حکم شرعی ارز دیجیتال در ایران

حکم شرعی ارز دیجیتال در ایران چیست؟

دسته بندی : اخبار ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 28 بهمن 1402

خرید و فروش ارز دیجیتال

حکم شرعی ارز دیجیتال در ایران چیست و مراجع دینی مختلف در رابطه با خرید و فروش رمرز ارزها چه دیدگاهی دارند؟ جامعه با رشد فناوری و ایجاد ارزهای دیجیتال، به خصوص بیت کوین، دستخوش تغییرات اساسی مختلفی شد. بر خلاف نظر خیلی از افراد، ارزهای دیجیتال توانستند خیلی سریع به عنوان یک واحد پول با اعتبار در بین معاملات افراد قرار بگیرند و محبوبیت فراوانی کسب کنند. با استفاده از این رمزارزها، بدون هیچ واسطه‌ای همراه با سرعت بسیار بالایی می‌توانید معاملات و حتی خیلی از پرداختی‌های خود را بپردازید.

به نوعی ارزهای دیجیتال کمک شایانی به صرفه جویی افراد در وقت و زمان می‌کنند و در کلیات موجب ایجاد راحتی بیشتر انسان‌ها می‌شوند. حتی فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال اگر حساب شده و با دانش و تجربه مناسب انجام شود می‌تواند برای مردم درآمد خوبی به وجود آورد.

اما در کشورهای اسلامی همچون ایران دغدغه برخی از کاربران این است که بدانند حکم شرعی ارز دیجیتال در ایران چیست و مراجع دینی مختلف در این رابطه چه نظری دارند؟

برای همین امر ما در این مقاله می‌خواهیم حکم شرعی ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین اگر شما هم در پیدا کردن دیدگاه دینی نسبت به ارزهای دیجیتال هستید، تا پایان مطلب با تیم تحلیلی صرافی ارز دیجیتال فراچنج را همراهی کنید.

دیدگاه مراجع دینی نسبت به ارزهای دیجیتال

در این بخش ما دیدگاه مراجع تقلید نسبت به ارزهای دیجیتال مخصوصا رمزارز بیت کوین را مورد بررسی قرار می‌دهیم. علمای دینی بیشتر از هر چیزی روی عملکرد، عدالت و با ثبات بودن خدماتی که این رمزارزها به جامعه تاکید می‌کنند. بسیاری از اساتید در دین معتقد هستند، که ارزهای دیجیتال در واقع یک واحد پولی نیست. این دید به خاطر این است که روی ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، هیچ نظارتی از جمله نظارت دولتی و بانکی وجود ندارد. همچنین، احتمال دارد که در راه‌های خلاف شرع و مفاهیم دینی از ارزهای دیجیتال استفاده شود.

از طرفی دیگر تعدادی از مراجع دیگر به دلیل وجود موارد استفاده‌ای مثل قمار، ربا و غرار در ارزهای دیجیتال، با خرید و استفاده از آن‌ها به شدت مخالف هستند. علت این مخالفت به دلیل این است که رمزارزها از نابرابری اقتصادی- اجتماعی نشئت می‌گیرند. در کل، مراجع دینی روی این جریان تاکید دارند که رمزارزها می‌بایست با قوانین و اصول شریعت سازگاری داشته باشند.

در ضمن، رمزارزهایی که با پشتیبانی طلا وجود دارند به دلیل سازگار بودن با مقاصد الشریعه در گروه رمزارزهای مورد تایید قرار دارند. این دسته از ارزهای دیجیتال به خاطر داشتن خصوصیاتی گزینه‌های زیر مورد تایید هستند:

  • ازبین بردن غرار
  • دارا بودن اصول انصاف و عدالت
  • داشتن ارزش ذاتی
  • نابود ساختن ربا
  • دارای پتانسیل‌های وسایل مبادله‌ای
  • ارز دیجیتال از نظر قرآن

برای بررسی اصول قرآنی و قوانین اسلامی درباره قبول کردن بیت کوین، باید نظرات مراجع تقلید را مورد تحلیل قرار دهید. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که مسلمانان را به شک و تردید در معاملات ارزهای دیجیتال می‌اندازد، سفته بازی در این بازار است. در قسمت بعد دیگر نظرات مراجع تقلید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نظر مراجع دینی در رابطه با ارز دیجیتال

نظر مراجع تقلید درباره ارز دیجیتال

دقت کنید که بیشتر مراحع تقلید انجام فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و خرید و فروش آن‌ها را حرام نکرده اند. اما چون دنیای کریپتوکارنسی ابهامات و سوالاتی را دارد، باید بر اساس قوانین حاکم بر جامعه با آن‌ها برخورد کرد.

حکم شرعی ارز دیجیتال از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای

در بررسی حکم شرعی ارز دیجیتال و مسائل مربوط به آن و نظر افراد بالا مرتبه از لحاظ دینی و اسلامی شخص آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تا این لحظه هیچ گونه فتوایی اعلام نشده است. ایشان بیان فرموده‌اند که باید قوانین و مقررات بر این موضوع اعمال شود. ایشان توصیه می‌کنند که مسلمانان بر اساس قوانین و مقررات حاکم اسلامی در هر زمینه ایی باید فعالیت انجام دهند. پس نتیجه می‌گیریم، نبود هیچ گونه فتوای به خصوص از سمت مقامات دینی، معاملات ارزهای دیجیتال را نه تایید می‌کنند که حلال است و نه حرام.

همین امر این موضوع را نشان می‌دهد که مسلمانان درباره خرید و فروش ارزهای دیجیتال، باید آن‌ها را با قوانین و مقررات موجود مورد بررسی و تطابق قرار دهند. پس باید خبرها و هر نوع اطلاعیه و توصیه را که از سمت مقامات دینی به مردم انتشار می‌یابد را بررسی کنید. چرا که هر یک از این موارد به عنوان یک راهنما در استفاده از رمزارزها محسوب می‌شود و برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال کاربردی هستند.

حکم شرعی ارز دیجیتال از دیدگاه آیت‌الله مکارم شیرازی 

آیت‌الله مکارم شیرازی به عنوان یکی از مراجع تقلید شناخته شده در ایران و عالمان بزرگ در رابطه با ارزهای دیجیتال این دیدگاه را دارند که صنعت کریپتوکارنسی پیچیدگی های زیادی دارد و از آن به عنوان یک مسئله ناشناخته یاد می‌کنند. در این راستا آیت الله مکارم شیرازی براین باورند که در خرید و فروش ارزهای دیجیتال به دلیل ابهامات موجود نباید تداوم در عمل داشت. به طور کلی ایشان ارزهای دیجیتال را حرام نمی‌دانند اما معتقداند به دلیل عدم وضوح بهتر است از معامله در این زمینه اجتناب کنید.

مرجع تقلید آیت الله مکارم شیرازی در رابطه با خرید و فروش ارز دیجیتال به مسلمانان هشدار دادند و گفتند به منظور رعایت قوانین دینی و اخلاقی در انجام این معاملات حتما باید اصول دینی و اخلاقی رعایت شود و از هر فعالیتی که نقض کننده دین است دوری کرد.

حکم شرعی ارز دیجیتال از دیدگاه آیت‌الله سیستانی 

آیت‌الله سیستانی، یکی از بزرگان و تاثیرگذاران عالم شیعه در جهان، به بررسی وضعیت معاملات ارزهای دیجیتال پرداخته و نظرات خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند. ایشان تاکید دارند که از منظر شرعی و دینی، معاملات ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله معاملاتی مجاز برخوردار از احتیاط و وسوسه‌گری‌های مخرب است.

آیت‌الله سیستانی به مسلمانان توصیه می‌کنند که در معاملات خود با ارزهای دیجیتال، از مواردی مانند ربا و سفته بازی دوری نمایند و از هر گونه معامله‌ای که می‌تواند به ترویج عملیات نامشروع منجر شود، پرهیز کنند. ایشان از اهمیت اخلاق در معاملات ارزهای دیجیتال نیز سخن می‌گویند و تاکید دارند که از طریق معاملاتی که ممکن است به مفاهیم دینی و اخلاقی تجارت نامشروع منجر شود، دوری نمایند.

در این راستا، نظرات آیت‌الله سیستانی ابتدا به عنوان یک رهنمود اخلاقی در جهت حفظ اصول دینی و اخلاقی در معاملات ارزهای دیجیتال ارائه می‌شوند. ایشان معتقدند که باید از اصول دینی و اخلاقی در تمامی معاملات ارزهای دیجیتال پیروی شود و از هرگونه عملی که ممکن است با معنای دینی و اخلاقی در تناقض باشد، دوری نماییم. تاکید ایشان بر این است که باید با توجه به تعالیم دینی، در معاملات ارزهای دیجیتال احتیاط نمود و از هر گونه تجارت نامشروع و نقض اصول اخلاقی دینی دوری کرد.

حکم شرعی ارز دیجیتال از دیدگاه آیت‌الله نوری همدانی

آیت‌الله همدانی، یکی از معتبرترین علما و مراجع دینی شیعه، در مورد معاملات ارزهای دیجیتال نظراتی دارند که می‌توان از آن‌ها بهره‌برد. ایشان تاکید دارند که از منظر شرعی، ورود به معاملات ارزهای دیجیتال ممکن است دارای اشکالات باشد.

آیت‌الله همدانی توجه به مسلمانان را به اهمیت احتیاط در معاملات ارزهای دیجیتال فراخوانده و توصیه می‌کنند که در معاملات خود با این ارزها، از مواردی مانند ربا و سفته بازی دوری نمایند. ایشان با تاکید بر اخلاق در معاملات ارزهای دیجیتال، به مسلمانان پیشنهاد می‌دهند که از هر گونه معامله‌ای که ممکن است به ترویج عملیات نامشروع و نقض اصول دینی منجر شود، دوری نمایند.

در این راستا، نظرات آیت‌الله همدانی نه تنها به عنوان یک مرجعی برای اهمیت اخلاق در معاملات ارزهای دیجیتال مطرح می‌شوند، بلکه به عنوان یک رهنمود اخلاقی در جهت حفظ اصول دینی و اخلاقی در معاملات ارزهای دیجیتال ارائه می‌شوند. ایشان به مسلمانان تاکید می‌کنند که باید از اصول دینی و اخلاقی در تمامی معاملات خود با ارزهای دیجیتال پیروی کنند و از هر گونه عملی که ممکن است با معنای دینی و اخلاقی در تناقض باشد، دوری نمایند. تاکید ایشان بر این است که باید با توجه به تعالیم دینی، در معاملات ارزهای دیجیتال احتیاط نمود و از هر گونه تجارت نامشروع و نقض اصول اخلاقی دینی دوری کرد.

حکم شرعی ارز دیجیتال از دیدگاه آیت الله وحید خراسانی

وحید خراسانی به عنوان یکی از علمای شیعه معاصر، در مورد حکم شرعی ارزهای دیجیتال نظراتی دارد. او تأکید دارد که ارزهای دیجیتال بر اساس اصول شرعی باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند. به عبارت دیگر، وحید خراسانی معتقد است که برای تعیین حکم شرعی ارزهای دیجیتال، باید به اهمیت وضعیت و ماهیت هر ارز دیجیتال، منشأ آن، نحوه استفاده از آن و اثرات اجتماعی و اقتصادی آن توجه شود.

در این راستا، وحید خراسانی به تحلیل دقیق مسائل مربوط به ارزهای دیجیتال پرداخته و نظرات خود را اعلام می‌کند. او معتقد است که حکم شرعی ارزهای دیجیتال باید با توجه به موارد فوق تعیین شود و در صورتی که ارز دیجیتال خاصی مورد بررسی قرار گیرد و اثبات شود که مطابق با اصول دینی و شرعی استفاده می‌شود و باعث ترویج فساد نمی‌شود، ممکن است حکم شرعی مثبتی درباره آن داده شود.

در نهایت، وحید خراسانی بر اهمیت توجه به مسائل شرعی و اخلاقی در استفاده از ارزهای دیجیتال تاکید می‌کند و توصیه می‌کند که مسلمانان در این زمینه با دقت و آگاهی عمل کنند تا با اصول دینی و اخلاقی سازگار باشند.

حکم شرعی ارز دیجیتال از دیدگاه آیت الله شبیری زنجانی

آیت‌الله شبیری زنجانی، یکی از مراجع عظام تقلید شیعه، در مورد حکم شرعی ارزهای دیجیتال نظراتی دارند. او معتقد است که این مسئله باید با دقت و با توجه به اصول شرعی مورد بررسی قرار گیرد. آیت‌الله شبیری زنجانی تاکید دارند که در تعیین حکم شرعی ارزهای دیجیتال، باید به عوامل مختلفی از جمله ماهیت و منشأ این ارزها، روش استفاده از آنها، احتمالات مرتبط با فساد و نظام‌های شرعی مربوطه توجه داشته شود.

او به تحلیل دقیق مسائل مربوط به ارزهای دیجیتال می‌پردازد و نظرات خود را اعلام می‌کند. آیت‌الله شبیری زنجانی با توجه به اهمیت مسائل شرعی و اخلاقی، تاکید دارند که استفاده از ارزهای دیجیتال باید با اصول دینی سازگار و مطابق با اخلاق اسلامی باشد. اگر ارز دیجیتال خاصی مورد بررسی قرار گیرد و به این نتیجه برسیم که استفاده از آن با اصول دینی و اخلاقی سازگار است و به ترویج فساد نیز نمی‌انجامد، ممکن است حکم شرعی مثبتی درباره آن داده شود.

به طور کلی، آیت‌الله شبیری زنجانی در خصوص حکم شرعی ارزهای دیجیتال تاکید دارند که مسلمانان باید با دقت و شفافیت در استفاده از این ارزها عمل کنند و از هرگونه تخلف از اصول دینی و اخلاقی دوری نمایند.

حکم شرعی ارز دیجیتال از دیدگاه آیت‌الله گلپایگانی

آیت‌الله گلپایگانی، یکی از مراجع عظام تقلید شیعه، درباره حکم شرعی ارزهای دیجیتال دیدگاه خاصی دارند. ایشان معتقدند که برای تعیین حکم شرعی این ارزها، باید به اصول و مقاصد شریعت اسلامی توجه شود. آیت‌الله گلپایگانی تأکید دارند که ارزهای دیجیتال باید با معیارهای شرعی ارزیابی شوند و استفاده از آنها باید با اصول دینی سازگار باشد.

او به تحلیل دقیق مسائل مربوط به ارزهای دیجیتال می‌پردازد و تأکید دارد که اگر استفاده از این ارزها به ترویج فساد و نامشروعی منجر نشود و با اصول دینی و اخلاقی تطابق داشته باشد، ممکن است حکم شرعی مثبتی درباره آنها صادر شود.

در کل، آیت‌الله گلپایگانی به مساله ارزهای دیجیتال با توجه به اصول و ارزش‌های دینی نگریسته و تأکید دارند که استفاده از آنها باید با احتیاط و با رعایت مقاصد شریعت اسلامی صورت گیرد. 

جمع‌بندی

ما در این مقاله به بررسی حکم شرعی ارز دیجیتال پرداختیم. با توجه به تمام نکاتی که گفته شد، برای فعالیت در زمینه بازار ارزهای دیجیتال باید به موضوعاتی که از جانب آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم کشور همراه با دیگر علمای دینی کشور ارائه می‌گردد توجه کنیم. همچین در کنار دقت به سخنان ارائه شده باید با رعایت قوانین و مقررات کشور در این بازار مالی فعالیت انجام بدهیم. همچنین این نکته را هم بگوییم که از نظر اهل تسنن استفاده از ارزهای دیجیتال هیچ ایرادی ندارد و به عنوان یک پول می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان