استفاده از اصول روانشناسی در معاملات و ترید ارزهای دیجیتال امری مهم و قابل اهمیت است. افراد معامله‌گر و تریدر زیادی بدون توجه به موارد مرتبط با روانشناسی معامله و ترید در ارزهای دیجیتال، تنها با یادگیری یکسری موارد درباره ارزهای دیجیتال سریعا وارد دنیای رمزارزها شدند. و همینطور در ادامه فعالیت خود را شروع می‌کنند. در واقع این اشخاص هیچ توجهی به احساساتی که در این مسیر می‌تواند از دریافت سود آن‌ها جلوگیری کند، ندارند. بیشتر این تریدرها که بیشتر معامله‌های روزانه انجام می‌دهند، نصف بیشتر سرمایه اولیه خود را کمتر از یک سال از دست می‌دهند. به علاوه دارایی‌های دیجیتال بسیاری وارد دنیای رمزارزها شدند.

در این میان کسب آگاهی و دانش روانشناسی خرید و فروش رمزارزها باعث کنترل وشناخت ما و مدیریت احساسات درترید می‌شود. برای همین ما در این مقاله از صرافی فراچنج به توضیح روانشناسی ترید پرداختیم تا بررسی کنیم چه مواردی موجب انجام معاملات سودآور و بهینه در این بازار رمزارزها می‌گردد. با ما همراه باشید…


روانشناسی ترید


به موضوعاتی درباره طرز فکر، نوع ذهنیت و احساست فرد معامله‌گر یا تریدر که روی انتخابات و تصمیم گیری‌هایش درمورد انجام معادلات تاثیر می‌گذارد، روانشناسی تریدر (Trading Psychology) می‌گویند. به این معنی که یک شخص با توجه به حس و دید ذهنیش در خرید و فروش یا همان انتخاب مسیر های معادلاتی تصمیم می گیرد. یک فرد تریدر باید به هیچ عنوان احساسات خود را در این بازار وارد نکند. دلیل این کار به این علت است که می‌تواند انتخابات و تصمیمات شما را تحت شعاع قرار دهد. این را بدانید، تنها با دریافت دانش و آگاهی در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید از این بازار درآمد مناسب کسب کنید.


بازار روانشناسی ترید در ارزهای دیجیتال


بر اساس یکی از آخرین آمارگیری‌هایی حاصل از مرجع راهبرد امور مالی بریتانیا (FCA)، ۱۰۰۰ نفر از کسانی که سرمایه‌گذاری در بازار دارایی‌های دیجیتال را آغاز می‌کنند، ۷۶ درصد از این کاربران در زمان سرمایه‌گذاری احساس رقابت جویی را دارند و ۶۸ درصد دیگر تصور می‌کنند این بازار مثل شرطبندی و قمار است. پس می بینید که طرز فکرهای این چنینی برای شروع فعالیت در ورود به این بازار اصلا مناسب نیست.

اعتماد به نفس داشتن کاذب:

در طی این سال‌ها برای تسلط و رشد آگاهی کاربران درباره ارزهای دیجیتال تحقیقات متعددی انجام شد. این جریان به وضوح مشخص شد که بیشتر این افراد دارای اعتماد به نفس پوچ یا کاذب همراه علم و دانش ناکافی در حوضه ارزهای دیجیتال دارند.

ارتباطات اجتماعی:

بیشتر افرادی که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند بیشترشان برون گرا هستند و علاقه‌ای به انجام فعالیت‌های گروهی در این زمینه را ندارند. در ضمن احساسات رقابتی زیادی دارند.

فومو (FOMO):

یکی دیگر از مواردی که خیلی بین تریدرها و معامله گران رواج پیدا کرده، تقلید و کپی از افراد دیگری است که در این بازار فعالیت می‌کنند. در واقع این گروه از کاربران، بسیار ترس دارند تا خود تصمیم به انجام معاملات و یا هر کاری دیگری بگیرند. پس این گروه از تریدرها می‌ترسند خودشان در معاملات و فعالیت خود در بازار ارزهای دیجیتال تصمیم گیری کنند. این احساسات منفی برای تریدر یا معامله‌گر آثار بسیار تخریب کننده‌ای دارد. حس ترس از دست دادن سرمایه به خاطر فشار ذهنی بالایی که روی افراد قراردارد صورت می‌گیرد. این ترس از دست دادن در بین تریدرها خیلی زیاد است.

گوش به زنگ بودن برای هر فعالیتی:

در کل افراد سرمایه گذار و معامله‌گر در بازار ارزهای دیجیتال خیلی ساده و راحت وارد راه‌های تازه می‌گردند. همین ویژگی‌هایی باعث ایجاد یکسری تصمیمات غلط در رابطه با سرمایه‌گذاری می‌گردد. این مسئله اهمیت زیادی دارد که سرمایه گذاران چه احساسات و طرز فکری دارند.

احساسات:

بر اساس یکسری تحقیقات سایت Bitcointalk. org که روی ۲ میلیون تریدر انجام داد، متوجه شدیم نوع احساساتی که افراد سرمایه گذار و تریدر دارند ارتباط مستقیمی روی حجم و میزان قیمت ارز دیجیتال بیت کوین قرار می دهد. در ضمن این احساسات روی مقدار تمام سود افراد اثر می‌گذارد. همچنین احساسات، توانایی ایجاد نوسان بسیار بالا را در بازار رمزارزها دارد.

نوع تفکر:

بر اساس یکی از مقالاتی که در رابطه با عادت افراد سرمایه گذار و معامله‌گر در بازار رمزارزها انتشار یافت، رفتار هر شخص، میزان پذیرش ریسک، تشکیل تغییراتی در ذهن بر اساس معاملات پی در پی صورت گرفت که نشان داد:

  1. غرور: تمام نتایج هر انتخابی را در گروه کارایی‌های شخصی قرار می‌دهیم نه عوامل بیرونی یا بر عکس.
  2. دیر هوشیار شدن: به نتیجه رسیدن همان چیزی که انتظارش را می کشیدیم.
  3. ابهامات توهمی برای کنترل: مطمعن بودن بیشتر از حد معمول درباره شرایط بازار ارزهای دیجیتال
  4. باورهای اشتباه: زمانی که یک تریدر در چند فعالیتش به طور یقین می‌پندارد که یکی از ترفندهایش در تمامی موارد دیگر نتیجه مثبت می‌دهد.

رفتارهای اشتباه تریدرها (ناشی از احساسات) کدام است؟


یکی از گزینه‌های خیلی مهم در مورد روانشناسی داخل بازار رمزارزها، چگونگی انجام سرمایه‌گذاری در موقعیت و شرایط‌های متفاوت است که مواردی را برایتان بررسی کرده ایم.

  • از دست دادن پول:

قطعا تمام افراد از اینکه پول خود را از دست بدهند ناراحت و سرخورده می‌گردند. از بچگی به اکثر ما اینگونه آموزش داده‌اند که از پول خود محافظت و نگهداری کنید. در نتیجه هنگام شکست در یک سرمایه‌گذاری و از دست دادن پول و دارایی، حس بدی سرتاسر وجودمان را در بر می‌گیرد. خیلی از افراد معامله گر، زمانی که به تازگی وارد این بازار می‌گردند، تجربه و اطلاعات کافی ندارند. در نتیجه احتمال دارد، با اولین یا دومین فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال مقداری از سرمایه خود را از دست بدهند. این افراد برای جبران سرمایه، بار دیگر با مبلغ بیشتر وارد سرمایه‌گذاری می‌گردند. در نتیجه به دلیل بیشتر بودن مبلغ و حرفه‌ای نبودن دوباره سرمایه خود را از دست می‌دهد. به خاطر بسپارید همواره مبلغی را وارد بازار رمزارزها کنید که در صورت از دست دادن، آسیب و شکست مالی هنگفتی به شما وارد نگردد.

  • دید اشتباه:

خیلی از افراد یکسری اهداف همراه با دلایل غلط و اشتباه مثل ثروتمند شدن طی ۱ شب را دارند. این دید ذهنی بسیار غلطی است. یکسری از تبلیغات منفی باعث می‌گردد افراد دیگر تصور کنند به سادگی در مدت زمان خیلی کوتاه سرمایه هنگفتی از این را دریافت می‌کنند. حتی کلاهبرداران بسیاری داخل اینستاگرام و یوتیوب از خانه‌ها و ماشین‌های بسیار عالی و امروزی تصاویری قرار می‌دهند. این اشخاص تظاهر دارند تمام موفقیت، دارایی و سرمایه خود را با انجام فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال به دست آوردند. اما این بازار همچون سایر بازارهای سرمایه‌گذاری نیاز به گذر مدتی و تسلط و فعالیت با دانش و آگاهی و استمرار دارد تا سود را برای کاربرانش حاصل کند. با این وجود خیلی از افراد با ذهنیت اشتباه وارد این بازار شده و سرخورده می‌گردند.

  • کسب سود و طمع:

زمانی که یک تریدر به طور اتفاقی ۲ الی ۳ بار درسرمایه‌گذاری خود پیروز می‌گردد، حس می‌کند که حرفه ای است. در نتیجه ادامه انجام معاملات آن شخص با توجه به نظم و ترتیب قوانین صورت نمی‌گیرد. علت قطع این پشتیبانی برای ضرر کردن است.

  • معاملات بی‌نهایت در بازار ارزهای دیجیتال:

کسانی که فعالیت سرمایه‌گذاری را داخل بازار ارزهای دیجیتال آغاز می‌کنند با چند معامله و ضرر کردن و یا سود دریافت نکردن فکر می‌کنند. پس دیگر شانسی برای پیروزی ندارند. این را بدانید معاملات ارزهای دیجیتال بی‌نهایت است و شما باید با بررسی و افزایش تسلط در کنار تجربه و رعایت قوانین در این مسیر پشتکار به خرج دهید.

  • شایعات:

با توجه به یکسری طرز فکرها و ذهنیت‌های تریدرها و معامله گران در بازار رمزارزها که به آن ها معتقدند، تاثیر احساسات روی قیمت ارزهای دیجیتال بالا است. خیلی از افراد به گونه از افراد دیگری بسیار تاثیر می‌گیرند. مثلا یک فرد مشهور یا اینفلوئنسر می‌گوید فلان دارایی دیجیتال بسیار مناسب سرمایه‌گذاری است یا در شبکه‌های اجتماعی دیگر تبلیغات این چنینی می‌بینید که نوعی ارز دیجیتال روند رو به رشد دارد، بهتر است که به آن ها اعتماد نکنید.


نتیجه گیری:


در این مقاله از صرافی فراچنج به روانشناسی ترید پرداختیم و درباره گزینه‌هایی که روی قیمت ارزهای دیجیتال و دریافت سود معامله گران تاثیر گذار است توضیحاتی دادیم. دریافتیم برای انجام یک معامله سود ده باید به صورت واضح بدون هیچ دید تاری، احساسات خود را ببینید و روی کنترل آن‌ها مسلط گردید. در نتیجه کسب اطلاعات و دانش درباره روانشناسی ترید کمک موثر و زیادی در گرفتن تصمیمات درست خارج از یکسری انجام اقدامات احساساتی در این بازار دارد. امیدواریم با توجه به عنواین و موضوعات ذکر شده داخل این مقاله و توجه به آن‌ها معاملات و سرمایه‌گذاری‌های پر سودی را انجام دهید. بدون این که ضرر کنید و یا تجربه تلخی کسب کنید.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل