بلاکچین سولانا چیست؛ معرفی بلاکچین solana

ارز دیجیتال سولانا چیست؟ بلاکچین سولانا چرا ایجاد شد؟ سولانا (Solana) یک شبکه بلاکچینی معروف و کاربردی است که هدف آن حل مشکلاتی بود که در دو شبکه بلاکچینی بیت کوین و اتریوم وجود دارد. ارائه خدمات با سرعت بالا، کاهش هزینه‌ها و افزودن امکانات گسترده به برنامه‌ها برای اجرای اپلیکیشن‌های دیجیتالی و همچنین قرار داد‌های هوشمند از هدف های این شبکه محسوب می‌شود.

برای کسانی که هوشمندانه و با آگاهی سرمایه‌گذاری می‌کنند کسب اطلاعات درباره هر ارز دیجیتال بسیار مهم است. با توجه به اینکه سولانا نیز یکی از رمز ارزهای محبوب محسوب می‌شود، داشتن آگاهی درباره آن و شبکه‌اش برای سرمایه گذاران ضروری است.

ما در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال فراچنج می‌خواهیم به شبکه سولانا و ارز آن نگاهی عمیق بیاندازیم. این مقاله به شما کمک می‌کند تا نسبت به ارز SOL و بلاکچین آن اطلاعات کاملی داشته باشید.


سولانا چیست؟


سولانا پروژه‌ای متن باز است که بلاکچین لایه یک حدید، بدون مجوز و با سرعت بالایی را برای اجرای قرار دادهای هوشمند پیاده‌سازی می‌کند. هدف از ایجاد این بلاکچین افزایش سرعت و توان عملیاتی فراتر از سایر بلاکچین‌ها است به صورتی که هزینه‌ها را نیز کاهش دهد. سولانا شباهت بسیار زیادی به شبکه اتریوم دارد و در واقع اوایل که ایجاد شد از آن به عنوان قاتل اتریوم یاد می‌شد. این بلاکچین از مکانیزم اجماع اثبات تاریخ نیز استفاده می‌کند و از مهر‌های زمانی برای ایجاد بلاک بعدی در شبکه سولانا استفاده می‌کند.

solana از لحاظ تئوری می‌تواند تا بیش از ۷۱ هزار تراکنش را در ثانیه آن هم بدون نیاز به هیچ راه حل مقیاس‌پذیری پردازش نماید. معماری بلاکچین نسل سوم سولانا برای تسهیل قراردادهای هوشمند خود و ایجاد برنامه‌های غیر متمرکز است.

این پروژه بلاکچینی همچنین از مجموعه‌ای  پلتفرم‌های مالی غیر متمکر یا همان دیفای و همچنین بازار توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان nft پشتیبانی می‌کند.

در رابطه با بلاکچین سولانا همچنین با عنوان SPL نیز تا به حال مواجه بوده ایم. این کلمه مخفف عبارت انگلیسی  Solana Program Library است که از آن برای اشاره به کتابخانه بلاکچین سولانا استفاده می‌شود.


بررسی تاریخچه سولانا و معرفی بنیان گذار این ارز دیجیتال


آنتونی یاکوونکو (Antony Yakovenko) که یک مهندس نرم‌افزار است در سال ۲۰۱۷ این شبکه را راه اندازی کرد. آنتونی یاکوونکو با همکاری گرگ فیتزجرالد و اریک ویلیامز برای ایجاد فرآیند جدیدی از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در جهت حل مشکلات دو شبکه بلاکچین معروف بیت کوین و اتریوم تمرکز داشتند.

نتیجه این همکاری، راه اندازی یک بلاکچین جدید برای توسعه یک پروتکل رمزنگاری بدون نیاز به اعتماد و با مقیاس‌پذیری بهتر بود. در حال حاضر این تیم کوچک گسترش یافته است و شامل متخصصان با تجربه از شرکت‌های بزرگی همچون اپل، گوگل، اینتل و مایکروسافت است.

  • تاریخچه تغییرات شبکه سولانا

در سال‌های اخیر شبکه سولانا دستخوش تغییرات زیادی شده است که آگاهی از آن‌ها خالی از لطف نیست. به همین دلیل در ادامه به بررسی تغییراتی که از گذشته تا امروز روی این شبکه ایجاد شده است، می‌پردازیم.

  • سولانا و بروزرسانی‌های آن در سال ۲۰۱۸

  • در سال ۲۰۱۸ این ارز به صورت آزمایشی با یک نود عرضه شد و وایت پیپر آن هم در اختیار کاربران قرار گرفت
  • بعد از مدت کوتاهی نودهای شبکه افزایش پیدا کرد و شبکه اصلی با چند نود منتشر شد
  • و آخرین آپدیت سولانا در سال ۲۰۱۸ ارائه کیت توسعه نرم‌افزار آن برای پرداخت‌ها و قرار داد‌های هوشمند بود
  • تاریخچه سولانا در سال ۲۰۱۹

  • در اوایل سال ۲۰۱۹ ابتدا برنامه‌هایی که روی شبکه هوشمند قرار داشتند منتشر شدند
  • پس از آن یک موتور برای عرضه قرار دادهای هوشمند منتشر شد
  • سپس توسعه دهندگان اقدام به اجرای ماشین Move نمودند
  • ارائه شبکه ابری و شبکه تشویقی هم به صورت آزمایشی در این سال در اختیار کاربران قرار گرفت
  • تغییرات سولانا در ۲۰۲۰

  • در این سال نسخه بتا شبکه اصلی منتشر شد
  • بعد از مدتی شبکه اصلی راه اندازی شد
  • سپس با گذشت زمان کوتاهی شبکه اصلی ورژن بتا روی شبکه اصلی به روزرسانی شد
  • ارائه امکانات منحصر بفرد در رابطه با قرار داد‌های هوشمند
  • و در آخر هم لیست شدن در صرافی ارز دیجیتال بایننس


مفهوم الگوریتم اجماع اثبات تاریخ چیست؟


همانطور که به آن اشاره کردیم، شبکه بلاکچین سولانا از الگوریتم ااثبات تاریخ زمان راه اندازی خود رو نمایی کرد. این الگوریتم که با مخفف POH نیز شناخته می شود؛ مدرکی برای تایید تراکنش ها و گذر زمان بین رویدادها است. همچینین به کمک الگوریتم اثبات تاریخ بدون نیاز به اینکه به یک دفتر کل اعتماد کند استفاده می کند.

ساعت‌های زمانی در اثبات تاریخ برای اثبات اینکه یک بلوک در یک زمان خاص ایجاد شده است، ایجاد می‌شوند. در نظر بگیرید: اگر از یک رقابت ورزشی در بازی‌های المپیک عکس بگیرید، شما اثبات می‌کنید که عکس در حین آن رقابت گرفته شده، چرا که رقابت در یک زمان خاص برگزار شده است، نه قبل یا بعد.

اثبات تاریخ یک تاریخچه تاریخی است که نشان می‌دهد یک رویداد در یک زمان خاص رخ داده است و تا به این لحظه، سولانا تنها بلاکچین استفاده کننده از الگوریتم اثبات تاریخ است.

در ادامه به صورت کامل توضیح می‌دهیم که الگوریتم اجماع اثبات تاریخ چگونه کار می‌کند.

نحوه فعالیت الگوریتم Proof of history

تابع هش SHA256 (همچنین به عنوان دایجست، نوعی امضا برای متن یا فایل داده شناخته می‌شود) برای هش کردن همه رویدادها و معاملات در بلاکچین سولانا استفاده می‌شود. این تابع یک ورودی را می‌پذیرد و یک خروجی تولید می‌کند که امکان پیش‌بینی آن وجود ندارد. سولانا خروجی یک معامله را می‌گیرد و آن را به هش بعدی می‌فرستد. حالا دنباله معاملات در خروجی هش قرار دارد.

این فرآیند هش کردن به یک زنجیره طولانی و ناپایدار از معاملات هش‌شده منجر می‌شود. بدون نیاز به یک نماد زمانی معمولی، این ویژگی یک دنباله روشن و قابل اثبات از معاملاتی را ایجاد می‌کند که یک ولیدیتور به یک بلوک اضافه می‌کند. هش کردن همچنین زمانی را برای اتمام می‌طلبد، بنابراین ولیدیتورها می‌توانند به سرعت تعیین کنند، چقدر از زمان گذشته است.

پروتکل PoH سولانا به عنوان یک سیستم ساعت‌گذاری برای رویدادهای بلاکچین عمل می‌کند. زمان در سیستم‌های بلاکچین به دلیل اینکه چگونه یک زنجیره بلوک را ایجاد می‌کنند، حیاتی است.

به عبارت دیگر، ترتیب بلوک‌ها در داخل زنجیره ترتیب تمام رویدادهای رخ داده را تعیین می‌کند. اگر گره‌ها درباره ترتیب صحیح رویدادها اتفاق نظر نداشته باشند، مشکلاتی ایجاد می‌شود.

برای مثال، فرض کنید دو گره مختلف سعی می‌کنند یک معامله را اضافه کنند. اگر هر دو همزمان آن را اضافه کنند، گره‌ها باید درباره اینکه کدام معامله اول اضافه شود، اتفاق نظر داشته باشند.

از آنجا که زمان حیاتی است، بیایید فرض کنیم که هر دو گره دقیقا در یک ساعت مشخص به یک سرور متصل شده اند. ساعت‌ها به صورت مستقل اجرا می‌شوند، بنابراین زمان‌های کمی متفاوت دارند. گره‌ای که در مدت زمانی سریع‌تر فعالیت انجام داده باشد، معمولا پیروز می‌شود و گره دیگر باید با یک معامله جدید شروع کند.

این نحوه کلی فعالیت الگوریتم اثبات تاریخ است و وایت پیپر سولانا یک مورد بسیار مناسب از آن است.


بلاکچین سولانا چگونه کار می کند؟


شبکه بلاکچین سولانا با استفاده از پروتکل PoH یا “گواه اثبات زمان” عمل می‌کند، که این نام مخفف عبارت “Proof of History” است. این پروتکل نیز به عنوان بخشی از پروتکل PoS یا “گواه اثبات سهام” شناخته می‌شود. در این سیستم، برچسب‌های زمانی تراکنش‌ها قابل مشاهده هستند و به همین دلیل، فعالان بازار عنوان “Decentralized Clock” یا “ساعت غیرمتمرکز” را بر روی این شبکه نهاده‌اند.

سولانا، با زمان‌های ساخت بلاک کوتاهتر نسبت به اتریوم و بیت‌کوین، باعث اضافه شدن به شبکه‌اش بلاک‌های جدید به نسبت زمان کمتر می‌شود. در واقع، این بلاکچین هر ۴۰۰ میلی‌ثانیه یک بلاک جدید اضافه می‌کند، در حالی که این فرآیند در اتریوم ۱۵ ثانیه و در بیت‌کوین ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

شبکه سولانا به دنبال ایجاد یک منبع زمانی امن و رمزنگاری شده است و این کار را با استفاده از پروتکل PoH انجام می‌دهد. خروجی‌های این الگوریتم قابل اعتماد بوده و با گذر از چند مرحله ارزیابی خاص، تضمین می‌شود. در بلاکچین سولانا، نودهای ولیدیتور نیز وجود دارند که بر اساس الگوریتم SHA256 عمل کرده و گذر زمان را رمزنگاری می‌نمایند.

برای آشنایی با بلاکچین سولانا، روند پردازش تراکنش‌ها متفاوت از دیگر بلاکچین‌ها است. در سیستم‌های مانند بیت‌کوین یا اتریوم، ماینرها به پردازش تراکنش‌های سودآورتر اولویت می‌دهند، اما در سولانا، الگوریتم PoH به جای این روش عمل می‌کند. این الگوریتم به عنوان یک کرنومتر عمل می‌کند و هر تراکنش را در همان لحظه ثبت می‌کند، که به پردازش متوالی تراکنش‌ها امکان می‌دهد. ترتیب ایجاد شده توسط الگوریتم PoH برای نودها قابل اطمینان است و این امکان را فراهم می‌کند که نودها بدون نیاز به هماهنگی با سایر بخش‌های شبکه، بلاک‌های جدید را ایجاد نمایند.

به همین دلیل، شایعاتی که درباره برخی از ویژگی‌های بلاکچین سولانا پخش شده است، از جمله ادعاهایی که الگوریتم DPoS یا “گواه اثبات سهام نیابتی” را مطرح می‌کند، رد شده است. این الگوریتم با توجه به وظایف مختلف نودها، نقش‌هایی مشخص در شبکه را تعیین نمی‌کند و این اختلافات در ساختار عملکرد شبکه سولانا ایجاد شده است.


ارز دیجیتال sol در شبکه بلاکچین سولانا


ارز دیجیتال سولانا، رمز ارز بومی شبکه SOLANA است و به کمک این ارز می‌توان در این بلاکچین اقدام به استیکینگ کرد و از این طریق قدرت و امنیت را در شبکه افزایش داد. از این رمز ارز برای اجرای قرار دادهای هوشمند و تراکنش‌ها استفاده می‌شود. همچنین به کمک آن می‌توان برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی را در بستر سولانا ایجاد شده‌اند می‌توانند به کمک ارز SOL اجرا شود. به عنوان مثال برنامه Chainvote بر بستر سولانا ایجاد و شما می‌توانید در این برنامه به کمک ارز SOL در رای دهی‌ها و نظرسنجی‌های مربوطه شرکت کنید.

بر اساس بررسی‌ها و گزارش‌هایی که درباره بلاکچین سولانا در دسترس هست، نرخ تورم سالانه آن ۸ درصد است و تیم توسعه دهنده آن بر این ادعا دلالت دارند که هر سال ۱۵ درصد از نرخ تورم آن کم می‌شود.


آیا سولانا یک شبکه بلاکچینی موفق است؟


در حال حاضر بلاکچین سولانا در کنار موفق ترین بلاکچین ها قرار دارد و از آن به عنوان یکی از بهترین شبکه ها یاد می‌شود. در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال فراچنج، به صورت کامل درباره آن و ارز دیجیتال سولانا بحث کردیم. حالا می‌دانید، این شبکه چگونه کار می‌کند و چه مزایا و معایبی دارد. بنابراین اگر قصد سرمایه گذاری روی این ارز دیجیتال را دارید، همه نکات لازم را می‌دانید.

در صرافی ارز دیجیتال فراچنج می‌توانید اقدام به بررسی قیمت سولانا و خرید آن نمایید و از طریق سرمایه گذاری و معامله روی این ارز سود کسب کنید.

farachange-admin

Recent Posts

پیترکس (Pitrex) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

راناین روزها دنیای ارزهای دیجیتال و معاملات آنلاین آن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها…

1 هفته قبل

خرید تون کوین برای تون کیپر | آموزش کامل

خرید تون کوین برای تون کیپر یکی از نیازهای امروزی کاربران ارز دیجیتال است. چرا…

1 هفته قبل

آیا آمریکا قصد دارد ۴.۴ میلیارد دلار بیت کوین را به فروش برساند؟

طی روز گذشته دادگاه ایالات متحده آمریکا درخواستی مبنی بر تجدید نظر پرونده دارایی‌های توقیف…

1 هفته قبل

توکن‌سوزی ۴ میلیون دلار داگز و نات کوین انجام شد

طی روز گذشته پلتفرم‌های داگز و نات کوین اعلام کردند که قرار است چند میلیون…

1 هفته قبل

کمیسیون بورس آمریکا درخواست تجدید نظر پرونده ریپل را ثبت کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در روز چهارشنبه هفته…

2 هفته قبل

ماسک امپایر فاز جدید خود را رونمایی کرد. ۳۴ و نیم توکن ایکس

ماسک امپایر طی اطلاعیه جدید خود گزارش داده فاز جدید آن در نیمه دوم اکتبر…

2 هفته قبل