استاپ هانتینگ

استاپ هانتینگ چیست و چرا رخ می دهد؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 5 اردیبهشت 1402

مراقب دام استاپ هانتینگ باشید! این روزها با افزایش محبوبیت ترید و کسب سود از بازارهای مالی همچون ارز دیجیتال، کاربران بسیاری به این سمت سوق پیدا کرده اند. در این حوزه قله‌ها و دره‌های بسیاری وجود دارد که برای کسب درآمد باید بیاموزید. استاپ هانتینگ (Stop Hunting) یکی ناگوارترین تله ها در بازار های مالی است که باید آن را بشناسید؛ چرا که هر تریدری می‌تواند اسیر این دام گردد، حتی بدون اینکه متوجه شود! حالا باید چه کاری انجام دهیم؟

قطعا یکی از مهم‌ترین عملکردها در این حیطه، کسب اطلاعات در رابطه با استراتژی استاپ هانتینگ است. اینکه بدانید این استراتژی چگونه اتفاق می‌افتد و چطور می‌توان از آن جلوگیری کرد؟ قطعا به شما کمک خواهد کرد. لذا اگر از فعالین بازارهای مالی هستید (علی الخصوص اگر تازه کار و تریدر خرد هستید) نکات این مطلب را از دست ندهید، تا دیگر درگیر این استراتژی نشوید. پس در ادامه با تیم تحلیلی صرافی فراچنج همراه باشید.


استاپ هانتینگ چیست؟


اگر بخواهیم به بیان کاملا ساده بگوییم، شکار حد ضرر (شکار استاپ لاس) زمانی رخ می‌دهد که شما وارد یک معامله شده‌اید و در آن حد سود و ضرر را مشخص کرده اید، حالا زمانی که قیمت از میزان حد ضرر شما رد شود و پس از مدت کوتاهی دوباره قیمت به سمت معکوس و همان مسیری که شما پیش بینی کرده بودید، بازگردد؛ در واقع شما درگیر استاپ هانت شده اید! درست است، این پدیده در بازار معاملاتی می‌تواند بسیار نا امید کننده باشد، اما شناخت آن به شما کمک می‌کند تا به هنگام ترید کردن درگیر آن نشوید، البته استراتژی شکار حد ضرر اغلب در بازار مالی فارکس رخ می‌دهد و در بازار ارزهای دیجیتال به ندرت شاهد این مسئله هستیم. با این وجود یادگیری این نکته مالی خالی از لطف نیست و می‌تواند شما را به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل کند.

در این راستا اگر مفهوم نقدینگی در بازار مالی را بشناسید، کاملا در می یابید که علت وجود پدیده استاپ هانت چیست؟! (بررسی نقدینگی برای ورود به معامله در بازارهای مالی بسیار مهم است) بنابراین توصیه می کنیم برای درک کامل این استراتژی در رابطه با نقدینگی نیز اطلاعات کسب کنید.


شکار حد ضرر چگونه رخ می دهد؟


استاپ هانتینگ یک سناریوی معمول در بازارهای مالی است، اغلب تریدر‌های روزانه در گیر این مسئله اند. اما سوالی که وجود دارد این است که، استاپ هانتینگ چگونه رخ می‌دهد؟ در بازار مالی زمانی که شما یک نمودار را بررسی می‌کنید و جهت بازار را در میابید، با بررسی نقاط حمایت و مقاومت یک موقعیت مناسب برای ورود به معامله را تعیین می‌کنید. سپس با تعیین حد سود و حد زیان، به بازار ورود می‌کنید؛ حالا باید منتظر بمانید تا قیمت در سمت پیش بینی‌های شما حرکت کند و شما را به سود برساند!

با توجه به این که شما تمام ملاک‌ها را در نظر گرفته‌اید و نمودارها را آنالیز نموده اید؛ به کار خود اطمینان دارید! اما ناگهان بازار در سمت پیش بینی‌های شما حرکت نمی‌کند و بالعکس می‌بینید که قیمت به حد ضرر شما نزدیک می‌شود! در نهایت قیمت به حد ضرر شما برخورد می‌کند و موقعیت معاملاتیتان بسته می‌شود و پس از آن قیمت‌ها مجدد در جهت پیش بینی شما حرکت می‌کند.

و این اتفاق را شکار حد ضرر می‌دانیم که از استراتژی‌های بازار برای به شکار انداختن تریدرهای تازه کار و خرد است.


استاپ هانتینگ در ارز دیجیتال چرا رخ می‌ دهد؟


از نظر کلی، معامله‌گران در بازارهای مالی به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند: تریدرهای خرد و تریدرهای کلان یا نهنگ‌های بازار. تریدرهای خرد در واقع شما و من هستیم. به عبارت دیگر، افراد حقیقی که مقدار کمی از پول خود را در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند را تریدر خرد می‌نامیم. این مقدار پول ممکن است حتی یک میلیون دلار هم نباشد.

از سوی دیگر، در گروه دیگر ما با نهنگ‌های بازار یا تریدرهای کلان روبرو هستیم. این افراد شامل بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری، نهادهای اقتصادی دولتی، صندوق‌های ارزی، و شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگی هستند که در بازارهای فارکس و ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند. آن‌ها با بازیگران و بازارسازهای تأثیرگذار به شمار می‌آیند، زیرا حجم سرمایه‌گذاری آن‌ها بسیار زیاد است، گاهی به میزان چند صد میلیون دلار یا حتی بیشتر. این افراد تأثیرگذاری بزرگی در جهت تعیین جهت بازار و قیمت‌ها دارند و نقش کلانی در پویایی بازارها ایفا می‌کنند.

این واضح است که با توجه به سرمایه بالایی که بازیگران در بازارهای مالی دارند، می‌توانند جهت حرکت بازار را در تایم‌فریم‌های کوچک تغییر دهند. اما راهکار درست چیست؟

راهکار درست این است که همراه آن‌ها باشیم! به عبارت دیگر، ما تریدرهای خرد نمی‌توانیم برای تریدرهای کلان تعیین تکلیف کنیم. بلکه آن‌ها هستند که بازار را به سمت مطلوب خود پیش می‌برند و ما فقط باید همراه آن‌ها پیش برویم. بازیگران بزرگ همیشه بازار را به سمتی می‌برند که بیشترین نقدینگی وجود داشته باشد. سؤال اصلی این است: بیشترین نقدینگی کجاست؟ در پاسخ باید گفت که همان‌جایی است که بسیاری از تریدرهای خرد حد ضرر خود را در آنجا قرار می‌دهند. جالب است بدانید که استاپ هانتینگ در بازار فارکس به اندازه‌ای رایج است که هر معامله‌گری که از این نوسانات قیمت آگاه نباشد، ممکن است متحمل ضررهای بزرگی شود.


چگونه درگیر استاپ هانتینگ نشویم؟


قطعا می‌دانید که یکی از نکات برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای در بازارهای مالی استفاده از حد ضرر یا استاپ لاس به جهت مدیریت سرمایه و ریسک است. حالا پرسشی که برایتان رخ می‌دهد این است که چطور حد ضرر تعیین کنیم و در دام استاپ هانتینگ نیوفتیم؟! موارد زیر گزینه‌هایی هستند که در این زمینه می‌توانند به شما بسیار کمک نمایند:

۱-استفاده از اندیکاتور ART که یک اندیکاتور مبتنی بر نوسانات بازار است و به شما کمک می‌کند تا نوسانات موجود در بازار را بررسی و مورد سنجش قرار دهید. در واقع به کمک این اندیکاتور شما می‌توانید حد ضررتان را در نقطه دقیق‌تری قرار دهید.

۲-بریک اوت‌های کاذب را دست کم نگیرید و مراقب باشید! یکی دیگر از روش‌هایی که درعدم مواجه با مشکل بزرگ شکار حد ضرر به شما کمک می‌کند، این است که بریک اوت‌های کاذب را بشناسید. در نمودارهای قیمتی گاها مشاهده می‌کنید که قیمت، مقاوت مشخص شده را می‌شکند، اما بعد از مدتی قیمت مجدد روند معکوس را در پیش می‌گیرد و باز می‌گردد. گاهی نیز در یک روند نزولی بریک اوت موجب می‌شود تا قیمت سطح حمایتی را بشکند اما، روند مجدد نزولی گردد. در کل توجه به این مسئله برای تعیین حد ضرر و انتخاب زمان ورود به معامله بسیار مهم است.

چند نکته کلیدی برای مواجه نشدن با استاپ هانتینگ:

اگر می‌خواهید در گیر استاپ هانتینگ نشوید، نکات زیر را در هنگام ورود به معامله و تعیین حد ضرر در نظر داشته باشید:

  • سعی کنید به هنگام تعیین استاپ لاس از سطوح واضح استفاده نکنید، عددهای بزرگ و رند در اغلب مواقع انتخاب خوبی نخواهند بود و شما را در دام می‌اندازند.
  • اغلب معامله گران حد ضرر و یا حد سود خود را در نزدیکی اعداد رند قرار می‌دهند و اگر دقت داشته باشید، متوجه می‌شوید که قیمت‌ها پس از گذشتن از یک عدد رند به سرعت تغییر می‌کنند و بدون شک دلیل این امر وجود تعداد زیادی حد ضرر در ناحیه اعداد رند است. (نکته: اغلب حد ضرر‌ها نزدیک به نواحی اعدادی که دارای ۰۰ هستند، جمع می‌شوند.)
  • به ژورنال خود سطوحی را اضافه کنید و سپس تعداد حرکت‌های قیمت را که بر خلاف پوزیشن شما انجام شده اسj را یادداشت کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند تا دریابید که آیا به موقع وارد معامله شده‌اید و یا اینکه حد ضررتان را بسیار محتاطانه انتخاب نموده اید.

چطور از استاپ هانتینگ به نفع خودمان استفاده کنیم؟


شکار حد ضرر همیشه هم به ضرر شما نیست و شما می‌توانید با بکار گیری نکات اصولی و بررسی نموار قیمتی از این استراتژی به نفع خودتان استفاده کنید. اما چطوری؟

شما برای اینکه بتوانید از این استراتژی به نفع خودتان استفاده نمایید، تنها به نمودار قیمت و اندیکاتور RT نیاز دارید. کسب سود از این روش کاملا ساده است و شما به عنوان یک تریدر خرد می‌توانید از مزیت‌های آن بهره‌مند شوید. برای شروع بیاید و خودتان را در جایگاه یک سرمایه گذار کلان و یا موسسات بزرگ تصور کنید. این موسسات اغلب به دنبال نقاطی هستند که دارای نقدینگی بالایی‌اند و در واقع این نقاط را شما می‌توانید به سادگی و با کمک خطوط حمایت و مقاومت شناسایی نمایید.

با پیدا کردن این نقاط کافی است، نمودار را بررسی کنید تا زمانی که قیمت به نقطه مورد نظر برسد و پس از تثبیت وارد معامله شوید. اگر بتوانید نقاط ورود و خروج را به درستی انتخاب کنید، نه تنها در گیر این دام نمی‌شوید بلکه می‌توانید به سودهای خوبی دست پیدا کنید. برای این کار کافیست چارت را دقیق آنالیز کنید و نقدینگی را در نظر داشته باشید.


کلام پایانی:


همانطور که گفتیم شکار حد ضرر یک جریان معمول در بازار‌های مالی محسوب می‌شود. چرا که بازار به دنبال به دست آوردن اوردر و نقدینگی است و بدون این موارد قیمت‌ها میخکوب می‌مانند و تغییری نمی‌کنند. در بازار مالی سفارش با حد ضرر برای سرمایه گذاران خرد به عنوان یک اوردر حفاظتی محسوب می‌شود در صورتی که موسسات بزرگ از این فرصت به عنوان یک منبع نقدینگی استفاده می‌کنند. زمانیکه موسسات و بانک‌های بزرگ یک موقعیت معاملاتی ایجاد می‌کنند، باید تعداد بالایی سفارش ایجاد گردد تا نقدینگی کامل شود و تمام احتیاجات مالی برآورده گردد. بنابراین کاری که بازارگردان می‌کنند این است که نواحی نقد بازار را پیدا می‌کنند تا بتوانند سفارشات را اجرا نمایند. در واقع این روند اصلی‌ترین دلیل علت برخود استاپ لاس‌ها است.

شما می‌توانید با بررسی نکاتی که در این مقاله در اختیارتان قرار دادیم، از استاپ هانتینگ دور بمانید و سرمایه‌تان در خطر نیوفتد. در آخر باید بدانید که شکار حد ضرر در بازار رمز ارزها کم‌تر رخ می‌دهد و این استراتژی اغلب در بازار فارکس اتفاق می‌افتد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان