فارمینگ چیست

فارمینگ ارز دیجیتال چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1402

،فضای ارز دیجیتال و دنیای کریپتوکارنسی‌ها آنقدر بزرگ است که پر از ایده‌های نو و جدید برای کسب درآمد می‌باشد. یکی از روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال فارمینگ ارز دیجیتال و یا farming محسوب می‌شود.

فارمینگ به معنای کشت سود است؛ در این فضا پلتفرم‌هایی عرضه شده‌اند که در حوزه امور مالی متمرکز و غیر متمرکز به کاربران امکان کشت ارزهای دیجیتال و در نهایت کسب سود از آن را می‌دهند. البته لازم است بدانید کسب سود از Yeild farming ارز دیجیتال علاوه بر جذابیت‌هایی که دارد، ریسک‌هایی را نیز برای کاربر به دنبال خواهد داشت. بنابراین نیاز است تا در این رابطه اطلاعات کافی داشته باشید و با آگاهی کامل در این زمینه فعالیت کنید تا سرمایه‌تان به خطر نیافتد.

در این مطلب ما به تمام سوالات شما از جمله اینکه، فارمینگ ارز دیجیتال چیست و برای فعالیت در آن از کجا باید شروع کرد؟ پاسخ می‌دهیم. بنابراین اگر به دنبال کسب درآمد از ارزهای دیجیتال هستید، این مقاله مختص شما است؛ با فراچنج همراه بمانید…

فارمینگ چیست؟

به بیان ساده، فارمینگ و یا کشت سود پروسه‌ای در ارزهای دیجیتال است که در آن به هولدرها اجازه داده می‌شود، از نگهداری رمزارزها کسب درآمد داشته باشند. در فرآیند farming سرمایه گذار بخشی از دارایی خود را به صورت دیجیتال در چرخه وام دهی قرار می‌دهد. همانند سپرده‌گذاری‌های ریالی در بانک که شما می‌توانید از سپرده‌گذاری تان با توجه به میزان سپرده سود دریافت کنید. در پروتکل فارمینگ، سود شما از کارمزدها است و در نوع دیگر آن در ازای نگهداری برخی از توکن‌ها نیز فارمینگ دریافت می‌کنید.

در نظر داشته باشید که نوع دریافت فارمینگ کاملا با دریافت وام‌های ریالی همسان است. یعنی زمانی که شما وامی را دریافت می‌کنید ملزم به پرداخت اصل پول به همراه کارمز آن هستید که در پروسه فارمینگ ارز دیجیتال یک هولدر نقش بانک را اجرا خواهد کرد. این فرآیند با ایجاد نقدینگی به defi قدرت می‌بخشد و شخص ارائه دهنده نقدینگی همان سرمایه‌گذاری است که دارایی خود را با یک قرار داد مشخص و هوشمند وارد استخر نقدینگی می‌کند.

کاربرد فارمینگ:

کاربرد و نوع فعالیتfarming مبتنی بر یک بازار ساز خودکار (AMM) است و این شیوه جایگزینی برای لیست سفارش‌های قدیمی و سنتی محسوب می‌شود. در AMM تمامی سفارش‌های مشتریان اعم از خرید و یا فروش به صورت هوشمند ثبت می‌شوند. در این سیستم به جای انجام تراکنش به صورت سنتی و متداول، به کمک قرار دادهای هوشمند، استخر نقدینگی مبتنی بر الگوریتمی از پیش نوشته شده ایجاد می‌شود و این استخر به شدت به تامین کننده‌های نقدینگی وابسته می‌باشد. چرا که یکی از عوامل مهم در فرآیند farming میزان کل دارایی‌های هولد و قفل شده است.

در این زمینه پروتکل کامپاند یکی از شناخته شده‌ترین پروتکل‌های وام دهی محسوب می‌شود و این پروتکل کاملا بر بستر ارز دیجیتال اتریوم فعالیت دارد.

ییلد فارمینگ

نوع فعالیت:

فعالیت‌های مربوط به فارمینگ ارزدیجیتال به صورت غیرمتمرکز انجام می‌شوند؛ بنابراین نیاز است که تمام پلتفرم‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند غیر متمرکز باشند.

علت غیرمتمرکز بودن این پلتفرم‌ها از دو جهت قابل بررسی است. جنبه اول: اجرای قوانین و شرایط مورد پذیرش پلتفرم. (پلتفرم‌های فارمینگ و یا کشت سود همگی به صورت قرار دادهای از پیش تعیین شده و هوشمند در بلاکچین تعریف می‌شوند و در نتیجه شرایط استفاده از پلتفرم به کمک همین قرار دادها تامین می‌گردد.) بنابراین، تمام سرمایه‌های جمع آوری شده در پلتفرم‌های فارمینگ همگی در قرار داد هوشمند ذخیره و هیچکس قادر به دستکاری آن‌ها نخواهد بود.

جنبه دوم غیرمتمرکز بودن مرتبط با تیم توسعه دهنده پلتفرم است. در رابطه با توسعه پروتکل امکان دارد، سود دهی و شیوه دسترسی کاربران به پلتفرم‌های کشت سود تغییر نماید. با این وجود با توجه به اینکه در صورت هرگونه تغییر، میزان سود کاربران مستقیما تحت تاثیر قرار می‌گیرد، لذا تیم توسعه دهنده پلتفرم می‌بایست به صورت غیرمتمرکز عمل کند. در واقع دلیل ایجاد «سازمان‌های خودگران غیرمتمرکز» و یا «دائو» به همین دلیل است.

نکات مثبت و مزایای ییلد فارمینگ ارزدیجیتال

ییلد فارمینگ برای افرادی که در حوزه ارزهای دیجیتال تجربه و اطلاعات کافی دارند، روش درآمدی بسیار مناسبی است. هنگامی که شما بخشی از دارایی‌تان را وارد استخر نقدینگی یک صرافی می‌کنید، به عنوان یک سرمایه گذار و ارائه دهنده نقدینپی شناخته می‌شوید که با این کار قدم بزرگی در راستای پیشرفت برداشته اید. farming اگر به درستی انجام شود می‌تواند افق‌های روشنی را برایتان به ارمغان آورد.

از مهم‌ترین نکات مثبت این فرآیند، می‌توان به وجود قراردادهای هوشمند و در نتیجه صداقت، شفافیت و اطمینان زیاد در این مفهوم اشاره کرد. دیگر مزیت این سیستم‌عدم دخالت کاربر و یا سیستمی به عنوان شخص سوم است. چرا که دارایی‌ها تنها بین افراد سرمایه گذار و قرض گیرنده تقسیم می‌شود. به عبارت دیگر در این سیستم حرفی از تبانی، کارمزدهای پنهان و سایر مسائل این چنینی نخواهد بود.

ریسک های فارمینگ ارز دیجیتال

همانطور که در ابتدا گفتیم، کشت سود همانطور که مزایا و نکات مثبتی دارد؛ برای هر کاربر ریسک و خطراتی را نیز به همراه دارد. تنها راه دور ماندن از این خطرات آشنایی با انواع ریسک محسوب می‌شود.

این ریسک‌ها عبارت‌اند از:

1-ریسک قرار دادهای هوشمند:

قرار دادهای هوشمند، همانطور که از نامشان مشخص است کاملا به صورت دیجیتالی تنظیم و اجرا می‌شوند که شامل توافق نامه ا یما بین طرفین قرار داد می‌شود. در این قرار دادهای هوشمند هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و به جهت انجام ارزان‌تر معاملات ایمن‌ترین راه محسوب می‌شوند. اما با این وجود، هر قرار دادی مستعد به حمله به اکوسیستم‌های آن‌ها و یا وجود اشکالاتی در کدهای آن‌ها اند. برای مثال کاربران در دیفای یونی سوآپ Uniswap  همگی متحمل ضرر شدند که در نتیجه همین مشکل بوده است.

2-ریسک ضرر دائم:

تا به اینجا دریافتیم که نیاز اصلی فارم، تامین نقدینگی است توسط سرمایه گذاران در صرافی های غیرمتمرکز می باشد. زمانی که شما در فارمینگ شرکت می کنید، حرکات تیز و سریع بازار سریعا بر روی قیمت توکن های در حال فارم اجرا نمی شود و این تغییرات متفاوت عمل می کند. در نتیجه، این مسئله می تواندد سبب شود که یک معامله گر از این تفاوت قیمتی استفاده کرده و توکن ها را با قیمت متفاوت از بازار، در استخر نقدینگی فارم به فروش برساند.

3-ریسک نقدینگی:

یکی دیگر از خطرات فارمینگ ارز دیجیتال، همانند فضاهای سنتی کم شدن ارزش نقدینگی است. ممکن است که شما در طول مدت فارمینگ با کاهش ارزش وثیقه مواجه شوید. برای مثال، اگر شما با وثیقه‌گذاری بیت کوین، اتریوم دریافت کرده باشید؛ ممکن است پس از مدتی ارزش بیت کوین کاهش پیدا کند و اتریوم با افزایش قیمت رو به رو شود. توجه داشته باشید در صورت ایجاد همچین شرایطی وام شما به صورت خودکار لغو می‌شود؛ چرا که ارزش دارایی وثیقه پایین‌تر از ارزش رمز ارز درخواستی است.

yeild farming

انواع ییلد فارمینگ ارز دیجیتال

به طور کلی این روش جزء راه‌های نوین در کسب سود از ارز دیجیتال محسوب می‌شود. اما انتخاب‌های مختلفی برای شرکت در ییلد فارمینگ وجود دارد که این موارد عبارت‌اند از:

  • استخرهای نقدینگی:

استخر نقدینگی و یا liquity pool یک نوع قرار داد هوشمند است که به کاربران این قابلیت را می دهد تا در ازای تامین نقدینگی استخر ها پاداش کسب کنند. این پاداش ها به کمک کارمزدهای ام گیرنده ها به تامین کننده داده می شود.

  • بازارهای پول:

یکی از روش‌های ییلد فارمینگ، فعالیت در بازارهای پول است. بازارهای پولدر واقع همان سیستم وام دهی مستقیم شما به کاربران است. پلتفرم‌های مختلفی این امکان را در دسترس شما قرار می‌دهند و شما می‌توانید با کمک این پلتفرم‌ها از این روش کسب درآمد داشته باشید. هر پلتفرم نرخ بهره متفاوتی دارد و حتی بعضی از موارد دارای نرخ ثابت اند.

  • طرح های تشویقی:

آخرین روش برای کسب درآمد از ییلد فارمینگ استفاده از طرح‌های تشویقی است. اشخاصی که راه درآمدی آن‌ها از ارزهای دیجیتال هست، این امکان را دارند که سودشان را در قالب طرح‌های تشویقی به دست آورند. گاهی امکان دارد، یک پلتفرم به کاربران خود در ازای هولد، توکن رایگان بدهد. برای مثال پلتفرم Synthetix  به هولدرهای صرافی در ازای تامین نقدینگی وکن SNX می‌دهد. در همین راستا یک پلتفرم دیگر به نام Ampleforth به کاربران خود که کمک به تامین نقدینگی می‌کنند توکن بومی خود یعنی AMPL اهدا می‌کند.

نحوه محاسبه بازپرداخت در فارمینگ

قطعا یکی از سوالاتی که در این زمینه پیش می‌آید این است که نحوه محاسبه بازپرداخت در فارمینگ به چه صورت است؟ به طور کلی باید بدانید بازده عملکرد شما در این زمینه به صور سالانه و درآمد شما از این شیوه به ازای یک سال نگهدار ی از یک ارز در اختیار شما قرار می‌گیرد. برخی از متداول‌ترین معیارهای اثر گذار در این زمینه عبارت‌اند از: درصد عملکرد سالانه (APY) و نرخ درصد سالانه (APR). این دو، ۲ داده بسیار مهم برای افرادی است که می‌خواهند در زمینه کشت سود فعالیت کنند؛ تفاوت اصلی بین این دو معیار این است که داده نرخ درصد سالانه سود مرکب را در نظر نمی‌گیرد که این مسئله سبب افزایش سود شما می‌شود.

به طور کلی فرمول محاسبه فارمینگ ارز دیجیتال بسیار ساده است، تنها کافی است همه داده‌ها را در نظر داشته باشید.

فرمول محاسبه ییلد فارمینگ

تفاوت ها و شباهت های استیکینگ و فارمینگ

استیکینگ یکی از اصطلاحات رایج و بنیادی در زمینه ارزهای دیجیتال  است و مفهوم آن قفل کردن توکن‌های ارز دیجیتال برای ثبت و تایید تراکنش و همچنین تامین امنیت شبکه است. در الگوریتم اجماع اثبات سهام به جای استفاده از استخراج از staking استفاده می‌شود تا در این رابطه انرژی کم‌تری استفاده شود. هر کاربر با استیک کردن ارزهای دیجیتال خود می‌توانند به عنوان یک اعتبارسنج در شبکه فعالیت کنند و بر اساس میزان دارایی از کل توکن‌های استیک شده، پاداش و یا شانس افزون بلاک به شبکه دریافت می‌کنند.

مفهوم فارمینگ را نیز تا به اینجای مطلب بررسی نمودیم و در این راستا می‌توان شباهت کشت سود وقفل توکن را در جنبه علمی آن دانست. چرا که ماهیت کلی هر دو روش یکسان است و در طی این فرآیند‌ها کاربر با واریز کردن دارایی خود به استخر نقدینگی، به کسب در آمد می‌پردازد. همچنین ریسک‌های هر دو روش درآمدی تقریبا یکسان اند، زیرا پاداش‌های شما توکن‌های ارز دیجیتال خواهند بود به همین دلیل ریسک مربوط به کلیت بازار همچنان پابرجا است.

مهم ترین تفاوت بین استیک و فارمینگ، شامل موارد ذیل می شود:

  1. در فارمینگ استراتژی های به کاربرده شده، دارای پیچیدگی بیشتری هستند و برای کار با آن ها لازم است اطلاعات زیادی در رابطه با کشت سود داشته باشید. اما فرآیند استیکینگ پیچیدگی خاصی ندارد و شما می توانید با پیدا کردن اطلاعات مرتبط با پلتفرم یک پروژه به کسب درآمد ارز دیجیتال از این طریق بپردازید.
  2. در روش استیکینگ کاربران اعتبار سنج، برای تامین امنیت شبکه نیازمند به نصب نرم افزارهای مربوط به پروژه اند؛ اما سایر کاربران تنها می توانند با انتخاب یک اعتبار سنج به فعالیت بپردازند و سود کسب کنند. در مقابل در شیوه کشت سود، کاربران برای کسب درآمد نیاز به هیچ گونه نرم افزاری ندارند و تمام مراحل فرآیند، به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شود.
  3. ریسک پذیری در روش فارمینگ نسبت به استیکینگ بسیار بیشتر است. اغلب ریسک های مربوط به قفل کردن توکن، مربوط به عدم فعالیت صحیح اعتبار سنج است و این در برابر خطرات فارمینگ بسیار ناچیز می باشد. به همین علت سرمایه گذاری در فضای کشت سود با ریسک و خطرات احتمالی بیشتری برای سرمایه گذار همراه خواهد بود.
  4. در مورد قبل گفتیم که خطرات و ریسک فارمینگ نسبت به استیکینگ بیشتر است، اما سود این روش نسبت به استیک کردن بالاتر است. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که سود حاصل از استیک کردن، گاها با تغییر میزان توکن های استیک شده تغییر می نماید.
  5. نوع توکن دریافتی و نحوه دریافت پاداش دیگر تفاوت این دو شیوه کسب درآمد از ارزها است. در پلتفرم های مربوط به کشت سود اغلب بیش از یک رمز ارز برای سرمایه گذاری مورد نیاز است؛ این در حالی است که برای استیک کردن تنها می توان از توکن اصلی شبکه استفاده کرد. همچنین توجه داشته باشید در صورت انتخاب کشت سود، می توانید پاداش های خود را در قالب رمز ارزهای مختلف دریافت کنید؛ در صورتی که پاداش تان در استیک کردن شامل همان توکن اصلی خواهد بود.
  6. در نهایت آخرین تفاوت farming و استیکینگ را می توان در نحوه کسب درآمد آن ها دانست. در استیکینگ شما تنها می توانید از یک فرآیند مشخص و از پیش تعیین شده به درآمدزایی برسید در صورتی که در farming شیوه های کسب سود متنوع است.

تفاوت فارمینگ و استیکینگ چیست؟

 

ارزش قفل شده، در فارمیگ به چه معنا است؟

Total Vaue Locked | TVL یک شاخص برای ارزیابی پروژه‌های دیفای و یا به صورت کلی پروژه‌های farming اما به صورت خاص است. در این فرآِند همانطور که گفتیم هرچه میزان سرمایه و توکن‌های قفل شده بیشتر باشد، نشان دهنده این است که از پلتفرم ارائه شده استقبال خوبی شده است و کاربان دیگر با اطمینان بیشتری می‌توانند از آن پلتفرم استفاده کنند.

TVL در یک پروژه به صورت دلاری به کاربران نشان داده می‌شود. این نکته ممکن است باعث به اشتباه انداختن برخی از کاربران می‌شود. چرا که ارزش یک توکن ارز دیجیتال، با توجه به نوسانات قیمتی دلار دائما در حال تغییر است و امکان دارد علی رغم اینکه یک توکن روند صعودی داشته باشد، ارزش کل دارایی قفل شده به نسبت دلار با کاهش مواجه شود. همین مسئله گاها باعث کج فهمی برخی از سرمایه گذاران برای ورود و یا خروج به معامله می‌شود.

به طور کلی برای بررسی پروژه، از روند نمودار Total Vaue Locked  برای یافتن توکن های جدید که مستعد به رشد هستند استفاده می گردد. به عنوان نمونه: اگر ارزش کل توکن های قفل شده در یک پروژه دارای روند صعودی باشد و ارزش میزان توکن قفل شده در پروژه به نسبت ارزش خود ۀن توکن بیشتر باشد، احتمال پامپ آن توکن و رشد قیمتی آن وجود دارد.

سایت های بسیاری بررسی این معیار را انجام می دهند که از جمله آن می توان به Defillama، به عنوان یکی از بهترین منابع و مراجع اشاره کرد.

پرطرفدارترین پروتکل‌های فارمینگ

برخی از پرطرفدارترین پروژه های فارمینگ عبارت اند از:

  • Aave:

پلتفرمAAVE، یک پروتکل متن باز و در عین حال غیر متمرکز در حوزه فارمینگ و وام دهی دیجیتال است. این پروتکل در ابتدا فعالیت خود را با توکن LEND آغاز کرد و بعد از مدتی توکن بومی خود ر ابه Aave جایگزین کرد. پلتفرم معرفی شدنه تا به امروز توانسته مخاطب بسیاری را به خود جذب کند و در حال حاضر نیز، بیشترین میزان ارزش کل قفل شده یا همان شاخصTVL مربوط به همین پروژه است. (میزان دارایی قفل شده ۲۱ میلیار دلار تخمین زده شده است.) نرخ بازپرداخت وام در این شبکه میتواند تا ۱۵ درصد APR متغییر باشد.

  • Compound:

کامپوند که از آن در مطلب هم یاد شد، محیطی مشابه با پروتکل Aave دارد. با این تفاوت که کامپوند دارای الگوریتم نسبتا هوشمندتری است و از توکن بومی حاکمیتی استفاده می کند. با این وجود مجموع دارایی های قفل شده در این پلتفرم نسبت به Aave کم تر است و به 16 میلیارد دلار خلاصه می شود. نرخ بازپرداخت در این شبکه بین 21 دهم تا 3 درصد APY متغییر است.

  • Curve Finance:

کرو فایننس نیز همانند دو به صورت غیر متمرکز فعالیت می‌کند و تمرکز اصلی آن بر روی شبکه استیبل کوین‌ها با کارمزد تراکنش پایین است. در این پلتفرم از داده AMM به صورت انحصاری استفاده می‌شود.
میزان کل داده‌های قفل شده در این شبکه برابر با ۹.۷ میلیارد دلار است و نرخ بازدهی در این شبکه تا ۱۰ درصدAPY متغییر می‌باشد، همچنین نرخ پاداش شبکه حداکثر ۴۰ درصد تخمین زده شده است.

Pancake Swap:

پنکیک سوآپ یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز محبوب در بین کاربران ارز دیجیتال محسوب می‌شود. این شبکه بر بستر صرافی بایننس فعالیت می‌کند و از تمامی توکن‌ها با بستر BEP20 پشتیبانی می‌نماید. نرخ دارایی‌های کل این شبکه برابر با ۴.۹ میلیارد دلار است و بازدهی وام در این پلتفرم امکان دارد تا میزان باورنکردنی ۴۰۰ درصد APY تغییر کند. تمرکز اصلی این پروتکل بر بازی‌ها و بازار NFT‌ها می‌باشد.

در  نتیجه؛

فارمینگ یکی از روش‌های سودآور در حوزه ارزهای دیجیتال است که می‌تواند برایتان بسیار سودمند باشد. اما با وجود همه مزایایی که دارد توصیه می‌کنیم پیش از ورود به چنین معاملاتی حتما نهایت دقت را داشته باشید و اگر یک تریدر با تجربه هستید وارد این حوزه شوید. چرا که پاداش‌های خوبی که در این حوزه وجود دارد بی‌خطر نیست و باید مواردی همچون، بی‌ثباتی بازار، تغییرات ناگهانی قیمت، هک شدن، امکان کلاهبرداری و موارد این چنین را در نظر داشته باشید.

با این وجود، همچنان فارمینگ ارزدیجیتال بهترین راه برای کسب درآمد از طریق جا به جا کردن ارز دیجیتا آن هم در بازارهای مختلف می‌باشد. تا به امروز این روش مهم‌ترین عامل در رشد دیفای محسوب می‌شود. در نهایت توصیه می‌کنیم اگر قصد هولد ارز دیجیتال و انتقال سرمایه‌تان به استخر نقدینگی کشت سود است، ریسک‌های احتمالی این روش را که به طور کامل در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم را بررسی کنید و در صورت وجود هرگونه پرسش با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول:

1-آیا فارمینگ ارز دیجیتال سود آور است؟

فارمینگ یک روش غیر فعال برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال محسوب می شود. تمام سود حاصل از این شیوه وابسته به پروتکل انتخابی شما و همچنین وضعیت کلی بازار دارد. کشت سود را اگر فردی با تجربه آن هم با سرمایه بالا انجام دهدف بدون شک سود بسیاری را به همراه خواهد داشت. تنها نکته ای که سرمایه گذار باید رعایت کن، مربوط به ریسک های آن است. چرا که آغاز به فعالیت در این فرآیند بدون داشتن اطلاعات و عدم تحقیق می تواند، منجر به لیکوئید شدن و از بین رفتن تمام سرمایه تان شود.

2-کدام پروتکل برای فارمینگ مناسب تر است؟

به طور کلی فضای فعالیت در فارمینگ بسیار پویا است و میزان سوددهی در آن دائما در حال تغییر است. بنابراین نمی‌توان به صراحت یم پروتکل را به عنوان بهترین پروژه فارمینگ تعریف کرد. در این مطلب چند نمونه پروتکل مطرح در حوزه فارمینگ را معرفی کردیم که هر یک از این موارد می‌توانند انتخاب مناسبی برای سرمای‌گذاری محسوب شوند.

به نظر می‌رسد پروژه‌های تجمیع کننده سود، کار را برای سرمایه گذاران راحت‌تر می‌کنند و به همین علت استفاده از پروتکل‌های فعال در این زمینه می‌تواند به عنوان فضایی ایمن شناخته شود.

3-آیا سرمایه گذاری در فارمینگ ارز دیجیتال ایمن است؟

همانطور که گفتیم کشت سود در کنار مزایایی که دارد، خطرات و ریسک‌هایی را نیز به همراه خواهد داشت. این روش کسب درآمد از ارز دیجیتال دارای مشکلات امنیتی مربوط به قرار داد‌هایی است که به صورت هوشمند اند، کلاهبرادی و ضرر نقدینگی، ضرر ناپایدار و راگ پول از جمله خطراتی است که در این مسیر سرمایه شما را تهدید می‌کند.

با این حال سودهای بالای حاصل از فارمینگ می‌تواند برای بسیاری از کاربران لذت بخش باشد و باعث شود آن‌ها بسیاری از ریسک‌های موجود در این مسیر را نادیده بگیرند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان