اصطلاحات و مفاهیم پایه

پری مارکت (Pre-Market) یا بازار پیش فروش ارز دیجیتال چیست؟

پری مارکت یا پیس فروش ارز دیجیتال چیست؟ PRE-MARKET یا همان پیش عرضه در واقع یک فرصت برای پروزه های استارتاپی به جهت جذب سرمایه و شناخته شدن پروژه است. این بازار هم برای تیم توسعه دهنده و هم برای معامله گران مزایای زیادی دارد. اما برای شرکت در بازار پیش از عرضه ارز دیجیتال باید در این رابطه اطلاعات داشت. عدم آگاهی در این رابطه می‌تواند با ریسک از دست دادن سرمایه همراه باشد. ما در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال فراچنج، بررسی می‌کنیم پری مارکت چیست، چه مزایا و معایبی دارد و کدام صرافی های ارز دیجیتال پیش فروش ارز دیجیتال را دارند! با ما همراه باشید تا در رابطه با این شیوه معاملاته در دنیای کریپتو بیشتر آشنا شوید.

پری مارکت ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کنند؟

بازارهای پیش‌فروش ارز دیجیتال پلتفرم‌ها یا ویژگی‌هایی در صنعت ارز دیجیتال هستند که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند قبل از عرضه عمومی در صرافی‌های اصلی، در فروش توکن‌ها و راه‌اندازی پروژه‌ها شرکت کنند. بازارهای پیش‌فروش به توسعه‌دهندگان پروژه کمک می‌کنند تا سرمایه جذب کنند و علاقه عمومی را بسنجند، در حالی که به سرمایه‌گذاران دسترسی انحصاری به فرصت‌های سرمایه‌گذاری اولیه را ارائه می‌دهند.

  • پیش فروش ارز دیجیتال معمولا طی روند زیر انجام می‌شود:

لیست کردن پروژه: توسعه‌دهندگان پروژه‌های خود را در یک پلتفرم پیش‌فروش لیست می‌کنند و جزئیاتی درباره توکنومیک، موارد استفاده و تیم پشت پروژه ارائه می‌دهند.

نیاز به وثیقه: هم خریداران و هم فروشندگان در بازار پیش‌فروش باید وثیقه بگذارند. این وثیقه تضمین می‌کند که معامله تسویه خواهد شد و از پیش‌فرض جلوگیری می‌کند. وثیقه تضمین می‌کند که خریداران پس از در دسترس بودن توکن‌ها، خرید را کامل خواهند کرد. همچنین برای فروشندگان، تضمین می‌کند که توکن‌ها را به خریداران تحویل خواهند داد.

سرمایه‌گذاری و تخصیص: سرمایه‌گذاران با تعهد سرمایه برای خرید توکن‌ها شرکت می‌کنند. پلتفرم پیش‌فروش ممکن است قوانین خاصی برای تخصیص توکن‌ها داشته باشد، که اغلب بر اساس میزان سرمایه‌گذاری یا سیستم قرعه‌کشی است.

توزیع توکن: پس از پایان مرحله پیش‌فروش و آماده شدن توکن‌ها برای توزیع، از وثیقه برای تسویه معاملات استفاده می‌شود. پلتفرم تضمین می‌کند که توکن‌ها به خریداران منتقل شده و وجوه به فروشندگان آزاد می‌شود و تراکنش را تکمیل می‌کند.
با نیاز به وثیقه از هر دو طرف، بازارهای پیش‌فروش یک لایه امنیت و تعهد به این فرآیند اضافه می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که هر دو طرف تعهدات خود را انجام می‌دهند.

انواع پیش عرضه ارزهای دیجیتال

در حال حاضر برای فروش ارزهای دیجیتال دو نوع بازار پری مارکت وجود دارد. ۱-متمرکز و ۲-غیر متمرکز.

بازار پیش از عرضه متمرکز ارزهای دیجیتال

در این بازار خریداران و فروشندگان در بازار با یکدیگر توافق می‌کنند تا معاملات خود را در رابطه با توکن‌ها پیش از راه اندازی و عرضه رسمی در صرافی‌ها انجام دهند.

بازار پیش از عرضه غیر متمرکز ارزهای دیجیتال

در این نوع از پیش از عرضه رمز ارزها در پلتفرم‌های غیر متمرکز از قرار دادهای هوشمند استفاده می‌کنند تا به صورت  خودکار تراکنش‌ها را مدیریت کنند. این فناوری به کار گرفته شده در پلتفرم‌های غیرمتمکز طبق شرایط از پیش تنظیم شده‌ای کار‌ها را انجام می‌دهد و به بدون هیچ واسطه‌ای اطمینان انجام فعالیت را می‌دهد.

بازار پیش از عرضه چه کمکی به یک پروژه نو ظهور می‌کند؟

پری مارکت برای پروژه‌های استارتاپی بسیار مهم است و از جهات بسیار زیادی باعث می‌شود تا معامله گران بهتر بتوانند یک پروژه را بشناسند و در رابطه با آن تصمیم گیری کنند. در ادامه مزایای پری مارکت را مورد به مورد بررسی می‌کنیم.

۱-تعیین قیمت اولیه:

زمانی که یک پروزه جدید قرار است راه اندازی شود، بهترین کاری که می‌توان برای کشف قیمت آن کرد پری مارکت است. این بازار به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا تاثیر احتمالی عوامل خارجی بر بازار را ردیابی و بررسی کنند. این مسئله به طور واضح باعث می‌شود تا فعالان بازار بتوانند تحلیل‌های بهتری از وضعیت توکن به دست آورند و راحت‌تر به بررسی نوسانات قیمتی بپردازند. همچنین در چنین بازارهایی امکان پیش بینی روند نیز بیشتر است و می‌توان چگونگی رفتار یک ارز دیجیتال در بازار رسمی را نیز رصد کرد.

2- کمک به توسعه پروژه:

بازار پیش عرضه به یک پروژه کمک می‌کند تا پیش از عرضه اولیه یک توکن فرضتی را برای تیم توسعه دهنده آن پروژه فراهم می‌کند تا به جمع آوری سرمایه بپردازند. اغلب از این سرمایه‌ها برای توسعه هر چه بیشتر پروژه استفاده می‌شود که در پایان یک دوره در پری مارکت می‌تواند باعث کشف قیمت اولیه می‌شود.

این دو مورد مهم ترین تاثیراتی است که پری مارکت می‌تواند برای یک پروژه به همراه داشته باشد.

پری مارکت ارز دیجیتال چه ریسک هایی به همراه دارد؟

بازار پیش فروش ارزهای دیجیتال در کنار فرصت های جذاب و تکرار نشدنی که دارد، چالش و ریسک هایی نیز به همراه دارد. همیشه باید این نکته را در نظر داشت که هیچ بازاری بدون ریسک نیست. در ادامه ریسک های احتمالی که امکان دارد در بازار پیش عرضه ارزهای دیجیتال با آن مواجه شویم را بررسی می‌کنیم.

1-امکان نقدشوندگی محدود:

در بازار پیش فروش و یا پری مارکت، نقدینگی و میزان سفارشات اغلب بسیار کم‌تر از زمانی است که توکن به صورت رسمی برای خرید و فروش لیست می‌شود. این مسئله به صورت کامل رسمی باعث ایجاد چالش‌هایی برای اجرای تراکنش‌های خرید و فروش در قیمت‌های ترجیحی کاربران می‌شود که در نهایت می‌تواند منجر به افزایش قیمت شود.

همچنین‌عدم وجود بازارسازهای خودکار در این نوع از معاملات که در خرید و فروش‌های مبتنی بر سفارشات عملیات بازارسازی را انجام می‌دهند، این مفهوم را می‌رساند که حتی در بازار ارزهای دیجیتال که نقدشوندگی در آن‌ها بسیار بالا است هم میزان تراکنش‌ها کم‌تر است.

2-چالش‌ها در اجرای تراکنش‌ها:

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که انجام یک سفارش در بازار ارزهای دیجیتال به معنای انجام حتمی آن سفارش نیست. چرا که تعداد کمی معامله‌گر در این بازارها حضور دارند و امکان دارد هیچ شخصی با قیمت پیشنهادی شما موافق نباشد. اگر بخواهید فارغ از قیمت تعیین شده، معامله خرید یا فروش انجام دهید امکان دارد انحراف قیمت زیادی را نسبت به قیمت مد نظر خود تجربه کنید. این مسئله بدون شک می‌تواند استراتژی معاملاتیشما را تغییر دهد.

3-ناپایداری و نوسان بازار:

لیست شدن یک توکن یا ارز دیجیتال در بازار پیش عرضه صرافی متمرکزو یا غیر متمرکز می‌تواند باعث نوسانات قیمت شدیدی شود. این نوسانات بر خریداران در کف قیمت می‌تواند مفید باشد، اما از طرفی هم خرید در کف را سخت‌تر می‌کند و منجر به از دست دادن سرمایه می‌شود. درست است که بازار پیش عره به معامله گران کمک می‌کند تا یک دارایی را قبل از خرید و فروش رسمی معامله کنند، اما اصلا معلوم نیست که قیمت‌ها در زمان پیش عرضه جذابیت بیشتری دارند یا در زمان عرضه رسمی!

بنابراین پیش از شرکت در هر نوع پیش فروش ارز دیجیتال حتما تحقیقات لازم روی مواردی مانند توکنومیکس (اقتصاد توکنی) پروژه مورد نظر داشته باشید.

کدام صرافی‌های ارز دیجیتال پری مارکت دارند؟

تقریبا همه صرافی‌های معتبر همچون بایننس، کوین بیس، کوکوین، بای بیت و بیت گیت دارای پری مارکت (PRE-MARKET) هستند. این که یک پروزه در صرافی‌های ذکر شده لیست شود به دلیل اعتبار این پلتفرم‌ها باعث افزایش میزان خرید و فروش آن می‌شود و به علاقه مندان یک پروژه کمک می‌کند تا به خرید و فروش آن بپردازند.  دقت داشته باشید، متاسفانه امکان ثبت نام کاربران ایرانی در هیچ یک از این پلتفرم‌ها وجود ندارد.

مزایای بازارهای پیش‌فروش ارز دیجیتال

معاملات پیش‌فروش ارز دیجیتال مزایای مختلفی را برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. از جمله مزایای بازارهای پیش‌فروش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیش‌بینی قیمت و قیمت‌گذاری اولیه: بازارهای پیش‌فروش می‌توانند به پیش‌بینی قیمت‌های آینده توکن‌ها و کمک به کشف قیمت کمک کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند از بازارهای پیش‌فروش برای ارزیابی عملکرد بالقوه توکن‌ها با استفاده از نوسانات قیمت و عوامل خارجی مختلف قبل از شروع لیست شدن و معاملات رسمی استفاده کنند.
  • دسترسی‌پذیری: بازارهای پیش‌فروش یک بازه زمانی معاملاتی گسترده برای دریافت‌کنندگان ایردراپ و سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند. افرادی که برنامه‌های زمانی آن‌ها با دوره معاملات رسمی همخوانی ندارد، می‌توانند به راحتی توکن‌ها را خریداری و فروش کنند.

معایب بازارهای پیش‌فروش ارز دیجیتال

بازارهای پیش‌فروش ارز دیجیتال خطرات خاصی را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. برخی از این خطرات عبارتند از:

  • شرکت کم در بازار: بازارهای پیش‌فروش در ساعات معاملاتی با مشارکت کم بازار مواجه هستند. این امر به دلیل تعداد نسبتا کم معامله‌گرانی است که در این تبادل شرکت می‌کنند. کاهش فعالیت معاملاتی می‌تواند نوسانات قیمت را افزایش دهد که ممکن است معامله‌گران را گیج کند.
  • حجم کم و نقدینگی پایین: سرمایه‌گذاران ممکن است با مشکلات حجم کم و نقدینگی پایین در بازارهای پیش‌فروش مواجه شوند. برخلاف ساعات معاملات معمولی، بازارهای پیش‌فروش به دلیل نرخ مشارکت پایین، حجم معاملات کمی را تجربه می‌کنند که ممکن است تامین نقدینگی را دشوار کند.

نتیجه‌گیری

بازارهای پیش‌فروش امکان خرید و فروش توکن‌های رمزنگاری یا امتیازهای پروتکل را قبل از عرضه رسمی توکن فراهم می‌کنند. این رویکرد به دریافت‌کنندگان ایردراپ و سرمایه‌گذاران پیش‌فروش اجازه می‌دهد تا امتیازها و توکن‌ها را با قیمت‌های از پیش تعیین شده از طریق پلتفرم‌های متمرکز و غیرمتمرکز بفروشند. در حالی که معاملات پیش‌فروش ممکن است مزایای مختلفی مانند دسترسی‌پذیری و کشف قیمت اولیه را ارائه دهد، اما به دلیل نوسانات قیمت، حجم کم و نقدینگی پایین می‌تواند برای معامله‌گران چالش‌برانگیز باشد.

پری مارکت ارز دیجیتال به عنوان یک کانال همتا به همتا عمل می‌کنند و امکان تراکنش‌های بدون اعتماد بین خریداران و فروشندگان را فراهم می‌کنند. با این حال، بازارهای پیش‌فروش هنوز در دنیای ارزهای دیجیتال در حال ظهور هستند. بنابراین، کاربران باید قبل از فروش یا خرید توکن‌های پیش‌فروش شده، اقدامات لازم را انجام دهند.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل