خرید استراتژی معاملاتی

چگونه استراتژی معاملاتی بسازیم؟

تاریخ انتشار : 10 تیر 1402

قطعا معامله در هر بازار مالی ریسک‌هایی را به همراه دارد و ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیستند.. پس به دلیل وجود چنین شرایطی هیچ گاه نباید بی‌گدار به آب زد! یعنی چه؟ یعنی اینکه اگر استراتژی ندارید، بهتر است اصلا معامله نکنید… چرا که نداشتن استراتژی باعث، داشتن معاملات نامنظم و در نهایت سبب ضررهای بزرگ و از دست دادن سرمایه می‌شود.

به طور کل، استفاده از یک استراتژی معاملاتی صحیح و در عین حال قوی به شما به عنوان یک تریدر کمک می‌کند تا ریسک معاملاتتان به حداقل میزان ممکن برسانید. عالی نیست؟ پس اگر در اول مسیر هستید و یا تا به امروز بدون استراتژی معامله می‌کردید، بیاید تا در این مطلب از مجله فراچنج بیشتر با این مفهوم ابتدایی و کاربردی آشنا شویم.

استراتژی معاملاتی چیست؟

استراتژی معاملاتی یکی از شیوه‌های اصولی و منظم برای ورود به بازار‌های مالی است که استفاده از آن در ارزهای دیجیتال نیزممکن است.

به بیان ساده: Trading strategy مجموعه‌ای از قواعد و معیارهای از پیش تعریف شده‌ای است که باید برای داشتن معاملات سودمند از این اصول پیروی کرد.

برای مثال: هنگام خرید یا فروش بیت کوین، باید اصول سرمایه‌گذاری و نحوه تریدتان را بررسی کنید، اگر همه چیز مطابف با استراتژی‌تان و روند بازار بود، آنگاه می‌توانید تصمیم گیری و اقدام کنید. به طور کلی یک استراتژی می‌تواند به ساده‌ترین شکل ممکن باشد، یا حتی پیچیده! همه چیز بستگی به سبک ترید شما دارد. مواردی همچون اندیکاتور ها، میزان تحمل ریسک، تنوع در پرتفو و سایر موارد از این قبیل می‌تواند در یک استراتژی گنجانده شود. (این را در نظر داشته باشید، اگر بتوانید تاییدیه‌ها را برای ورود و یا خروج از یک معامله به کمک چند روش دریافت کنید، قطعا معامله سودمند‌تری خواهید داشت. پس سعی کنید در استراتژی معاملاتی‌تان چند مورد مورد اطمینان را بگنجانید.)

انواع استراتژی معاملاتی

چرا باید برای ترید ارز دیجیتال، استراتژی معاملاتی داشته باشیم؟

همانطور که گفتیم فرقی نمی‌کند می‌خواهید در چه بازار مالی فعالیت کنید، به هر حال شما برای حضور در هر کدام نیاز به استراتژی خواهید داشت. اگر بخواهید به سودهای پیوسته و بزرگ برسید و در ترید ارزهای دیجیتال عملکرد مثبتی داشته باشید، باید به Trading strategyتان پایبند باشید. البته تا زمان رسیدن به یک استراتژی صحیح که برای شما سودمند باشد، ممکن است مجبور باشید، چندین مورد را امتحان کنید؛ تا در نهایت به بهترین گزینه که مطابق با نحوه معامله‌گری شما است، دست یابید.

این را به یاد داشته باشید، استفاده از استراتژی معاملاتی قوی در یک بازار همانند ارزهای دیجیتال، کمک می‌کند تا تصمیمات احساسی نگیرید و با تحمل ریسک، در زمان کوتاه بیشترین سود را کسب کنید.

چگونه استراتژی معاملاتی موفق بسازیم؟

حالا که از اهمیت داشتن استراتژی در معاملات آگاهیم، سوال این است که چگونه استراتژی معاملاتی بسازیم؟ 

در ادامه چند گام ساده برای طراحی و ساخت یک استراتژی معاملاتی را بررسی می‌کنیم.

گام اول؛ آیا از اینکه به معامله‌گری علاقه‌مند هستید، اطمینان دارید؟

با خودتان رو راست باشید و این سوال را بپرسید که آیا من به این شغل علاقه دارم و انگیزه‌ام برای ورود به بازارهای مالی چیست؟ اگر پاسختان قاطع مثبت است که به سراغ سایر گام‌ها بروید. در غیر این صورت اگر به خاطر موج فراگیر شدن ارزهای دیجیتال و تعاریف دیگران می‌خواهید به آن وارد شوید؛ توصیه ما این است به دنبال شغل دیگری باشید. چرا که دنیای ارزهای دیجیتال بسیار پیچیده است و نیاز به یادگیری و انگیزه لازم برای معامله‌گری دارد.

گام دوم؛ شخصیت معامله‌گری خود را بشناسید!

حالا که اقدام به بررسی گام دوم کرده اید، یعنی از علاقه مندان به بازار ارزهای دیجیتال هستید. اما آیا با روحیات خود نیز آشنایید؟ در این مرحله باید با توجه به شخصیت و روحیاتتان تعیین کنید که چه شخصیت معامله‌گری دارید و قصد شما از ورود به بازار مالی ارزهای دیجیتال چیست؟!

گام سوم؛ پلن معاملاتی را مشخص کنید…

پلن معاملاتی (نقطه ورود، نقطه خروج، حجم معامله، میزان ریسک و. .) را با توجه به سبک ترید کاملا مشخص کنید. پلن معاملاتی یکی از نکات بسیار مهم است و استفاده از آن را هرگز نباید فراموش کنید.

گام چهارم؛ در چه بازه زمانی معامله می‌کنید؟

همانطور که می‌دانید، چارت مربوط به هر رمز ارز، سهام و. . در زمان‌های مختلف قابل بررسی است. حالا هر تریدر با توجه به سبک معامله‌گری که دارد، چارت را در یک بازه مشخص بررسی می‌کند. حالا شما با پشت سر گذاشتن مراحل قبل؛ باید بگویید که در کدام بازه زمانی معامله می‌کنید. برای مثال اسکالپر‌ها اغلب چارت مربوط به یک ارز را در بازه‌های زمانی کوتاه مانند ۵ دقیقه بررسی می‌کنند. اما یک معامله‌گر میان مدت اغلب از بازه زمانی ۴ ساعت یا روزانه استفاده می‌نماید. پس شما هم مشخص کنید که در کدام بازه زمانی ترید می‌کنید…

بهترین استراتژی ارزدیجیتال

گام پنج؛ مشخص کنید که قرار است چه میزان سرمایه وارد بازار کنید

برای اینکه بتوانید یک استراتژی معاملاتی داشته باشید، باید میزان سرمایه را مشخص کنید. با توجه به این مسئله و پلن معاملاتی که دارید، می‌توانید به صورت پله‌ای حجم مشخص شده از سرمایه را وارد بازار نمایید. نکته: اگر هیجانی رفتار می‌کنید و ریسک‌پذیر هستید، توصیه ما این است که سرمایه کم‌تری را وارد بازار کنید. تا زمانی که بتوانید مدیریت سرمایه را رعایت نمایید.

گام ششم؛ یادگیری و توسعه مهارت‌های معامله گری..

در این مرحله باید تعیین کنید که آیا می‌خواهید یک استراتژی شخصی داشته باشید و یا قصد دارید از تکنیک‌های سایر معامله گران استفاده کنید!

در این جا توصیه می‌کنیم تا زمان طراحی یک استراتژی معاملاتی شخصی از تکنیک‌های افراد مشهور و موفق در حوزه ارزهای دیجیتال استفاده کنید. چرا که دست یافتن به یک روش شخصی ممکن است زمان بر باشد. اما به کمک استراتژی معاملاتی افراد موفق می‌توانید با کمی تغییر به سرعت وارد بازار شده و فعالیتتان را آغاز کنید.

بیشتر بخوانید: ژورنال معاملاتی چیست؟ راهنمای ساخت+5 دلیل اهمیت آن

گام هفتم؛ راستی آزمایی کنید!

زمانی که چهارچوب کلی یک استراتژی را چیدید باید به منظور اینکه دریابید، آیا معامله سود ده است یا خیر، آن را بررسی کنید.

برای مثال باید بدانید که، آیا این استراتژی باع افت شدید حسابتان می‌شود؟ میزان سوددهی آن چقدر است؟ به کمک این استراتژی در طول یک هفته می‌توانید چند معامله داشته باشید؟ این روش در کدام شرایط بازار (نوسانی، خنثی) عملکرد بهتری دارد؟

پس معیارهای خود را مشخص کنید..و از استراتژی بک تست بگیرید.

گام هشتم؛ بر عملکرد استراتژی معاملاتی نظارت داشته باشید

در آخرین مرحله، لازم است تا تمام رفتارهای استراتژی را زیر نظر بگیرید و گاهی اوقات تغییراتی را در آن اعمال کنید. مستندسازی معاملات، سبب می‌شود تا بتوانید رفتار آن را در برابر راستی آزمایی و نحوه عملکرد در گذشته بازار را آنالیز کنید.

در این رابطه توصیه ما این است که اگر در عملکرد یک استراتژی انحراف زیادی را مشاهده می‌کنید؛ یا علت آن را پیدا کنید، یا اینکه روش‌تان را تغییر دهید. اغلب مشکلات با کمی تغییر بهبود پیدا می‌کنند، اما گاهی نیاز به کنار گذاشتن استراتژی است.

همچنین توصیه می‌کنیم، استراتژی خود را خیلی خرد مدیریت نکنید، چرا که هیچ روشی بدون ضرر نیست و گاهی باید ضرر را پذیرفت.

در نتیجه در می‌یابیم که استراتژی معاملاتی…

صادقانه باید بگوییم که اگر می‌خواهید یک معامله‌گر موفق شوید باید منظم باشید. همه موفقیت شما به تعهدتان نسبت به پلن و استراتژی وابسته است.اگر نمی‌توانید بر این قوانین متعهد و پایبند باشید، پس بهتر است پیش از شکست‌های جبران ناپذیر، این شغل دوست داشتنی را کنار بگذارید و یک کار دیگری را برای خودتان پیدا کنید.

همچنین لازم است این نکته بسیار مهم را نیز گوش زد شویم که، اگر هر روز یک کانال آموزشی، استراتژی جدید و غیره را دنبال کنید، با شکست مواجه می‌شوید. تنها راه موفقیت و نجات شما در دنیای پر از چالش مالی (ارزهای دیجیتال) پایبندی به یک استراتژی معاملاتی است که خودتان طراحی کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان