NFT چیست

NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 17 خرداد 1402

با ورود به عرصه‌ی ارزدیجیتال کلمه NFT  زیاد به گوشتان می‌خورد؛ چرا که امروزه ان اف تی یکی از بخش‌های بسیار مهم در رمز ارزها محسوب می‌شود. NFT‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که شما می‌توانید به کمک آن‌ها به خلق آثار هنری دیجیتال بپدازید. اما برای کسانی که تازه پا به این عرصه می‌گذارند ممکن است این سوال پیش آید که، NFT چیست، چه کاربردی دارد و چگونه می‌توانیم بهترین موارد را برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم؟

اگر شما هم می‌خواهید پاسخ این سوالات را بدانید، ما در این مقاله تمام نکات پیرامون ان اف تی را برایتان توضیح می‌دهیم. تا انتها با ما در صرافی فراچنج همراه باشید. .

NFT چیست؟

تعریف NFT: ان اف تی کوتاه شده واژه انگلیسی Non-Fungible Token به مفهوم، یک توکن غیر مثلی هست. این موارد نوعی دیگر از دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بلاکچین هستند و توسط کدهای مخصوص ساخته می‌شوند.

می‌خواهیم این مفهوم را با مثالی توضیح دهیم. تصور کنید، شما با کمک فتوشاپ تصویری را طراحی کرده‌اید و می‌خواهید آن را بفروشید. پس از انتشار تصویر، هر شخصی امکان اینکه از محصول شما کپی برداری کند را دارد و شما به دلیل نداشتن حق مالکیت، حق هیچ گونه اعتراضی ندارید.

اما تصویر کنید بتوانید این محصول را همانند قانون کپی رایت به ثبت برسانید، قطعا از آن پس تصویر اختصاصا متعلق به شما است.

حالا، تصور کنید، شما یک نقاشی به وسیله رنگ روغن روی بوم کشیده‌اید و می‌خواهید آن را بفروشید. این محصول فیزیکی قابل فروش است و همه این اتفاقات برای یکبار می‌افتد. اما اگر همین تصویر را به صورت دیجیتالی خلق کنید، می‌توانید با تولید NFT آن با امکان مالکیت دائمی برای همیشه از آن محصول درآمد کسب کنید. به بیان ساده NFT می‌شود همان اثر هنری که به صورت دیجیتالی ساخته و منتشر می‌شود.

ان اف تی چیست

بررسی اجمالی تاریخچه NFT 

هال فینی فردی بود که در سال‌ها پیش به NFT اشاره کرد. این شخص جزء اولین اشخاصی بود که اقدام به خرید بیت کوین کرد. HALL FENNY در سال ۲۰۱۲ با مطرح کردن ایده پروتکلی تحت عنوان Colored Coins در بیت کوین، باعث ایجاد جرقه ساخت ان اف تی شد. در آن سال‌های ابتدایی که خیلی‌ها حتی نمی‌دانستند ارز دیجیتال چیست، هال فینی به بررسی این موضوع که NFT چیست پرداخت و ایده‌های اولیه برای ساخت آن را مطرح کرد.

در آن زمان هدف از ایجاد پروتکل Colored Coins، افزودن انواع گوناگونی دارایی به بازار ارز دیجیتال بود. همان ابتدا در بازه زمانی ۱ ساله، عرضه اقلام روی پلتفرم کانتری پارتی اعمال شد و عملکرد ی شبیه کالرد کوینز داشت. اما Colored Coins توانایی تبادل را به خود اضافه کرد. از مجموعه‌های پر طرفدار کانتری پارتی، میم‌های Rare pepe نیزبود. شرکتی به نام لاروا لبز Larva labs درنیویورک که در زمینه ساخت نرم‌افزار فعالیت می‌کرد، در سال ۲۰۱۷ رسما NFT را وارد زمینه بلاکچین و ارز دیجیتال کرد.

بیشتر بخوانید: حق امتیاز NFT یا Royalties چیست؟

NFT با این هدف که توکن‌های غیر تعویض را با هنر ترکیب کند بوجود آمد. شرکت لاروا لبز با تغییری درERC-20 توکن‌های بی‌همتای خودش، شناساگر اختصاصی به این قرداد هوشمند خود اضافه کرد. برای تست این تغییر ۱۰ هزار تصویر پیکسلی از طریق این قرارداد هوشمند بوجود آمدند که کریپتوپانکس نام گرفتند. کروپتوپانکس‌ها  اوایل رایگان بودند ولی با افزایش محبوبیت این پیکسل‌ها، قابلیت رایگان بودن آن‌ها حذف شد.

امروزه برخی از کریپتوپانکس‌ها تا مبلغ‌های چندین میلیون دلاری خرید و فروش می‌شوند. در پروژه‌ی کریپتوکیتیز که اولین و مهم‌ترین پروژه‌های NFT قرار هستند، به ساختیک گربه متحرک پرداخته می‌شود. محبوبیت بازی گربه در کریپتوکیتیز به اندازه ایی بالا گرفت که به دنبال خود مشکلاتی را در شبکه اتریوم بوجود آورد. افتتاح فروشگاه اوپن سی  (Opensea) تاثیر قابل توجهی در پیشرفت توکن‌های بی‌همتا گذاشت طوری که تا امروزه در بالاترین آمار فروش ان اف تی است.

تاریخچه NFT

عملکرد NFT چیست؟

NTFها در واقع  توکن‌های غیرقابل معاوضه و دارایی‌های رمزنگاری شده‌ای هستند که بر بستر بلاکچین ایجاد می‌شوند. (تعریف بلاکچین: BLOCKCHAINE یک دفترکل عمومی توزیع شده است  که وظیفه آن ثبت و ذخیره تاریخچه تراکنش‌ها هست.)  هر NFT حاوی کدهای شناسایی منحصر به فردی است که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. در واقع این داده‌ها انتقال توکن‌ها بین مالکان و تایید مالکیت را آسان می‌کند.

NFT‌ها ارزشی دارند که توسط بازار – یعنی عرضه و تقاضا – تعیین می‌شود و می‌توان آن‌ها را به همان روشی خرید و فروش کرد که دارایی‌های فیزیکی مانند طلا، ملک و یا هرچیز دیگری را معامله می‌کنیم.
به طور کلی ان اف تی‌ها بازنمایی دیجیتالی دارایی‌ها هستند و همچنین می‌توانند آیتم‌های دنیای واقعی مانند آثار هنری و املاک و مستغلات را نشان دهند. مسدودسازی دارایی‌های ملموس در دنیای واقعی به این روش توسط برخی از کاربران برای کارآمدتر کردن خرید، فروش و معامله آن‌ها و همچنین کاهش احتمالی احتمال کلاهبرداری در نظر گرفته شده است.

عملکردNFT چیست؟

ویژگی های NFT چیست؟

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های ان اف تی‌ها عبارت‌اند از:

کمیاب بودن: کم بودن NFT، باعث ایجاد اهمیت و بالا رفتن ارزشش می‌شود.

قابلیت انتقال: NFT در بازاری خاص، خریده و فروخته می‌شود. میزان ارزش NFT به نسبت اندازه ویژگی‌های مخصوص خود، محاسبه می‌شود.

تقسیم نشدنی بودن: مبحث تقسیم نشدن قانونی ثبت نشده ولی امکان تقسیم کردن توکنNFT وجود ندارد و همین مسئله به ارزش NFT‌ها می‌افزاید.

داشتن اصالت: از آنجایی که NFT بر بستر بلاکچین اعمال شده و بلاک چین حوضه ایی غیرقابل تغییر و نا متمرکز است، می توانید از جعلی نبودن NFT مطمعن باشید.

یکتا بودن: این مورد برای  گواهی اصل سندNFT استفاده می‌شود.

محافظت از حق مالکیت: بعد از ثبت داده توسط مالک دیگر هیچ دخل و تصرفی در آن داده، رخ نمی‌دهد.

مراحل خرید NFT چیست

چگونه و از کجا NFT بخریم؟ مراحل خرید NFT چیست؟

NFT یکی از دارایی‌های دیجیتال پر ریسک است و ناپایداری‌های آن گاها می‌تواند حتی سرمایه گذاران حرفه‌ای را نیز درگیر کند. اما اگر به فکر خرید NFT‌ها هستید، مهم است که درک روشنی از فرآیند خریدNFT داشته باشید. در ادامه به صورت گام به گام توضیح می‌دهیم که مراحل خرید NFT چیست؛ به این موارد توجه کنید:

1-افتتاح حساب در صرافی ارز دیجیتال:

برای معامله در بازار کریپتو کارنسی ها، فرقی نمی‌کند که قصد ترید چه چیزی را داشته باشید، به هر حال همیشه اولین قدناین است که در یک پلتفرم رمزارز یا رمزارز حساب باز کنید. صرافی ارز دیجیتال یک پلتفرم آنلاین است که در آن می‌توانید انواع مختلف ارزهای رمزنگاری شده را خرید و فروش کنید. برای خرید NFT‌ها باید با پلتفرم انتخابی خود حساب کاربری ایجاد کنید. پلتفرم‌های مختلف خدمات متفاوتی ارائه می‌دهند، بنابراین ارزشش را دارد که در مورد آن‌ها تحقیق کنید تا متوجه شوید کدام یک از نظر ویژگی ها، هزینه‌ها و پشتیبانی  برای شما مناسب‌تر است.

2-انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مناسب:

پس از انتخاب صرافی، باید کیف پول دیجیتالی انتخاب کنید. کیف پول کریپتو کلیدهایی را ذخیره می‌کند که به دارایی‌های دیجیتال شما دسترسی پیدا می‌کنند.

Wallet‌ها می‌توانندمتعلق به یک صرافی باشند یا به صورت مستقل فعالیت کنند. اگر آن‌ها به صورت مستقل عمل کنند، شما مسئولیت حفظ امنیت کیف پول و کلیدهای خصوصی خود را بر عهده دارید. اما اگر کیف پول دیجیتال شما توسط یک صرافی میزبانی می‌شود، این صرافی به عنوان یک واسطه برای انتقال رمزارز عمل می‌کند. این شرکت کلیدهای خصوصی شما را در اختیار دارد و مسئول حفظ امنیت دارایی‌های شما هستند. (کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ | معرفی ۱۴ ولت معتبر)

همچنین، اگر قصد دارید که NFT‌ها را بدون دخالت فرد دیگری خرید و فروش نمایید، به یک کیف پول متصل به بلاک چین نیاز دارید. این کار اجازه می‌دهد که ارز  مورد نظر مستقیما بین افرادی که از کلید عمومی استفاده می‌کنند، منتقل شود.

در بازار ارزهای دیجیتال دو نوع کیف پول تحت عنوان «نرم افزاری» و «سخت افزاری» وجود دارد. شما باید با توجه به نیاز و اهداف مالی یکی از این موارد را برای نگهداری رمز ارزهای‌تان انتخاب کنید.

ویژگی های کیف پول های گرم عبارتند از:

  • نرم افزاری هستند.
  • قابل استفاده به عنوان یک برنامه در دسکتاپ یا موبایل، افزونه درون مرورگر یا هر دو اند.
  • آسیب پذیرتر از کیف پول‌های سرد در برابر حملات سایبری و هک هستند.

ویژگی های کیف پول های سرد عبارتند از:

  • کیف پول‌های سخت افزاری اند.
  • فیزیکی هستند.
  • امکان اتصال به اینترنت را ندارند.
  • امنیت بیشتر نسبت به هر چیزی در نگهداری دارایی دیجیتال دارند.
  • با این حال، در صورت از دست دادن عبارت بازیابی خود، هیچ پشتیبانی ندارند.

نکته: هر کیف پول رمزارزی که انتخاب می‌کنید، در حالت ایده آل باید با بلاک چین Ethereum سازگار باشد. زیرا این شبکه‌ای است که بیشتر NFT‌ها در آن  ساخته و فروخته می‌شوند.

3-انتقال اتریوم به کیف پول:

پس از پشت سر گذاشتن مراحل گفته شده و خرید اتریوم، باید آن را به کیف پول منتقل کنید. این فرآیند بسته به ارزی که از طریق آن ETH، کیف پول مورد استفاده و بازاری که قصد معامله NFT ها را دارید، متفاوت خواهد بود.

4-خرید NFT مدنظر:

زمانی که کیف پول شما متصل و تامین مالی شد، می‌توانید شروع به خرید NFT‌ها کنید. وقتی یک NFT می‌خرید، مالکیت را به این مفهوم به دست می‌آورید که به دارایی شما تبدیل می‌شود. با این حال، معامله‌گر NFT حقوق دیگری برای اثر – همچون حق انطباق یا بازتولید آن – را نمی‌تواند داشته باشد. مگر اینکه این توافق  بخشی از قرار داد بین خریدار و خالق اثر باشد.بازارهای مختلف ممکن است محدودیت های مختلفی برای NFT خریداری شده شما ایجاد کنند. به هر حال شما می توانید NFT  ها را از صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی کنید.

تا به حال NFT خریداری کرده اید؟ توانسته‌اید که از این دارایی دیجیتال به سود برسید؟

توکن NFT چیست

مراحل تبدیل اثر به NFT به صورت خلاصه

  • اثر خود را طراحی کنید.
  • یک فروشگاه متناسب با ساخت ان اف تی را انتخاب کنید.
  • کیف پول ارز دیجیتال تان را به کیف پول متصل کنید.
  • انتخاب فرمت «Single» یا «Multiple» با توجه به نوع به اثرتان در سایت فروشگاه.
  • فایل، طرح ایجاد شده را در سایت مدنظر آپلود کنید.
  • ایجاد توکن برطبق استانداردهای توکن.
  • کلیک بر دکمه «Create Item».
  • آغاز ایجاد مراحل ساخت NFT، به کمک بلاکچین.
  • عملیات ساخت NFT انجام می‌شود و در نهایت فرآیند به پایان می‌رسد.

مطالب مرتبط: آموزش ساختNFT با هوش مصنوعی +معرفی 5 برنامه کاربردی

تفاوت متاورس و NFT چیست؟

NFT‌ها و متاورس در حال حاض دو اصطلاح داغ در فضای نوظهور وب ۳.۰ هستند. تقریبا همه افراد دنیای فن آوری ارز دیجیتال می‌خواهند بدانند «آیا NFT و متاورس یکسان هستند؟». در این رابطه برای درک اینکه بدانید تفاوت متاورس و NFT چیست در این بخش از مطلب تمام موارد مرتبط را توضیح می‌دهیم.

در حال حاضر همه کارها وابسته به اینترنت است و همه ما با آن آشنایی داریم. فضایی که ما آن را می‌شناسیم تحت عنوان وب ۲ است. وب ۲.۰ یا اینترنتی که امروزه می‌بینیم و از آن استفاده می‌کنیم، پیچیدگی‌های زیادی دارد. به عنوان مثال، کنترل داده‌های کاربران در دست شرکت‌های متمرکز است. (البته این موضوع را می‌توان خطر بزرگی، برای حریم خصوصی کاربران دانست.)

اما، مفاهیم متاورس و NFT‌ها می‌توانند آینده اینترنت را متحول کنند. تفاوت اصلی بین NFT و متاورس به تعریف پایه‌ای این دو اشاره می‌کند. NFTهل یل توکن‌های غیرقابل معاوضه اساسا نوعی توکن مجازی هستند، در حالی که متاورس یک دنیای مجازی محسوب می‌شود و در آن حتی می‌توان زمین خرید و فروش کرد.

این مورد اصلی‌ترین مورد برای این است که بدانید تفاوت بین متاورس و NFT چیست. اما در جدول ذیل نیز می‌توانید سایر تفاوت‌ها بین این دو مفهوم از وب ۳ را مشاهده و بررسی کنید.

تفاوت متاورس و NFT چیست

NFT متاورس چیست؟

همانطور که گفتیم، NFT‌ها تنها شامل آثار هنری دیجیتال نیستند. این یک توکن دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که مالکیت دارایی‌های دیجیتال یا فیزیکی را برای شخصی که آن‌ها را در اختیار دارد، ثبت می‌کند. NFT‌ها توکن‌های غیرقابل معاوضه‌ای هستند که منحصر به فرد، غیرقابل تقسیم و غیرقابل تغییر هستند. NFT‌ها تاثیر زیادی روی بخش‌های مختلف فن آوری اطلاعات، از بازی گرفته تا آثار هنری دیجیتال می‌گذارند.
مفهوم Metaverse NFT به یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد اشاره دارد که نشان دهنده مالکیت یک آیتم مجازی خاص یا بخشی از محتوا در یک محیط Metaverse مانند: آواتارها، املاک مجازی و دیگر آیتم‌های دیجیتال است.

NFT‌ها را می‌توان در بازارهای آنلاین مختلف خرید و فروش و معامله کرد و راهی برای سازندگان و مالکان دارایی‌های دیجیتال فراهم کرد تا مالکیت و اصالت خود را اثبات کنند. NFT در متاورس احتمالا نقشی اساسی در تسهیل تراکنش‌ها و امکان ایجاد و تبادل دارایی‌های دیجیتال منحصربه فرد خواهد داشت.

کلاهبرداری های NFT

کلاهبرداری NFT‌ها عجیب نیستند و مانند سایر روش‌ها اند. برخی از مهم‌ترین مواردی که در این زمینه باید به آن‌ها توجه کرد عبارتند از:

کلاهبرداری به روش فیشینگ: در این روش، کلاهبرداران با ارسال لینک‌های فریبنده و پاپ آپ‌هایی که پروژه‌های NFT جدید را تبلیغ می‌کنند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند؛ اقدام به هک دارایی‌های شما می‌کنند. بنابراین پیام‌ها و تبلیغات غیر رسمی را نادیده بگیرید.

ساخت وب سایت‌های جعلی: یکی دیگر از روش‌هایی که کلاهبرداران به کمک آن کاربران را به دام می‌اندازند، ساخت سایت‌های جعلی است. همیشه پیش از استفاده از اعتبار شبکه‌های اجتماعی و سایت برندهای معتبر مطمئن شوید. قبل از مطمئن شدن، هیچگونه تراکنشی را انجام ندهید.

ارائه طرح‌های دامپ و پامپ اغوا کننده: یک روش کلاهبرداری در NFT ارائه یک توکن است. پس از ساخت NFT شخص اسکمر اقدام به تبلیغ‌های فراگیر می‌کند و پس از یک تغییر قیمت افزایشی ناگهانی، به یکباره ارزش آن دارایی به صفر می‌رسد و اینگونه شما به دام می‌افتید. پس ارزهای دیجیتالی را خریداری کنید که از اصالت آن‌ها اطمینان دارید.

موارد ذکر شده از جمله مواردی هستند که هکر‌ها و کلاهبرداران از طریق آن‌ها اقدام به دزدی دارایی کاربران می‌کنند. پس حتما این موارد را پی از خرید NFT در نظر داشته باشید.

اقدامات لازم برای جلوگیری از قربانی شدن در دام کلاهبرداری NFT

برای اینکه درگیر پروژه‌های NFT کلاهبرداری و از دست دادن NFT‌هایتان نشوید، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • انتخاب رمز عبور قوی برای کیف پول و صرافی.
  • فعاسازی احراز هویت دو عاملی برای کیف پول و صرافی ارز دیجیتال.
  • حد الامکان دارایی‌های دیجیتال را در کیف پول‌های سرد نگهداری کنید.
  • قبل از خریداری حجم زیادی از NFT‌ها ابتدا بخش کوچکی از سرمایه‌تان را وارد پروژه کنید. پس از اطمینان از
  • صحت NFT می‌توانید مابقی سرمایه را نیز تبدیل به NFT کنید.
  • NFT‌های که رایگان‌اند و از منابع معتبر منتظر نمی‌شوند را نادیده بگیرید. چرا که می‌توانند حاوی اطلاعات مخرب باشند.

NFT کلاهبرداری

چشم انداز NFT ها در آینده

قطعا اکنون با خواندن مطالب بالا این سوال در ذهنتان ایجاد شده است که چرا NFT  درجهان گسترش نیافته؟! در پاسخ باید بگوییم، استفاده و خرید NFT به دلیل غیر تعویض بودن برای کسانی که اطلاعات کافی و تسلط بر توکن‌ها و بستر بلاک چین را ندارند، کمی نگران کننده است. ازطرفی می‌ترسند قوانین این حوزه را به خوبی ندانند. این موارد را می‌توان از جمله دلایلی که NFT‌ها تا به امروز نتوانستند آنطور که باید رشد کنند، دانست.

البته در دو سال اخیر ان اف تی‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و کاربران زیادی به سمت آن‌ها روی آورده اند. به طور کلی انتظار می‌رود در آیندهNFT‌ها بتوانند جایگاه ویژه‌ای را در بازار مالی ارزهای دیجیتال پیدا کنند.

کلام آخر؛

پس دانستیم NFT بخش جدیدی از بازار رمزارز‌های دیجیتالی است که به کاربران خود اجازه تولید دارایی مختص خودشان را می‌دهد. ما در این مطلب از صرافی فراچنج به طور کامل تمام مباحث پیرامون NFT را بررسی کردیم. امیدواریم که با کمک این نکات اطلاعات خوبی را در این حوزه به دست آورده باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

  • علی
    1402-03-18

    nft از کجا میشه خرید

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان