برای شروع مقاله تعریف بازار اسپات می‌توان گفت، SPOT MARKT یکی از بازارهای مهم برای سرمایه گذاران و به نوعی بازار اصلی سرمایه گذاران محسوب می‌شود. در واقع این محیط یک بازار سنتی است که در آن کالاهای فیزیکی، ارزها، سهام‌ها و اوراق قرضه جای گرفته اند. قطعا زمانی که تصمیم می‌گیرید وارد بازر مالی ارزهای دیجیتال شوید، باید با مفاهیم و اصطلاحات پایه آن آشنایی کامل پیدا کنید. یکی از این مفاهیم اسپات مارکت است که ما دراین مقاله به تشریح آن برای سرمایه گذاران می‌پردازیم. پس اگر شما هم می‌خواهید در رابطه با نحوه خرید فروش به روش اسپات، اطلاعات کاملی کسب کنید؛ در این مقاله از صرافی فراچنج با ما همراه بمانید. چرا که ما در این مطلب به تمامی سوالات شما در این رابطه پاسخ خواهیم داد…

اسپات مارکت چیست؟

SPOT MARKT یا بازار نقدی محلی است که در آن مبادله دارایی‌هایی همچون: کالا، اوراق قرضه، سهام‌های ارز دیجیتال و اوراق ارز دیجیتال فورا انجام می‌شود. به عبارتی تریدر می‌تواند با قیمت تعیین شده ایی معامله کند و مبلغ دارایی معامله شده را بلافاصله دریافت یا پرداخت کند. دراین بازار شما زمانی که کالایی را به فروش می‌گذارید، سریعا پس از انجام آن، مبلغ به حسابتان واریز می‌شود. همچنین در مقابل نیز اگر قصد خرید سهامی را داشته باشید، پس از پرداخت سهم به شما تعلق می‌گیرد.

SPOT MARKET گاها بازار فیزیکی نیز خوانده می‌شود، چرا که در آن معامله‌گر فورا می‌تواند یک دارایی را خریداری و یا به فروش برساند. البته امکان دارد، تسویه برای مدتی طول بکشد؛ اما در این روش هر دو طرف می‌پذیرند که با قیمت لحظه‌ای بازار خرید و فروش کنند.

به طور کلی اسپات روش از معامله است که در آن شما با قیمت لحظه‌ای بازار یک دارایی را معامله می‌کنید.

معاملات STOPMARKET

معاملات در اسپات مارکت به ۲ روش انجام می‌شود. 1- اینگونه که معامله در صرافی یا بورس توسط فرد ثالث شکل گرفته و یا به طور مستقیم بین خریداران و فروشندگان انجام می‌شود. مبادلات اسپات مارکت یا نقدی شاخه ایی از معاملات مالی است که کالا و دارایی مورد نظر با قیمت لحظه ای خریداری و یا فروخته می‌شود. اغلب زمان انجام این نوع مبادلات بین ۱ الی ۲ روز کاری هست. در بازار نقدی یا اسپات،  معامله‌ها را سریع انجام می‌شود. به طور کلی اسپات مارکت توانایی و قدرت بالا در نقدشوندگی دارد.

مقایسه اسپات مارکت با معاملات فیوچرز

به طور کلی اگر بخواهیم مهم‌ترین تفاوت‌های دو بازار را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که معاملات فیوچرز آتی نیستند در صورتی که استاپ مارکت درلحظه، فروش و دریافت کالا رخ می‌دهد و مبادله لحظه ایی است. مثلا شما کفشی را از طریق سایت سفارش می‌دهید، مشخصاتی همچون سایز، رنگ و قد پاشنه کفش را تعین کرده و سفارشتان را ثبت و هزینه را پرداخت می‌کنید. اما خود کالا در زمان آینده که تاریخ آن در ثبت سفارش شما تعیین شده تحویل می‌گیرید. این به این معنی معامله است که در آینده شکل می‌گیرد.

مهم ترین تفاوت های اسپات مارکت و فیوچرز عبارت اند از:

اسپات مارکت در‌واقع نوع سنتی بازار فیوچر است و چیزی است که به‌عنوان معاملات نقدی شناخته می‌شود. در این بازار مانند معامله‌ای سنتی، مبلغی را در ازای یک کالا یا خدمت پرداخت خواهید کرد و به‌صورت آنی آن را به‌دست خواهید آورد.

تمامی بازارهای مالی به معاملات اسپات مجهز هستند. ممکن است برخی از صرافی‌ها و کارگزار‌‌ی‌ها معاملات فیوچر را پشتیبانی نکنند؛ اما همه آن‌ها معاملات اسپات را دارند. در این بازار، پس از خرید مبلغ از کیف پول شما کاسته و سپس کالا به کیف پول افزوده خواهد شد.

۱-روش تجارت

معامله گران در بازار اسپات مارکت، این قابلیت را دارند در هرلحظه که خواهان خرید هستند، شرایط بازار فیزیکی مورد نظر را برسی کنند و اگر بخواهند در همان لحظه به صورت انلاین مثل فارکس، معامله کنند. این در حالی می‌باشد که قرار داد‌های ثبت شده در فیوچرز، ابزار‌های مالی هستند که در صرافی‌های متمرکز یا پلتفرم‌های خرید و فروش معامله می‌شوند بنابراین فیوچرز به صرافی یا کارگذاری نیاز دارد تا معاملات و خرید و فروش را انجام دهد. بورس شیکاگو یکی از بزرگترین بازار‌های مبادلاتی فیوچرز می‌باشد. نتیجه می‌گیریم معامله‌ها در اسپات مارکت سختی فرایند کمترو آسانتر است اما در فیوچرزمعامله‌ها به دلیل نیاز به سرمایه نسبتا بالاتر و الزامی بودن وجود رابط و واسطه، دشوار‌تر است.

۲-نوع قرار داد

فیوچرز یا قرار داد آتی به این گونه انجام می‌شود که کالا یا دارایی را سفارش داده و هزینه را پرداخت می‌کنیم، اما زمانی که کالای مورد نظر به ما تحویل داده شود در آینده و همان تاریخ ثبت شده در قرار داد به ما می‌رسد. قرار دادهای آتی راه‌های تسویه حسابی دارند که تاریخ انقضا را تعیین می‌کنند. هنگامی که قرارداد آتی یا فیوچرز ثبت بشود دیگر هیچ تغییری نمیتوان درآن انجام داد و تغییرغیر ممکن است.
در معاملات اسپات مارکت دانستیم سرعت بالایی دارد به این صورت که در لحظه ایی که فرد سفارش را ثبت و هزینه را پرداخت کند طی نهایتا دو روز دارایی خود را تحویل می‌گیرد. ویژگی بارز اسپات مارکت دارایی سریع تحویل و فاصه زمان خرید تا تحویل وجود ندارد درصورتی که در فیوچرز در زمان آینده و طولانی انجام می‌شود.

۳-تعیین قیمت

بین قراردادآتی، فیوچرز و اسپات مارکت تفاوت قیمت وجود دارد. قیمت دارایی در بازار اسپات مارکت دقیقا در همان لحظه ثبت قرار داد تعیین می‌شود. در سخت‌افزار‌هایی آنلاین بیشتر افرادی که دارایی را خریداری می‌کنند، پرداخت قیمت نقدینگی کالا را برعهده دارند و فروشندگان این وظیفه را بر عهده ندارند. ولی در قرار داد‌های آتی یا فیوچرز همانطور که توضیح دادیم، قیمت قرار داد به زمان قرارداد بستگی دارد به نوعی زمانی که ثبت سفارش انجام می‌گیرد تا رسیدن سفارش به خریدار زمانی می‌گذرد و قیمتی که خریدار باید بپردازد در زمان تحویل دارایی یا کالا است نه قیمت در هنگام ثبت قرار داد.

ویژگی‌های اسپات مارکت

استاپ مارکت ویژگی‌هایی دارد که معامله گران را علاقه‌مند به این بازار می‌کند:
معامله و داد ستد و تجارت در اسپات مارکت انعطاف بسیار بالایی به نسبت بازار فیوچرز دارد. مثلا در بازار نقطه ایی، معامله‌ها و تجارت در میزان پایین‌تری شکل می‌گیرد و افراد معامله‌گر تا هنگامی که معامله خوبی پیدا نکرده‌اند، این اجازه را دارند که دارایی را هولد کنند. ولی در بازار فیوچرز معاملات معملات بهتر است با حجم بالا انجام شوند.

  • در اسپات مارکت بعد از خرید و پرداخت کالا یا دارایی، دارایی مورد نظر به شما تحویل داده می‌شود.
    دراسپات مارکت به هزینه کمتری نیاز است درحالی که در فیوچرز باید مبلغ بالا هزینه شود.
    در اسپات مارکت قیمت‌ها واضح هستند طوری که ازقیمت قبل کالا در بازار هم می‌توان در زمان حال استفاده کرد.
    تاریخ انقضا برعکس معاملات فیوچرز در تجارت در اسپالت مارکت وجود ندارد.
    به این دلیل که نقدینگی در بازار اسپات مارکت بالا است، معامله گران این فضا را دارند تا در صورت‌های گوناگون معامله انجام دهند طوری که سود کنند.

کلام پایانی:

دراین مقاله به معنی و تعریف اسپات مارکت پرداختیم. دانستیم اسپات مارکت یه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌تواند برای معامله گران سود به ارمغان آورد. همچنین در این مطلب تفاوت اسپات مارکت با فیوچرز یا بازار آتی را بیان کردیم و توضیح دادیم معاملات در بستر این بازار به چه شکل صورت می‌گیرند. امیدواریم که با استفاده از نکات عنوان شده، بتوانید از این روش برای ترید ارز دیجیتال استفاده کرده و به سودهای قابل قبولی دست پیدا کنید.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل