اصطلاحات و مفاهیم پایه

مارجین چیست؟ بهترین روش برای سرمایه‌گذاری با ریسک کم و بازدهی بالا

بنظر شما چطور می‌شود از بازار ارزهای دیجیتال سود بیشتری کسب کرد بدون اینکه سرمایه اولیه‌تان تغییر کند؟ شاید برای این کار روش‌های مختلفی وجود داشته باشد. اما یکی از این شیوه‌ها که به احتمال زیاد شما هم نام آن را شنیده‌اید مارجین است. اهرم یا مارجین چیست؟ این اصطلاح در واقع به معنی قرض گرفتن است. یعنی شما می‌توانید سه برابر سرمایه‌تان مارجین دریافت کنید و معامله کردن را آغاز نمایید. زمانی که حساب شما چند برابر می‌شود امکان کسب سودتان نیز افزایش پیدا می‌کند و این موقعیت برای تریدر‌هایی که دانش فنی کافی دارند اما سرمایه لازم را برای شروع یک معامله قدرتمند ندارند عالی است.

با توجه به جذابیت این موضوع بین تریدرها در این مطلب می‌خواهیم تا به بررسی مفهوم مارجین بپردازیم و ببینیم در مارجین در ارز دیجیتال چگونه می‌تواند سبب سود آوری برای هر فرد شود. پس در این مطلب از فراچنج برای آشنایی با این اصطلاح با ما همراه بمانید.

مارجین چیست؟

خب این سوال به وجود می‌آید که مارجین چیست؟ در معاملاتی که به همراه مارجین صورت می‌گیرد، فرد معامله‌گر از تمام دارایی خود استفاده نمی‌کند. بلکه تنها سهم کمی از دارایی خودش را به شکل مارجین واریز می‌کند. او دیگر دارایی که می خواهد را به شکل اعتباری از سمت صرافی یا بروکر به دست می‌آورد. به شکلی می‌توان گفت، مارجین به مقدار دارایی تعیین شده‌ای می‌گویند که افراد یا تریدرها باید آن را به صورت یک ضامن داخل بروکر یا یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال سپرده‌گذاری کنند و در ازای آن مبلغ معلومی را به دست آورند.

مارجین ویژگی و مزایایی دارد که از مهم ترین آن ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. مالیات ندارد.
  2. مبلغی را داخل صرافی قرار می‌دهد، تا اگر که ضرر کرد، بتواند وام خود را پرداخت کند.
  3. بهترین زمان است تا به کمک آن بتوانید، مقدار حجم معادلات خود را افزایش دهید.
  4. تریدر با پرداخت بهره به سادگی می‌تواند، به دلیل نبود سر رسید برای تسویه معاملات را به صورت باز قرار دهد.
  5. تریدر می‌تواند در معاملاتی با سود خیلی بیشتری شرکت کند.

مزایا و معایب مارجین در معامله گری چیست؟

در این بخش به بررسی معایب و مزایای مارجین می‌پردازیم. دقت داشته باشید تمام این ابزارهای مالی مزیت ها و نقاط منفی مخصوص به خود را دارند و یک تریدر برای حفاظت از سرمایه موظف به شناخت آن ها است.

مزایای مارجین جیست؟

استفاده از مارجین در معاملات مالی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مزایای قابل توجهی داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین مزایا، افزایش قدرت خرید است. با امکان قرض گرفتن مبلغی به عنوان مارجین، سرمایه‌گذاران قادرند در مقایسه با سرمایه اصلی خود، حجم بیشتری از دارایی‌ها را معامله کنند. این امر می‌تواند منجر به کسب سود بیشتر در صورت افزایش ارزش دارایی‌ها شود. همچنین، مارجین به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا با ریسک‌های کمتر به معامله‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بزرگتر بپردازند.

معایب مارجین چیست؟

هرچند که مارجین می‌تواند فرصت‌هایی را برای سودآوری ایجاد کند، اما همچنین با خطرات و معایبی نیز همراه است. یکی از مسائل اصلی، افزایش ریسک است. با اینکه می‌تواند سود را افزایش دهد، اما هر نوع تغییرات منفی در بازار می‌تواند به سرعت به سرمایه‌گذاران ضرر بزرگی وارد کند. همچنین، مارجین ممکن است موجب بدهی‌های بیشتر و حتی تخلفات مالی شود. سرمایه‌گذاران باید با دقت و شفافیت به مدیریت مارجین پرداخته و ریسک‌های مرتبط با آن را در نظر بگیرند.

نحوه محاسبه مارجین چگونه است؟

به طور کلی می‌توان گفت، برای کسب نقدینگی بیشتر در جهت شرکت در معاملاتی با سوددهی بالاتر، مبلغی را به شکل وثیقه در اختیار بروکرها یا صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال قرار می‌دهیم. این مبلغ براساس سیاست‌ها و قوانین همان بروکر دوباره بازگرداننده می‌شود. با تمام این توضیحات، اگر اطلاعات جامعی در این مورد به دست آورید، میزان قیمت بیتکوین و تتر یا دیگر ارزهای دیجیتال هیچ اهمیتی ندارد. چرا که برای انجام محاسبه مارجین، شما می‌توانید در کمترین زمان مارجین در ارتباط با معامله خود را محاسبه کنید.

در کل بین میزان مارجین و لوریج (Leverage) یا اهرم‌ها ارتباطی وجود دارد. این ارتباط به این صورت است که مقدار دارایی که قرض گرفته شده بر اساس مقدار مارجین بروکر، نشان‌گر لوریج است. مثلا تصور کنید در قسمت Policy و قوانین یک بروکر یا صرافی ثبت شده که اهرم ۱:۵۰ را در دسترس افراد تریدر قرار می‌دهد. این عدد چه معنایی دارد؟ در واقع این عدد، نشان می‌دهد که اگر می‌خواهید ۱۰۰ دلار را در بازار معامله کنید، یا قصد شرکت در یک معامله صد دلاری دارید، می‌بایست یک پنجاهمش یعنی ۲ دلار را به شکل وثیقه به صرافی ارائه دهید.

در نتیجه می‌توانید مارجین را برای شرکت در معاملات بازارهای ارزهای دیجیتال محاسبه کنید. تنها چیزی که نیاز است، دانستن درصد مارجین بر اساس بروکر است. در آخر باید بعد از محاسبه مقدار مارجین، میزان نهایی آن را داخل حساب کاربری خودتان در صرافی بگذارید و معامله را شروع کنید.

فرمول محاسبه مارجین

(سپرده / مارجین لازم)  × Margin Level = ۱۰۰

در حالتی که مارجین برابر ۱۰۰ باشد، این معنا را می‌دهد که شما می‌توانید نیاز مارجین را بر طرف کنید و در سپرده خود کمبودی ندارد. پس اگر که سطح مارجین پایین‌تر از ۱۰۰ باشد اصطلاحا به آن سطح خطر انتقال (Margin Call) می‌گویند. پس شما مقدار کافی ندارید و لازم است تا مقداری سپرده اضافه کنید تا از موقعیت بسته شدن معامله شما جلوگیری گردد.

اگر که سطح مارجین شما پایین‌تر از ۵۰٪ است، به آن اخراج مارجین (Margin Liquidation) می‌گویند. داخل این سطح افراده برنده در تجارت می‌توانند معامله را به طور خودکار ببندند و به این ترتیب مانع بدهی بیشتر شوند. به عبارتی مشخص کردن مارجین لول برای زمان‌هایی است که احتمال دارد بازار برعکس پیش بینی‌های تریدر حرکت کند و این امکان را به صرافی و بروکرها می‌دهد تا مانع ضررهای بسیار بزرگ شوند.

کاربرد مارجین چیست؟

مارجین در معاملات مالی به امکان سرمایه‌گذاران این اجازه را می‌دهد تا با استفاده از مبلغی کمتر از سرمایه خود، مقدار بیشتری از دارایی‌ها را معامله کنند. به عبارت دیگر، این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا به صورت قرضی مبلغی را از دارایی‌های خود و یا از سرمایه‌گذاران دیگر قرض بگیرند و با آن در بازارهای مالی معامله کنند. این ویژگی به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که به سرمایه خود افزوده کنند و درآمد بیشتری را از معاملات خود به دست آورند. اما باید توجه داشت که استفاده از مارجین همراه با ریسک‌ها و مسئولیت‌های مالی افزوده می‌شود و نیاز به مدیریت هوشمندانه و دقیق از آن است.

معرفی اصطلاحات تخصصی مارجین تریدینگ

در هنگامی که با مفهوم مارجین به شکل ساده آشنا شدید، بهترین کار بررسی اصطلاحات تخصصی این حوزه است. همراه ما باشیدتا در ادامه به معرفی این اصطلاحات برای شناخت بیشتر آن ها بپردازیم.

1-مارجین آزاد (Free Margin)

برای درک بهتر فری مارجین، باید با اکوییتی (Equity) بهتر آشنا شوید. در واقع به تمام موجودی حساب اکوییتی می‌گویند. البته در Equity تمام ضررها و سودهایی که در بازار معاملاتی وجود دارد قرار می‌گیرد. در حالتی که بخواهیم مقدار مارجین یا پول‌های آزادی که داخل معاملات مارجین شما هستند را بررسی کنیم، فقط باید مقدار مارجین را Equity از کم کنید. مثلا اگر  شما موجودی حسابتان ۱۰۰۰دلار است و ۵ درصد مارجین نیز دارید، مقدار ریز حساب دارایی شما به شکل زیر است:

  • موجودی حساب: ۱۰۰۰دلار
  • مارجین آزاد: ۶۰۰ دلار
  • اکویتی: ۱۰۰۰ دلار

پس در چنین وضعیتی اگر شاهد تغییر قیمت لحظه‌ای شیبا در افراد باشیم، در واقع شما ۵۰ دلار سود کسب کرده اید. در این موقعیت، Equity به ۱۰۵۰ دلار و Free Margin به میزان ۶۵۰ دلار افزایش پیدا می‌کند.

3-سطح مارجین چیست

از دیگر مفاهیم مهم در معاملات اهرم دار، سطح مارجین یا Margin Level است. سطح مارجین مانند فری مارجین، از یک فرمول بسیار ساده یعنی: نسبت مقدار Equity به مارجین استفاده شده ضرب در ۱۰۰، حاصل می‌شود.

برای فهم دقیق‌تر معنای سطح مارجین، فکر کنید که خرید و فروش ارز دیجیتالی را داخل یک صرافی که مبتنی بر فناوری بلکچین است، انجام می‌دهید. در صورتی که اکوییتی حساب خودتان با مارجین استفاده شده مساوی است، در موقعیت ۱۰۰ سطح مارجین شما قرار می‌گیرد. این عدد به این معنا است که، شما تا هنگامی که دارایی بیشتری را به حساب خودتان اضافه نکنید و همینطور اگر مقدار سود دهی معاملات شما به مقدار زیادی بالا نرفته است تا بتواند اکوییتی شما را بیشتر کند، پس نمی‌توانید معامله یا پوزیشن تازه باز کنید.

4-مارجین کال (Margin Call)

به خطایی که بروکرها قبل از استاپ اوت شدن به تریدرها ارسال می‌کنند، مارجین کال می‌گویند. این اخطار این خبر را به تریدرها می‌فرستد که پیش از اینکه همه‌ی سرمایه خود را از دست دهید، از معامله خارج شوید و جلوی از دست دادن وثیقه در دست بروکر را بگیرید. در آخر، کال مارجین در هنگامی رخ می‌دهد که مقدار سرمایه شما در دست بروکر به پایین‌تر از ۷۰ درصد رسیده است. این مقدار در هر صرافی متفاوت است.

مارجین در ارز دیجیتال

مارجین در ارزهای دیجیتال نیز همانند بازارهای مالی سنتی کاربردهایی دارد. این ابزار به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که با استفاده از مقدار کمتری از سرمایه خود، حجم بیشتری از ارزهای دیجیتال را معامله کنند. به عبارت دیگر، با قرض گرفتن ارز دیجیتال یا پول معمولی، سرمایه‌گذاران می‌توانند در مقایسه با سرمایه خود، میزان بیشتری از دارایی را معامله کنند و از افزایش سود بهره‌مند شوند.

استفاده از مارجین در ارزهای دیجیتال می‌تواند به سرمایه‌گذاران این امکان را بدهد تا در معاملات با ریسک بالا یا بازدهی پتانسیل بالا شرکت کنند. با این حال، مهم است که سرمایه‌گذاران به دقت مدیریت مارجین خود را انجام دهند و خطرات و مسئولیت‌های مالی مرتبط با استفاده از این ابزار را در نظر بگیرند. همچنین، تغییرات ناگهانی در بازارهای ارز دیجیتال می‌تواند تأثیرات قابل توجهی روی مارجین داشته باشد و به همین دلیل مدیریت موازی با ریسک اجتناب‌ناپذیر است.

نتیجه استفاده از مارجین تریدینگ

در این مقاله درباره مارجین چیست؟ روشی جذاب برای کسب سود در صرافی‌ها پرداختیم. همانطور که در توضیحات گفتیم، یکی از راه‌هایی که تریدرها می‌توانند سود بیشتری از معاملات به دست آورند، شرکت در معاملات مارجین است. معاملات مارجین به تریدرها این فرصت را می‌دهند داخل پوزیشن‌های پر سود شرکت کنند. اما نکته‌ی خیلی مهم در استفاده از مارجین، این است که در صورت ضرر، به میزان دوبرابر سرمایه‌ای که به عنوان وثیقه در بروکر مربوطه قرار داده اید، بدهکار می‌شوید. استفاده کردن از مارجین در معاملات نیاز به تجربه و تخصص همراه با آگاهی بسیار زیادی دارد. در کل ریسک استفاده از مارجین تریدینگ بسیار بالا است و برای تریدرهای بی‌تجربه به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد.

farachange-admin

Recent Posts

لوریج چیست؟ آشنایی با معنی leverage در بازار ارز دیجیتال

راه‌های مختلفی برای ترید کردن وجود دارد که به کمک آن بتوان برای خرید و…

24 ساعت قبل

علت رشد ناگهانی بیت کوین چیست؟

قیمت بیت کوین بعد از ریزش‌های اخیر حدود ۷ درصد رشد را تجربه کرده است…

2 روز قبل

حساب اجاره ای ارز دیجیتال و خطرات چیست؟

در دنیای پیچیده ارزهای دیجیتال، ترفندهای کلاهبرداری ارز دیجیتال، روز به روز در حال افزایش…

4 روز قبل

فروش نات کوین | آموزش گام به گام برداشت نات کوین

طبق اخبار منتظر شده از سمت صرافی بایننس و تیم توسعه دهنده توکن نات کوین،…

5 روز قبل

نحوه شرکت در ایردراپ یک میلیون دلاری MYTH

پروتکل MYTH در حال برگزاری یک ایردرپ جدید است تا تعداد زیادی از توکن‌های خود…

1 هفته قبل

میم کوین چیست؟ معرفی برترین Memecoin های بازار

همانطور که می‌دانید دنیای کریپتو کارنسی با ساخت ارز دیجیتال بیت کوین در سال ۲۰۰۸…

1 هفته قبل