شاخص ترس و طمع امروز

شاخص ترس و طمع چیست؟ (نمایش لحظه ای شاخص ترس و طمع کریپتو)

تاریخ انتشار : 2 اسفند 1402

خرید و فروش ارز دیجیتال

شاخص ترس و طمع چیست؟ اگر از معامله گران بازارهای مالی همچون ارزهای دیجیتال باشید، بدون شک تا به حال اسم شاخص ترس و طمع را شنیده اید. این شاخص در واقع به میزان ترس و طمع فعالان و سرمایه گذاران بازار در طول یک معامله اشاره دارد.

این شاخص به خوبی می‌تواند برای کاربران ارزهای دیجیتال همانند یک چراغ راهنما عمل کند. چرا که از این طریق می‌توان دریافت بهترین زمان برای ورود و خروج از یک معامله کی هست!

کسب آشنایی با مفهوم و اندیکاتور ترس و طمع، می‌تواند هر سرمایه‌گذاری را از دام ضررهای بزرگ نجات دهد. اگر شما هم یکی از سرمایه گذاران بازارهای مالی (کریپتو، فارکس و یا بورس) هستید، این مقاله را از دست ندهید. با صرافی ارز دیجیتال فراچنج همراه باشید…

شاخص کنونی ترس و طمع بیت کوین (لحظه ای)

می‌توانید شاخص را مطابق داده های ذیل به صورت لحظه ای تحلیل کنید:

۰ تا ۲۴: ترس زیاد در بازار (محدوده قرمز رنگ)

۲۵ تا ۴۹: ترس (محدوده زرد رنگ)

۵۰ تا ۷۴: طمع (محدوده سبز کم‌ رنگ)
۷۵ تا ۱۰۰: طمع زیاد در بازار (محدوده سبز رنگ)

شاخص ترس و طمع بیت کوین امروز
Latest Crypto Fear & Greed Index


BTC CFGI analysis

 

راهنمای اندیکاتور ترس و طمع:

در این شاخص می‌توانید به صورت روزانه واکنش سرمایه گذاران کریپتو را بسنجید و تصمیم خود را برای خرید ارز دیجیتال یا فروش آن نهایی کنید. همانطور که تا به اینجای مطلب توضیح دادیم، هر چه عقربه شاخص به سمت رنگ سبز باشد یعنی طمع در بازار بیشتر و میل اغلب سرمایه گذاران به خرید است. بالعکس این مورد یعنی هرچه عقربه به سمت رنگ قرمز باشد، یعنی ترس در بازار بیشتر است و سرمایه گذاران تمایل به فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارند. نزدیک بودن عقربه شاخص ترس و طمع به وسط نمودار نشان دهنده بی‌تصمیمی سرمایه گذاران و نا مشخص بودن وضعیت مارکت است.

وضعیت قیمت بیت کوین:

سایت اصلی شاخص ترس و طمع بیت کوین

سایت اصلی بررسی شاخص ترس و طمع بیت کوین Alternative.com  است. شاخص ترس و طمع ارائه شده در فراچنج نیز از همین سایت گرفته می‌شود، لذا برای بررسی این شاخص می‌توانید به صورت روزانه همین صفحه از صرافی ارز دیجیتال فراچنج را بررسی کنید.

شاخص ترس و طمع چیست؟

در بازارهای مالی پیچیده همچون کریپتوکارنسی، وجود شاخص‌های متنوع که نشان‌گر عوامل اثر گذار بر بازار‌اند ضروری است. کاربران به کمک این ابزارها می توانند، تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند و با منطق بیشتری به یک معامله وارد و یا از آن خارج شوند. یکی از این موارد شاخص ترس و طمع است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

شاخص ترس و طمع یا Fear and Greed در واقع یکی از راه های ارزیابی احساسات معامله گران در بازار است. این شاخص بازار رمز ارزها را به حرکت در می‌آورد و با عددی بین صفر تا صد اندازه گیری می‌شود. هرچه عدد به صفر نزدیک تر باشد، نشان دهنده ترس در بازار و اعمال فشار برای فروش است. (می توان این مورد را سیگنالی برای خریداران دانست)

اما اگر این عدد بزرگ باشد و به ۱۰۰ نزدیک شود نشان دهنده، طمع سرمایه گذاران خواهد بود. زمانی که عدد بالا باشد، یعنی قرار است در بازار اصلاحاتی انجام شود و اکنون افراد در حال خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستند.

شاخص ترس و طمع چیست

شاخص ترس در ارزهای دیجیتال:

ترس چیست؟ همانطور که همه ما آگاه هستیم، به موقعیت و حالات استرس زایا ناخوشایند که امکان وجود اتفاقات بد را دارند، ترس می‌گویند. قیمت‌های رنج دار و آینده نامعلوم یکی از دلایل اصلی ترس کاربران کریپتو کارنسی محسوب می‌شود.

این شاخص با یک اندیکاتور برنامه‌نویسی شده بررسی می‌شود و زمانی که تعداد زیادی از بازار خارج شوند، ترس در بازار افزایش می‌یابد. در نمودار شاخص FOMO که مخفف واژه Fear Of Missing Out هست (یعنی از دست دادن سرمایه) نشانگر ترس وعدم ترید است. در چنین موقعیتی معامله‌گر اقدام به فروش در کف قیمت می‌کند، این تصمیم کاملا بر اساس احساسات است.

شاخص طمع در ارزهای دیجیتال:

واژه طمع به معنای خواسته زیادی و به عنوان ولع انسان در اختیار داشتن هر چیزی بیش از میزانی که واقعا نیاز دارد، گفته می‌شود. دانشمندان در طی تحقیقات علمی به این نتیجه رسیده‌اند که، طمع همانند عشق می‌تواند ماده‌ای شیمیایی در بدن تولید و مغز را تحریک کند، تا ما کنترلمان را در برابر عواطف از دست بدهیم. برخی از مطالعات طمع را نوعی اعتیاد می‌دانند، چرا که در برابر چنین حسی انسان نمی‌تواند مقاومت کند. زمانی که ما دچار طمع هستیم، از هر چیزی متداوما بیشتر می‌خواهیم و هیچ گاه قانع نخواهیم شد.

در زمینه معامله‌گری و ترید، طمع مدام شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا به سود بیشتری برسید. در صورتی که شاید، همان سود اولیه کافی باشد! دقت کنید، این مسئله شاید گاهی سبب کسب سود شود، اما شک نکنید طمع تنها باعث می‌شود بیشتر ضرر کنید. بازار مالی جایی برای بروز احساسات نیست و هرکس احساسات را به میدان بازی راه دهد، بدون شک بازنده خواهد بود. چرا که با این ذهنیت نمی‌توان تحلیل درستی از روند بازار داشت.

جومو چیست

موارد استفاده از شاخص ترس و طمع کریپتو: دماسنج احساسات بازار

همانطور که اشاره کردیم، شاخص ترس و طمع ابزاری برای سنجش احساسات حاکم بر بازار ارزهای دیجیتال است. این شاخص عددی بین 0 تا 100 را نشان می‌دهد که:

  • 0: نشان‌دهنده ترس شدید
  • 100: نشان‌دهنده طمع شدید

اما چطور باید از این اعداد در معاملات خود استفاده کنیم؟ این پرسشی است که امکان دارد برای شما هم پیش آید. اگر شما هم می‌خواهید تا از این اندیکاتور برای پیداکردن نقاط ورود و خروج به معامله استفاده کنید، حتما نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

موارد استفاده از شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال:

  • شناسایی فرصت‌های خرید و فروش:

معمولا زمانی که شاخص در محدوده ترس (زیر 20) قرار دارد، می توان به عنوان فرصتی برای خرید در نظر گرفت. و زمانی که شاخص در محدوده طمع (بالای 80) قرار دارد، می‌توان به عنوان هشداری برای احتمال سقوط قیمت و فرصتی برای فروش در نظر گرفت.

  • تحلیل روانشناسی بازار:

این شاخص میتواند به شما در درک احساسات حاکم بر بازار و پیش‌بینی رفتار احتمالی معامله‌گران کمک کند.

  • کاهش ریسک معاملات:

با استفاده از این شاخص می‌توانید از معامله در زمان‌هایی که بازار تحت‌تاثیر احساسات هیجانی است، خودداری کنید.

نکاتی در مورد شاخص fear and greed:

  • هیچ شاخصی کامل نیست:

شاخص ترس و طمع فقط یک ابزار کمکی است و نباید تنها مبنای تصمیم‌گیری برای معاملات باشد.

  • تاثیر اخبار و رویدادها:

این شاخص می‌تواند تحت‌تأثیر اخبار و رویدادهای ناگهانی در بازار به طور موقت نوسانات شدیدی را تجربه کند.

  • تفاوت‌های فردی:

سطح ترس و طمع افراد مختلف در بازار متفاوت است.

چگونه شاخص ترس و طمع شاخص امروز را آنلاین مشاهده کنیم؟

تقریبا همه وب سایت‌های ارز دیجیتال این شاخص را به صورت روزانه آپدیت می‌کنند. (می‌توانید شاخص ترس و طمع کریپتو را به صورت  روزانه از سایت فراچنج مشاهده کنید.) اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در سایت‌های خارجی معمولا شاخص ترس و طمع به تفکیک هر ارز است. به عنوان نمونه در سایت btctools.io این شاخص را می‌توانید برای رمز ارز بیت کوین مشاهده کنید. اما در سایت cryptocurrencytracker.info شاخص جامعی از بازار کریپتو ارائه می‌شود.

Fear and Greed چطور اندازه گیری می‌شود؟

Fear and Greed چطور اندازه گیری می‌شود؟ شاخص ترس و طمع به کمک میانگین گرفتن از این دو فاکتور مشخص می‌شود. عدد ۵۰ در شاخص نشان دهنده وضعیت خنثی است و به این معنا است که در بازار اتفاق خاصی قرار نیست رخ دهد. هر مقدار بیشتر یا کم‌تر نشان دهنده حرص و طمع معامله گران در بازار است. هر چه این عدد نزدیک به صفر باشد، نشان دهنده ترس و هرچه به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، نشان دهنده طمع است.

همانطور که گفتیم، این شاخص با عددی بین صفر تا ۱۰۰ اندازه گیری می‌شود که، تحلیل آن به صورت زیر است:

  • صفر تا 24: ترس شدید
  • 25 تا 50: ترس
  • 50: وضعیت خنثی
  • 51 تا 74:طمع 
  • 75 تا 100: طمع شدید

مزایا و معایب، شاخص ترس و طمع چیست؟

طبق تحقیقات علمی، طمع در بدن انسان عملکردی مشابه با عشق دارد، چرا قدرت بسیار زیادی در تاثیرگذاری روی ذهن دارد. با این که تا به امروز هیچ تحقیق تایید شده‌ای نشان از طمع ندارد، اما این حس را به خوبی  زمانی که انسان‌ها با پول مواجه اند، می‌توان حس کرد. به طور کلی در ذهن انسان ها، ترس و طمع هر دو می‌توانند محرک‌های بسیار قدرتمندی باشند.

در دنیای بازارهای مالی، اغلب سرمایه گذاران، به خصوص افراد تازه وارد عملکرد و واکنشی احساسی دارند. بنابراین ترس و طمع تاثیر زیادی در نتیج معاملات دارد. این احساسات به خوبی توسط اقتصاددان‌ها بررسی و برجسته شده و طبق شواهد عملکرد معامله گران در چنین موقعیت‌هایی به یک شاخص مهم در بازار تبدیل شده اند.

تاریخ و تجربه نمایانگر این است که  اندیکاتور Fear and Greed در اغلب اوقات قابل اعتماد است. در نهایت مزایای آن را می‌توان در چراغ راهنما بودن، برای ورود و یا خروج از یک معامله و معایبش را در ترید‌های احساسی دانست.

معایب شاخص ترس و طمع مزایا شاخص ترس و طمع
به تنهایی نمی‌تواند برای تصمیم گیری کافی باشد آگاهی از روند تغییر بازار
امکان وجود خطا و انحراف از قیمت تشخیص احساسات سرمایه گذاران
فریب دادن تریدرهای تازه کار برای ورود و خروج زود هنگام از بازار هشدار برای زمان بحرانی مارکت
——- کمک به تصمیم گیری درست برای ترید

حالات مختلف شاخص ترس و طمع چیست؟

این شاخص، از چند بخش مهم تشکیل شده است که این موارد به تفکیک در ادامه بررسی می‌شود.

شاخص ترس و طمع کریپتو

  • Extreme Fear

ترس بیش از حد! منظور از این نماد ترس فزاینده به کاربران بازارهای مالی است. اگر عدد شاخص بین ۰ تا ۲۴ باشد، در این حالت می‌گوییم شاخص ترس طمع در حالت Extreme Fear قرار دارد. اگر اگر بازار در این مرحله باشد، یعنی فشار فروش و میزان خارج کردن سرمایه از بازار بسیار زیاد است.

  • Fear

ترس، همانطور که گفتیم بین عدد ۲۵ تا ۵۰ قرار دارد. زمانی که شاخص عددی در این بین را نشان دهند، ترس کاربران و سرمایه گذاران کرپتوکارنسی را نشان می‌دهد. در این بخش نیز تمایل به فروش و خروج از بازار است، اما کم تر.

  • Neutral

هر گاه شاخص، عدد ۵۰ را نشان دهد، نشان دهنده حالت خنثی در بازار است. این حالت برای زمانی است که معامله گران منتظر یک اتفاق در بازار ان. پس می‌گوییم رفتار کاربران کاملا خنثی  و اصطلاحا قیمت در حال اصلاح است.

  • Greed

عدد ۵۱ تا ۷۴ بیانگر طمع است. یعنی معامله گران تمایل به خرید و سرمایه‌گذاری بر روی یک ارز را دارند.

  • Extreme Greed

عدد بین۷۴ تا ۱۰۰ نیز، شامل طمع زیاد است. در این حالت سرمایه گذاران تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری و خرید یک ارز دارند، البته با اینکه آن‌ها در معاملات با سود مثبت هستند باز هم تمایل به خرید زیاد است.

چه عواملی بر Fear and Greed اثر دارند؟

عوامل تاثیر گذار بر شاخص ترس و طمع

به طور روزانه عوامل زیادی هستند که بر این شاخص اثر گذاراند که در ادامه به معرفی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱-نوسانات قیمت ارزها:

بازار ارزهای ذیجیتال، یکی از بازارهای مالی پر نوسان است. زمانی که این رنج زدن و نوسانات قیمت بیش از اندازه زیاد شود، قطعا نشان دهنده ترس است. به همین دلیل یکی از فاکتورهای مهم که بر این شاخص اثر می‌گذارند نوسانات هست. میزان اثرگذاری این مورد را بر شاخص ترس و طمع می‌توان ۲۵ درصد دانست.

طبق بررسی برای نوسانات بازار، افت و افزایش‌های قیمت طی یک بازه ۳۰ الی ۹۰ روزه بررسی می‌شود. نوسان هر چه بیشتر باشد، نشان دهنده ترس و در نتیجه افزایش عدد خروجی است.

۲-حجم معاملات در بازار ارزهای دیجیتال:

بدون شک حجم معاملات می‌تواند دیگر عامل مهم در اندازه گیری شاخص ترس و طمع باشد، زمانی که طمع افراد برای خرید یک دارایی زیاد باشد، قطعا حجم معاملات نیز افزایش پیدا می‌کند. بالعکس این ماجرا نیز بر حجم بازار اثر دارد، زمان که افراد تمایل کمی به معامله و خرید و فروش دارند، حجم معاملات کم می‌شود. پس این نکته را در نظر داشته باشید، حجم معامله در تعیین شاخص ترس و طمع اثر چشمگیری دارد.

این فاکتور نیز، در به دست آمدن عدد نهایی ترس و طمع ۲۵ درصد اثر دارد.

3-شبکه های اجتماعی:

توییتر، فیسبوک، ردیت، اینستاگرام، یوتیوب و غیره شبکه‌های اجتماعی محبوب مردن در سراسر دنیا اند. این شبکه‌ها به صورت غیر مستقیم بر روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارند. هر چه فعالیت کاربران در رابطه با یک رمز ارز در شبکه‌های اجتماعی بیشتر شود، سبب محبوبیت بیشتر آن و در نتیجه ایجاد طمع در بازار می‌شود. تاثیر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بر شاخص ۱۰ درصد است.

4-نظرسنجی ها:

منظور از این فاکتور، نظرسنجی‌های بزرگی است که گاهی به وسعت کل بازار ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. هر چه تعداد شرکت کنندگان در نظرسنجی‌ها بیشتر شود، شاخص طمع را در بازار تشخیص می‌دهد. ۱۰ درصد از تاثیرات برای به دست آمدن عدد شاخص ترس طمع از این فاکتور نشات می‌گیرد.

۵-شاخص دامیننس یا تسلط بیت‌کوین:

سلطه بیت کوین یا دامیننس، یک فاکتور بسیار مهم محسوب می‌شود. Dominance بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال، نشان دهنده علاقه سرماه گذاران بر آلت کوین‌ها و با بیت کوین است. اگر عدد دامیننس ۴۰ باشد، یعنی ۴۰ درصد از ارزش بازار در سلطه بیت کوین است و ۶۰ درصد دیگر به سایر آلت کوین‌ها تعلق می‌گیرد.

تاثیر این فاکتور بر میزان شاخص ترس و طمع، به علت اطمینان بیشتر به بیت کوین است. زمانی که شاخص تسلط بالا باشد، نشان از ترس سرمایه گذاران بر سایر آلت کوین‌ها است. برعکس این قضیه نیز وجود دارد، اگر عدد شاخص پایین باشد، یعنی اطمینان به بیت کوین کاهش پیدا کرده و سرمایه گذارام به ارزهای دیجیتال پر ریسک طمع بیشتری دارند.

این فاکتور ۲۰ درصد در تعیین شاخص ترس و طمع اثر گذار است.

6-ترندهای جستجوهای گوگل:

گوگل ترندز و بررسی سرچ‌های محبوب یکی دیگر از فاکتورهای تاثیر گذار بر شاخص ترس و طمع است. این ابزار یکی از محبوب ترین‌های گوگل برای بررسی کلمات کلیدی محبوب مردم محسوب می‌شود. برای مثال اگر با بررسی ترندها، نتیجه گیری شود که میزان سرچ کلمه بیت کوین افزایش پیدا کرده، نشان دهنده طمع در بازار هست. اثرگذاری شاخص ترند‌ها بر تعیین ترس و طمع بازار ۲۰ درصد است.

سیگنال ارز دیجیتال به کمک شاخص ترس و طمع

 

شاخص ترس و طمع در تریدینگ ویو:

تریدینگ ویو یک ابزار مالی بسیار معتبر از نظر کاربران است به طوری که اغلب افراد از این ابزار برای بررسی چارت دارایی های مختلف استفاده می‌کنند. بررسی شاخص ترس و طمع در تریدینگ ویو یکی از مواردی است که کاربران به دنبال آن اند.

برای این که این شاخص را برای بازار کریپتو در tradingview مشاهده کنید، لازم است ابتدا وارد سایت شوید. زمانی که به تریدینگ ویو وارد شدید، لازم است که ابتدا بازار کریپتو و یا یک ارز دیجیتال را انتخاب کنید. زمانی که وارد صفحه جدید شدید از بخش اندیکاتور ها کلمه fear/ greed index را سرچ کنید تا شاخص به شما نمایش داده شود.

شاخص ترس و طمع کریپتو

*نکته مهم: بعد از بروزرسانی تریدینگ ویو و محدودیت های جدیدی که روی آن اعمال شد، بسیاری از بخش ها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد. برای دسترسی به این قسمت نیز نیاز به داشتن اکانت پرمیوم دارید.

اندیکاتور شاخص ترس و طمع چیست و چگونه عمل می‌کند؟

اندیکاتور شاخص ترس و طمع چیست؟ در بازار ارزهای دیجیتال، این اندیکاتور بر این فرضیه عمل می‌کند که ترس افراطی می‌تواند قیمت را در بازار به حد بسیار پایین و طمع زیاد نیز می‌تواند قیمت یک ارز را بالاتر از آن چیزی که هست برساند. به این قیمت‌ها که بر اساس عواطف در بازار ایجاد می‌شوند، حباب مثبت و منفی می‌گوییم.

برای بررسی این شاخص می‌توانید از دو ابزار به نام‌های BTCTools و Alternative استفاده کنید. در ادامه به معرفی این دو سایت می‌پردازیم.

1-سایت BTCTools؛ اندیکاتور ترس و طمع

در سایت BTCTOOLS، شاخص ترس و طمع بیت کوین به همراه سایر ارزهای دیجیتال، به صورت روزانه قرار می‌گیرد (اما این نمودار هر ۸ ساعت یکبار آپدیت می‌شود.) برای به دست آوردن این نمودار، سایت از ۴ دیتا با منابع مختلف استفاده می‌کند. هر یک از منابع دارای وزن مشخص هستند و نمایانگر اهمیت تخمین احساسات در بازار اند.

فاکتورهای بررسی شاخص عبارت اند از:

۱-حجم (Volume):

بر اساس این فاکتور، سایت حجم فعلی بازار را با سایر داده‌های تاریخی مقایسه و نتیجه گیری می‌کند. در صورتی که حجم بالا‌تر از گذشته باشد (بسته به جهت بازار) ترس و طمع زیاد را نشان می‌دهد.

۲-قراردادهای فعال در بازارهای آتی (Open Interest):

داده‌های مربوط به قرار دادهای تسویه نشده، در این سایت از سایت‌های مختلف (صرافی‌های ارز دیجیتال) ترکیب می‌شوند و مجدد با اطلاعات قبل سیستم مقایسه می‌شوند. از این طریق میزان ترس یا طمع در بازار آنالیز می‌شود. در صورتی که معامله با سود بالا باز باشد، نشان دهنده طمع و در صورت ضرر پایین، نشان دهنده ترس معامله گران در بازار است.

۳-بررسی ردیت و توییتر:

در سایت معرفی شده، کانت و پست‌های دو شبکه اجتماعی ردیت و توییتر بررسی می‌شود. در صورت کلی توییت یا پست‌هایی که به بازار صعودی اشاره دارند، نشان دهنده طمع و سایر موارذ که به بازار خرسی اشاره می‌کنند، نشان دهنده ترس معامله گران است.

۴-بررسی جستجو‌های گوگل و بینگ:

یک فاکتور دیگر که در سایت BTCTools بررسی می‌شود. جستجوهای گوگل و بینگ هست. آنالیزورهای سایت، مطالب مربوط به کریپتو کارنسی را بررسی و از این طریق ترس و طمع کاربران را نسبت به ارزها تخمین می‌زنند.

شاخص ترس و طمع آنلاین

2-سایت alternative؛ ابزار بررسی شاخص ترس و طمع

سایت alternative دیگر ابزار برای بررسی ترس و طمع در بازار کریپتوکارنسی است. فاکتورهای مورد بررسی در این سایت متفاوت هست. داده‌ها در آلترنیتیو از  منبع جمع آوری و هر منبع نان دهنده اطلاعات روز قبل اند.

نکته: در این سایت فقط شاخص ترس و طمع بیت کوین بررسی می‌شود.

برای اینکه بدانید فاکتورهای alternative برای بررسی شاخص ترس و طمع چیست، به موارد زیر دقت کنید.

۱-بررسی نوسانات قیمت ها:

به کمک این فاکتور نوسانات فعلی و بیشترین میزان کاهش قیمت بیت کوین اندازه گیری می‌شود. بعد از آن، عدد به دست آماده را با میانگین مقادیر مربوط به ۳۰ الی ۹۰ روز گذشته مقایسه می‌کند. طبق این فاکتور، استدلال می‌شود که افزایش غیرعادی نوسان ها، نشانه ترس از سوی معامله گران است.

۲-بررسی مومنتوم حجم بازار:

طبق این فاکتور، حجم معاملات فعلی و شتاب قیمت در ۳۰ الی ۹۰ روز گذشته بررسی می‌شود. سپس این دو معیار در کنار هم قرار می‌گیرند. هنگامی که حجم خرید بیشتر از انتظار در بازار دیده شود، استدلال بر طمع زیاد است. بالعکس این موضوع در بازار نزولی نیز صدق می‌کند؛ یعنی اگر فروش بیش از حد در بازار دیده شود، نشان دهنده ترس است.

۳-آنالیز شبکه‌های اجتماعی:

در این قسمت تنها داده‌های توییتر مورد بررسی قرار می‌گیرند، البته طبق گفته توسعه دهندگان در آینده ردیت هم اضافه خواهد شد. آنالیز داده‌های صفحات اجتماعی بدین صورت است که پست‌های مربوط به هشتگ بیت کویین در توییت‌ها جمع آوری و بررسی می‌شوند. نرخ تعاملات بیش از حد، معمولا نشان علاقه عمومی به بیت کوین هست و از نظر این آنالیزور نشان دهنده طمع در بازار ارزهای دیجیتال است.

4-نظرسنجی:

این قسمت از بررسی، در حال حاضر متوقف شده است.

۵-سلطه بیت کوین:

سلطه بیت کوین بر بازار، به معنای میزان حجم بازار یا مارکت کپ bitcoin نسبت به ماکت کپ توتال است.  افزایش تسلط بیت، نشان دهنده ترس بر سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌ها است و در این صورت بیت کوین امن‌ترین راه سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود.

از سوی دیگر، اگر دامیننس بیتکوین با کاهش مواجه شود، نشان دهنده این است که مردم علاقه بیشتری برای سرمایه‌گذاری بر روی آلت کوین‌ها دارند. هرچه دامیننس بیت کویین کم‌تر باشد، نماینگر طمع بیشتر و هرچه میزان آن بالا‌تر باشد، ترس را در این فاکتور نشان می‌دهد.

۶-دنبال کردن جستجوهای ترند:

آخرین معیار به دنبال داده های ترند گوگل است و هر آنچه که مردم در رابطه با بیت کوین جستجو کرده اند را بررسی می کند. با جمع آوری تعداد سرچ ها، اگر موضوعات دارای بار منفی باشند، نماینگر ترس و اگر داده ها مثبت باشند، طمع را نشان می دهد.

در نهایت با درکنار هم گذاشتن، داده‌های به دست آمده از تمامی فاکتورهای نامبرده شده، نموداری از شاخص ترس و طمع بیت کوین در اختیار شما قرار داده می‌شود.

ضریب اثرگذاری اجزای مختلف شاخص ترس و طمع کریپتو

در ادامه و به کمک جدول زیر می‌توانید میزان اثرگذاری موارد مختلف بر شاخص ترس و طمع کریپتو را مشاهده کنید:

فاکتور مورد بررسی میزان و درصد تاثیر بر بازار
نوسانات بازار ارز دیجیتال 25درصد
حجم معاملات روزانه 25درصد
شبکه های اجتماعی و رسانه ها 15درصد
دامیننس ارز (تسلط بر بازار) 25درصد
ترندها 10درصد

در آخر به این نتیجه می رسیم که:


در این مطلب به طور کامل بررسی کردیم که شاخص ترس و طمع چیست و چه عواملی روی آن اثر گذار اند. با توجه به اهمیت این شاخص توصیه می‌کنیم که حتما پیش از ورود به معاملات، این شاخص را بررسی و سپس نتیجه گیری درست انجام دهید. بررسی‌ها نشان می‌دهد، در اکثر مواقع عملکرد این شاخص درست بوده و شما می‌توانید با اطمینان از آن استفاده کنید. امیدواریم که نکات ارائه شده در این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.


سوالات متداول کاربران درباره شاخص ترس و طمع:


  • شاخص ترس و طمع چیست؟

شاخص ترس و طمع کریپتو بر اساس میزان حرص و طمع خریداران و فروشندگان بازار کریپتو تعیین می‌شود. زمانی که قیمت در حال افزایش است و خریداران منتظر سود بیشتر‌اند و اقدام به خرید بیشتری می‌کنند را طمع و بالعکس این را ترس می‌نامیم.

  • آیا با شاخص ترس و طمع می‌توان به تحلیل ارز دیجیتال پرداخت؟

شاخص ترس و طمع به تنهایی برای سنجش وضعیت بازار به هیچ وجه کافی نیست. به کمک آن تنها می‌توانید وضعیت احساسات بازار را بسنجید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 44 میانگین: 4.9]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

  • سیده فاطمه نصیری
    1402-06-07

    عالی بود از این به بعد نرخ لحظه ای ارزها رو اینجا چک می‌کنم

  • cryptofan
    1402-07-24

    سلام، این شاخص ترس و طمع هر روز آپدیت میشه؟

  • فرهناز
    1402-08-27

    عالی، خیلی کامل بود توضیحات در مورد ترس و طمع لطفا درباره بقیه اصطلاحات ارز دیجیتال هم بنویسید

  • علی
    1402-09-28

    سلام وقت بخیر، لطفا در مورد مارکت کپ هم یه سری توضیحات بدین
    من تازه میخوام شروع به فعالیت توی این حوزه کنم و اطلاعات در مورد این موارد ندارم

    • farachange-admin
      1402-09-29

      سلام، وقت بخیر
      می‌تونید از این لینک مارکت کپ
      مطالعه کنید.

  • mmd almi
    1402-12-10

    عالی، درود بر بیت کوین

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان