اصطلاحات و مفاهیم پایه

بازار خرسی در بازار ارز دیجیتال چه مفهومی دارند؟

از اصطلاح بازار خرسی و گاوی در بازارهای مالی مختلفی همچون ارز دیجیتال و فارکس استفاده می‌شود. هنگامی که بازار در مرحله صعود و رشد باشد به آن بازار گاوی و زمانی که بازار در حال سقوط و کاهش قیمت‌ها باشد به آن بازار خرسی می‌گوییم. این اصطلاحات در بازار ارزهای دیجیتال که نوسانات زیادی دارد در بازه‌های زمانی بلند مدت استفاده می‌شود. کسب اطلاعات در این بازار کمک می‌کند تا بتوانید از روندهای نزولی بازار نیز سود کسب کنید.

ما در این مطلب از وبلاگ فراچنج می‌خواهیم به بررسی اصطلاح بازار خرسی و تمام نکات پیرامون آن بپردازیم، با ما همراه باشید.


اصطلاح بازار خرسی چیست؟


در بازارهای مالی همچون ارزهای دیجیتال زمانی که مارکت با ریزش قابل توجهی از قیمت‌ها همراه می‌شود شاهد فشار فروشندگان در بازار هستیم. البته ریزش قیمت‌ها باید بیشتر از ۲۰ درصد باشد و کاهش‌ها نیز می‌بایست ادامه دار باشند. زمانی که مارکت در چنین شرایطی قرار بگیرد در اصطلاح می‌گوییم که در بازار خرسی قرار داریم و فروشندگان نیز در چنین وضعیتی با عنوان خرس‌ها نشان داده می‌شوند.

برای درک بهتر این موضوع می‌خواهیم به تاریخچه بیت کوین باز گردیم آن زمان که قیمت این ارز دیجیتال از ۲۰ هزار دلار ناگهانی به حدود 14 هزار دلار سقوط کرد! این کاهش قیمت در عرض چند روز اتفاق افتاد و این امر نشان دهنده یک بازار خرسی است. همچینین جالب هست که بدانید این یکی از تجربه های ریزشی شدید بازار و از دوره های بازار خرسی بیت کوین محسوب می‌شود.

شاید برایتان این سوال پیش آید که چرا به این بازار خرسی گفته می‌شود؟ دلیل امر شباهت حمله خرس به طعمه خود است. زمانی که خرس‌ها می‌خواهند شکار کنند از بالا با تمام وزنشان به سمت پایین و روی طعمه فشار وارد می‌کنند. در بازارهای نزولی هم دقیقا همین اتفاق می‌افتد ریزش‌ها اغلب از بالاترین قیمت و به یکباره به سمت پایین است. گاهی ارزش یک دارایی می‌تواند حتی با یک کندل سقوط قابل توجهی را تجربه کند.

در تصویر زیر تاریخچه بیت کوین از سال 2014 میلادی تا 2017 میلادی را مشاهده می‌کنید:

  • بازار خرسی چه مشخصه‌هایی دارد؟

بدیهی است که در بازارهای نزولی یا Bearish شاهد اقتصاد کند هستیم و قطعا در چنین شرایطی نرخ‌هایی همچون نرخ بیکاری با افزایش قابل توجهی همراه است. این اقتصاد کند ناشی از سیاست‌های مالی، بحران‌های ژئوپلیتیگی و موارد دیگری همچون بلاهای طبیعی است. برای مثال در سال‌های اخیر به دلیل کرونا ویروس همچنین شرایطی را در بازار شاهد بودیم.

نکته بسیار مهم: کسانی که در بازارهای مالی تجربه کافی دارند می‌دانند که بازارهای نزولی دقیقا چه زمانی می‌تواند پایان یابد لذا از این موقعیت‌ها برای ورود به یک معامله و خرید دارایی استفاده می‌کنند. اما اگر دانش کافی ندارید بهتر است در این شرایط فقط نظاره‌گر باشید و وارید هیچ معامله‌ای نشوید چرا که امکان دارد متضرر شوید و حتی کل سرمایه‌تان را از دست بدهید.


بازار خرسی چه ویژگی هایی دارد؟ چطور آن را تشخیص دهیم!


همانطور که کمی پیش به آن اشاره داشتیم مولفه‌هایی همچون رکود در بازار و افزایش نرخ بیکاری نشانه‌هایی از Bearish Market هستند. اما در ادامه می‌خواهیم چند ویژگی دیگر را به این مولفه‌ها اضافه کنیم تا هرگاه شاهد آن‌ها بودید، بدانید مارکت در وضعیت نزول است و باید با احتیاط در بازار فعالیت کنید.

1-کاهش نسبت تقاضا به عرضه:

در بازارهای نزولی با توجه به اینکه مارکت شاهد کاهش قیمت‌ها است رکود پیش می‌آید. بنابراین در این بازه زمانی تقاضا به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند! دلیل این مسئله هم نا امیدی سرمایه گذاران است. بنابراین زمانی که شاهد کاهش تقاضا و صف‌های طولانی فروش بودید بدانید در بازار نزولی و یا به عبارتی بازار خرسی قرار داریم.

2-احساسات منفی در بازار:

روانشناسی احساسات و جو حاکم بر سرمایه گذاران بر روند بسیار اثر گذار است. در این راستا با توجه به اینکه در موقعیت‌هایی که خرس‌ها فشار بیشتری بر بازار وارد می‌کنند، جو کاملا منفی است و همین مسئله سبب کاهش خرید‌ها می‌شود. یکی از شاخص‌هایی که در این راستا می‌تواند نشان دهنده احساسات نسبی معامله گران باشد، شاخص ترس و طمع است.

علاوه بر این اخبار و اطلاعات منفی نیز می‌تواند بر بازار اثر بگذار و باعث شکل گیری یک بازار نزولی و منفی شود.

بنابراین موارد ذیل را می‌توان ویژگی های بازار خرسی در ارز دیجیتال دانست:

  1. رکود اقتصادی
  2. افزایش تورم
  3. جو منفی روانی در بازار
  4. کاهش تقاضا

در بازارهای خرسی چگونه معامله کنیم؟


ترید ارز دیجیتال در بازار خرسی نیاز به دانش فنی دارد. فعالیت در چنین شرایطی حتی برای معامله گران با تجربه هم می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد، بنابراین افراد مبتدی بهتر است در این دوره فعالیتی نداشته باشند. زیرا با یک انتخاب اشتباه در زمان نزول‌های شدید می‌توان به سادگی همه سرمایه خود را از دست داد. در ادامه نکاتی را مطرح می‌کنیم که توجه به آن‌ها در این دوره از بازار می‌تواند به شدت کمک کننده باشد.

1-مراقب فومو و فاد در ارز دیجیتال باشید:

با توجه به اینکه نزول‌های بازار اغلب به دلایل مهمی رخ می‌دهند، لازم است که پیش از ترید در این بازه حتما اخبار را دنیال کنید. جستجو و پیگیری پیوسته اخبار و کسب اطلاعات لحظه‌ای کمک می‌کند تا بتوانید در موقعیت مناسب وارد بازار شوید و حتی مدام اطلاعات خود را به روز نگه دارید. اما نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد درگیری با فومو و فاد است، چرا که گاهی داشتن اطلاعات زیاد هم می‌تواند باعض شود تا بدون تفکر و از روی احساسات وارد یک معامله شوید.

پس نکته کلیدی و طلایی این است که مراقب باشید درگیر احساسات نشوید و بدون فکر معامله‌ای را باز نکنید. همیشه اخبار را دنبال کنید؛ اما هیچگاه به دلیل ترس از دست دادن یک موقعیت وارد بازار نشوید.

نکته: FOMO و FUD در ارز دیجیتال نشان دهنده احساسات (منفی و مثبت) در بازار اند. گاهی افراد مشهور و رسانه‌ها سعی می‌کنند با ایجاد این شرایط سبب خرید و یا فروش بیشتر یک دارایی شوند.

2-اهداف واضحی را برای ورود و خروج به بازار مشخص کنید:

در مارکت‌های نزولی بهتر است که با بررسی نقاط حمایت و مقاومت یک دارایی و همچنین تحلیل تکنیکال، نقاط و اهداف واضحی را برای خود مشخص کنید. این شما هستید که می‌خواهید معامله کنید بنابراین تصمیم گیری را بر عهده خود بگذارید و استفاده از سیگنال‌های ارز دیجیتال را فراموش کنید. برای مثال اگر بخواهید در موقعیت‌های مشخص شده سیون سود نداشته باشید، امکان دارد روند تغییر کند و متضرر شوید. بنابراین اهمیت این موضوع را در نظر داشته باشید و از آن به هیچ وجه قافل نشوید.

3-در بازار خرسی تنوع را فراموش کنید و ریسک بیش از اندازه را کنار بگذارید:

هنگامی که بازار در بازه رکود و کاهش قیمت‌ها است، بهتر است تنوع در سرمایه‌گذاری را فراموش کنید و تمرکزتان را بر روی بررسی یک ارز بگذارید. علاوه بر این سرمایه‌گذاری بیش از اندازه با ریسک زیاد در این شرایط را فراموش کنید. چرا که در این شرایط یک رخ داد ناگهانی می‌تواند روند بازار را به کل تغییر دهد، بنابراین احتمال اینکه مارجین خود را از دست بدهید افزایش پیدا می‌کند.

توجه به این سه نکته کوتاه برای معامله کردن در بازار خرسی بسیار مهم است. در آخر هم باید بگوییم، در بازارهای گاوی ارزدیجیتال و خرسی بهتر است دید بلند مدت به بازار داشته باشید و در این بازه زمانی مارکت را بررسی کنید.


الگوهای خرسی بازار ارز دیجیتال


برخی از متداول ترین الگوهای کندل استیک که در بازارهای نزولی رخ می‌دهند عبارت اند از:

  • الگو کندل استیک هارامی نزولی
  • الگو کندل استیک پوشش ابر تیره
  • کندل استیک ستاره شامگاهی

1-الگو کندل استیک هارامی نزولی

معرفی الگو: هارامی خرسی یک الگو نزولی است که در پایان یک روند صعودی رخ می‌دهد و نشان دهنده حرکت معکوس قیمتی است.

ویژگی های کندل استیک: در این الگو کندل استیک نزولی، کندل اول بزرگ و سبز است و بعد از آن یک کندل کوچک‌تر با بدنه قرمز ایجاد می‌شود. بعد از ایجاد دومین کندل روند نزولی آغاز می‌گردد.

2-الگو کندل استیک پوشش ابر تیره

معرفی الگو:Dark Cloud Cover یا پوشش ابر تیره یک الگو دو کندلی است که بعد از یک کندل صعودی و در پایان یک روند صعودی رخ می‌دهد.

ویژگی های کندل استیک: کندل اول در این الگو اغلب سبز است و کندل دوم قرمز. کندل استیک دوم روند را می‌شکند و باعث ریزش قیمت ها می‌شود.

3-الگو کندل استیک ستاره شامگاهی

معرفی الگو: یک الگوی معکوس است که در چایان یک روند صعودی و بعد از یک کندل بزرگ گاوی ایجاد می‌شود. این الگو به کمک روندی که همانند ستاره است ایجاد می‌شود.

ویژگی های کندل استیک: اولین الگو آن سبز رنگ است و کندل اول قرمز رنگ باید بتواند کندل بزرگ صعودی را پوشش دهد.


به این نتیجه می‎‌رسیم که:


در این مطلب، به بررسی اینکه بازار خرسی ارز دیجیتال یعنی چه و ویژگی های آن چیست پرداختیم. مارکت خرسی دارای روند نزولی و تقاضای کم است. این روند کاملا بر خلاف بازار گاوی است. نکته مهم این است که بهتر است در موقعیت های این چنینی بازار در صورت نداشتن امکان تحلیل، وارد معامله نشوید. چرا که امکان دارد ضررهای قابل توجهی را تجربه کنید. چنانچه با توجه به نکات گفته شده نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، با ما در ارتباط باشید.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل