اصطلاحات و مفاهیم پایه

دامیننس یا سلطه در ارزهای دیجیتال چه مفهومی دارد؟

دامیننس یکی از اصلی‌ترین شاخص‌ها برای سنجش وضعیت پروژه‌های رمز ارزها است. Daminance به مفهوم سلطه یک رمز ارز بر بازار است و از آن براش شناسایی توکن و یا کوینی استفاده می‌شود که تسلط بیشتری بر بازار کریپتو دارد. معامله گران می‌توانند با بررسی این مفهوم و داشتن اطلاعات در رابطه با آن در بازار کریپتو با دید بازتری فعالیت داشته باشند و در نهایت سود بیشتری کسب کنند.

همه کاربران در بازارهای مالی مختلف علی الخصوص بازار کریپتو برای اینکه بتوانند به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شوند، نیاز دارند تا با اصطلاحات و مفاهیم کاربردی این صنعت آشنا باشند. در این مطلب از بلاگ صرافی ارز دیجیتال فراچنج سراغ پاسخ به سوالات شما درباره دامیننس در بازار ارز دیجیتال می‌رویم و کاربردهای این شاخص در تحلیل تکنیکال را نیز بررسی می‌کنیم.


دامیننس چیست؟


همانطور که در ابتدا اشاره مختصری داشتیم، دامیننس میزان تسلط یک ارز بر بازار ارز دیجیتال است. منظورمان از تسلط چیست؟ در این بخش تسلط را به مفهومی اطلاق می‌کنیم که نشان دهنده ارزش‌گذاری است. برای مثال: زمانی که دامیننس بیت کوین بالا است یعنی تسلط این ارز بر مارکت کریپتوکارنسی زیاد است. بنابراین وقتی که سلطه بالا باشد یعنی سایر رمز ارزها متاثر از تغییرات در بیت کوین اند. سلطه بالا یعنی بیت کوین روند صعودی دارد، معمولا در موقعیت‌هایی که روند btc صعودی است احساس طمع در بازار افزایش پیدا می‌کند و اغلب کاربران سرمایه‌گذاری و خرید بیت کوین را به سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌ها ترجیح می‌دهند.

میزان این شاخص توسط سایت کوین مارکت کپ بررسی و ارائه می‌شود. میزان دامیننس معمولا توسط ارزهای بیت کوین، اتریوم، تتر و یا آلت کوین‌های مهم نسبت به سایر دارایی‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال بررسی می‌کنند.


کاربرد دامیننس در ارز دیجیتال چیست؟


تا کنون بیش از ۲۵ هزار ارز دیجیتال در این بازار معرفی شده‌اند. برای ارزیابی ارزش و اعتبار هر یک از این رمزارزها، از مفهوم دامیننس استفاده می‌شود. عامل اصلی در تعیین قیمت ارزهای رمزنگاری شده، میزان عرضه و تقاضا است. ارزش بازار بیت کوین به عنوان یک شاخص اصلی برای بررسی احساسات سرمایه‌گذاران شناخته می‌شود و بسیاری از تریدرها از این دامیننس برای نظارت بر احساسات در بازار استفاده می‌کنند. مارکت بیت کوین به اندازه‌ای بزرگ است که آن را به یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال و به اصطلاح پادشاه این بازار تبدیل کرده است. پروژه‌های زیادی مانند اتریوم قصد دارند با ارائه مزیت‌های رقابتی شبکه، همچون قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی در بلاکچین، به چالش بکشند و دامیننس این ارز را ارتقاء دهند.

  • دامیننس در تحلیل چه کاربردی دارد؟


دامیننس در تحلیل تکنیکال کاربرد بسیاری دارد. تمامی آلت کوین‌ها به تغییرات دامیننس بیت کوین واکنش نشان می‌دهند و به همین دلیل است که می‌توان آن را یک ابزار تحلیل دانست. اغلب اوقات اکثر آلت کوین‌ها در برابر BTC یک روند صعودی یا نزولی را پیش می‌گیرند. هنگامی که دامیننس بیت کوین افزایش پیدا می‌کند یعنی سرمایه گذاران اغلب به سمت بیت کوین جلب می‌شوند و به همین دلیل آلت کوین‌ها ارزش خود را از دست می‌دهند و گاهی قیمت آن‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ارز از مرحله تثبیت عبور کرده باشد و وارد یک روند صعودی شده باشد. طبق داده‌های تاریخی زمانی که ارزی مانند BITCOIN یک روند صعودی را آغاز می‌کند قیمت آلت کوین‌ها اغلب به شدت شروع به کاهش می‌کنند. با توجه به این مفهوم می‌توانید قیمت ارزهای دیجیتال را بهتر پیش بینی کنید و موقعیت‌های خرید و فروش مناسب را پیدا نمایید.


محاسبه دامیننس مارکت کریپتو


دامیننس ارز دیجیتال بر اساس ارزش کل مارکت کپ یک رمز ارز و تقسیم آن بر بازار کل دارایی‌های کریپتو سنجیده می‌شود. لذا شما می‌توانید به راحتی با فرمول ذیل دامیننس را برای هر ارز دیجیتال محاسبه کنید.

ارزش ارز دیجیتال موردنظر / کل ارزش بازار رمز ارزها * ۱۰۰


آیا شاخص دامیننس برای بررسی بازار مورد اطمینان است؟


این مفهوم یکی از شاخصه‌های اصلی بازار ارز دیجیتال است و تا به امروز توانسته عملکرد خوبی داشته باشد. زمانی که میزان این شاخص افزایش پیدا کند، متوجه قدرت یک رمز ارز می‌شویم. نکته جالب این است افزایش Daminance یعنی سرمایه گذاران بزرگ و بیشتری در حال خرید و معامله با حجم بالا هستند.

بنابراین در آخر باید بگوییم بله این یک شاخص مورد اطمینان است. اما هیچگاه نباید تنها با همین یک معیار وارد بازار شد و معامله‌ای را شروع کرد. بلکه شما می‌بایست از دامیننس در کنار تحلیل تکنیکال یا تحلیل فاندامنتال بازار یک تصمیم گیری درست داشته باشید.

آیا تا به حال از این شاخص استفاده کرده اید؟ می‌توانید بگویید که این شاخص تا چه میزان در روند بازار اثر دارد؟

farachange-admin

Recent Posts

لوریج چیست؟ آشنایی با معنی leverage در بازار ارز دیجیتال

راه‌های مختلفی برای ترید کردن وجود دارد که به کمک آن بتوان برای خرید و…

1 روز قبل

علت رشد ناگهانی بیت کوین چیست؟

قیمت بیت کوین بعد از ریزش‌های اخیر حدود ۷ درصد رشد را تجربه کرده است…

2 روز قبل

حساب اجاره ای ارز دیجیتال و خطرات چیست؟

در دنیای پیچیده ارزهای دیجیتال، ترفندهای کلاهبرداری ارز دیجیتال، روز به روز در حال افزایش…

4 روز قبل

فروش نات کوین | آموزش گام به گام برداشت نات کوین

طبق اخبار منتظر شده از سمت صرافی بایننس و تیم توسعه دهنده توکن نات کوین،…

5 روز قبل

نحوه شرکت در ایردراپ یک میلیون دلاری MYTH

پروتکل MYTH در حال برگزاری یک ایردرپ جدید است تا تعداد زیادی از توکن‌های خود…

1 هفته قبل

میم کوین چیست؟ معرفی برترین Memecoin های بازار

همانطور که می‌دانید دنیای کریپتو کارنسی با ساخت ارز دیجیتال بیت کوین در سال ۲۰۰۸…

1 هفته قبل