صرافی متمرکز چیست

صرافی متمرکز چیست؟ آشنایی با مزایا و معایب

دسته بندی : صرافی ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 1 آبان 1402

در بازار ارزهای دیجیتال نقش صرافی‌ها بسیار مهم و پررنگ‌تر از اوایل پیدایش رمزارزها شده است. در واقع صرافی‌های ارزهای دیجیتال پلتفرم‌هایی هستند که درآن‌ها می‌توانید اصلی‌ترین تبادلات در کنار تسویه معاملات را انجام دهید. به این معنی که در این صرافی‌ها شما امکان انجام تمام فعالیت‌های ارزهای دیجیتال را به راحتی دارید. در زیر ساخت بازار رمزارزها ۲ صرافی به نام صرافی متمرکز و صرافی نامتمرکز وجود دارند که اکثر فعالیت‌های کاربران کریپتوکارنسی را متناسب با نوع خود ممکن می‌سازند.

هر کدام از این صرافی‌ها قابلیت‌ها و موارد مختلف زیادی در بر می‌گیرند که با شناخت این معایب و مزایای متعدد، تسلط و شناخت آن‌ها برای فعالیت‌های این زمینه  برای خرید و فروش ارز دیجیتال افزایش می‌یابد. در این مقاله از صرافی فراچنج، صرافی متمرکز را عنوان قرار داده‌ایم تا درباره این موضوع توضیحات و یکسری موارد را بیان کنیم و به شناخت شما کاربران گرامی درباره این نوع صرافی کمک بیشتری انجام دهیم.


صرافی متمرکز (Centralized exchange) چیست؟


برای تعریف صرافی متمرکز کریپتوکارتنسی باید بگوییم که یکی از پر استفاده‌ترین پلتفرم‌های مورد استفاده در معاملات آنی در جهت خرید و فروش رمزارز بیت کوین همراه با تمامی دارایی‌های ارز دیجیتال است. معنای Centralized exchange اینگونه است که شخص یا گروهی به عنوان واسطه بین دو معامله‌گر و یا سرمایه گذار نظارت روی تبادل و صورت گرفتن دارایی‌ها را انجام دهد. به بیان ساده‌تر باید بگوییم صرافی متمرکز کارایی مانند بانک دارند. افراد زیادی بودند که به خاطر فراموش یا گم کردن کلیدهای خصوصی خود، دارایی هاشون را از دست دادند. در عوض اگر این دارایی‌ها را وارد کیف پول یک صرافی متمرکز می‌کرد، فقط با نام کاربری و رمزعبور مربوط به خود، به دارایی‌های دیجیتال خود می‌توانست متصل گردد. در ادامه بهترین صرافی‌های متمرکز را نام برده و بررسی کرده ایم.

صرافی متمرکز چیست


1. بایننس (Binance market exchange)

در صرافی بایننس که یکی از معروف‌ترین و بزرگترین صرافی‌های متمرکز بازار رمزارزها است، میزان بسیار زیادی دارایی‌های دیجیتال ذخیره می‌گردد. این صرافی از سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز کرد و خیلی زود جزء بهترین صرافی‌های متمرکز قرار گرفت. با وجود ارائه طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال گوناگون صرافی بایننس توانستند مثل یک ایکسچنج قوی با عملکردی مناسب رضایت تعداد زیادی از کاربران خود را دریافت کند. دیگر قابلیت‌های این رمزارز این است که میزان سرعت و عملکرد بسیار بالا در انجام تراکنش‌ها دارد. درنتیجه بیشتر نظر کاربران را جذب می‌کند. در مورد امنیت این صرافی باید گفت که از یکسری تکنولوژی‌های بسیار پیرفته رمزنگاری بهره می‌برد و امنیت پلتفرم را هماره تمام فعالیت‌هایش تامین می‌کند.

2. کوین بیس (Coinbase centralized exchange)

کوین بیس که یکی دیگر از صرافی‌های معروف متمرکز است، در سال ۲۰۱۲ وارد دنیای ارزهای دیجیتال شد. این ایکسچنج در کنار انجام فعالیت‌هایی بسیاری در زمینه تجارت و معامله ارزهای دیجیتال به یکی از صرافی‌های پر طرافدار در بازار رمزارزها تبدیل شده است. تمرکز صرافی کوین بیس قالبا روی افراد حرفه و شرکت‌های فعال در زمینه بازار رمزارزها تمرکز بیشتری دارد. از ویژگی‌های مهم این پلتفرم متمرکز می‌توان به امنیت بسیار زیاد آن اشاره کرد. در واقع ایکسچنج کوین بیس با استفاده از پیشرفته‌ترین امنیت را به بالاترین سطوح رسانده و خدمات این مورد را به بهترین شکل ارائه می‌دهد.

3. پولینکس (Polynex centralized exchange)

در سال ۲۰۱۴ یکی از صرافی‌های متمرکزی که در ایالات متحده آمریکا فعالیتش را آغاز کرد، به خاطر امنیت بالا محبوبیت پیدا کرد. این صرافی متمرکز پولینکس نام دارد. از ویژگی‌های مثبت ایکسچنچ پولینکس صفر بودن میزان کارمزد برای برداشت و شارژ حساب است. صرافی متمرکز پولینکس بالای حدودا ۹۰ کیف پول دیجیتال به کاربرانش می‌دهد و تنها کاری که برای عضویت در این پلتفرم انجام دهید، این است که وارد سایتش شده و مراحل ثبت نام را انجام دهید. هر چند به دلیل تحریم‌ها افراد ایرانی فاقد بهره گرفتن از این صرافی هستند.

نکته: این صرافی ها برای کاربران ایرانی در دسترس نیست و ما برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال بهتر است از صرافی های ایرانی همچون فراچنج استفاده کنیم.


معایب و مزایای صرافی متمرکز چیست؟


  • مزایا استفاده از صرافی متمرکز

یکی از ویژگی‌های این صرافی ها استفاده آسان از یک پلتفرم است. در صرافی‌های متمرکز رابط کاربری خیلی راحت است و کاربران به راحتی فعالیت خود را انجام می‌دهند. در واقع با داشتن ویژگی رابط کاربری ساده در کنار عضویت، نه تنها خیلی آسان فعالیت‌ها را انجام می‌دهند، بلکه سرعت فعالیت‌ها افزایش پیدا می‌کند. به مراتب این قابلیت‌ها شامل بیشتر شدن میزان نقدینگی و ازبین رفتن احتمال پول شویی می‌گردد. یکی دیگر از دلایل بهترین بودن تعدادی از ارزهای دیجیتال به این خاطر است که ان‌ها اولین صرافی‌های متمرکز برای ارزهای دیجتال بودند. در ضمن همانطور که گفتیم این صرافی‌ها حجم نقدینگی بالای دارند. به این ترتیب هر زمان که بخواهید دارایی شما نقد می‌گردد و از طرفی احتمال پول شویی نیز ناپدید می‌گردد.

  • معایب صرافی‌های متمرکز

در صرافی‌های متمرکز، فرد یا گروهی از افراد دسترسی کامل به دارایی‌های شما دارند. برای همین علت احتمال خطراتی مثل حملات سایبری بسیار بالا است. به طور کلی همه قطعا می‌دانیم، هدف بلاکچین غیرمتمرکز بودن و تمرکززدایی است. در ضمن میزان کارمزد در این صرافی‌ها هزینه‌های زیادی دارد تاجایی که ممکن هست کل سود شما از بین برود. درضمن این صرافی‌ها حملات سایبری بسیاری را به دلیل متمرکز بودن متحمل می‌گردند. حتی گاهی مبالغ بسیار زیادی از این صرافی‌ها به سرقت می‌رفت.


تفاوت صرافی‌ متمرکز با غیرمتمرکز چیست؟


ازموارد مهمی که کاربران در ورود به بازار رمزارزها و شروع معاملات و خرید و فروش خود به آن تسلط یابند، تفاوت بین صرافی متمرکز و صرافی نامتمرکز است.

  • وضعیت حق مالکیت:

از مهمترین موضوعات درباره صرافی‌ها حق مالکیت آن‌ها است. مثلا در صرافی متمرکز حق مالکیت دارایی‌های دیجیتال در دسترس فرد یا افراد مالک صرافی است ولی در صرافی‌ها نامتمرکز این گزینه وجود ندارد و تنها خود کاربر به دارای‌های خود متصل است. پس همین علت دسترسی و غیر دسترس باعث می‌گردد در صرافی غیر متمرکز سرعت فعالیت‌ها کند و در صرافی متمرکز سرعت تراکنش‌ها بسیار افزایش یابد.

  • نقدینگی:

یکی از مهمترین ایرادات صرافی‌های نامتمرکز پایین بودن مقدار نقدینگی است. در پی این نقدینگی که کم است، باعث محدود شدن شرایط خرید و فروش می‌گردد. بر اساس آمارها چون محبوبیت مردم بیشتر روی صرافی‌های متمرکز است و این ایکسچنج اعتمادکاربران را به دست آورده، امروزه میزانش نقدینگی‌اش بسیار بیشتر از صرافی‌های غیرمتمرکز هست. ولی این را بدانید که همیشه با گذر زمان یکسری موارد تغییر می‌کنند.

  • امنیت:

میزان امنیت هر صرافی یکموضوع خیلی مهم است. توجه کنید که ذخیره و نگهدارایی دارایی‌های دیجیتال در صرافی غیر متمرکز ممکن نیست، پس میزان حملات سایبری و هکرها بسیا بسیار پایین می‌آید و حتی از بین می‌رود. با اینکه تعداد حملات به صرافی‌های متمرکز خیلی بیشتر از نامتمرکز است.

  • کارمزد:

گزینه کارمزد امری بسیار حساس و مهم است. توجه بیشتر کسانی که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، خیلی زیاد است. داخل صرافی‌هایی که متمرکزهستند، یک درصد مشخصی را مربوط به کارمزد تعیین می‌کنند. ولی در صرافی‌های نامتمرکز (Decentralized exchange) به خاطر اینکه کارمزد بسیار کم است به صورتی تاثیری روی سود یا مبلغ منتقل شده ندارد وهزینه‌ی خیلی اندکی است.

  • قانون‌گذاری:

در صرافی متمرکز افراد یا گروهی که به دارایی‌های کاربران دسترسی دارند و یا صاحب آن صرافی‌ها هستنند، تعیین کننده‌ی قوانین هستند ولی در صرافی‌های نامتمرکز (DEX) تحت هیچگونه نظارت توسط قانون گذاران داخل هر کشور نیستند. البته به میزانی یکسری فعالیت‌ها از طرف نهادها ممنوع شده ولی تماما قوانین روی این پلتفرم‌ها بی‌تاثیر است.


سخن پایانی:


در این مقاله از صرافی فراچنج، به عنوان صرافی متمرکز و اینکه چه قابلیت ها، معایب و مزایایی دارد، پرداختیم. بین صرافی‌های متمرکز و نامتمرکز تفاوت‌های بسیاری در رابطه با میزان نقدینگی، امنیت، میزان کلارمزد و موارد دیگری وجود دارد. برای اینکه یکی از این صرافی‌ها را انتخاب کنید، و از آن بهره ببرید باید ابتدا تسلط کافی روی ویژگی‌های این دو صرافی به همراه شناخت درباره هر نوع پلتفرمی که قصد عضویت در آن رادارید به دست آورید. درنتیجه با حوصله و بدون عجله این فعالیت‌ها را انجام دهید. شما باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که برای چه نوع فعالیتی می‌خواهید، عضو صرافی‌ها گردید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان