همانطور که میدانید، اینترنت همواره در حال رشد و تغییر است. اما این فقط وب سایتها و پلتفرمها نیستند که محبوبیت پیدا میکنند و از بین میروند؛ بلکه زیرساخت کدنویسی که اینترنت بر آن بنا شده، دائما در حال تغییر است. در چند سال گذشته، برخی از آینده پژوهان فناوری، با اشاره به وب ۳ ، به عنوان نشانهای از آینده اینترنت اشاره کرده اند. وب ۳.۰ اصطلاحی است که توسط گاوین وود، دانشمند کامپیوتر، ابداع شده است و مفهوم یک اینترنت جدید و غیرمتمرکز ساخته شده بر روی بلاکچینها را در بر میگیرد. بلاکچین ها، دفترکلهای توزیع شدهای هستند که به صورت مشترک توسط شرکت کنندگان کنترل میشوند.
با توجه به ماهیت جمعی بلاکچین ها، اگر و زمانی که وب ۳.۰ به طور کامل ظهور کند (در حال حاضر برخی از عناصر آن وجود دارد)، به طور تئوری، عصر جدیدی از اینترنت را رقم خواهد زد. عصری که در آن استفاده و دسترسی به اینترنت توسط شبکههای اداره شده توسط جامعه کنترل میشود، نه مدل متمرکز فعلی که در آن تعداد معدودی از شرکتها بر وب ۲.۰ ریاست میکنند.
از سال ۲۰۱۸، توجه به عناصر وب ۳.۰ در زمینههایی مانند سرمایهگذاری سهام، جستجوی آنلاین، ثبت اختراعات، انتشارات علمی، فرصتهای شغلی و گزارشهای مطبوعات به طور قابل توجهی افزایش یافته است. صنعت خدمات مالی در خط مقدم فناوریها و داراییهای نوظهور وب ۳.۰ قرار دارد: در یک برهه، حجم روزانه تراکنشهای پردازش شده در صرافیهای به اصطلاح غیرمتمرکز از ۱۰ میلیارد دلار فراتر رفت. با این حال، همانطور که خواهیم دید، پیشرفت به صورت پیوسته و با وقفههایی همراه بوده است.
اگر هنوز نمیدانید وب ۳.۰ چیست، تنها نیستید! طبق نظرسنجی Harvard Business Review در سال ۲۰۲۲، تقریباً ۷۰ درصد از بیش از ۵۰۰۰۰ نفری که پاسخ دادند، اعتراف کردند که نمیدانند وب ۳.۰ چیست. به همین دلیل از صرافی ارز دیجیتال فراچنج در این مقاله، در مورد وب ۳.۰، خطرات و امکانات آن و اینکه چه زمانی به نتیجه خواهد رسید، بیشتر خواهید آموخت.
فهرست مطالب
برای اینکه وب ۳ را درک کنیم، ابتدا باید بدانیم وب ۱ و وب ۲ چه هستند. وب ۱ نمونه اولیه اینترنت بود، دورهای که در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ رونق گرفت. بخش زیادی از وب ۱ با استفاده از «پروتکلهای باز» ساخته شده بود که به جای یک نهاد یا سازمان خاص، روشهایی برای تبادل اطلاعات بودند که هر کسی میتوانست از آنها استفاده کند. در آن زمان، مردم بیشتر از اینترنت برای خواندن صفحات وب و چت با دوستان یا غریبهها استفاده میکردند. با پیشرفت وب ۱، افراد و شرکتها به طور فزایندهای از اینترنت برای تجارت الکترونیک و همچنین برای تحقیقات علمی و دانشگاهی استفاده کردند.
وب ۲ در اواسط دهه ۲۰۰۰ با ظهور نسل جدیدی از شرکتهای اینترنتی مانند فیسبوک، توییتر (ایکس ) و ویکیپدیا پدید آمد. این شرکتهای نوپا به کاربران قدرت میدادند تا محتوای خود را ایجاد کنند. اما همانطور که اندرو مکآفی، دانشمند پژوهشی MIT، در مصاحبه با McKinsey Quarterly در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد، این پلتفرمهای «نرمافزار اجتماعی نوظهور» که استفاده از آنها رایگان بود، هزینهای داشتند که بسیاری از کاربران از آن آگاه نبودند. این شرکتها با فروش فعالیت و دادههای کاربران به تبلیغکنندگان، درآمدزایی میکردند، در حالی که کنترل تصمیمات مالکانه در مورد عملکرد و حکمرانی را در اختیار داشتند.
اولین نسخه اینترنت با عنوان وب ۱.۰ شناخته میشد. وب ۱.۰ را به عنوان وب صرفاً خواندنی یا نحوی در نظر بگیرید. بیشتر مشارکتکنندگان، مصرفکنندگان محتوا بودند، در حالی که سازندگان عمدتا توسعهدهندگان وب بودند که وبسایتهایی با محتوای ارائه شده به صورت متن یا گرافیک میساختند. وب ۱.۰ تقریباً از ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۴ وجود داشت. در وب ۱.۰، سایتها به جای محتوای پویا، محتوای ایستا را با استفاده از زبان نشانهگذاری ابرمتن (HTML) ارائه میکردند. دادهها و محتوا از یک سیستم فایل ایستا به جای پایگاه داده تامین میشد و برقراری ارتباط در صفحات وب اندک بود.
اکثر ما فقط وب را در نسخه فعلی آن دیدهایم، که اغلب با عنوان وب ۲.۰ یا وب اجتماعی تعاملی شناخته میشود. در دنیای وب ۲.۰، برای مشارکت در فرآیند خلق محتوا، نیازی نیست که توسعهدهنده باشید. بسیاری از برنامهها به گونهای طراحی شدهاند که هر کسی میتواند به یک سازنده محتوا تبدیل شود. شما میتوانید در وب ۲.۰، اندیشه خود را خلق کرده و آن را با بقیه دنیا به اشتراک بگذارید. همچنین میتوانید یک ویدیو آپلود کنید و آن را برای تماشای میلیونها نفر دیگر و برقراری ارتباط و نظر دادن در مورد آن در دسترس قرار دهید.
یوتیوب، فیسبوک، فلیکر، اینستاگرام، توییتر و سایر رسانههای اجتماعی تنها چند نمونه از کاربردهای وب ۲.۰ هستند. فناوریهای وب، مانند HTML5، CSS3 و فریمورکهای جاوا اسکریپت مانند ReactJs، AngularJs، VueJs و غیره، شرکتها را قادر میسازند تا ایدههای جدیدی را توسعه دهند که به کاربران اجازه میدهد مشارکت بیشتری در وب اجتماعی داشته باشند.
وب ۳ تصویری از اینترنت به ما نشان میدهد که بر اساس انواع جدیدی از فناوری ساخته شده است. در اینجا سه مورد از مهمترین آنها آورده شده است:
در عصر وب ۲، کنترل بر روی تراکنشها، محتوا و دادهها به صورت متمرکز در اختیار شرکتهای فناوری است. به طور تئوری، با ظهور وب ۳، این موضوع تغییر خواهد کرد. طرفداران وب ۳ بر این باورند که در این عصر، کاربران بدون نیاز به واسطههایی که امروزه میبینیم، قدرت کنترل اطلاعات خود را در اختیار خواهند داشت. وب ۳ میتواند نحوه مدیریت اطلاعات، کسب درآمد از اینترنت و حتی نحوه عملکرد شرکتهای وبمحور را تغییر دهد.
یکی دیگر از تفاوتهای این دو رویکرد آنها به اعتماد است. در وب ۲، یک تراکنش( چه تبادل پول باشد چه اطلاعات) به این بستگی دارد که دو طرف (و معمولا یک تسهیلکننده مرکزی) به اطلاعاتی که در حال به اشتراک گذاشته میشود، اعتماد داشته باشند. برعکس، وب ۳ از کاربران نمیخواهد به یکدیگر اعتماد کنند. در عوض، این فناوری به گونهای طراحی شده است که یک تراکنش تنها در صورتی انجام میشود که معیارهای خاصی رعایت شود و دادهها تایید شوند.
تعداد تراکنشهای پشتیبانیشده توسط وب ۳ همچنان در حال افزایش است. در اینجا چهار مثالی وجود دارد که در گزارش چشمانداز فناوریهای پیشرو مکینزی برای سال ۲۰۲۳ ذکر شده است:
نه کاملا. به گفته متیو بال، متخصص فناوری، وب ۳ به پایگاه دادههای غیرمتمرکز و معماری سیستم اشاره دارد، در حالی که متاورس یک الگوی جدید از محاسبات و شبکه است. هر دوی آنها ممکن است جانشین اینترنتی شوند که امروزه تجربه میکنیم، اما تا رسیدن به آن راه درازی در پیش است.
فناوریهای وب ۳ در حال حاضر توسط پیشگامان فناوری پذیرفته شدهاند. اما پذیرندگان اولیه وب ۳ با چالشهای متعددی روبرو هستند و با گسترش بیشتر ابزارهای مبتنی بر وب ۳، احتمالا چالشهای بیشتری نیز به وجود خواهد آمد. در حال حاضر، چالشها عبارتند از:
در حالی که فناوری وب ۳ هنوز در مراحل اولیه است، اما در حال حاضر چندین مورد استفاده متمایز را ارائه میدهد. در حال حاضر 4 مورد برتر که از این فناوری استفاده میکنند عبارتند از:
مفهوم متاورس در سال ۲۰۲۲ عناوین فناوری را تحت سلطه خود درآورد، حتی فیسبوک با تغییر نام تجاری به متا و صرف میلیاردها دلار برای توسعه، به دنبال تصاحب این قلمرو دیجیتال جدید قبل از هر کس دیگری بود. با این حال، همانطور که درآمد فیسبوک در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ و سقوط سهام آن نشان داد، سرمایهگذاران و کاربران از برنامههای متاورس فیسبوک چندان هیجانزده نیستند.
متاورس اساسا یک دنیای مجازی است و میتوان آن را به عنوان نسخه سه بعدی از اینترنت و نمایش دیجیتالی دنیای واقعی در نظر گرفت. کاربران میتوانند با رایانه، تلفن یا هدستهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آنجا گشت و گذار کنند و تجربهای عمیقا فراگیر داشته باشند که به طور فزایندهای مرزهای واقعیت را مخدوش میکند. ساختن همه اینها هزینه هنگفتی خواهد داشت، به همین دلیل است که برندهای بزرگ فناوری با بودجه بالا مانند فیسبوک و گوگل در اوایل کار برای تسلط بر این بخش، به شدت روی آن سرمایهگذاری کردهاند.
وب ۳ چشمانداز متاورسی کاملا متفاوتی را پیشنهاد میکند، چشماندازی که برای همه باز است و به سازندگان و مشارکتکنندگان در امنیت به طور عادلانه پاداش میدهد. باز هم، این جایی است که وب ۲.۵ به احتمال زیاد وارد میشود، جایی که هر دو صنعت ایدههایی را از دیگری میگیرند و برای تحقق بخشیدن به متاورس با هم همکاری میکنند.
موفقیت بازی Axie Infinity در سال ۲۰۲۱ باعث رونق بازیهای مدل «بازی کن تا درآمد کسب کنی» شد و به گیمرها این فرصت را داد تا از طریق بازی کردن درآمد کسب کنند. به زودی، هزاران بازی تقلیدی مبتنی بر بلاکچین ظاهر شدند که پاداشهای پرسودی را به بازیکنان به شکل توکنهای داخلی ارائه میکردند که در زمان راهاندازی به شدت افزایش مییافتند و سپس سقوط میکردند.
در حالی که بازار نزولی، بخش پرخطر بازیهای رمزارزی را ویران کرد، اما هنوز بازی تمام نشده است. تعدادی از بازیهای باکیفیت رمزارزی هنوز در حال توسعه هستند، در حالی که غولهای بازیسازی وب ۲ مانند Epic Games بازیهای وب ۳ را توزیع میکنند. انتظار داشته باشید با ظهور توسعهدهندگانی که بتوانند بازیهای بلاکچینی را سرگرمکننده و جذابتر برای بازیکنان کنند، بازیهای بلاکچینی دوباره رونق بگیرند.
یکی از بزرگترین انتقادها به غولهای وب ۲.۰ مانند فیسبوک، یوتیوب و اسپوتیفای این است که آنها به طور مناسب به هنرمندان و سازندگان محتوا در پلتفرمهای خود برای بازدیدکنندگانی که جذب میکنند، پاداش نمیدهند. با وب ۳، جوامع سازندگان هنرمندان، نویسندگان، نوازندگان، طراحان و توسعهدهندگان سرانجام میتوانند واسطهها را دور بزنند و مستقیماً با مخاطبان و حامیان خود ارتباط برقرار کنند. این به آنها کمک میکند تا بخش عمدهای از درآمد حاصل از این فرآیند را کسب کنند.
درباره قدرت سازمانهای مستقل غیرمتمرکز (DAO) برای ایجاد یک سازمان واقعا دموکراتیک و خودگردان که از طریق قدرت قراردادهای هوشمند بر دخالتهای انسانی و چالشهای جغرافیایی فائق میآید، صحبتهای زیادی شده است. در حالی که DAOها به دلیل اتصال پروژههای رمزنگاری به توکنهای حاکمیتی که به زودی بیارزش میشوند، مورد انتقاد قرار گرفتهاند، نیاز به DAOها همچنان باقی است و این نوآوری میتواند به عنوان یک ساختار سازمانی غالب زمانی که پروژهها نحوه ساختار بهینه آن را بیاموزند، همچنان وجود داشته باشد.
وب ۳ نشاندهندهی یک پارادایم شیفت در وب است و به دنبال انتقال کنترل از نهادهای متمرکز به کاربران است. این امر با استفاده از فناوری بلاکچین تسهیل میشود، زیرساخت توزیعشدهای که زیربنای ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین و اتریوم است. این سه فناوری به طور همگرا عمل میکنند و قابلیت همکاری متقابل دارند و از طریق قراردادهای هوشمند به صورت خودکار اجرا میشوند. این امر امکان انجام تراکنشهای خرد، ذخیرهسازی و اشتراکگذاری دادههای همتا به همتا بدون سانسور با برنامهها را فراهم میکند و حتی پتانسیل تغییر کامل شیوهی کسب و کار شرکتها را دارد. پروتکلهای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) که در حال حاضر وجود دارند، تنها بخش کوچکی از انقلابی هستند که وب ۳ به دنبال آن است.
نسل جدید اینترنت یعنی WEB3 تجربهای جدید و شخصیتر را به ما ارائه میکند. این امر به لطف نوآوری و فناوریهای آتی از طریق تقویت کاربران برای تبدیل به یک مدیر و حاکم بر روی اطلاعات و دادههایشان است. در این زمینه بدون شک فناوری و تکنولوژیهای نو مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و ماشین لرنینگ قطعا جایگاه بزرگی در وب ۳ خواهند داشت.
راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوبترین فعالیتها…
خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…
طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده داراییهای توقیف…
طی روز گذشته پلتفرمهای داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…
کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…
ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…