اندیکاتور چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال دارد؟

اندیکاتور چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال دارد؟ تصور کنید شما علاقه‌مند به بازار ارزهای و دارایی‌های دیجیتال هستید و قصد سرمایه‌گذاری و فعالیت در این زمینه را دارید. زمانی که اقدام به شروع فعالیت خود می‌کنید، بعد از تحقیق و بالابردن سطح دانش خود، یکی از موارد بسیار مهم دانستن نقاط خرید و فروش است. یکی از شاخص‌هایی که به افراد سرمایه گذار یا معامله‌گر در این زمینه کمک می‌کند تحلیل‌های تکنیکال است.

برای شناخت و تحلیل قیمت یک دارایی در کنار پیشبینی قیمتش توسط تحلیل تکنیکال در زمان آینده به طریق اطلاعات مختلفی مثل روند، مناطق عرضه و تقاضا، حجم، الگوها و همینطور اندیکاتورها بهره می‌گردد. در این مقاله از صرافی فراچنج ما عنوان اندیکاتور چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال دارد؟ را برایتان بررسی کردیم و اطلاعات و توضیحات بسیار مفیدی ثبت کرده ایم. با ما در فراچنج همراه باشید تا شناخت بسیار عالی درباره اندیکاتور و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال را بازگو کنیم.


اندیکاتور چیست؟


شاخص معاملات یا اندیکاتور ابزاری است که مطابق یک سری محاسبات ریاضی در شناسایی روندها و نقاط مهم قیمت یک دارایی نقش دارد. بدون استفاده از شاخص ها، معامله گران مبتدی به سختی می‌توانند روند فعلی را با بررسی چارت و نمودار قیمت تعیین کنند. این شاخص‌ها را به عنوان نقشه‌ای متفاوت از یک منطقه در نظر بگیرید. هر نقشه اطلاعات مختلفی را برای یافتن نقاط مشخصی در نمودار قیمت مانند روندها یا قیمت‌های هدف نشان می‌دهند.

از اندیکاتور (شاخص‌های معاملاتی) برای یافتن الگوها و روند قیمت‌ها در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های بررسی بازار است که معمولا توسط سرمایه گذاران و معامله گران هنگامی که می‌خواهند وارد یک موقعیت شوند یا دارایی‌ها را انتخاب کنند، استفاده می‌شود. در واقع تریدر‌ها از اندیکاتور‌ها برای تایید درست بودن یا نبودن پیش بینی‌های خود استفاده می‌کنند.

صدها اندیکاتور وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای تحلیل نمودارهای قیمت استفاده کنید. در ادامه توضیحات کامل‌تری درباره اینکه اندیکاتور چیست و چه کاربردی دارد خواهیم داد.

مشهورترین اندیکاتورها کدامند؟

به طور کلی اندیکاتورهای بسیار زیادی برای تحلیل در بازار های مالی وجود دارد. اما اندیکاتورهای ترید شاخص مقاومت نسبی، باندهای بولینگر و میانگین متحرک از مهم ترین موارد در این زمینه هستند. البته در بازارهای مالی دیگر مانند فارکس گزینه های دیگر پرکاربرد اند اما این اندیکاتور ها در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال بسیار پر کاربرد اند.


علت اهمیت اندیکاتور در تحلیل تکنیکال


در نمودار‌های گوناگون ارزهای دیجیتال یکسری اطلاعات خیلی خوبی پنهان شده که در حالت عادی نمی‌توانید آن‌ها را بیابید. برای همین موضوع یکی از بهترین و کاربردی‌ترین شاخص‌ها در تحلیل تکنیکال اندیکاتورها هستند. به وسیله این شاخص می‌توانید محدوده‌ی وسیعی از اطلاعات مثل مقدار حجم معاملات، آخرین قیمت دارایی مد نظر در کنار اولین قیمت دریافت کنید. به علاوه بالاترین و پایین‌ترین قیمت درباره یک رمزارز به دست آورید.

شاید شما اطلاعات گوناگونی را به وسیله ابزار‌های مختلف از تحلیل بازار ارزهایدیجیتال دریافت کنید. در این زمان استفاده و بکار گیری اندیکاتور‌ها برای ارزیابی تمامی تحلیل‌هایی که استفاده کردید اهمیت بسیار زیادی دارد. به این شکل، در میابید این تحلیل درست یا اشتباه است. پیشبینی رویداد‌های ارزهای دیجیتال، جزء مهم‌ترین نکات در هنگام فعالیت داخل بازار ارزهای دیجیتال است. اکثر کسانی که در این بازار فعالیت دارند یک پله عقب‌تر هستند. سیگنال‌هایی که از شاخص اندیکاتور دریافت می‌کنید، درواقع اخباری در رابطه با آینده بازار ارزهای دیجیتال در اختیار شما قرار میدهد. برای همین بهره بردن از اندیکاتور در تحلیل تکنیکال برای فعالیت در بازار ارز دیجیتال اهمیت خیلی زیادی دارد.


کاربرد اندیکاتور در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال


با توجه به اینکه یکی از بهترین ابزار‌ها در تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها هستند راه‌های بهره گرفتن از آن متعدد است. تحلیل تکنیکال به طور معمول برای پیشبینی میزان قیمت و فرصت‌های معامله در بهترین زمان را نشان می‌دهد. در این روند اندیکاتور‌ها همچنین بسیار موثر هستند. تریدر‌ها به خاطر کوتاه بودن زمان خرید و فروش رمزارزهایشان خیلی بیشتر از اندیکاتور بهره می‌برند. علت استفاده بیشتر تریدر‌های کوتاه مدت به خاطر این است که خود اندیکاتور نیز برای ارائه اطلاعات در مدت زمان کوتاه طراحی شده است. همینطور معامله گران بلند مدت در جهت پیدا کردن بهترین زمان برای ورود یا خروج از معامله‌های خود از اندیکاتور‌ها بهره می‌برند.

1. شناسایی قدرت و مسیر روند

یکی از بهترین عملکردهای اندیکاتور‌ها شناسایی روند قیمت در کنار نقاط قدرت است. همینطور از مهمترین مهارت‌های ضروری برای هر تریدر تشخیص روندها برای پیشرفت در معاملات خود است. قطعا این جمله را شنیده‌اید که می‌گوید به هیچ وجه در مقابل حرکت روند، پیش نروید. تریدر‌ها به وسیله کمک شاخص‌های اندیکاتور در تحلیل تکنیکال می‌توانند روند صعودی یا نزولی و یا حتی خنثی را پیدا کنند. به این ترتیب با کمک این داده‌ها معاملات خویش را برنامه ریزی انجام می‌دهند. پر تکرار‌ترین اندیکاتوری که استفاده می‌کنند میانگین متحرک است. میانگین متحرک این قابلیت را دارد تا روند کلی جهت را نمایان کند. در ضمن اندیکاتورهایی همچون MACD و RSI میزان ضعف یا قدرت را نمایش می‌دهند.

2. اندازه‌گیری نوسان‌های قیمتی بازار

در واقع نوسان‌های قیمت (Volatility) این توانایی را دارند تا تاثیر مسیر یا جهت و مقدار قدرت روندها را مشخص کنند. هرمیزان نوسان بیشتر رخ دهد، قیمت تغییرات متعددی تجربه می‌کند. پس هر اندازه این نوسانات پایین آید، به معنی آرام بودن قیمت‌ها و خنثی بودن روند بازار را در پی دارد. در این میان می‌توانید تصمیم گیری خیلی بهتر در جهت تعیین حد سود و ضرر خود از شاخص اندیکاتور به دست آورید. یکی دیگر از اندیکاتورهای پرکاربرد در تعیین نوسانات قیمت باندهای بولینگر یا بولینگر بندز (Bollinger Bands) و میانگین بازه حقیقی (ATR) را می‌توان نام برد.

3. تعیین نقاط ورود و خروج

به وسیله راه‌های گوناگونی اندیکاتورها می‌توانند بهترین نقطه برای ورود و خروج پیشنهاد بدهند. هر چند این که چه نقاطی را تعیین کنند به چگونگی عملکرد در استراتژی معاملاتی هر فرد وابسته است. با این وجود اندیکاتور‌ها سیگنال‌های مفیدی ارسال می‌کنند. زمانی که شما سیگنال‌های فرستاده شده از اندیکاتور هم جهت با روند قیمت‌ها است، باید وارد معامله گردید. مثلا اگر قیمت روند و شیگنال اندیکاتور هر دو صعودی هستند، باید وارد معامله شده و خرید کنید. علاوه بر این‌ها پیدا کردن نقطه‌های اشباع خرید و فروش در کنار تشخیص دادن واگرایی اندیکاتورها، نقش موثری در معاملات کاربران دارد.

4. پیش‌بینی بازگشت قیمت

تریدرها با استفاده از اندیکاتور برگشت قیمت رمزارزها، سود خیلی خوبی را می‌توانند دریافت کنند. تاثیر کمک تعدادی از اندیکاتور‌ها در تعیین نقاط برگشت قیمت بسیار کاربردی است. زمانی که حرکت قیمت برعکس با حرکت اندیکاتور است، می‌گویند واگرایی رخ داده است. در این هنگام شاید روند بر گردد (Trend reversal) و در زمان یکسو بودن روند قیمت و اندیکاتور احتمالا مسیر حرکت قیمت مساوی با مسیر اندیکاتور است.

5. تأیید سایر ابزارهای تکنیکال

تمامی گزینه‌هایی که بررسی کردیم درباره اندیکاتور در این گزینه وجود دارد. توجه کنید که شاخصه اندیکاتورها دارای ابزار‌هایی هستند که بر اساس قیمت تاریخی هر دارایی و مقدار حجم طی کرده معاملاتی استوار شدند. با این وجود به طور صد در صد نمی‌توانیم بگوییم که این سیگنال‌ها صد در صد هستند. در نتیجه برای اینکه این سیگنال‌ها را تایید کنید باید از تکنیک و شاخص‌های خود بهره‌مند گردید. مثلا کل اخبار می‌گویند قیمت یک ارز دیجیتال سقوط کرده، در این میان اندیکاتورهایتان محدوده اشباع را نشان می‌دهند پس می‌توانید نتیجه بگیرید که قیمت اصلاح یا بهتر می‌گردد.


بهترین اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال


تنوع بسیار بالایی در اندیکاتور‌ها وجود دارد و هر کدام طبق یک فرمولی به خصوص و در جهت از میان برداشتن ایرادی طراحی و پرداخت می‌گردند. یکسری از اندیکاتورها با توجه به نیاز شما طبق استراتژی‌های معاملاتی و رسیدن به هدفی که برای خودتان مشخص کردید فعالیت می‌کنند. پس همانطور که لازم است اندیکاتور منتخب را به کار ببرید.

  • اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI)

این اندیکاتور به نام شاخص نسبی قدرت یا Relative Strength Index که به اختصار RSI خوانده می‌گردد، در اصل اسیلاتور است. RSI در دسته اندیکاتورهای مومنتوم هستند. میزان سرعت و عوض شدن آن توسط این اندیکاتور مشخص می‌گردد. نوسان این اندیکاتور بین ۰ تا ۱۰۰ است. به محدودی بین ۷۰ تا ۱۰۰ که بالا قرار دارد اشباع خرید می‌گویندو محدوده ۰ تا ۳۰ که پایین است نشانگر محدوده اشباع فروش است. این محدود‌ها به ما نشان می‌دهند که رمزارز مدنظرمان به تعداد مراتب بالاتری صورت گرفته است. همچنین واگرایی بین قیمت و اندیکاتور RSI به معنی حرکت هر دو در جهت مخالف و به نوعی خبر از تغییر روند می‌دهد.

  • اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku)

از معروفترین اندیکاتور‌های تحلیلی اندیکاتور ایچیموکو کینکو هیو یا Ichimoku Kinko Hyo است. از این اندیکاتور در جهت ردیابی روند بازار، تشخیص مومنتوم قیمت و حدود مقاومت و مقاومت بهره م برند. اندیکاتور ایچیموکو از ۵ خط با عنوان‌های کیجون-سن (Kijun-sen)، سنکو اسپن A (Senkou Span A) و سنکو اسپن B (Senkou Span B)، چیکو اسپن (Chikou pan) و تکان سن (Tenkan-sen) ساخته شده است. ابر کومو (Kumo) نام فضایی است که بین محدوده سنکو اسپن A و B به وجود می‌آید. این ابر جد از این که میزان سطح مقاومت و حمایت را نمایش می‌دهد، به صورتی که با ضخیم‌تر شدن این ابر قدرت افزایش می‌آید. بر عکس همین جریان برای نازک‌تر شدن ابر، به معنی ضعیف شدن قدرت است.

  • اندیکاتور میانگین متحرک ساده (Simple Moving Average)

اختصار میانگین متحرک ساده SMA است. نوع اندیکاتور SMA پس رو است و با مقدار کمی اختلاف حرکت قیمت‌ها را دنبال می‌کند. هر مقدار فاصله بازه‌های زمانی متحرک بیشتر گردد، میزان برخورد‌های قیمت آن کمتر می‌گردد. اندیکاتور متحرک ساده با تعیین خطوط حمایت و مقاومت به شکلی روند طی شده قیمت را نمایان می‌کند. در واقع برخورد این قیمت‌ها خبر از سیگنالی در جهت معامله یا خرید و فروش در بر دارد. در ضمن با مخلوط کردن ۲ میانگین SMA در فاصله زمانی‌های گوناگون از محدوده‌ای که به یکدیگر بر خورد کردند، می‌توانید سیگنال بگیرید.

  • اندیکاتور میانگین بازه حقیقی (ATR)

اندیکاتورAverage True Range یا میانگین بازه حقیقی با نام اختصاری ATR جزه اندیکاتور‌های مورد علاقه کاربران است. این اندیکاتور داخ گروه اندیکاتورهای نوسان (Volatility) جای دارد. در واقع با توجه به اسمی که این اندیکاتورها دارند، این اندیکاتور یک میانگین از بازه قیمت رمزارزی در یک زمان معینی نشان می‌دهد. ساده‌تر بگوییم این اندیکاتور نشان دهنده تغییرات نوسانی قیمتی یک ارز دیجیتال را در یک مدت زمان تعیین شده همراه با مقدار دامنه تغییرات مشخص می‌کند. به طور معمول محاسبه‌ی این اندیکاتور بین ۱۴ روز از میانگین متحرک ساده از شاخص‌ای بازه حقیقی صورت می‌گیرد. با کوتاه‌تر شدن بازه، ارائه سیگنال‌های معاملاتی افزایش می‌یابد.

  • اندیکاتور استوکستیک (Stochastic)

برای دریافت سرعت قیمت از اندیکاتور استوکستیک یا استوکاستیک که در واقع نوعی اسیلاتور مومنتوم است بهره ببرید. اندیکاتور Stochastic طی ۱۴ روز مقدار قیمت رمزارز‌ها را بر اساس بالاترین و پایینترین قیمتش ارزیابی می‌کند. هرچند ۱۴ روز بستگی به استراتژی‌هایی خرید و فروش یا معاملاتی دارد. این اندیکاتور مشابه RSI محدوده‌های خرید و فروش و نوسانات بین ۰ تا ۱۰۰ را نشان می‌دهد که عملکرد خیلی خوبی است. حدود بین ۸۰ این را نشان می‌دهد که اشباع خرید رخ داده و محدوده‌های پایین‌تر از۲۰ اشباع فروش را نمایان می‌سازد. پیشبینی احتمالی قیمت‌ها توسط این اندیکاتور به طریق اندازه گیری تکانه و حرکت مومنتوم صورت می‌گیرد.

  • اندیکاتور بولینگر بندز (Bollinger Bands)

باندهای بولینگر و یا بولینگربندز که معروف به بولینجر بندز هستند از دیگر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است. این باندها ساخته شده از ۳ خط و یا نوار هستند. همانطور که می‌دانید یک میانگین متحرک ساده به اختصار SMA به جز نوار بالا و پایین، نوار میانی را نیز می‌سازد. نوسان قیمتی بین این دو نوار قرار دارد. با توجه به اینکه اگر قیمت به هر کدام از این نوار‌ها برخورد کند، می‌تواند به عنوان یک سیگنال برای معاملات طبقه‌بندی گردد.

علت این جریان به این دلیل است که بعد از این برخورد، سیر حرکت قیمت به سوی نوار میانی است و با قطع این نوار به سمت نوار دیگری می‌رود. Bollinger Bands در یافتن محل‌هایی که خرید و فروش در حالت اشباع قرار دارد بسیار کارامد عمل می‌کند. در زمانی که بر خورد قیمت بیشتر با نوار بالایی است، امکان وجود محل اشباع خرید محتمل است و درپی تکرار مداوم با نوار پایینی به نشانگر اشباع فروش است.

  • اندیکاتور مک دی (MACD)

یکی دیگر از اندیکاتورهای اسیلاتور مومنتوم، اندیکاتور همگرایی-واگرایی میانگین متحرک (Moving Average Convergence-Divergence) نام دارد. این اندیکاتور با تعقیب روند قیمت یک رمزارز ارتباط مابین دو میانگین متحرک (EMA) را نمایان می‌سازد. خط مک دی اینطور حاصل می‌گردد که از ۱۲ روز میانگین ۲۶ روز میانگین متحرک نمایی کم کنیم. میانگین متحرک نمایی ۹ روزه‌ای در قسمت بالایی خط مک دی نمایان می‌گردد که نامش خط سیگنال است. این خط سیگنال می‌تواند مثل یک عامل تحریک‌پذیر برای ایجاد سیگنال‌هایی برای خرید و فروش کارایی داشته باشد. با قطع شدن خط سیگنال توسط خط مک دی به سمت بالا به معنای سیگنال خرید و قطع سیگنال رو به سمت پایین سیگنال فروش را نشان می‌دهد.


اندیکاتور های گوناگون طبق سیکل زمانی


اندیکاتورها به دو دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به صورت مختصر آن ها درباره آن ها توضیح می‌دهیم.

اندیکاتورهای تاخیری یا Lagging or Trend

این اندیکاتور‌ها در اکثر مواقع در روی نمودار حضور بوده و نشانگر شکسته شدن سطوح و سیگنال‌های برگشت از قیمت است. بیشترین کاربرد این اندیکاتورها برای این است که تایید گردد.

اندیکاتور‌های پیشرو یا Leading or Oscillator

دسته دیگر اندیکاتور‌ها این توانایی را دارند که روند را پیشبینی کنند. در گاهی اوقات حتی این شرایط را دارند تغییر روند قیمت را خیلی سریع‌تر از نمودارهای قیمتی حاصل از سیگنال‌هایی بر پایه شکست تهیه کند و نشان دهد.


تفاوت اندیکاتورها و اسیلاتورها


با وجود اینکه شاخه یا قسمتی از اندیکاتورها را اسیلاتورها تشکیل دادند، ولی به طور کلی یکسری تفاوت‌هایی بایگدیگر دارند. قطعا این را می‌دانید که فقط به کمک اسیلاتورها می‌توانید واگرایی‌ها را پیدا کنید. برای نمونه از بهترین اسیلاتورهایی که واگرایی را تشخیص می‌دهند، MACD و RSI می‌توانیم نام ببریم. محلی که اسیلاتور‌ها را نشان می‌دهد در بیرون از نمودرا اصلی و پایین نمودار قیمتی داخل پنجره‌ای جدید است مثلStochastic، RSI، MACD و غیره. در بیشتر مواقع اسیلاتورها در گروه اندیکاتورهایی قرار می‌گیرند که نوسانگر هستند و نوسانی بین ۰ تا ۱۰۰ دارند. در این میان دو بخش برای خرید و فروش دارند. مثلا هنگامی که RSI در پایین خط ۳۰ قرار گرفت، به معنی سیگنال خرید و اشباع فروش است. توجه کنید که اسیلاتورها ویژگی انحصاری بودن دارند.


در پایان به این نتیجه می‌رسیم که:


در این مقاله از صرافی فراچنج همراهمان عنوان اندیکاتور چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال دارد؟ را بررسی کردیم. طی این تجزیه و تحلیل دانستیم برای اینکه در بازار ارزهای دیجیتال خرید کنیم باید یکسری شناخت برای حدس و گمان قیمت‌های آینده رمزارزها به دست آوریم. یک از این راه‌ها تسلط روی تحلیل تکنیکال و اندیکاتور‌ها است. این دو شاخص به ما کمک می‌کند تا با پیشبینی قیمت‌ها و پیدا کردن نقاط اشباع خرید و فروش سود بهتری کسب کنید. به طور کلی اگر قصد حضور در بازار هارزهای دیجیتال را دارید و می‌خواهید سود مناسبی به دست آورید اول از همه باید نقاط مناسب برای خرید و فروش را پیدا کنید. نقاط اشباع خرید و فروش توسط اندیکاتورها و تحلیل‌های تکنیکال نمایان می‌گردند.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل