوناگون تقسیم کنید.

  • سایت‌های ترس‌افزار (Scareware Scam Websites)

در این نوع از سایت اسکم، به شما پیغامی با محتوای مربوط به هک و مشابه ارسال می‌کنند. بعد از ترسیدنتان از این جریان، به شما پیشنهاد نصب یا ورود به یک سایت را می‌دهند. بعد از انجام این مرحله سیستم شما آلوده شده و دارایی شما به سرقت می‌رود.

  • سایت‌های فیشینگ (Phishing Sites)

یکی از سایت‌های معروف دیگر اسکم مانند یک صرافی رمزارز و یا شکلی از بانک طراحی می‌گردد. عملکرد این سایت‌ها به شکلی است که در قالب یک بانک یا صرافی فیک اعتماد کاربر را جلب و بعد از دریافت اطلاعات سرقت خود را انجام می‌دهند.

  • سایت‌های قرعه‌کشی (Sweepstakes Scam Websites)

در نوع سوم سایت‌های اسکم، انگیزه‌ای در کاربران به وجود می‌آورند که در سایت عضو شده و در قرعه کشی شرکت کنند. پس کاربر به دلیل این احتمال که قرعه کشی را برنده شده و پاداش را دریافت کند، وارد سایت شده و اطلاعات خود را وارد می‌کند. در یکسری از سایت‌ها البته می‌خواهند مبلغی را برای شرکت در قرعه کشی بپردازید که دیگر بعداز پرداخت خبری از پاداش و حتی قرعه کشی نیست.

  • سایت‌های پانزی (ponzi)

بسیاری از سایت‌ها وجود دارند که با سودهای خیلی زیاد افراد را وادار می‌کنند که داخل این سایت‌ها عضو گردند. در واقع این سایت‌ها روند کار خود را اینگونه نشان می‌دهند که سرمایه را از شما می‌گیرند و با فعالیت‌های درآمدزایی و سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند. طی فعالیت‌های این سایت‌ها مبلغی که در ابتدا قرار دادید بیشتر از قبل شده و به شما پس می‌گردد. در این پروژه ها، سود شما از نفری که بعدی که وارد این سایت کلاهبرداری شده، دریافت می‌گردد.

  • سایت‌های خرید آنلاین اسکم (Online Shopping Scam Websites)

از رایج‌ترین سایت‌های اسکم دیگر وب سایت‌هایی مانند فروشگاه است. شما این سایت را مشاهده می‌کنید و از این سایت فروشگاهی کالایی را خریداری می‌کنید. بعد از انتقال پول دیگر هیچ کالایی به شما ارائه نمی‌گردد. در مواردی دیگر ممکن است اطلاعات شما طی ثبت سفارش هک گردد و حسابتان خالی گردد.

  • سایت های باج افزارها (Ransomware)

یکسری از سایت‌هایی که سیستم کاربران را آلوده و از او طلب باج می‌کند، اسکم‌های باج افزاری است.

بیشتر بخوانید:کلاهبرداری پانزی(Ponzi scheme)چیست؟


انواع سایت‌های اسکم ارز دیجیتال


سایت‌های اسکم در زمینه ارزهای دیجیتال انواع و اقسام گوناگونی دارد. تعدادی از رایج‌ترین و مطرح‌ترین سایت‌های ارز دیجیتال شامل موارد زیر می‌گردد.

  1. ICOهای جعلی
  2. طرح‌های سرمایه‌گذاری (investment schemes)
  3. هانی پات (Honeypot)
  4. سایت‌های استخراج ابری
  5. سایت‌های کریپتو جکینگ
  6. سایت‌های فیشینگ (Phishing Sites)
  7. سایت‌های کاریابی برای کارمندان تقلبی (Employment offers and fraudulent employees)
  8. پروژه‌های راگ پول (Rug pull)
  9. پروژه‌های پامپ و دامپ
  10. کلاهبرداری از طریق شبکه‌های اجتماعی
  11. کلاهبرداری صرافی‌ها
  12. معروف‌ترین سایت‌های اسکم در ارزهای دیجیتال

در زمینه‌های مختلف بازار مالی سایت‌های اسکم گوناگونی ساخته شده اند. در زمینه ارزهای دیجیتال مهمترین سایت‌های اسکم شامل:

  • وان کوین (Onecoin)
  • صرافی کریپتولند
  • بیت کانکت (Bitconnect)
  • توکن اسکویید گیم (Squid Game)
  • بیت کلاب (BITCLUB)
  • صرافی تودکس (THODEX)

بیشتر بخوانید:هانی پات(Honeypot) چیست؟


نحوه شناسایی سایت‌های اسکم


فعالیت و رشد سایت‌های اسکم مانند یک قارچ رشد می‌کند. در واقع با گذشت زمان سایت‌های اسکم به روزرسانی شده و به صورت‌های غیر قابل تشخیص تبدیل می‌گردند. پس زمانی که شما به عنوان سرمایه گذار یا معامله‌گر وارد بازار ارزهای دیجیتال شده اید، باید برای محافظت و جلوگیری از سرقت دارایی‌هایتان یکسری ویژگی‌های اسکم را بشناسید و بتوانید این نوع سایت‌ها را تشخیص دهید.

۱. چک کردن آدرس سایت

قبل از اینکه در هر نوع سایت فروشگاهی یا قرعه کشی بخواهید عضو شده و خرید انجام دهید، ابتدا باید به شکل حرف به حرف آدرس سایت مورد نظر را دقت و بررسی کنید. در بیشتر سایت‌های نوع فیشینگ، که شبیه سایت‌ها اصلی هستند در ۱ الی ۲ حروف با یکدیگر تفاوت دارند.

2. داده‌های غلط

یکی دیگر از فعالیت‌های مهم، تحقیق و شناخت افرادی که وظیفه گسترش سایت را داشته‌اند درکنار کسب اطلاعات درباره داده‌های پروژه سایت مدنظر است. داشتن یکسری داده‌های غلط توسط این نوع سایت‌ها خیلی ساده است. چراکه اگر اطلاعات دقیق ارائه دهند خیلی ساده گیر می‌افتند. به وسیله سرچ درست و بررسی در کنار ارتباط برقرار کردن با شرکت‌ها و سایت‌هایی که سایت مدنظرشما ادعا کرده با آن‌ها همکاری دارد می‌توانید راست و دورغ را تشخیص دهید.

3. وعده‌های غیرواقعی

از دیگر فعالیت‌های برای تشخیص سایت‌های اسکم، این است که سایتی به افراد وعده‌های بسیار غیر قابل باور و عجیب و غریب می‌دهند. مثلا برای اینکه در یک سایت عضو گردید به شما مبلغ‌هایی با ارقام غیر منطقی ارائه می‌هند. یا اینکه به شما این قول را می‌دهند که طی مدت خیلی خیلی کوتاه سودهای کلانی می‌دهند. این را نیز بدانید در بازارهای مالی ارزهای دیجیتال هیچ وقت سود ثابت نیست.

4. راه‌های ارتباطی غلط

در بیشتر موارد شما به طریق راه‌هایی مثل تلگرام و یا وات آپ با سایت‌های اسکم ارتباط برقرار می‌کنید.   درضمن هیچ نشانی از شرکت و حتی شماره تلفنی وجود ندارد.

5. طراحی غیر حرفه‌ای سایت

این را بدانید که یک سایت زمانی که ادعا دارد بسیار عملکردی درست دارد هیچگونه باگ یا زیر ساخت غیر حرفه ایی نباید داشته باشد. پس سایت مد نطر شما برای عضویت با سفارش و مواردی که در آن می‌خواهید وارد گردید، باید طبق اصول و بدون باگ و فاقد هرگونه خطایی باشد.


سخن آخر


در این مقاله از صرافی فراچنج به شناخت سایت‌های اسکم پرداختیم. امروز با بیشتر شدن علاقه مردم به بازار ارزهای دیجیتال شیوه و سرقت کلاهبرداران و سارقان راه های جدیدی استفاده می کنند. برای اینکه از امنیت دارایی‌های در در اطمینان بسر ببرید باید حتما روی مواردی تسلط کامل و شناخت فوق العاده داشته باشید. در باره سایت‌های اسکم بررسی کردیم که این سبک سایت‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه می‌توانند افراد را فریب داده و از آن‌ها سرقت انجام دهند. همینطور نوع عملکرد و معروف‌ترین گزینه‌ها را برایتان توضیح دادیم. پس در صورت ورود به هر نوع سایتی در زمینه فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال ابتدا مواردی که بازگو کردیم را به خوبی مطالعه و تسلط پیدا کنید. سپس بعد از کسب آگاهی و تسلط همراه باتمرکز سایت مورد نظر را برای بهره‌مند شدن از هر نوع ارائه خدماتی انتخاب کنید.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل