آموزش ارز دیجیتال

هاردفورک چیست و بر قیمت ارزهای دیجیتال چه تاثیری دارد؟

آیا تا به حال با کلمه هارد فورک روبه رو شدید؟ زمانی که می‌خواهید یک ارز دیجیتال خریداری کنید، یکسری موارد روی قیمت و اتفاقات آینده آن رمزارز تاثیر می‌گذارد. هارد فورک فرایندی است که یک شبکه را تغییر می‌دهداما از ادامه همان نسخه قدیمی همان شبکه این کار را می‌کند. کلمه فورک به معنی تقسیم شدن است. پس هارد فورک در هنگامی اعمال می‌گردد که یک گروه یا یگ تیم تصمیم دارند در ادامه راه یک رمزارز تغییراتی ایجاد کنند. هاردفورک یک پروژه را به دو یا تعداد بیشتری تقسیم می‌کند. یکی از روش‌هایی که می‌توانید در ارز دیجیتال به خصوصی تغییراتی به وجود آورید و بلاک چین را آپدیت یا ارتقا دهید هارد فورک (hard fork) است. در این مقاله از صرافی فراچنج به موضوع هارد فورک چیست و توضیحاتی درباره پیرامون آن می‌پردازیم پس همراه ما باشید.


فورک (fork) چیست؟


به فرآیندی که در دنیای ارزهای دیجیتال باعث تشکیل یک تغییر در پروتکل و زنجیره شده است یا آن را به دو قسمت تقسیم کرده فورک (fork) می‌گویند. برای نمونه بلاک چین رمزارز بیت کوین کش در واقع فورک بیت کوین است. اما لایت کوین که زنجیره بلاکچینش از بیت کوین جداست جزء فورک بیت کوین نیست. در فرایند فورک برای توسعه نسخه قبلی یک رمزارز است. در مواقعی که در یک شبکه مشکلی به وجود می‌آید مثلا یک باگی برای نفوذ به رمزارز در شبکه به وجود آمده یا این که تعدادی از افراد با قوانین رمزارز مثلا بیت کوین مخالفند چه فعالیتی باید انجام داد؟ برای آپدیت کردن یک بلاک چین و ساختن یک نسخه جدید و مورد نظر خود ساده‌ترین راه چیست؟ پاسخ تمامی این سوالات تنها در یک کلمه یعنی فورک خلاصه می‌گردد.

پس بهترین و ساده‌ترین راه برای اینکه یک نسخه تازه از نسخه قدیمی یک شبکه بلاکچین به وجود آورید ایجاد فورک است. تعدادی از افراد برنامه‌نویس وقتی از کارکرد یک رمزارز ناراضی هستند و می‌توانند با فورک این مشکل را حل کنند. فورک‌ها در دو حالت یکی موافق با نسخه پیشین (backward-compatible) و دیگری مخالف با نسخه قبلی (backward-uncompatible) داخل شبکه‌ای رخ می‌دهد. فورک در برنامه‌نویسی با فورک در ارزهای دیجیتال متفاوتند. در برنامه‌نویسی فورک به منظور تمام پروژه‌های متن باز است. ولی در ارزهای دیجیتال موجب بروزرسانی روی یک زنجیره از نسخه قبلی و اضافی کردن یکسری موارد به آن را در بر می‌گیرد. برای نمونه بلاک چین بیت کوین کش یکی از فورک‌های بیت کوین است. ولی لایت کوین بلاکچینی جدا از رمزرارزبیت کوین دارد و فورک بیت کوین نیست.


هارد فورک چیست؟


به آپدیت کردن نسخه قدیمی نرم‌افزار که با نسخه پیشین خود متفاوت است، که not backwards compatible گفته می‌شود، هارد فورک می‌گویند. زمانی کههاردفورک رخ می‌دهد باید همه‌ی افرادی که شرکت کننده هستند سیستم خود را به روزرسانی کنند. به این صورت می‌توانند تایید و ثبت تراکنش‌ها و بلاک‌ها را انجام دهند. همچنین می‌توانند بلاک‌های فرستاده شده از نود‌ها راکسب کنند.

اگر بعضی از کاربران درون شبکه پیشین جا بمانند، بلاک چین به دو قسمت جدید و قدیمی تقسیم می‌گردد. در نتیجه بلاک قدیمی تا زمانی که عده‌ای در آن فعالیت دارند پا برجاست و از طرفی بلاک جدید نیز فعالیت خود را شروع می‌کند. پس هر دو بلاک جدا از یکدیگر به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اتریوم کلاسیک و بیت کوین کش جزء معروف‌ترین هارد فورک‌های رخ داده تا اکنون است. این هاردفورک‌ها دو رمزارز به نام BCH و ETC را ساختند.


دلایل آپدیت کردن قوانین یک رمزارز یا همان هاردفورک چیست؟


قبل از اینکه به صورت تخصصی به مفهوم هارد فورک یک شبکه بپردازید، بهتر است دلیل ایجاد این تغییرات را تحلیل کنیم و ببینیم علت به روزرسانی‌ها چیست؟

برگرداندن به عقب معاملات

اگر از حساب شما پولی را به سرقت برود، شما نمی‌توانید بفهمید کار چه کسی است. دنیای بلاکچین کمی متفاوت است. مثلا زمانی که یک باگ در شبکه پیدا شد، به وسیله کسانی که وظیفه توسعه و گسترش رمزارز را دارند رفع می‌گردد. رفع ایراد به صورتی است که درواقع به شکلی زمان را می‌توان گفت به عقب بر می‌گرداند. فورک مثل یک ترفند ضد سرقت بلافاصله بعد از کشف ایراد و باگ عمل می‌کند. توسعه دهندگان با کمک فورک از یک تاریخ مشخصی تمامی معامله‌ها را ناموجودی اعلام می‌کنند. به این صورت کسانی که معاملات استاندارد داشتن افرایند معامله را تکرار کردند. در این هنگام سرقت دوباره سارقان خیلی سخت و به نوعی غیر ممکن است.

اضافه کردن ویژگی‌های تازه به هارد فورک

نسخه‌های امروزی ارزهای دیجیتال خیلی امروزی‌تر از نسخه‌های قبلی هستند. چراکه با گذشت زمان نیاز کاربران تغییر می‌کند. به دلیل متن باز بودن شبکه‌های بلاکچینی، افراد توسعه دهنده در هر جای جهان می‌توانند نظرات خود روی کد اصلی منبع ارائه دهند. در صورت مورد نیاز بودن و کاربردی بودن پیشنهاد، توسعه دهندگان آن را روی شبکه اعمال می‌کنند.

از بین بردن ایرادات امنیتی قدیمی

همانطور که گفتیم، با توجه به جدید بودن فناوری ارز دیجیتال این شبکه مسیری را طی می‌کند که شاید نوع ابتدایی آن، در سال‌های بعد نتواند رضایت همه را جلب کند. مثلا خود دلار از زمان آغاز فعالیتش تا کنون بسیار تغییر کرده است. در نتیجه خیلی سخت و غیر ممکن می‌توانید پول کاغذی دلار را کپی کنید. درنتیجه در فناوری ارزهای دیجیتال یکسری ایراداتی بوده که بعضی‌هایشان رفع شده و مابقی با گذشت زمان ازبین می‌رود. هارد فورک یکی از سیستم‌هایی است که به ایجاد این جریان کمک زیادی می‌کند.


انواع فورک‌ها

طبق توضیحاتی که بیان کردیم، فورک‌ها با توجه به اهدافی که دارند، به دو دسته تقسیم می‌گردند. این دوبخش شامل تقسیم اجماع و تغییر قوانین پروتکل می‌گردد. فورک‌های تقسیم اجماع در واقع مشابه شاردینگ کارایی دارند. ولی فورک‌های تغییر قوانین پروتکل طبق هماهنگ بودن یا نبودن با زنجیره ابتدایی به دو قسمت هارد فورک و سافت فورک تقسیم می‌گردند.

هارد فورک‌های گوناگون در بلاک چین

هارد فورک‌ها با توجه به هدفی که دارند و وظیفه کارکردی که می‌خواهند انجام دهند طبقه‌بندی می‌گردد. در ادامه تعدادی از این نوع فورک‌ها را برایتان توضیح می‌دهیم.

  • Planned Hard Forks

این نوع هاردفورک که به هارد فورک برنامه ریزی شده معروف است از اول ساختمان پایه ریزی یک پروژه حضور دارد. این آپدیت برای بهتر شدن ویژگی‌های بلاکچین صورت می‌گیرد. همه‌ی کاربران و رهبران افرادی که وظیفه توسعه برنامه را بر عهده دارند وارد زنجیره تازه ساخته شده و نرم افزارشان را به روزرسانی می‌کنند. علت این عضویت به خاطر این است که در پایه‌های کدنویسی شبکه یکسری تغییراتی شکل گرفته است. این هارد فورک به صورتی است که با قطع شدن زنجیری پیشین از بلاک، در زنجیره جدید فعالیت خود را آغاز می‌کند. طی این فورک‌ها به هیچ عنوان کوین تازه حاصل نمی‌گردد. هارد فورک لندن داخل شبکه اتریوم و آلونزو داخل شبکه کاردانوم در این دسته قرار دارند.

  • هارد فورک‌های جنجالی

این هارد فورک‌ها در نتیجه مخالفت یک گروه با یکدیگر در یک شبکه به وجود می‌آید. درنتیجه تعدادی از افراد عضو برای عملکردی بهتر طبق خواسته و پیشنهادات خود کد دیگری می‌سازند. اتریوم کلاسیک و بیت کوین کش جزء هارد فورک‌های جنجالی یا بحث برانگیز قرار دارد.

ارتباط هاردفورک و قیمت ارز دیجیتال

برای اینکه قیمت یک رمزارز تغییر کند موارد گوناگونی در کنار تاثیرگذاری آن مورد وابسته است. همچنین مفید بودن یا مضر بودن این تاثیر اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا ممکن است درمقابل هدف تغییر که بهتر شدن شرایط است اوضاع وخیم‌تر گردد. پس هر هاردفورکی موجب بهتر شدن یک شبکه نمی‌گردد. تا حدی که شاید مقدار قیمت شبکه را پایین آورد.


جمع‌بندی هاردفورک


با اینکه طی گذشت این سال‌ها ارزهای دیجیتال همیشه انتقادات بسیار زیادی برای فورک‌ها بوده اماباید قبول کنیم که به طور کلی فورک‌ها موجب گسترش و جذابیت بیشتر مخاطبین برای استفاده از ارزهای دیجیتال می‌گردد. توسعه ارزهای دیجیتال به صورت پله پله شکل می‌گیرد و فورک‌ها نقش پررنگی در این زمینه دارند. فورک‌ها موجب دیده شدن اظهارات و درخواست‌های کاربران از مکان‌های گوناگون جهان به تمامی افراد توسعه‌گر ارزهای دیجیتال نشان می‌گردند. شاید مطلع هستید که فقط قسمتی از دنیای ارزهای دیجیتال را توسعه کنندگان و افراد بنیان گذار به وجود می‌آورند.

برای اینکه تغییری داخل شبکه به وجود آید باید تمامی کاربران معمولی در کنار نودها وافرادی که سرویس‌هایی کیف پول می‌دهند در کنار کاربران خیلی  ساده نظر خود را بیان کنند. در این مقاله از صرافی فراچنج عنوان هاردفورک چیست؟ عملکرد این فرآیند را بررسی کردیم. هارد فورک اگر به صورت مناسب صورت بگیرد پیشرفت چشم گیری در یک شبکه دارد. هارد فورک به طور کلی برای افراد توسعه دهنده بسیار سود بخش است.


سوالات متداول کاربران درباره هاردفورک ارز دیجیتال


  • ۱. هارد فورک چیست؟

هارد فورک به طور عمده  به تغییرات که در کد یک ارز دیجیتال اتفاق می‌افتد اشاره دارد. این تغییرات به گونه‌ای هستند که نسخه‌های جدید از ارز دیجیتال با نسخه‌های قبلی سازگاری ندارند. به عبارت دیگر، هارد فورک باعث ایجاد دو زنجیره جداگانه در یک ارز دیجیتال می‌شود.

  • ۲. چرا هارد فورک رخ می‌دهد؟

هارد فورک معمولاً به دلیل اختلافات در جامعه ارزهای دیجیتالی، (مانند اختلافات در مورد تغییراتی که در کد ارز باید اعمال شود) ایجاد می‌شود. این اختلافات می‌توانند مربوط به  قابلیت‌ها، امنیت، حریم خصوصی و دیگر ویژگی‌هایرمز ارزها باشند.

  • 3. هارفورک خوب است یا بد؟

هاردفورک ارز دیجیتال به تنهایی فرآیندی مفید است اما تغییراتی که به دنبال این تکنولوژی ایجاد می‌شود ممکن است به ضرر سرمایه گذاران تمام شود. لذا درست استفاده نکردن از یک هارد فورک یا عدم دنبال کردن توصیه‌های امنیتی ممکن است به از دست دادن ارزها یا اطلاعات شخصی منجر شود.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل