آموزش ارز دیجیتال

نرخ بهره چیست و چه تاثیری بر بازارهای مالی دارد؟

نرخ بهره یا Interest rate نرخی از که از سمت دولت برای جلوگیری از کاهش ارزش پول تعیین می‌شود. این مبلغ معمولا از وام گیرنده اخذ می‌شود، تفاوتی ندارد که وام گیرنده شخص حقیقی باشد یا حقوقی. به این ترتیب، سیستم بانکی برای اینکه مانع پایین آمدن ارزش پول رایج در کشور شود، مقدار سود را محاسبه و دریافت می‌کند. نرخ بهره دارای انواع مختلفی است که هر یک از آن‌ها مربوط به بخشی خاص است و به صورتی متفاوت محاسبه می‌شود. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال فراچنج به بررسی عنوان نرخ بهره چیست و تاثیر آن بر بازارهای مالی مختلف می‌پردازیم و به بسیاری از سوالات شما در این باره پاسخ می‌دهیم.

نرخ بهره (Interest Rate) چیست؟

در توضیحی بسیار ساده نرخ بهره به همان مبلغی می‌گویند که در ازای گرفتن وام از افراد گرفته می‌شود. به عبارتی، هنگامی که شخصی وام می‌گیرد، باید همان مبلغی که دریافت کرده را با بهره‌ی همان مقدار را بپردازد و باز گرداند. نام این مبلغ، نرخ بهره و هدف از دریافت آن حفظ ارزش پول در همان زمان و در آینده است. این عبارت در همه‌ی کارت‌های اعتباری، بانکی، وام مسکن و یا کارت دانشجویی وجود دارد. دلیل اینکه روی وام‌ها Interest Rate  قرار دارد، به خاطر این است که از پایین آمدن ارزش پول در طول مدت زمان جلوگیری کند. افراد با گرفتن وام، آن مبلغ را در طی چندین سری باید بپردازند. در همین زمان، بدون شک میزان ارزش پولی که افراد دریافت می‌کنند تغییر می‌کند. پس برای جبران این موضوع مقداری پول روی مبلغ تحویل گیرنده اضافه می‌گردد.

پس معمولا، هنگامی که شما وام می‌گیرید و بعد مبالغ را به موقع و در کل رفتار معتبر و مسئولیت پذیرانه داشته باشید، نرخ بهره وام‌های بعدی شما کاهش می‌یابد. مقدار نرخ بهره‌ای که برای سود پرداخت می‌گردد، وابسته به شاخص است. با هر گونه تغییری در شاخص، مقدار نرخ بهره به همین مراتب تغییر می‌کند. پس وقتی مردم وام را تحویل می‌گیرند، باید طرز دید و شناخت مناسبی از میزان نرخ بهره داشته باشید. علت این شناخت و تسلط به این دلیل است که بعضی از وام‌ها نرخ بهره بسیار زیادی دارند و ممکن است این وام برای شما مناسب نباشد. همانطور که گفتیم انواع مختلفی نرخ بهره وجود دارند که به صورت‌های مختلفی قابل محاسبه هستند و استفاده می‌شوند.

Interest Rate  توسط چه سازمانی تعیین می‌شود؟

تا اینجا متوجه شدیم نرخ بهره چیست و به چه علتی مشخص می‌شود. اکنون این سوال پیش می‌آید که چه شاخصی نرخ بهره را مشخص می‌کند یا بر چه اساسی این نرخ تعیین می‌گردد؟ با توجه به اینکه اگر هر بانک در وام‌های ارائه دهنده خود، یک نرخ را مشخص کند، تمام جامعه اقتصادی با مشکل بسیار بزرگی رو به رو می‌شوند. برای همین نرخ بهره باید توسط یک سازمان معتبری مشخص شود. بانک مرکزی در اکثر کشور ها، تعیین کننده نرخ بهره هستند. این بانک با تعیین موارد مختلفی مثل مقدار نقدینگی مناسب برای اقتصاد یک کشور، یک سیستم قیمت بدون نوسان، بررسی دیگر بانک‌های دولتی همراه با خصوصی و… می‌توانند نرخ بهره مناسب را تعیین کنند و بازار اقتصادی کشور را متعادل سازند.

کاربرد نرخ بهره

یکی از سوالاتی که در این زمان پیش می‌آید، کارایی نرخ بهره در وام‌ها است. با بررسی جریان تامین منابع مالی در بانک‌ها به خیلی از این قبیل پاداش‌ها پی می‌بریم. بانک‌ها همراه با کسب سپرده‌های بسیار زیاد و یا اندک، برای ارائه وام‌های مختلف به مشتریان خود، بودجه‌ی خود را تامین می‌کنند. پس در چنین روندی، با گرفتن نرخ بهره از فرد وام گیرنده، سود پول افراد سپرده گذار نیز پرداخت می‌گردد. با افزایش نرخ بهره، بانک‌ها سود بالاتری به سپرده گذاران خود تحویل می‌دهد و در مقابل فردی که وام می‌گیرد باید مقدار سود بالاتری در مقابل وامی که دریافت کرده است، بپردازد.

در این زمان برای اینکه این مبلغ دریافتی از هر اختلاف و اشتباهی دور بماند، از قوانین و فرمول‌های مشخصی برای محاسبه‌ی نرخ بهره استفاده می‌کنند. همراه با محاسبه نرخ بره با استفاده از این فرمول ها، همراه با اینکه فرد وام گیرنده می‌تواند وام‌های بهتری بگیرد، میزان سود بانک‌ها تامین می‌گردد. به طور معمول دانستیم که اکثر بانک‌های مرکزی نرخ بهره را تعیین می‌کنند.

تاثیر نرخ بهره بر بازارهای مالی

همراه با تغییر میزان نرخ بهره، تاثیرات زیادی به بازارهای مالی وارد می‌شود که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ارزهای دیجیتال

تاثیر میزان نرخ بهره روی رمزارزها بسیار گسترده است. در زیر اصلی‌ترین تاثیرات نرخ بهره را شرح می‌دهیم:

  • تقاضا و عرضه:

به طور معمول هر میزان که نرخ بهره افزایش یابد، تقاضا برای ارزهای دیجیتال کاهش می‌یابد. زیرا در این شرایط اکثر افراد سرمایه گذار تمایل دارند، در دارایی‌هایی همراه با بازدهی بیشتر سرمایه‌گذاری انجام دهند. از طرفی با پایین آمدن میزان نرخ بهره، می‌تواند موجب افزایش سرمایه‌گذاری و تقاضا در بازار کریپتوکارنسی شود.

  • ریسک و بازده:

یکی از مواردی که مهمترین نقش‌ها را در میزان ارزش ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند، نرخ بهره است. همراه افزایش مقدار نرخ بهره بازار رمزارزها جذابیت خود را از دست می‌دهند چرا که میزان ریسک سرمایه‌گذاری داخل این بازار افزایش می‌یابد. از طرفی با کاهش میزان نرخ بهره سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها افزایش می‌یابد و افراد سرمایه گذار در پی بازدهی بالاتری از این بازار هستند.

  • اعتماد و اطمینان:

میزان نرخ بهره روی اطمینان و اعتماد افراد سرمایه گذار بسیار موثر است. با افزایش مقدار نرخ بهره، اعتماد افراد سرمایه گذارا کاهش می‌یابد. علت این موضوع، این جریان را نشان می‌دهد که احتمال ایجاد خطرات و نگرانی‌های درمورد اقتصاد در حال افزایش هستند. به همین ترتیب با پایین آمدن مقدار نرخ بهره، سرمایه گذارن اغلب بیشتر اعتماد می‌کنند و بازار ارزهای دیجیتال رونق بیشتری کسب می‌کند.

در کل، نرخ بهره از موارد بسیاری روی ارزهای دیجیتال تاثیر دارد که به سیاست‌های مالی، شرایط بازار و دیگر عوامل اقتصادی بستگی دارد.

فارکس

نرخ بهره تاثیرات بسیار زیادی روی بازار ارزهای دیجیتال دارد، در زیر اصلی‌ترین تاثیرات آن را به بازار فارکس شرح می‌دهیم:

  • تقاضا و عرضه:

میزان تاثیر نرخ بهره روی تقاضا و عرضه ارزها به صورت مستقیم می‌باشد و افزایش میزان نرخ بهره موجب افزایش ارز ملی می‌شود. علت این افزایش، به خاطر بالا رفتن نرخ بهره و به همین ترتیب افزایش سرمایه‌گذاری افراد سرمایه گذار در داخل همان جامعه است. پس افزایش تقاضا، ارزش ارز ملی را افزایش می‌دهد.

  • روند قیمتی:

میزان نرخ بهره روی چگونگی روند قیمت ارزها بسیار تاثیرگذار است. با بیشتر شدن میزان نرخ بهره افزایش یافته و عکس این داستان، یعنی کاهش نرخ بهره می‌تواند با کاهش ارزش آن برابر شود.

  • ریسک سرمایه‌گذاری:

نرخ بهره در اینکه افراد سرمایه گذار چه تصمیم گیری‌هایی در بازار فارکس انجام دهند، بسیار موثر هستند. با افزایش میزان نرخ بهره افراد سرمایه گذار علاقه بیشتری به سرمایه‌گذاری روی ارزهای ملی دارند و از طرفی دیگر کاهش نرخ بهره می‌تواند جذابیت ارز ملی را برای سرمایه گذاران کاهش دهد.

پس، نرخ بهره تاثیرات بسیار مهمی روی بازار فارکس می‌گذارد و به چگونگی شرایط سیاسی مربوط به پول، اقتصادی و دیگر موارد بستگی دارد.

تاثیر نرخ بهره بر ارزهای دیجیتال و قیمت بیت کوین چیست؟

با افزایش اطلاعات افراد سرمایه گذار و بیشتر شدن آگاهی آن‌ها از اخبار مربوط به شرایط بحرانی و وضعیت اقتصادی حاکم بر تمام جهان، این اشخاص با خبرهای شوکه کننده و یا این قبیل خبرها بیشتر آشنا می‌شوند و به نوعی به این سبک خبرها عادت می‌کنند. البته بعضی از خبرها در بازارهای مالی یک موج بزرگی به وجود می‌آورند که به صورت شوک آوری همه را غافل گیر می‌کند. به این ترتیب خیلی از پیش بینی‌ها توسط سرمایه گذاران از بین می‌روند. امروزه نیز هنوز همین شرایط بر بیت کوین حاکم است. پس با افزایش نرخ بهره موجب ریزش قیمت ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین می‌شود و از سوی دیگر چون بازار برای این شرایط خود را آماده کرده شاید این جریان با تصوری که افراد پیش بینی و تحلیل کرده بودند، برابر نباشد.

با افزایش قیمت BTC و عبور از ۲۳ هزار دلار، پیش از اعلم نرخ بهره آمریکا، باعث شد خیلی از سرمایه گذاران، به خرید این رمزارز شدند. همینطور کسانی که جزء فروشندگان بزرگ رمزارز هستند فرصت بسیار عالی به دست آورده‌اند و می‌توانند تا قبل از ریزش این قیمت، شروع به فروش بیت کوین کنند. همین امرباعث ریزش BTC می‌شود. امروزه افراد تحلیل گرو کارشناس منتظر هستند نرخ بهره آمریکا ۲.۵۰ درصد رشد کند. چنین چیزی بهریزش بیشتر بیت کوین نیاز دارد، اما چون تمام بازار تقریبا آماده است یا هیچ تاثیری روی ارزهای دیجیتال ندارد یا اینکه ارزش بیت کوین را تا حدود ۱۷ هزار دلاری در روزهای آینده کاهش می‌دهد.

چه مواردی بر نرخ بهره تاثیرگذار است؟

نرخ بهره از عوامل بسیار متعددی تاثیر می‌پذیرد که می‌تواند مقدارش کم و یا اینکه زیاد باشد. تعدادی از این عوامل بسیار تاثیر گذار عبارتند از:

  • میزان درآمد:
  • میزان دآمد مردم و بیشتر شدن حقوق آن ها، روی میزان نرخ بهره تاثیر مستقیم دارد. با افزایش حقوق افراد یک جامعه، میزان نرخ بهره افزایش می‌یابد.
  • میزان تقاضا:
  • هر اندازه دریافت وام تقاضای بیشتری داشته باشد، میزان نرخ بهره افزایش می‌یابد. ارتباط این دو موضوع با هم به صورت مستقیم است.
  • نوع وام:
  • با افزایش ریسک‌های یک وام برای باز پرداخت، نرخ بهره آن وام افزایش پیدا می‌کند. مثلا، وام‌های بدون ضامن و وثیقه، نرخ بهره‌ی بسیار زیادی دارند.
  • شرایط اقتصادی:
  • زمانی که شرایط اقتصادی جامعه به صورت مثبت باشد، و همینطور شد خوبی داشته باشند، به میزان تقاضای وام افزوده می‌شود. پس، با افزایش تقاضا، میزان بهره نیز افزایش می‌یابد.
  • نرخ تورم:
  • بین نرخ بهره و تورم ارتباط مستقیمی وجود دارد. هر مقدار که درون یک جامعه میزان تورم زیاد باشد، میزان نرخ بهره برای وام‌ها در بانک‌ها بیشتر می‌شود.

چرا Interest Rate در اقتصاد کشور مهم است؟

در چرخه اقتصادی و میزان رفاه مردم داخل یک جامعه، نرخ بهره تاثیر مهمی می‌گذارد. با افزایش میزان این نرخ، کسی که وام می‌دهد سود بیشتری به دست می‌آورد و فردی که وام می‌گیرد، باید مقدار مبلغ بالاتری را برای بازپرداخت وام بپردازد. پس خیلی ساده است که افراد متقاضی برای وام کاهش یافته‌اند و در مقابل مقدار پول ذخیره شده در داخل سیستم‌های بانکی افزایش می‌یابد.

در مقابل، اگر مقدار نرخ بهره خیلی پایین باشد، تعداد افراد کمتری علاقه شرکت در سپرده‌گذاری‌های بانک‌ها را پیدا می‌کنند و قدرت بانک‌ها برای ارائه وام‌های بانکی به خاطر پایین بودن نقدینگی کاهش پیدا می‌کند و میزان برگشت سرمایه در چرخه اقتصادی کاهش می‌یابد. پس تعیین میزان نرخ بهره در شرایط برد_برد بسیار اهمیت دارد و باید برای افراد تقاضا کننده و وام دهنده به صورت سود مناسبی در بر گیرد. پس میزان درست و منطقی میزان نرخ بهره موجب برگشت پول نقد به چرخه اقتصادی شده و این پول صرف خرید کالا و یا خدماتی می‌گردد که باعث افزایش میزان رفاه افراد جامعه شود.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل