بک آپ گرفتن از کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال

پشتیبان گیری از کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال

تاریخ انتشار : 9 بهمن 1402

یکی از قسمت‌های بسیار حیاتی و مهم یک کیف پول دیجیتالی، کلید خصوصی و عمومی است. کلید‌های ولت باعث می‌شوند تا از دارایی‌ها نگهداری شود و مانع از نحوه پشتیبان گیری از کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال | دسترسی افراد دیگر به دارایی‌های ما می‌شود. پس در صورتی که عبارات بازیابی یا کلیدهای خصوصی خود را گم یا فراموش کردید، باید بدانید که امکان دستیابی به دارایی‌هایتان وجود ندارد.

به عبارتی این دارایی غیر قابل دسترسی می‌شود. در نتیجه پشتیبانی گرفتن از کلید خصوصی کیف پول بسیار مهم است. لذا ما در این مطلب به خاطر اهمیت ویژه‌ای که کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال دارد قصد داریم در این مقاله درباره نحوه پشتیبان گیری از کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال آموزشی را در اختیارتان قرار دهیم.

اگر شما هم نگران گم شدن عبارات بازیابی کیف پول دیجیتال خود هستید یا می‌خواهید کیف پولی را برای خود تهیه کنید توصیه می‌کنیم تا پایان مقاله همراه تیم فراچنج باشید.


کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال چیست؟


فعالیت هر والت ارز دیجیتال بر اساس دو کلید، یکی کلید خصوصی (Private Key) و دیگری کلید عمومی (Public Key) انجام می‌شود. شباهت های زیادی بین یک کلید خصوصی و یک رمز عبور وجود دارد. زیرا از این عبارت ها که به عنوان کلید یاد می‌شود همانند رمز عبور برای انتقال دارایی و البته دسترسی به آن استفاده می‌شود.

از طرفی دیگر کلید عمومی شبیه یک شماره حساب بانکی است که به وسیله اشتراک گذاشتنن کاربران با یکدیگر، می‌توانند دارایی‌های معامله شده را مشاهده کرد.به طور کلی، در دنیای کریپتوکارنسی کلید خصوصی در واقع یک سند مالکیت است و هر شخصی که آن را در اختیار داشته باشد، صاحب کیف پول است.

خوب می‌دانید که اگر رمز کارت بانکی خود را فراموش یا گم کردید، خیلی راحت با ارائه مدارک شناسایی خود به بانک می‌توانید دوباره یک رمز جدید دریافت کنید. ولی کلید خصوصی هیچ راهی برای جایگزینی ندارد و فقط در یک صورت می‌توان آن را بازیابی کرد و آن هم این است که از قبل نسخه پشتیبانی از آن را تهیه کرده باشید. هرچند صرافی‌هایی که عملکردی متمرکز دارند، نگهداری از کلید خصوصی را بر عهده دارند. پس کیف پول این صرافی‌ها در دسته حضانتی (Custodial) ها قرار دارد و کاربر باید برای امنیت اطلاعات خود تلاش بیشتری انجام دهد.

بنابراین کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال همان، عبارات بازیابی است که به هنگام ایجاد کیف پول در اختیار شما قرار می‌گیرد.

بکاپ کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال


لزوم پشتیبان گیری از کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال چیست؟


تصور کنید که فردی می‌خواهد از یک کیف پولی مانند تراست والت (Trust Wallet) یا متامسک (Metamask) که هر دو کیف پول غیر حضانتی (Non-Custodial) هستند استفاده کند. تمامی خطرات مبنی بر ایجاد امنیت برای دارایی از وضایفی است که بر عهده خودش است. پس اگر دستگاه خود فرد ایرادی پیدا کرد و یادزدیده شد، تنها کسی که می‌تواند اقدام به بازیابی والت کند، خود او است. اکنون، شرایطی را تصور کنید که از کلید خصوصی خود پشتیبانی تهیه کرده اید. خیلی ساده با نصب برنامه روی دستگاه دیگر و داشتن رمز عبور می‌توانید به سادگی به ولت خود دسترسی پیدا کنید.

بنابراین توصیه می‌شود حتما از کلید های خصوصی کیف پول دیجیتال تان پشتیبان بگیرید؛ چرا که در صورت از دست دادن کیف پول به هر دلیلی تنها رسیدن به دارایی هایتان همان کلیدهای خصوصی است.


نحوه پشتیبان گیری از کلید خصوصی به چه صورت است؟


در کل، با ۳ روش می‌توانید می‌توانید اقدام به پشتیبان گیری از ولت ارزهای دیجیتال خود کنید. این موارد به صورت مختصر عبارت اند از:

  • کلید خصوصی (Private Key): شامل یک رشته طولانی است که از حروف‌های تصادفی و اعداد به وجود آمده.
  • فایل والت (Wallet File): به نوعی فایل دیجیتالی است که کلید خصوصی را در خود قرار داده است.
  • عبارت بازیابی (Seed Phrase): عبارات بازیابی که در هنگام ثبت نام و ایجاد کیف پول ارز دیجیتال در اختیار شما قرار گرفته و معمولا شامل 12 حرف است.

همانطور که مشاهده می‌کنید، کیف پول‌ها از راه‌های مختلفی پشتیبان گیری می‌شوند. مثلا بعضی از والت‌ها که سخت افزاری هستند مانند لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) از عبارات بازیابی ۲۴ کلمه‌ای بر اساس استاندارد BIP39 برای بازیابی استفاده می‌کنند. در متامسک، عبارت بازیابی را به خود کاربران تحویل می‌دهند. پس اگر مشکلی پیش آمد خیلی ساده و راحت به والت و دارایی خود بار دیگر وصل شوند. با این وجود اینکه یک نسخه از کلید خصوصی والت خود را برای بازیابی و پشتیبانی ذخیره کنید کار درستی نیست و بهتر است این کار را انجام ندهید.

کلید خصوصی دارای حروف تصادفی و اعداد است که رشته‌ای طولانی تشکیل می‌دهد و می‌تواند گفت نگهداری از آن تا حدودی سخت است. از طرفی، تعداد حروف تشکیل دهنده بازیابی فقط ۲۴ کلمه است. در نتیجه خیلی راحت می‌توان آن را ذخیره کرد و البته عده‌ای نیز معتقدند که سپردن این کلید، به حافظه بهتر است. کاربران خیلی راحت و ساده می‌توانند فایل دیجیتالی را داخل دستگاه‌هایی که آفلاین هستند ذخیره کنند.

در ادامه نحوه پشتیبان گیری به هر یک از روش ها را به صورت کامل توضیح می‌دهیم.


چگونه به کمک wallet file از کیف پول ارز دیجیتال خود بک آپ بگیریم؟


برای گرفتن کپی از کیف پول دیجیتال خود با استفاده از فایل کیف پول (wallet file)، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱-وارد کیف پول ارز دیجیتال خود شوید:

اگر از یک نرم‌افزار کیف پول استفاده می‌کنید، آن را اجرا کنید.
اگر از یک سخت‌افزار (مانند Ledger یا Trezor) استفاده می‌کنید، آن را به دستگاه خود متصل کنید.

۲-گزینه‌ی «Backup» یا «Export» را پیدا کنید:

در بسیاری از نرم‌افزارهای کیف پول، گزینه‌ای به نام «Backup» یا «Export» وجود دارد. این گزینه به شما امکان ایجاد یک فایل کپی از کیف پولتان را می‌دهد.

۳-نوع فایل کیف پول را انتخاب کنید:

ممکن است بخواهید بین گزینه‌های مختلفی مانند «Keystore File» (فایل کلیدهای امنیتی)، «Private Key» (کلید خصوصی) یا «Seed Phrase» (عبارت بازیابی) انتخاب کنید که فقط از یک مورد پشتیبان بگیرید. بنابراین لازم است که از بین این موارد یکی از گزینه ها را انتخاب کنید. هرکدام از این گزینه‌ها یک روش مختلف برای کپی گرفتن از کیف پولتان ارائه می‌دهند.

۴-رمز عبور خود را وارد کنید (اگر لازم باشد):

بعضی از کیف‌پول‌ها ممکن است بخواهند رمز عبور کیف پول را وارد کنید تا اطمینان حاصل شود که شما مجاز به کپی گرفتن هستید. این یک مسئله امنیتی برای تایید هویت است و امکان دارد همه کیف پول ها این مرحله را نداشته باشند.

۵-مکانی برای ذخیره فایل کپی انتخاب کنید:

بعد از انتخاب نوع فایل کیف پول و وارد کردن رمز عبور (اگر لازم باشد)، مکانی را برای ذخیره فایل کپی انتخاب کنید.شما می‌توانید فایل را در هر کجا که می‌خواهید کپی کنید، فایل فلش، کامپیوتر شخصی، تلفن همراه و یا حتی هارد اکسترنال. مهم این است که فایل دریافت شده را در یک سیستم امن که شخص ثالثی به آن دسترسی نداشته باشد نگهداری کنید.

بکاپ کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال


چطور از کلید خصوصی کیف پول خود نگهداری کنیم؟


برخی از بهترین روش هایی که برای نگهداری از

  • استفاده از استیل ضد زنگ:

استنسل استیل (Stainless Steel) و یا استیل ضد زنگ به خاطر اینکه میزان مقاومت بالایی دارد، جزء بهترین روش‌ها در جهت نگهداری از عبارت بازیابی به حساب می‌آید. زمانی که عبارت بازیابی را روی استنلس استیل حک می‌کنید، مطمعن هستید که هیچ شرایط آب و هوایی قادر نیست آن را تغییر دهید.

  • دستگاه‌های فیزیکی:

در کل بهتر است، فایل بک آپ کیف پول ارز دیجیتال داخل دستگاه آفلاین نگهداری گردد. اگر که کلید خصوصی را روی سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت روزانه ذخیره کنیم، احتمال حک شدن و از دست رفتن تمام دارایی بسیار بالا است. در نتیجه یکی از بهترین اقدامات برای نگهداری از کلید خصوصی این است، که فایل حاوی کلید خصوصی را بر روی یک فلش، هارد و یا  درایو رمزنگاری (Encrypted Hard Drive) شده قرار دهید.

  • نگهداری کلید خصوصی کیف پول روی برگه کاغذ:

کاربران در گذشته  نه چندان خیلی دور کلیدهای خصوصی خودشان را بر روی کدهای QR بر روی کاغذ به چاپ می‌رساندند. به این ترتیب اصطلاحا یک کیف پول کاغذی (Paper Wallet) برای خودشان تهیه می‌کردند. پس شما با چاپ عبارت بازیابی روی کاغذ، می‌توانید آن را در محلی امن قرار دهید. هرچند که مقاومت کاغذ بسیار کم است و خیلی راحت می‌تواند از بین برود. ولی دقت کنید که در استفاده از این شیوه، باید عبارت بازیابی را در چندین کاغذ نوشته و در مکان‌های مختلف پنهان کنید.


مهمترین نکات برای حفظ امنیت کلید خصوصی


در این مقاله برای نحوه پشتیبان گیری از کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال، رابط کاربری هر والتی متفاوت با دیگری است. به عبارتی می‌توان گفت چگونگی بازیابی و پشتیبان گیری کلید خصوصی در هر والت مختص خودش است. در نتیجه اگر که دارای تجربه مناسبی درباره کیف پول‌های غیر حضانتی ندارید، بهترین کار این است که در زمان انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال، به رابط کاربری و پیچیدگی‌های آن دقت کنید. در ادامه برخی از مواردی که باید به آن‌ها دقت کنید را بررسی کرده‌ایم:

  1. تنها در مواقعی که قصد دارید به رایانه اتصال یابید، دستگاه دارای فایل پشتیبانی را متصل کنید.
  2. به هیچ عنوان از کلید خصوصی خود، عکس یا اسکرین شات تهیه نکنید. همینطور آن را برای کسی پیامک نکنید.
  3.  در زمانی که عبارت بازیابی را ثبت می‌کنید دقت فراوان بکار ببرید زیرا با یک اشتباه در ثبت، تمام دارایی شما از بین می‌رود.
  4. عبارت بازیابی در محل‌های عمومی قرار ندهید.
  5. کیف پول و عبارت بازیابی را به هیچ عنوان روی سیستم‌هایی که ممکن است ویروسی باشند نصب نکنید.
  6. هنگامی که در زمان استفاده از نرم‌افزار کیف پول با مشکلی رو به رو شدید و خواستید از پشتیبانی کمک بگیرید، به هیچ وجه نباید کلید رادر اختیار شخصی قرار دهید.
  7. در صورتی که شخصی غریبه از شما کلید خصوصی را خواست بدانید که ۱۰۰٪ آن فرد کلاهبردار است.
  8. از یک وب سایت رسمی برای نصب نرم‌افزار والت خود اسفتاده کنید. اگر چه نرم‌افزار تقلبی دانلود کنید، با وارد کردن کلید خصوصی خود تمام دارایی شما به سرقت می‌رود.

نتیجه گیری


در این مقاله به نحوه پشتیبان گیری از کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال پرداختیم. کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال، در واقع از اینکه دارایی کاربران مورد سرقت و کلاهبرداری قرار بگیرد جلوگیری می‌کند. به نوعی این کلید تنها باید در دسترس شخص مالک قرار بگیرد. کاربرانی که دارای کیف پول دیجیتالی هستند، باید تمام نکاتی که در این مقاله گفته شد را بررسی و انجام دهند. به طور کلی، استفاده از کلید خصوصی و پشتیبانی از آن در جهت از بین نرفتن دارایی کاربران ایجاد شده‌اند و امنیت به خودی خود نسبتا خوبی دارند. پس همواره در مورد استفاده از کلید خصوصی و پشتیبانی آن، دقت و نکات لازم را در نظر بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان