متاورس چیست؟ شرایط زندگی در دنیای متاورسی

متاورس یک فضای سه بعدی آنلاین و اشتراکی است که در آن کاربران می‌توانند با یکدیگر و با اشیا و آواتارهای ساخته شده توسط کامپیوتر تعامل داشته باشند. متاورس دنیای جدیدی از چشم اندازه‌ای اقتصادی را باز می‌کند، از رویداده‌ای موسیقی مجازی گرفته تا محصولات مبتنی بر NFT که در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم. بسیاری از غول‌های بزرگ فن آوری باتوجه به پتانسیل بالای خود در بهره مندی از دنیای دیجیتال، هم اکنون در حال جهش و ورود به دنیای متاورس هستند. دنیای واقعیت مجازی نیازمند تکنولوژی‌ها و افرادی است که می‌خواهند مهارت‌های خود را در این اکوسیستم بسازند.

هدف از این مطلب، رسیدن به درک عمیق‌تری از متاورس و نگاهی اجمالی به آینده متاورس همچنین نحوه تعامل ما با آن است. پس اگر این دنیای عجیب برای شما هم ابهام برانگیز هست و می‌خواهید در رابطه با آن اطلاعات کاملی داشته باشید این مقاله برای شما نوشته شده است.


متاورس چیست؟ مفهوم و تاریخچه متاورس به زبان ساده

متاورس (Metaverse) یک مفهوم متشکل از دو کلمه “meta” به معنی فراتر و “universe” به معنی جهان است. این مفهوم برای اولین بار در رمان علمی‌تخیلی “سقوط برفی” نوشته نیل استفنسون در سال ۱۹۹۲ مطرح شد و به معنای واقعیت مجازی استفاده می‌شد. در متاورس، افراد به صورت آواتارهای خودشان در یک دنیای مجازی تعامل می‌کنند، خرید می‌کنند و با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. این مفهوم قبل از “سقوط برفی” نیز در رمان “نورومنسر” نوشته ویلیام گیبسون در سال ۱۹۸۴ مطرح شده بود.

هدف اصلی متاورس ایجاد یک دنیای مجازی واقعیت مجازی و محیطی تعاملی و چندبعدی است که به کمک آواتارها یا ابزارهای واقعیت افزوده، افراد می‌توانند در آن با یکدیگر و با اشیاء دیجیتال ارتباط برقرار کنند. این محیط به عنوان ترکیبی از واقعیت مجازی، بازی آنلاین چندنفره و وب‌گردی شناخته می‌شود.

با توجه به توصیفی که متیو بال داردريال می‌توان ویژگی های منحصر به فرد متاورس را اینگونه دانست:

1. محیطی پویا و همیشه فعال: یکی از ویژگی های متاورس این است که به طور مداوم و در زمان واقعی فعال است و افراد می‌توانند در هر لحظه با آن تعامل کنند.

2.عدم محدودیت در جذب کاربر: متاورس به همه افراد بدون محدودیتی امکان دسترسی می‌دهد و هیچ محدودیتی در تعداد مخاطبان ندارد.

3. اقتصاد مستقل و پویا: متاورس دارای یک اقتصاد مجازی مستقل و پویا است که افراد می‌توانند در آن فعالیت اقتصادی انجام دهند.

4.قابل استفاده در پلتفرم‌های دیجیتالی و فیزیکی: متاورس در سرتاسر پلتفرم‌های دیجیتالی و فیزیکی ارائه شده و افراد می‌توانند از انواع دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف به آن دسترسی داشته باشند.

5. محیطی برای انتقال ارز دیجیتال: متاورس امکان انتقال ارزهای دیجیتال را درون پلتفرم خود دارد که این امکان شرایط معاملات مالی متنوعی را برای کاربران فراهم می‌کند.


تصور شرکت ادوبی از متاورس:

 

چه کسی مالک متاورس است؟

شاید عجیب به نظر برسد اما مالک متاورس شخص خاصی نیست، در واقع metavers وجود دارد بدون داشتن مالک خاص. حتی در سال های آینده که امکان دارد افراد و شرکت های بزرگی در این دنیا جزء سهامداران باشند بازهم این فضا متعلق به شخص خاصی نخواهد بود. اما قطعا کمپانی های بزرگی همچون مایکروسافت در شکل گیری و پیشرفت آن نقش بسزایی را ایفا خواهند کرد.

ویژگی‌های متاورس که باید بشناسید!

بررسی کامل ویژگی های متاورس در حال حاضر ممکن نیست. زیرا ما دقیقاً اطلاعات کاملی را در مورد این دنیای عجیب و پر از رمز و راز در دسترس نداریم. با این حال، در ادامه به برخی از ویژگی‌های متاورس اشاره می‌کنیم که به ما به عنوان یک کاربر در درک بهتر ویژگی های این فضا کمک خواهد کرد.

1. امکان ساخت آواتارهای دیجیتال:

یکی از جنبه‌ها و ویژگی های اصلی metavers، امکان ایجاد آواتارهای دیجیتال برای بیان احساسات و عواطف کاربران  است. این آواتارها می‌توانند شخصی سازی شوند و  کپی دقیقی از ظاهر، شخصیت و فرهنگ هر یک از ما باشند. گزینه سفارشی‌سازی آواتار به کاربران، ایده گیمیفیکیشن را ترتیب می‌دهد و به تجربه‌ای تعاملی و جذاب از شبکه‌های اجتماعی منجر می‌شود.

2. برخورداری از زیرساخت یکپارچه:

فراتر از زیرساخت‌های سخت‌افزاری مورد نیاز، پروژه‌های مهم metavers جهان‌های مختلف را به هم متصل خواهد کرد. به مانند اینترنت که امروزه تعداد بی‌پایانی از وب‌سایت‌ها به یکدیگر متصل هستند. این به این معناست که کاربران می‌توانند به طور یکپارچه از یک دنیای متاورس به دنیای دیگر جا به جا شوند.

3. فراهم بودن امکان اشتراک تجربه‌ها:

تصور اینکه تمام تجربه‌های فیزیکی دنیای واقعی در یک دنیای مجازی جای خواهند گرفت، کمی گیج‌کننده است. متاورس به ما کمک می‌کند تا در یک جهان بی‌پایان حرکت کنیم. به عنوان مثال، در فضای آموزشی، دانش‌آموزان به یک اتاق مجازی مشترک متصل می‌شوند و از راه دور با یکدیگر تعامل دارند.

فراتر از آموزش، افراد می‌توانند دور هم جمع شده و همه چیز را از سواری در یک ترن شهری گرفته تا فرود بر روی ماه تجربه کنند.

4. امنیت بالا در متاورس:

طی چند دهه گذشته، تهدیدات سایبری یکی از بزرگترین چالش‌ها برای شرکت‌ها در سراسر جهان بوده است. جوامع آنلاین مختلف مانند اینترنت، همیشه نیاز به نظارت دارند. اما این فضا از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و نیازی به نگرانی ندارد.

چه تصوراتی درباره metavers وجود دارد؟

درباره متاورس، پیش‌نمایش‌های بسیاری وجود دارد و هر فرد این دنیا را با شیوه متفاوتی تصور می‌کند. با این حال، به‌طور کلی همه این پیش‌نمایش‌ها به یک دنیای پویا اشاره دارند که در آن دسترسی به هر آن چه بخواهیم با سهولت امکان‌پذیر است. با بررسی دیدگاه های زیر می‌توانیم نگاه بهتری نسبت به مفهوم متاورس پیدا کنیم:

1. متاورس آموزشی:

از بهترین و مفیدترین کاربردهای متاورس می‌توان به پیش نمایش آموزشی آن اشاره کرد. در حال حاضر، برای کسب تخصص در یک حوزه خاص، نیاز است که هزاران ساعت آموزش متنوع را طی کنیم. این آموزش‌ها معمولاً در مکان‌ها و زمان‌های مختلف ارائه می‌شوند. با metavers، تمامی این موارد با یک ساختار یکپارچه و مرتبط به ما ارائه می‌شوند. به این ترتیب، به سرعت می‌توانیم در زمینه ای خاص به تخصص لازم برسیم.

2. متاورس سرگرمی:

متاورس به ما این امکان را می‌دهد که به سرگرمی‌هایی دسترسی داشته باشیم که در زمان‌ها و مکان‌های خاصی امکان‌پذیر نبوده است. به عنوان مثال، شما می‌توانید در دنیای متاورس به انجام ورزش‌ها یا تفریحاتی که در محل زندگی‌تان امکان‌پذیر نیست، بپردازید. این تجربه ممکن است مجازی باشد، اما همچنان تجربه‌ای شگفت‌آور و جذاب خواهد بود.

3. متاورس موسیقی:

در دنیای metavers، شما می‌توانید به آهنگ‌های مورد علاقه‌تان دسترسی داشته باشید و حتی در کنسرت‌ها و رویدادهای موسیقی حضور داشته باشید. البته بدون اینکه محدودیت‌های مکانی و زمانی در نظر گرفته شود. شما می‌توانید در دنیای متاورسی به کنسرت‌های موسیقی مختلف بروید، با دوستان خود برقصید و لذت ببرید.

4. متاورس کنفرانس:

کنفرانس‌ها می‌توانند در دنیای واقعی یا آنلاین برگزار شوند، اما هر دو حالت ممکن است محدودیت‌هایی را برای ما به همراه داشته باشد. در متاورس، می‌توانید به عنوان آواتار خود در کنفرانس‌ها شرکت کنید و تجربه‌ای شبیه به حضور واقعی در یک سمینار یا کنفرانس را داشته باشید. این به شما امکان می‌دهد تا به طور مفهومی با همکاران خود جلسه برگزار کنید، نظرات خود را ارائه دهید و با دیگران در محیط مجازی تعامل داشته باشید.

5. متاورس خرید:

در دنیای متاورس، شما می‌توانید تمام محصولات موردنیاز خود را ببینید و لمس کنید، سپس خرید کنید. تمامی دسته‌بندی‌ها و محصولات مختلف به شما در یک مکان در دسترس هستند. این به شما امکان می‌دهد تا محصولات را به دقت مشاهده کنید و خریدتان را با اطمینان انجام دهید.

این پیش‌نمایش‌ها نشان می‌دهند که متاورس به ما امکان می‌دهد تا به تجربه‌های متنوعی در زمان و مکان‌های متنوعی داشته باشیم. اما از نظر بسیاری از ما این فضا همانند یک ویدئو گیم است و نمی‌توان آن را یک تجربه واقعی تلی کرد. به همین دلیل هم بسیاری از افراد علاقه مند به سرمایه گذاری در این حوزه نیستند.

چگونه وارد متاورس شویم؟

برای ورود به متاورس کار پیچیده ای نیاز به انجام نیست. برای اینکه وارد دنیای mwtavers شوید کافی است ابتدا پلتفرم متاورس مدنظر را انتخاب کنید، سپس کیف پول ارز دیجیتال تان را به آن متصل کنید و آن را شارژ کنید. در آخر هم با اتصال کیف پول به بازار مجازی، خرید ارز دیجیتال و ساخت آواتار را انجام دهید. (توجه داشته باشید، کاربران ایرانی به دلیل وجود تحریم ها امکان استفاده از همه پلتفرم های متاورسی را ندارند و برای ورود به metavers باید از امکان تغییر آی پی استفاده کنید.)

چرا کاربران علاقه مند به خرید زمین در متاورس اند؟

قطعا یکی از پر طرفدار ترین دارایی ها  در جهان برای سرمایه گذاری املاک و مستغلات هستند که اکنون به دنیای دیجیتال نیز وارد شده اند. زمین مجازی، نمونه‌ای از دارایی‌های غیرفیزیکی است که در دنیای متاورس وجود دارد و مانند زمین‌های واقعی، می‌توان آن‌ها را خرید و حتی به سایر افراد اجاره داد. پروژه‌های متاورس بسیاری وجود دارند که به شما امکان خرید این دسته از زمین‌ها را می‌دهند. به عنوان مثال، در ژوئن سال ۲۰۲۲، یک قطعه زمین مجازی با ارزش بیش از ۹۰۰ هزار دلار در بازی کریپتویی دیسنترالند به فروش رسید. این تنها یک مثال است و با توجه به علاقه‌ی روزافزون به متاورس، بازدهی سرمایه‌گذاری (ROI) در زمین‌های مجازی برای معامله‌گران کریپتو واقعاً جذاب به نظر می‌رسد.

همچنین، سرمایه‌گذاران در این فضا می‌توانند زمین‌های مجازی خود را به کار بگیرند و از آنها سود کسب کنند. اگر شما هم مالک یک زمین مجازی در متاورس هستید، می‌توانید رویدادها یا مهمانی‌های انحصاری در آن برگزار کنید و از افرادی که تمایل به شرکت در آن دارند، هزینه دریافت کنید. به عنوان مثال، اسنوپ داگ (Snoop Dogg)، رپر مشهور آمریکایی، یک مهمانی انحصاری در پلتفرم مبتنی بر توکن غیرقابل تعویض (NFT) سندباکس برگزار کرد. کاربران برای شرکت در این مهمانی نیاز به داشتن توکن‌های NFT داشتند.

علاوه بر این ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند درآمد پایداری از زمین‌های مجازی خود به دست آورند. به عنوان مثال، با استفاده از توکن‌های NFT می‌توانید در زمین مجازی خود یک خانه بسازید و آن را اجاره دهید. یا یک گالری هنری مبتنی بر NFT راه‌اندازی کرده و به هنرمندان ارز دیجیتال اجاره دهید تا آثار خود را در دنیای metavers به نمایش بگذارند. این اقدامات به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا درآمد منظم و پایداری از دارایی‌های مجازی خود به دست آورند.

چه ارزهای متاورسی برای سرمایه گذاری وجود دارد؟

هرچند که metavers یک یا از پروژه‌های جدید است و افرادی هستند که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آن هستند. اما در این میان برخی از ارزهای دیجیتال نیز بر پایه این دنیا ساخته شده‌اند و هر یک می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای کسب درآمد از متاورس محسوب شوند. البته تا به امروز ارزهایی نیز بوده‌اند که در حوزه متاورس با شکست مواجه شدند.

اگر شما هم از علاقه مندان به متاورس هستید و می‌خواهید در این فضا به کسب درآمد بپردازید می‌توانید از ارزهای زیر استفاده کنید. (توجه: تحقیق و کسب اطلاعات در رابطه با هر یک از مورد الزامی است؛ هیچگاه بدون تحقیق وارد یک پروژه دیجیتالی نشوید چرا که امکان دارد ضررهای زیادی را متحمل شوید.)

بهترین ارزهای متاورسی ۲۰۲۳ برای سرمایه‌گذاری عبارت‌اند از:

  • ارز مانا (MANA)
  • ارز آکسی (AXS)
  • ارز سند (SAND)
  • ارز انجین کوین (ENJ)

آیا امکان زندگی در متاورس وجود دارد؟

به گفته افراد در آینده همه ما باید در یک فضای مجازی همچون metavers زندگی کنیم. این محیط هم واقعی و هم مجازی است و کاربران می‌توانند با آواتارهای خود در آن زندگی کنند. اما اگر فکر می‌کنید که امکان زندگی فیزیکی در metavers وجود دارد، اشتباه می‌کنید بلکه قرار است در این دنیای سه بعدی به صورت مجازی به فعالیت و کسب درآمد بپردازید.

آینده متاورس چه می‌شود؟

metavers چند سالی می‌شود که وارد دنیای ما شده است. در ابتدا این فضا با استقبال کاربران مواجه شد و افراد بسیاری به سرمایه گذاری در آن علاقه مند بودند. اما در حال حاضر کم تر کسی است که به سرمایه گذاری بر روی متاورس علاقه مند باشد. با همه این ها هنوز هم برخی از افراد سرشناس در این حوزه نسبت به آینده متاورس امیدوارند و بر این باوراند که همه ما روزی باید در یک فضای این چنینی زندگی کنیم. نظر شما درباره این مفهوم از بلاکچین و فضای مجازی چیست؟

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل