استیبیل کوین چیست

استیبل کوین چیست؟معرفی استیبیل کوین ها

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 21 اردیبهشت 1402

استیبل کوین چیست و به چه ارزهایی اطلاق داده می‌شود؟ از زمان ظهور بیت کوین و رشد تاریخی آن، به مرور رمزارزهای بسیاری به فضای کریپتو اضافه شدند. استیبیل کوین‌ها هم یکی از این موارد‌اند و در چند سال اخیر که وارد بازار شده‌اند توانسته‌اند به جایگاه ویژه‌ای دست یابند.

هدف از ایجاد این کوین ها، مقابله با نوسانات بازار و حفظ ارزش سرمایه است. شناخته شده‌ترین استیبیل کوین ارز TETHER است که روزانه تقاضا برای خرید آن در حال افزایش است. با توجه به این که Stable Coin‌ها از اهمیت ویژه‌ای در دنیای ارزهای دیجیتال برخوردارند، در این مطلب به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. تا پایان با ما همراه باشید.

استیبل کوین چیست؟

Stable Coin به ارزهایی گفته می شود که دارای ارزش ثابتی اند و حتی در بدترین شرایط بازار ممکن است مقدار بسیار ناچیزی تغییر  کنند. اکثر این کوین ها دارای ارزشی معادل 1 دلار آمریکا هستند؛ اما برخی از موارد نیز ارزشی متفاوت دارند. به عنوان نمونه تتر ارزشی معادل یک دلار دارد اما رپد بیت کوین نوعی استیبیل کوین است و ارزش هر یک واحد آن برابر با یک BTC می باشد.

استیبل کوین در واقع یک پل و زنجیره بین رمز ارزها و ارزهای فیات اند و به ازای هر واحد آن ها، یک واحد از دارایی پشتوانه باید در خزانه بانک مرکزی آمریکا ذخیره شود.

برخورداری از یک پشتوانه محکم مانند: طلا، دلار و یا هر ارز فیات دیگر، باعث می‌شود تا قیمت این توکن‌ها به نسبت سایر کریپتوکارنسی‌ها نوسانات کم‌تری را تجربه کنند. از جمله مهم‌ترین دلایل ایجاد آن‌ها می‌توان به غیرمتمرکزسازی آن اشاره کرد. به بیان دیگر، استفاده از این توکن‌ها میزان مداخله دولت و اخبار از طریق ارزهای فیات به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

چرا استیبل کوین مهم است؟

تا به امروز مهم‌ترین و اصلی‌ترین اهمیت استیبل کوین‌ها در داشتن قیمت مشخص و ثابت آن‌ها می‌باشد. دلیل این موضوع، حفظ سرمایه کاربران از نوسانات بازار است. به عبارتی دیگر در ریزش‌های بازار قیمت این ارزها دچار تغییرات کمی می‌شود و به همین دلیل خرید آن‌ها را می‌توان روش مناسبی برای نگهداری کوتاه یا میان مدت دارایی‌ها دانست.

علاوه بر این استفاده از این کوین ها، امکان جا به جا کردن نقدینگی با میزان کمی کارمزد وجود دارد. به عنوان نمونه، می‌توانید با یک دلار کارمزد هزاران دلار از نقدینگی را به راحتی جا به جا کنید. این استفاده برای کاربران در سراسر دنیا امکان‌پذیر است.

همچنین، می‌توان با استیک کردن این کوین‌ها برای بلند مدت از سود سالیانه آن‌ها نیز سود کسب کرد. (staking در پلتفرم‌های مختلفی قابل انجام است.)

استیبل کوین متمرکز و غیر متمرکز

با توجه به نوع دیدگاه ما به مقوله سکه‌های پایدار، نحوه عملکرد و مکانیزم نگهداری از آن ها؛ سکه‌های پایدار  را می‌توان به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم کرد. از این رو مهم‌ترین نوع دسته‌بندی در رابطه با کوین‌های پایدار عبارت است از:

  • درجه تمرکز:

  1. متمرکز: این توکن‌ها همگی توسط یک مرجع مهم متمرکز بررسی و طبق قوانین منطقه و یا کشور مربوطه تحت کنترل هستند.
  2. غیرمتمرکز: این استیبل کوین‌ها مطابق با قوانین هستند (طبق نظر DAO) اما بدون نیاز به تایید مرجعی خاص قابل ضرب اند.
  • داشتن پشتیبان

  1. پشتوانه شده
  2. بدون پشتوانه

داشتن پشتیبانی

  • پشتوانه شده:این نوع ارز دیجیتال ارزش خود را از پشتوانه ای می گیرد که می تواند دارایی های مختلفی باشد. این دسته را می توان به روشی دقیق تر و بر اساس نوع پشتیبانی به زیرمجموعه های دیگری مانند با پشتیبانی ارزهای فیات، ارزهای دیجیتال یا کالاها/فلزات گرانبها تقسیم کرد.
  • بدون پشتوانه:این مجموعه از ارزهای پایدار از مکانیسم های تنظیم عرضه و تقاضا (معمولاً به صورت الگوریتمی و خودکار) برای حفظ ارزش استفاده می کنند و ارزش خود را از هیچ پشتیبانی دیگری استخراج نمی کنند. بسته به روش تنظیم، این دسته را می توان به زیر گروه های بدون ساپورت با seigniorage یا mint/burn، بدون ساپورت با تعادل انعطاف پذیر (Rebase) و نوعی به نام ذخیره کسری تقسیم کرد.

معرفی انواع استیبل کوین ها:

تا به امروز ارزهای بسیاری تحت عنوان، استیبل کوین به بازار کریپتو ورود کرده‌اند که هریک از آن‌ها ویژگی‌های مشخص و منحصر به فرد خود را دارند و البته هر کدام با هدفی خاص طراحی شده اند.

انواع استیبل کوین

stablecoin‌ها در بازار ارزهای دیجیتال به ۴ دسته تقسیم می‌شوند که این موارد عبارت‌اند از:

  • استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات:

این کوین‌ها از مهم‌ترین و همچنین معروف‌ترین ارزهای دیجیتال هستند که پشتوانه‌ای مشخص همانند دلار، پوند، یورو و یا هر ارز دیگری را دارند. این توکن‌ها با نسبت ۱:۱ به بازار وارد می‌شوند؛ به عبارت دیگر هر توکن معادل با ارزش یک واحد از ارز فیات آن است.

کاربران خارج از ایران که درگیر تحریم‌ها نیستند، به راحت می‌توانند این دارایی‌های دیجیتال را به پوند، دلار یا یورو تبدیل کنند. اما افراد مقیم ایران باید این کار را با واسطه و از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی انجام دهند.

مهم‌ترین مزیت این نوع از استیبل کوین ها، سادگی ساختار آن‌ها است؛ چرا که ارزهای مهم ملی پشتوانه آن‌ها اند. بنابراین همه افراد حتی مبتدیان در ارزهای دیجیتال می‌توانند ماهیت این ارزها را درک کنند. معروف‌ترین استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات tether است که با اختصار usdt نمایش داده می‌شود.

  • استیبل کوین با پشتوانه کالاهای با ارزش تجاری:

دومین دسته از کوین‌ها با قیمت ثابت، شامل توکن‌هایی می‌شود که می‌توان آن‌ها را با کالاهای با ارزش تجاری همچون طلا و یا سایر فلزات گرانبها تعویض کرد. رایج‌ترین کالای قیمتی که در این دسته از استیبل کوین‌ها قرار می‌گیرد، استیبل کوین طلا محسوب می‌شود.

تعداد بسیاری از استیبل کوین‌ها توسط سایر کالا‌ها همانند، املاک، نفت و موارد این چنینی قابل تبدیل اند. صاحبان کوین با پشتوانه کالا در واقع مالک یک ارز دیجیتال با پشتوانه واقعی و ملموس است که در هر زمانی می‌تواند اقدام به تبدیل سرمایه دیجیتال خود به پول واقعی نماید.

همچنین علاوه بر موارد ذکر شده، کالای‌های پشتوانه اغلب در زمان رشد افزایش قیمت مشهودی را تجربه می‌نمایند. این مزیت سبب می‌شود تا افراد بسیاری به سمت استیبل کوین‌ها با پشتوانه کالا جذب شوند. از جمله معروف‌ترین این stablecoin‌ها می‌توان به TCX، DGX، SRC اشاره کرد.

  • استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال:

در ماهیت اینکه یک استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال بتواند دارای قیمت واحد و کم نوسان باشد، کمی عجیب است. برای رفع تناقص این مسئله کوین هایی با پشتوانه ارزهای دیجیتال مقدار هستند در واقع از میزان اصلی قیمت توکن پشتوانه، بالا تر اند. یعنی از مقدار ارز دیجیتال بیشتری برای آن ها به عنوان پشتوانه استفاده می شود.

به عنوان نمونه، تصور کنید که می خواهیم یک استیبل کوین با ارزش 400 دلار ایجاد کنیم، این رمز ارز پشتوانه ای با ارزش کریپتویی 800 دلار خواهد بود. دلیل این تفاوت قیمت، برای زمان افت ارز دیجیتال است تا قیمت توکن، به میزان نصف پشتوانه بتواند کاهش داشته باشد.

هدف از ایجاد این STABLECOINها تمرکززدایی است. وجود این کوین‌ها امنیت تراکنش‌ها را بیشتر و انجام آن‌ها را شفاف‌تر می‌کند. چرا که هیچ نهاد واحدی بر آن نظارت ندارد. علاوه بر این، تعدادی از این نوع استیبل کوین از چند توکن مختلف پشتیبانی می‌کنند و همواره آن‌ها را می‌توان جزء پیچیده‌ترین کوین‌های بازار برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال دانست.

  • استیبل کوین های الگوریتمی یا نا امن:

دسته چهارم، شامل کوین‌هایی می‌شود که استیبل هستند، اما پشتوانه ندارند. این توکن‌ها از یک سری الگوریتم‌های خاص استفاده می‌کنند تا بتوانند، قیمت ثابتی داشته باشند. الگوریتم‌ها به گونه‌ای هستند که به کمک آن‌ها همواره بتوان قیمت رمز ارز را در محدوده ۱ دلار نگه داشت، اما بدون پشتوانه. توکن Token of Terra Stable Coin و AMPL Stable Coin دو نمونه شناخته شده از این موارد هستند.

استیبل کوین‌های الگوریتمی، اغلب دارای پایه‌ای شامل ۲ الی ۳ توکن هستند. به همین ترتیب برای حفظ تعادل و قیمت به طرز قابل توجهی به آربیتاژ کاربران وابسته اند. اما به طور کلی، با توجه به بی‌پشتوانه بودن، این ارزها ارزش ذاتی ندارند و اگر اعتماد کاربران به آن‌ها از بین برود، توکن نیز ارزش خود را از دست می‌دهد. بهترین مثال برای درک یک مورد این چنینی سقوط ارزUST بود که به دلیل نداشتن پشتوانه مدتی پیش سقوط کرد.

تفاوت استیبل کوین متمرکز با غیرمتمرکز چیست؟

همانطور که گفتیم STABLECOIN‌ها به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. تفاوت اصلی در این دو دسته در نحوه نظارت نهادهای مختلف بر روی ارزها است. به عبارت دیگر استیبل کوین متمرکز همان ارز‌های دیجیتالی است که توسط یک دارایی متمرکز فعالیت دارد و نهاد‌های دولتی توانایی نظارت بر آن‌ها را دارند.

از دسته استیبل کوین‌های متمرکز می‌توان به ارزهای دیجتالی که پشتوانه آن‌ها دلار یا طلا است اشاره کرد. به عنوان نمونه، تتر DGX و بسیاری از موارد دیگر. .

اما کوین‌های غیرمتمرکز کمی متفاوت تر‌اند و توسط نهاد خاصی مورد بررسی قرار نمی‌گیرند و عبارتی می‌توان آن‌ها را در دسته توکن‌های الگوریتیمی قرار داد. DAI نمونه‌ای بارز از این دسته است.

تفاوت‌های این دو نوع استیبل کوین در مواردی بود که ذکر کردیم، هر کدام از این دو معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند. توجه داشته باشید که توکن‌های غیر متمرکز اغلب کاربرد و کارایی بیشتر نسبت به متمرکز‌ها دارند و از آن‌ها می‌توان در بسیاری از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مالی غیر متمرکز استفاده نمود. اما بدون شک این توکن‌ها به دلیل نداشتن پشتوانه ریسک بالایی به جهت از دست دادن دارایی دارند.

تفاوت ارز متمرکز و غیر متمرکز

بررسی محدودیت و ریسک سرمایه گذاری بر استیبل کوین ها

به طور کلی بلاکچین و بازار ارزهای دیجیتال فضای پر ریسکی است وعدم دانش کافی سبب مواجه شدن با ضرر‌های جبران ناپذیری می‌شود. این ریسک در مورد کوین‌های پایدار یا همان stablecoin‌ها نیز وجود دارد. اگر بخواهیم ریسک و محدودیت‌های موجود برای این کوین‌ها را بررسی کنیم، می‌توان گفت ۴ ریسک اصلی در سرمایه‌گذاری بر روی این ۴ ارز وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • ممکن است برخی استیبل کوین‌ها آن طور که ادعا دارند پشتوانه دارند نباشد؛ مثلا برخی از ارزها که مدعی هستند دلار آمریکا پشتوانه آن هاست، اینگونه نباشد.
  • صاحبان استیبل کوین‌ها اغلب دارایی‌های پشتیبانی شده را شفاف‌سازی نمی‌کنند.
  • توکن‌های بدون پشتوانه یا الگوریتمی، ممکن است تحت تاثیر نوسانات بازار قرار بگیرند.
  • استیبل کوین‌ها در واقع وابستگی شدیدی به مصرف کنندگان دارند و اگر اطمینان کاربران به آن‌ها از بین برود، ارزش خود را از دست می‌دهند.

کدام STABLECOINها پر طرفدار تر اند؟

حالا که با می‌دانید استیبل کوین چیست و مفاهیم کلی در رابطه با آن‌ها را می‌دانید، قطعا به دنبال شناخت معرف‌ترین استیبل کوین‌های ارز دیجیتال هستید؛ تا بتوانید در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید. لذا در ادامه ما ۵ مورد از محبوب‌ترین توکن‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند را معرفی می‌کنیم.

1-استیبل کوین تتر (USDT)

تتر (TETHER) یکی از شناخته شده‌ترین ارزهای دیجیتال است و حال حاضر حجم معاملات بالایی را به خود اختصاص داده است. این کوین برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه و هم اکنون مارکت کپ آن از بسیاری از ارزها بزرگ‌تر است. پشتوانه تتر دلار آمریکا می‌باشد و به همین دلیل افراد زیادی به آن اعتماد دارند و برای حفظ سرمایه خود از نوسانات شدید بازار دارایی‌شان را به تتر تبدیل می‌نمایند.

هدف از ساخت TETHER به عنوان اولین استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال، امکان ذخیره‌سازی ارزهای فیات به شکل ارز دیجیتال در صرافی‌های آنلاین است. با به وجود آمدن این ارزها دیگر نیازی به تغییر رمز ارز به ارز فیات پس از هر معامله نیست. این موضوع حتی برای کاربران ایرانی نیز صدق می‌کند و ایرانیان نیز می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی خود را به تتر تبدیل کنند. هم اکنون قیمت یک واحد از این توکن برابر با یک دلار آمریکا است و می‌توان آن را کم نوسان‌ترین ارز دیجیتال بازار کریپتو دانست.

2. استیبل کوین یو اس دی سی (USDC) 

یو اس دی سی کوین (USDC COIN) نیز یکی دیگر از استیبل کوین‌هایی است که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود و در واقع هر یک واحد از آن معادل با یک دلار است. این توکن توسط دو مجموعه شناخته شده و بزرگ به نام سیرکل و کوین بیس ایجاد و همین عامل باعث اعتبار بالای آن است. پس از تتر یو اس دی سی بزرگ‌ترین مارکت کپ را در بازار به خود اختصاص می‌دهد.

USDC بر بستر بلاکچین‌های مختلفی همچون: اتریوم ETH، الگوراند ALGORAND، سولانا SOLANA، استلار STELLAR و ترون TRON در دسترس می‌باشد. این استیبل کوین دارای شفاف‌سازی بالا و شرایط مشخصی است اما با این حال تتر از دیدگاه کاربران توکن محبوب‌تری شناخته می‌شود و میزان معاملات بیشتری دارد.

3.  استیبل کوین بایننس (BUSD) 

بایننس یکی از صرافی‌های بزرگ و شناخته شده در حوزه ارزهای دیجیتال است که دارای استیبل کوین Binance USD  (BUSD) می‌باشد. این کوین در واقع با همکاری بایننس و شرکت پکسوس ضرب می‌شود و معاملات آن بر بستر ERC-20 هستند. به گفته سازندگان، این ارز پشتوانه ۱۰۰ درصدی دلار آمریکا را دارد و هر توکن آن معادل یک دلار می‌باشد.

از مزیت‌های این استیبل کوین‌ها می‌توان به شفافیت آن به دلیل نظارت‌های ماهانه بر روی آن اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است بدانید، می‌توانید این ارز را در صرافی، ذخیره، استیکینگ و یا حتی در سیستم وام دهی معامله کنید.

4. استیبل کوین دای (DAI) 

دای یک استیبل کوین غیر متمرکز است و بر بستر اتریوم می‌باشد. این ارز دیجیتال توسط MakerDao (یک سازمان مستقل و غیر متمرکز) است به بازار عرضه شد. پشتوانه

استیبل کوین دای (Dai) که با نماد DAI شناخته می‌شود، یک استیبل کوین غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است. این ارز دیجیتال توسط MakerDao که یک سازمان غیرمتمرکز و مستقل است راه اندازی شده است. DAI دارای پشتوانه ارز دیجیتال بوده و هر توکن آن یک دلار ارزش‌گذاری شده است.

از مزیت‌های این رمز ارز می‌توان به اجرا در پلتفرم ETH اشاره کرد. تاکنون بیش از ۵۰ پلتفرم و اپلیکیشن غیرمتمکز دای را به عنوان یک روش پرداخت معرفی و استفاده می‌کنند. همچنین با ذخیره این توکن در قرار داد هوشمند می‌توانید یک راه درآمدی غیر فعال کسب کنید.

5. استیبل کوین True USD (TUSD) 

استیبل کوین ترو یو اس دی شناخته شده با نماد TUSD برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ با سرمایه بسیار اندکی راه اندازی شد. اما این پروژه هم اکنون یکی از شناخته شده‌ترین پروژه‌ها است و با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد در لیست ۵ استیبل کوین برتر ما قرار گرفته. این رمز ارز در مدت زمان حدودی دو سال توانسته است بیش از ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه جهت پشتیبانی از ارز خود را جمع آوری نماید.

این کوین هم سایر موارد معرفی شده توسط دلار آمریکا پشتوانی می‌شود؛ بنابراین قیمت آن نیز همواره معادل یک دلار قابل معامله می‌باشد. مزیت این توکن نسبت به سایر موارد مشابه شفافیت آن در قوانی است. چرا که به صورت ماهانه گزارشی از دارایی‌های پشتیبانی شده این رمز ارز به جهت اعتمادسازی بیشتر کاربران منتشر می‌شود.

 و در آخر به این نتیجه می رسیم که:

دنیای کوین‌های پایدار بسیار گسترده است؛ توکن‌های بسیاری در این دسته قرار می‌گیرند و در این مسیر هر یک به دلیل و با هدف خاصی طراحی شده اند. همچنین این توکن‌ها همانند سایر ارزهای دیجیتال امکان کسب سود را دارند و تنها تفاوت آن‌ها با سایر رمز ارزها نوسانات کمترشان به جهت حفظ ارزش دارایی از ریزش‌های احتمالی بازار است.

در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال فراچنج  بررسی کردیم که استیبل کوین چیست و تمام آنچه که می‌بایست در رابطه باآن ها را بدانید . اگر جزء افراد مبتدی هستید می‌توانید با خرید تتر به انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال بپردازید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان