بیت سیزن چیست

بیت سیزن (Bitseason) چیست؟

تاریخ انتشار : 12 دی 1402

دنیای ارزهای دیجیتال دنیای اصطلاحات زیادی است که آشنایی با آن‌ها برای هر معامله‌گری لازم است. یکی از این اصطلاحات که احتمالا نام آن به گوشتان خورده، بیت سیزن است.

اصطلاح «بیت سیزن» یا «Bitseason» به دوره‌ای گفته می‌شود که در آن ارز دیجیتال بیت کوین نسبت به سایر ارزهای شناخته شده بازار در موقعیت و عملکرد بهتری قرار دارد. بنابراین این عنوان را می‌توان در متقابل با آلت سیزن دانست. زمانی که بازار در دوره بیت سیزن قرار دارد، حتما نباشد شاهد صعود و افزایش‌های قیمت باشیم. همین که در بازارهای نزولی هم قیمت بیت کوین عملکرد بهتری نسبت به سایر ارزها داشته باشد یعنی اینکه در این بازه قرار داریم.

کسب اطلاعات در این باره کمک می‌کند تا از موقعیت‌های مختلف سود کسب کنیم. به همین دلیل ما این مطلب فراچنج را به این موضوع اختصاص می‌دهیم تا بررسی کنیم، بیت سیزن چیست و چه زمانی رخ می‌دهد.


بیت سیزن چیست؟


بیت سیزن به دوره ای اشاره دارد که در آن قیمت بیت کوین و نوسانات آن نسبت به ارزها موقعیت و عملکرد بهتری دارد. وقتی مارکت در این بازه قرار دارد اغلب تریدرها تمایل به خرید بیت کوین دارند و نسبت به آلت کوین ها به توجه اند. در دوران نزولی قیمت هم اگر قیمت بیت کوین نسبت به سایر ارزها ریزش کم تری داشته باشد، بازهم می‌تواند نشان از فصل بیت کوین داشته باشد.


آلت سیزن با بیت سیزن چه تفاوتی دارد؟


آلت‌سیزن به دوره‌ای اطلاق می‌شود که عملکرد سایر ارزهای دیجیتال بهتر از بیت‌کوین باشد. این اصطلاح نمایانگر جذب توجه سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال دیگر به جای بیت‌کوین است. با توجه به حجم بالای معاملات بیت‌کوین در سطح جهانی، این ارز به عنوان رهبر بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. ظهور رمز ارزهای جدید، پشتیبانی از سلبریتی‌ها، فناوری‌های نوین مانند قراردادهای هوشمند، افزایش عرضه اولیه کوین و ترندهای جدید از جمله دلایلی هستند که این ارزهای جدید محبوبیت زیادی در میان کاربران کسب کرده‌اند.

آلت‌سیزن نشان‌دهنده تغییر در ترجیحات سرمایه‌گذاران به نفع ارزهای دیجیتال دیگر خارج از بیت‌کوین است. اگر مارکت کپ (مجموع ارزش بازار و حجم معاملات) سه چهارم یا ۵۰٪ از ارزهای دیجیتال متعلق به دسته برتر در یک بازه زمانی ۹۰ روزه نشان دهد که عملکرد آنها بهتر از بیت‌کوین است، این وضعیت به عنوان آلت‌سیزن شناخته می‌شود. اما اگر این ۷۵٪ از ارزهای دیجیتال برتر نتوانند عملکرد بهتری از بیت‌کوین ارائه دهند، این وضعیت به عنوان بیت‌سیزن شناخته می‌شود. به طور کلی، آلت‌سیزن نمایانگر نسبت سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال است.

بیشتر بخوانید- آلت سیزن چیست


چگونه بیت سیزن را تشخیص دهیم؟


بیت سیزن چیست

شناسایی زمان آغاز بیت‌سیزن، یک راه مشخص و واحد ندارد؛ اما با توجه به برخی از فاکتورها و داده‌های بازار، می‌توان به پیش‌بینی آن پرداخت. در ادامه، راه‌های معتبر برای شناسایی بیت‌سیزن را بررسی می‌کنیم.

1. افزایش دامیننس بیت‌کوین:

یکی از فاکتورهای کلیدی برای تشخیص آغاز بیت‌سیزن، دامیننس بیت‌کوین است. دامیننس به نرخ تسلط بیت‌کوین بر بازار کریپتو اشاره دارد و نمایان‌گر تعداد تریدرها، خریداران، فروشندگان، و هولدرهای بازار است. افزایش دامیننس بیت‌کوین نشان‌دهنده بهبود وضعیت بازار بیت‌کوین و تسلط آن بر آلت‌کوین‌هاست. این افزایش نرخ تسلط ممکن است نشانه آغاز بیت‌سیزن باشد.

2. کاهش قیمت آلت‌کوین‌های برتر بازار:

علاوه بر بیت‌کوین، ارزهای دیجیتال دیگر نیز در بازار کریپتو نقش مهمی ایفا می‌کنند. هنگامی که دامیننس تتر یا قیمت اتریوم کاهش می‌یابد، ممکن است زمان مناسبی برای آغاز بیت‌سیزن باشد. این حالت نشان‌دهنده کاهش سودآوری آلت‌کوین‌ها و جابه‌جایی سرمایه به سمت بیت‌کوین است. انتقال سرمایه از آلت‌کوین‌ها به بازار بیت‌کوین، ممکن است محرکی برای تسلط بیت‌کوین و شروع بیت‌سیزن باشد.

3. استفاده از شاخص‌های پلتفرم‌های تحلیلی بازار کریپتو:

پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های متعددی در زمینه تحلیل بازار کریپتوگرافی وجود دارند که ابزارهای مختلفی برای تحلیل ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند. بهره‌گیری از این ابزارها و تحلیل بازار کریپتو، یک روش دیگر برای شناسایی زمان آغاز بیت‌سیزن است. به عنوان مثال، سایت بلاکچین سنتر یکی از پلتفرم‌های تحلیل بازار است که ابزارهای متنوعی برای ارزیابی احساسات بازار و نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. بهره‌گیری از این ابزارها می‌تواند به تشخیص بیت‌سیزن یا آلت‌سیزن کمک کند.


کلام پایانی:


بیت سیزن مزایا و معایب بسیاری دارد. اینکه شما بتوانید از این شرایط سود کسب کنید کاملا بستگی به استراتژی و شرایطتتان دارد. برای مثال اگر تریدر بازار آلت کوین‌ها و یا NFT‌ها هستید، قطعا فصل بیت کوین به نفع شما نخواهد بود. چرا که در این بازه زمانی قیمت ارزهای دیگر در وضعیت مناسبی قرار نخواهد داشت. دلیل این امر هم توجه سرمایه گذاران به بیت کوین است.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند سبب کاهش ارز بیت سیزن شود، افزایش قیمت بیت کوین در این بازه است. زمانی که قیمت BTC افزایش داشته باشد، خریداران کم‌تری توانایی سرمایه‌گذاری در آن را خواهند داشت. به طور کلی هم خرید و فروش بیت کوین در حال حاضر هم برای هر شخصی امکان‌پذیر نیست این در صورتی است که هر سرمایه‌گذاری توانایی خرید و فروش و معامله روی آلت کوین‌ها را دارد.

از طرف دیگر برای کسب سود در این موقعیت حتما باید یک تریدر حرفه‌ای باشید. لذا توصیه اکید می‌کنیم اگر حرفه‌ای نیستید و دانش فنی کافی ندارید، بهتر است در موقعیت‌های اینچنینی مارکت تنها نظاره‌گر باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان