چرخه بازار

چرخه بازار چیست؟ شناخت فراز و فرودهای بازار مالی

تاریخ انتشار : 3 دی 1402

کریپتوکارنسی بازاری با شگفتی های فراوان است و با تمام عجایبی که دارد برای سرمایه گذاران بسیار جذاب است. نکته مهم این است که برای قدم گذاشتن در این بازار باید از حداقل دانش فنی برخوردار و با اصطلاحات ارز دیجیتال به زبان ساده آشنا باشید. یکی از این اصطلاحات مهم چرخه بازار است. در این رابطه باید بدانید، چرخه بازار ارز دیجیتال بر دو ایده استوار است۱-هیچ روندی دائمی نیست۲-احساسات معامله گران بر بازار و رفتار بازار بر احساسات معامله گران اثر گذار است.

شناخت صحیح تمامی مراحل و داشتن درکی درست از آن کمک می‌کند تا هنگام انجام معاملات تصمیمات درستی را اتخاذ کنید. نکته بسیار مهمی را که باید گوشزد کنیم این است که در بازارهای مالی همه چیز از شانسی بودن خارج است و همه حرکات بر اساس قانون و قاعده عمل می‌کنند.

چرخه بازار ارزهای دیجیتال دارای چهار مرحله اصلی است که ما در ادامه این مطلب از صرافی فراچنج می‌خواهیم به بررسی مفهوم و معرفی این عبارت بپردازیم.


چرخه بازار (Market Cycle) چه مفهومی دارد؟


اگر درباره ارزهای دیجیتال و اصطلاحات اولیه آن اطلاعات کافی نداشته باشید، امکان دارد که چارت ارزهای دیجیتال برایتان کمی پیچیده بنظر برسد. حتی بسیاری از افراد نسبت به بازارهای مالی همچون فارکس و ارز دیجیتال دیدگاه قمار را دارند. در ورتی که با کمی بررسی و مطالعه متوجه می‌شوید که قیمت‌ها در مارکت به صورت تقریبا یکسانی تغییر می‌کنند و اغلب مراحل مشابهی دارند و این نشان می‌دهد که هیچ چیز تصادفی نیست.

تمام بازارهای مالی ازجمله بازار ارزهای دیجیتال، از یک الگوی مشخص پیروی می‌کنند و ما به این روند چرخه بازار/سیکل بازار و یا market cycle می‌گوییم. چرخه بازار با رشد یا انبساط شروع می‌شود و تا زمانی که به نقطه اوج خودش برسد ادامه پیدا می‌کند و بعد از این دوره وارد یک مرحله رکورد یا انقباض می‌شود.

لذا که لازم است که معامله گران باید مراحل مختلف چرخه بازار را بشناسند و آن‌ها را بررسی کنند و سبک معاملاتی خود را با توجه به موقعیت بازار تنظیم کنند. در ادامه مراحل مختلف چرخه بازار را توضیح می‌دهیم.

1-فاز انباشت یا تجمع (Accumulation phase) در چرخه بازار:

فاز انباشت، به عنوان ابتدایی‌ترین مرحله در چرخه بازار، می‌تواند برای یک دارایی خاص یا حتی کل بازار شکل گیرد. این مرحله الگوی خاصی را دنبال نمی‌کند و به شکل دوره‌هایی از انباشت و تراکم قیمت مشخص می‌شود، که به وضوح در نمودارها قابل تشخیص است. زمانی که تریدرها شروع به انباشت و انباشت دارایی‌های خود می‌کنند، قیمت دارایی در یک محدوده مشخص نوسان می‌کند.

این فاز با نام دوره پایه گذاری قیمت در چرخه بازار شناخته می‌شود. این نامگذاری به دلیل واقعیت این است که این فاز معمولاً پس از یک دوره نزولی و قبل از یک روند صعودی قرار دارد. نوسان قیمت در این محدوده ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که یکی از سطوح پیشین یا بعدی از آن شکسته شود. در این مرحله، متوسط‌های متحرک به عنوان یک سیگنال معتبر شناخته نمی‌شوند، زیرا فاز انباشت در چرخه بازار روند خاصی را پیگیری نمی‌کند. با این حال، یکی از راه‌های موثر برای دستیابی به معاملات موفق در این مرحله، استفاده از استراتژی سیو سود است.

2-فاز روند صعودی (Mark-up phase) در چرخه بازار:

در مرحله صعودی از چرخه بازار، اتفاقات کاملاً متفاوت رخ می‌دهد. این مرحله با رشد قیمت و عبور از سطوح مقاومت همراه است. به عبارت دیگر، اگر از فاز انباشت گذشته باشید، با مواجهه با حجم بالایی از سرمایه مواجه خواهید شد. در این مرحله از چرخه بازار، همه جوانب با یکدیگر هماهنگ می‌شوند تا روند بازار به شکل صعودی و رو به رشد ادامه یابد. معامله‌گرانی که پیش‌تر از بازار خارج شده بودند، با شروع یک خرید تهاجمی به ارزهای دیجیتال می‌پردازند. همچنین، معامله‌گران جدید با شروع به سرمایه‌گذاری در بازار، باعث ایجاد نوسانات قیمت می‌شوند که بیشتر افراد را به بازار جذب می‌کند. در نهایت، فاز صعودی روند قیمت مشخصی را پیدا می‌کند تا زمانی که چرخه بازار وارد مرحله بعدی شود.

3-فاز توزیع (Distribution phase) در چرخه بازار:

اگر به طور منطقی به موضوع نگاه کنیم، پس از افزایش قیمت، نوبت به بازگشت قیمت‌ها به حالت عادی می‌رسد. فاز توزیع در سیکل بازار نیز به عنوان مرحله بازگشت قیمت شناخته می‌شود. به عبارت دیگر، در این مرحله، قیمت‌ها به وضعیت تعادلی خود باز می‌گردند. تریدرهایی که در مرحله انباشت اقدام به خرید ارز کرده بودند، در مرحله توزیع از بازار خارج می‌شوند. افزایش حجم معاملات در بازار یکی از ویژگی‌های مهم این مرحله است.

در فاز توزیع چرخه بازار، تقاضا بیشتر از عرضه نخواهد بود و به همین دلیل، افزایش قیمت بی‌منطق دارایی‌ها انتظار نمی‌رود. در واقع، بیشترین اصلاحات قیمت در این فاز رخ می‌دهد، اما این اصلاحات معمولاً منجر به کاهش قیمت دارایی‌ها و تغییر روند بازار به سمت کاهش می‌شود.

4-فاز روند نزولی (Mark-down phase) در چرخه بازار:

آخرین مرحله در چرخه قیمت، فاز نزولی است که برای سرمایه‌گذاران بازارهای یک طرفه، مرحله جذابی نیست. تریدرهایی که در مرحله توزیع دارایی‌های مورد نیاز خود را خریداری کرده‌اند، تلاش می‌کنند با عجله و به سرعت دارایی‌های خود را به فروش برسانند یا موقعیت‌های خرید با ضرر خود را از دست بدهند.

تا به اینجا قطعاً حدس زده‌اید، تعداد خریداران در این مرحله از سیکل بازار بسیار اندک است. با کاهش تقاضا، طبیعتاً انتظار می‌رود قیمت دارایی‌ها نیز کاهش یابد. زمانی که افراد تلاش می‌کنند تا کف‌های متوالی و با ارتفاعات کمتری بسازند، چرخه بازار دوباره تکرار می‌شود و وارد مرحله انباشت می‌شود.

در مرحله نزولی، دارایی‌های شما همچون یک چاقوی بدون دسته عمل می‌کنند که اگر سعی در نزدیک کردن آن به دست شما کنید، ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. با این حال، در بازارهای دو طرفه، همچون ارزهای دیجیتال و فارکس امکان کسب سود از این فاز نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش الگوی چکش و کندل چکش وارونه


چرخه بازار چقدر طول می‌کشد؟


بسته به بازه زمانی یا تایم فریمی که شما با آن معامله می‌کنید، یک چرخه امکان دارد از چند هفته تا چند سال به طول انجامد. به طور کلی مدت زمان چرخه به تایم فریم شما بستگی دارد گاهی یک تریدر سبک اسکالپ امکان دارد در بازه 5 دقیقه 4 تا 5 چرخه را کامل شناسایی کند. اما یک معامله گر بلند مدت امکان دارد برای مشاهده یک چرخه کامل گاهی به 18 تا 20 سال زمان نیاز دارد.


آیا چرخه اقتصادی به چرخه بازار ربط دارد؟


در یادگیری این مفهوم باید بدانید که علاوه بر چرخه بازار یک مفهوم دیگر به اسم چرخه اقتصادی نیز وجود دارد و باید در رابطه با آن اطلاعات داشته باشید. در این زمینه امکان دارد که برایتان سوال پیش آید که چرخه بازار با چرخه اقتصادی چه ارتباطی دارد؟!

برای درک بهتر این مسئله تفاوت و ارتباط این دو مفهوم با یکدیگر را در قالب یک جدول در اختیار شما قرار می‌دهیم.

——– چرخه بازار چرخه اقتصادی
تعریف روند کلی بازار را نشان می‌دهد تصویری از وضعیت کلی اقتصاد
فازها 1-انباشت2-صعودی3-توزیع4-نزولی رشد،اوج،رکود،کف
عوامل تاثیرگذار سیکل بازار به طور مستقیم تحت تاثیر چرخه اقتصادی است چرخه اقتصادی با عواملی همچون تحت تاثیر تولید ناخالص داخلی،
نرخ بهره، میزان اشتغال و … است.
محدوده چرخه بازار رمز ارز، نشان دهنده وضعیت خاص بازار است. چرخه اقتصادی ترند کلی را مشخص می‌کند و روی سایر چرخه ها تاثیر می‌گذارد.

تفاوت مراحل چرخه بازار چیست؟


در این نوشتار از فراچنج ما سعی کرده‌ایم به سؤالاتی در مورد چرخه بازار پاسخ دهیم و مراحل این چرخه را به صورت کلاسیک مورد بررسی قرار دهیم. مرحله انباشت در این چرخه با ورود خریداران به بازار همراه است، جایی که آنها دارایی‌هایی را که در مراحل قبلی افت قیمت داشته‌اند، جمع‌آوری می‌کنند و منتظر افزایش قیمت در مراحل بعدی می‌شوند. همچنین، مرحله توزیع به فروش دارایی‌هایی می‌پردازد که در مرحله انباشت به دست آمده‌اند.

علاوه بر این دو فاز، مرحله دیگری به نام تثبیت یا تحکیم وجود دارد که هنگام کند شدن روند نزولی قیمت رخ می‌دهد. در این زمان، انتظار می‌رود بازار دوباره وارد مرحله انباشت شود. وقتی در مرحله انباشت قرار داریم، قیمت ارزهای دیجیتال دارای اصلاحات و حرکات کوچکی است و به صورت عرضی حرکت می‌کند.

در نهایت، برای داشتن سرمایه‌گذاری اصولی و سودآور با بازدهی بالا، ضروری است که سیکل بازار و عوامل تأثیرگذار در آن را به دقت شناسایی کنید و سپس بر اساس ارزیابی احتمالات، تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را اتخاذ کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان