الگوریتم اثبات تاریخ

الگوریتم اثبات تاریخ چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 29 مرداد 1402

شاید تا به حال اصطلاح الگوریتم اجماع به گوشتان خورده باشد، این الگوریتم در واقع برای حفظ امنیت در شبکه کریپتو کارنسی ایجاد شده است. اما الگوریتم اجماع اثبات تاریخ یا همان Proof of history را نیز می‌شناسید؟ این الگوریتم یکی از موارد جدیدمحسوب می‌شود که اولین بار در سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز کرده است. طبق اجماع اثبات تاریخ رویدادها در مدت زمان خاص مشخص می‌شوند.

آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)  بنیان گذار سولانا برای اولین بار این الگوریتم اختصاصی و منحصر به فرد سولانا را طراحی کرد و نام آن را الگوریتم اثبات تاریخ گذاشت. شاید جالب باشد بدانید رشد اخیر ارزش قیمت سولانا تا حدی به دلیل این الگوریتم اجماع بوده است. بنابراین با توجه به این عملکرد، سوالی که پیش می‌آید این است، آیا اثبات تاریخ می‌تواند اجماع آینده باشد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی کنیم الگوریتم اثبات تاریخ چیست، چگونه کار می‌کند و چه آینده‌ای در انتظار آن هست. با فراچنج همراه باشید…

الگوریتم اثبات تاریخ چیست؟

اثبات تاریخ (PoH) یک مکانیزم اجماع جدید است که توسط آناتولی یاکونکو، موسس سولانا ایجاد شده است. مفهوم پشت PoH این است که ترتیب رویدادها به اندازه خود آن‌ها در یک شبکه بلاک چین مهم‌اند و توانایی اثبات ترتیب رویدادها برای حفظ یکپارچگی شبکه ضروری است. برای دستیابی به این هدف، PoH از یک تابع تاخیر قابل تایید رمزنگاری (VDF) استفاده می‌کند تا برای هر بلوک در بلاک چین یک تایم لپس تولید کند.

VDF به گونه‌ای طراحی شده است که قدرتمند باشد و دستکاری تایم لپس‌ها را برای مهاجمان دشوار کند. سپس تایم لپس تولید شده توسط VDF در هر بلوک در بلاک چین گنجانده می‌شود و یک رکورد قابل تایید و تغییرناپذیر از ترتیبی که تراکنش‌ها در آن رخ می‌دهند، فراهم می‌کند. PoH اجازه نهایی شدن سریع را می‌دهد، به این معنی که وقتی یک بلوک به بلاکچین اضافه می‌شود، نهایی محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را تغییر داد.

مکانیزم PoH در درجه اول در شبکه بلاک چین سولانا استفاده می‌شود که بسیار مقیاس‌پذیر طراحی شده و قادر به پردازش هزاران تراکنش در ثانیه است. این الگوریتم با کاهش میزان ذخیره‌سازی و پهنای باند مورد نیاز برای حفظ بلاک چین، می‌تواند کارایی و سرعت شبکه سولانا را بهبود ببخشد و در عین حال رکوردی امن و قابل تایید از تراکنش‌ها فراهم کند.

الگوریتم اجماع اثبات تاریخ چگونه کار می‌کند؟

رسیدن به درک دقیق از نحوه کار الگوریتم اثبات تاریخ امکان دارد به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد کمی دشوار باشد. به همین دلیل در ادامه روند کار این اجماع را با مثال برایتان توضیح می‌دهیم.

تصور کنید که ما سه تراکنش داریم، تراکنش۱.۲ و ۳. سولانا هر یک از این تراکنش‌ها را به ترتیب از طریق پروتکل توافقی خود اجرا می‌کند. الگوریتم اثبات ساعت داخلی را به عنوان ورودی در نظر می‌گیرد و هر تراکنش را به صورت عینی ثبت می‌کند. بنابراین مسیر تراکنش به صورت زیر پیش می‌رود:

  • PoH (۱، time stamp ۰) -> hash: encrypted version of ۱ on time stamp ۰
    نسخه رمزگذاری شده ۱ در زمان صفر
  • PoH (۲، time stamp ۱) -> hash: encrypted version of ۲ on time stamp ۱
    نسخه رمزگذاری شده ۲ در زمان یک
  • PoH (۳، time stamp ۲) -> hash: encrypted version of ۳ on time stamp ۲
    نسخه رمزگذاری شده ۳ در زمان دو

در واقع شبکه‌های بلاک چین تنها با زمان‌بندی تراکنش‌ها در واحدهای کوچک می‌توانند به پردازش تراکنش سریع‌تر دست پیدا کنند. در شبکه سولانا رویداد‌های بسیار مهم در ساعت‌های مختلف به وقوع می‌پیوندند. نظم دادن به هر رویداد با توجه به زمان از جمله مهم‌ترین وظایف الگوریتم اثبات تاریخ محسوب می‌شود. proof of history، معیار زمانی مشخصی برای ترتیب رویدادها دارد و هر یک تراکنش را با توجه به ورودی در زمان مرتبط با خود دسته‌بندی می‌کند.

الگوریتم اجماع اثبات تاریخ بلاکچین

محدودیت های اجماع اثبات تاریخ چیست؟

در حالی که اثبات تاریخ (PoH) چندین مزیت به عنوان یک مکانیزم اجماع دارد، محدودیت‌هایی نیز دارد. اجازه دهید با محدودیت نیاز به یک منبع زمانی قابل اعتماد برای عملکرد شروع کنیم. البته این محدودیت بدان معناست که تایم لپس‌های تولید شده توسط مکانیزم PoH تنها به اندازه منبع زمانی مورد استفاده برای تولید آن‌ها امن و قابل اعتماد هستند. اما اگر منبع زمانی به خطر بیفتد یا نادرست باشد، می‌تواند امنیت و یکپارچگی کل سیستم PoH را از بین ببرد.

یکی دیگر از اشکالات بالقوه PoH این هست که امکان دارد به منابع محاسباتی بیشتری نسبت به سایر مکانیزم‌های اجماع، مانند PoS نیاز داشته باشد. دلیل آن هم این است که PoH شامل تولید و تایید مقادیر زیادی از داده است که می‌تواند از نظر محاسباتی فشرده باشد. این موضوع به طور بالقوه می‌تواند مقیاس‌پذیری شبکه‌های مبتنی بر PoH را محدود کند و آن‌ها را در دسترس توسعه دهندگان خرد  اکوسیستم بلاک چین قرار دهد. علاوه بر آن، ممکن است نگرانی‌هایی در مورد متمرکزسازی شبکه‌های مبتنی بر PoH  نیز وجود داشته باشد.

از آنجا که PoH به یک منبع زمانی قابل اعتماد نیاز دارد، ممکن است برای توسع دهندگان خرد شرکت در شبکه و تایید تراکنش‌ها دشوارتر باشد. این می‌تواند به وضعیتی منجر شود که تعداد کمی از نهادها کنترل قابل توجهی بر شبکه داشته باشند که می‌تواند تمرکززدایی و امنیت سیستم را تضعیف کند. بنابراین نمی‌توانند اکوسیستم غیر متمرکز مورد نیاز را فراهم کنند.

سپس نگرانی‌های بالقوه در مورد اثرات زیست محیطی PoH مطرح می‌شود. از آنجایی که PoH به منابع محاسباتی بیشتری نیاز دارد، می‌تواند مصرف انرژی بالایی داشته باشد. این موضوع می‌تواند برای کاربران حامی محیط زیست جذابیت کمتری داشته باشد و حتی منجر به نگرانی‌های قانونی نیز شود.


گفتار پایانی!

اجماع اثبات تاریخ (Proof of History) در میان سایر اجماع‌ها پتانسیل بسیار عظیمی را برای رشد دارد. این الگوریتم سرعت بالاتر و کارآمدی بیشتری نسبت به سایر الگوریتم‌ها دارد. به کمک مهرهای زمانی، اعتبارسنجی یک بلوک هم با ایمنی بسیار بالایی انجام می‌شود، چرا که در آن‌ها زمان کاملا مشخص است. البته این الگوریتم هم بدون مشکل نیست و معایب مخصوص به خود را دارد. برای نمونه در حال حاضر برای اجرای موفقیت‌آمیز این الگوریتم قدرت محاسباتی زیادی از سخت‌افزار و ظرفیت داده‌های اعتبارسنجی باید مورد استفاده قرار بگیرد.

صرف نظر از این موضوع، تا کنون این الگوریتم در بازار خوب عمل کرده است و سرمایه گذاران به آن اطمینان دارند. با توجه به این که POH مربوط به بلاکچین سولانا است، عملکرد خوب آن باعث افزایش قیمت این توکن شده و  به همین دلیل توسعه دهندگان بیشتری در حال ساخت برنامه‌های کاربردی در بلاکچین سولانا هستند. اما اینکه اثبات تاریخ می‌تواند مبنای سایر رمز ارزها باشد یا خیر هنوز مشخص نیست. . !

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان