اصطلاحات و مفاهیم پایه

اصطلاح فاد (FUD) در ارز دیجیتال چه مفهومی دارد؟

همانطور که می‌دانید، یکی از بازارهای مالی درحال رشد و شکوفایی، بازار ارزهای دیجیتال است. بازار رمزارزها مثل هر بازار دیگری تحت تاثیر برخی عوامل قرار می‌گیرد و احتمال بالا و پایین رفتن برخی یا تمام ارزها در آن ممکن است. تا اینجا متوجه نوسانات این بازار شدید ولی گاهی اوقات نوساناتی بسیار بی‌مقدمه طی ایجاد یک اتفاق یا اتفاقاتی به وجود می‌آید که باعث ترس و شک معامله گران یا سرمایه گذاران می‌گردد. در پی این جریان قیمت دارایی‌های دیجیتال نیز کاهش می‌یابد. به این ترس و تردید یا عدم قاطعیت فاد/FUD می‌گویند. در این مقاله از صرافی فراچنج تصمیم به بررسی موضوع فاد داریم. با شناخت این موضوع شما در مواقع حساس تصمیمات منطقی و صحیح‌تری می‌گیرید و از معاملات یا تصمیمات خود رضایت بهتر و مفیدتری خواهید داشت. پس در ادامه همراه ما باشید.


فاد (FUD) چیست؟


قطعا تا امروز کلمه فومو (FOMO) را شنیده اید. اصطلاح فومو به معنی ترسیدن درباره از دست دادن است. در بازار ارزهای دیجیتال فومو به این معنی هست که تریدر به خاطر نگرانی و ترسی، موقعیت‌های خیلی عالی را از دست می‌دهد. اما کلمه‌ی فاد یا FUD که از اختصار جمله‌ی Fear Uncenrtainty and Doubt می‌آید. معنای این جمله یعنی یک شکلی اتفاقات منفی که به دلیل تغییر قیمت رمز ارز بیت کوین به وجود آمده است. در نتیجه، به میزان قابل توجهی روی تمام بازار ارزهای دیجیتال تاثیر گذار است.

منابع ایجاد فاد هربار درحال تغییر هستند، ولی بیشتر اوقات به یک صورت و ثابت تاثیر می‌گذارند. زمانی که فاد ایجاد شود، روی تمام بازار ارزهای دیجیتال تاثیر گذار است و قیمت رمزارزها میزان زیادی کاهش پیدا می‌کنند. به این ترتیب، معامله گران هر شخصی را مقصر خطاب می‌کنند. فعالین بازار کریپتویی، از فاد برای هر جریانی که برعکس میل رمزارز بیت کوین و یا بازار کریپتویی حرکت می‌کند بهره می‌برند. در ضمن کسانی که طرفدار جریان فاد هستند، مخالفان این موضوع را فادستر یا (FUDster) به معنی پخش کننده فاد نام می‌برند.

بیشتر بخوانید: معنی اصطلاح جومو در ارز دیجیتال چیست؟


علت ایجاد فاد در بازار ارزهای دیجیتال


گزینه‌های زیادی روی به وجود آمدن فاد (FUD) تاثیر گذار هستند. ولی به طور کلی و اکثر مواقع 2 عامل از اصلی‌ترین دلایل ایجاد این نوع احساسات بسیار تاثیر گذار در بازار ارزهای دیجیتال است که در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم:

  • ایجاد شایعاتی درباره قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال یا قانون‌گذاری دولت‌ها

از ابتدای ایجاد رمزارزها و فعالیت آن‌ها این موضوع کاملا واضح بود که دولت‌ها جدا از قبول نکردن، تلاش خود را می‌کنند تا این فناوری گسترش نیابد. هرچند، از زمان قدیم تا امروزه، واکنش‌های زیادی توسط دولت‌ها به این جریان به وجود آمده تا این فناوری نابود گردد. اما باز هم، شمار افراد جذب شده به بازار ارزهای دیجیتال روز به روز درحال افزایش است.

یکی از دلایل اصلی مخالفت دولت‌ها با رمزارزها، قوانین محدودی در این بازار و معاملات آن است. داخل بعضی از کشورها مانند، ژاپن، از رمزارزها پشتیبانی شده است. در این کشورها از ارزهای دیجیتال مساوی با ارز واقعی پشتیبانی می‌گردد. اما کشورهایی مانند چین، برای فعالیت در این بازار مناسب نیست. این دولت‌ها استفاده و فعالیت در بازار رمزارزها را ممنوع کرده اند. همین موضوع باعث کاهش میزان حجم بازار و محدود شدن تعداد افراد خریدار است. پس فاد (FUD) هر زمان که خبری در رابطه با ممنوعیت یا اعمال قوانینی روی ارزهای دیجیتال پخش گردد، به وجود می‌آید.

  • تشکیل و انتشار خبرهایی منفی از سمت افراد مشهور درباره ارزهای دیجیتال

در هر موضوعی، کسانی هستند که با گفتن سخنانی یا رفتاری روی عملکرد چگونگی بازار بسیار تاثیر می‌گذارند. بعضی از تریدرها از این موضوع بهره می‌برند و طبق این جریان، در گرفتن تصمیمات هیجانی خود دقت می‌کنند. ولی تعدادی دیگر از افراد، تحت تاثیر جو ایجاد شده قرار می‌گیرند و فعالیت خود در بازار ارزهای دیجیتال را آغاز می‌کنند.

در نتیجه، اگر که افرادی معروف و مهم درباره رمزارزها صحبت‌های منفی انجام دهند، فاد ایجاد می‌گردد. هر میزان که این آدم‌ها در بازار ارزهای دیجیتال معروف‌تر هستند، تاثیر بیشتری روی بازار دارند. مثلا سخنان افرادی مانند وارن بافت (Warren Buffett) مدیر عامل شرکت برکشیر هاتاوی و یکی از بزرگترین افراد اقتصاددان در دنیا و مدیرعامل یکی از بانک‌های معروف در آمریکا برایان موینیهان (Brian Moynihan)، بسیار موثر است.


چگونه ارز ایجاد فاد در معامله گری جلوگیری کنیم؟


بدون تحقیق، بدون سرمایه‌گذاری:

از آنجایی که فاد موجب کاهش ناگهانی قیمت‌ها می‌شود، تحقیق دقیق در مورد پروژه‌ها و ارزهای دیجیتال امری حیاتی است. سرمایه‌گذاران با انجام تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، از مخاطرات ناشی از فاد جلوگیری می‌کنند و از فرصت‌های خرید بهره می‌برند.

نحوه عملکرد در مواجهه با فاد:

زمانی که فاد در رسانه‌های بزرگ منتشر می‌شود، تاثیر آن بیشتر خواهد بود. برای جلوگیری از تأثیرات منفی فاد، مهم است همواره در مورد پروژه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال تحقیق و بررسی کنید. اگر پروژه از لحاظ بنیادی قابلیت رشد داشته باشد، افراد می‌توانند از این فرصت برای خرید در قیمت پایین بهره‌مند شوند.

تعیین زمان فاد:

تعیین دقیق زمان فاد امری دشوار است، اما با تحلیل دقیق و استفاده از استراتژی‌های حرفه‌ای معاملاتی، این کار امکان‌پذیر است. شناخت کف قیمتی که باعث تثبیت بازار می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرمایه‌گذاری با هوش:

سرمایه‌گذاران همواره باید مواظب باشند که سرمایه‌ای را در بازار قرار دهند که توان تحمل از دست دادن آن را داشته باشند. این اقدام باعث جلوگیری از خسارات غیرقابل جبران می‌شود.


خلاصه مطالب:


در این مقاله از صرافی فراچنج به موضوع فاد پرداختیم. به طور کلی فادها همیشه موجب ایجاد عوامل منفی نمی‌شوند. خیلی از ماینرها BTC زمانی که چین را ترک می‌کردند، در پی یک منطقه‌ای بهتر بودند تا رمزارز را استخراج کرده و یک صنعت سبز بسازند. در این میان، ایجاد فاد یک فرصت معاملاتی عالی طبق نوسانات خرید و فروش قیمت‌ها به وجود می‌آورد. زمانی که فاد منتشر می‌گردد، با استفاده از تحقیقاتی بسیار جامع، پوزیشن معاملاتی خود را به وجود آورید. در کل از این ترس یا فاد، یک نوع اصطلاح در تعریف ترس و تردید در جهت توصیف یک جریان منفی و تاثیرگذار روی روندهای قیمت در بازار رمزارزها استفاده می‌گردد.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل