تفاوت بیت کوین و لایت کوین چیست

تفاوت بیت کوین و لایت کوین چیست؟

تاریخ انتشار : 21 آذر 1402

لایت کوین و بیت کوین هر دو ارزهای دیجیتالی هستند که بر بستر بلاکچین و بر بستر یک شبکه غیر متمکز قرار دارند. این دو رمز ارز همانطور که شباهت هایی با یکدیگر دارند، تفاوت هایی نیز دارند. لذا ما در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال فراچنح می‌خواهیم به بررسی تفاوت لایت کوین و لیت کوین بپردازیم. برای این منظور ابتدا توضیح مختصری درباره اینکه بیت کوین چیست و همچنین معرفی لایت کوین خواهیم داد و سپس به بررسی تفاوت های آن ها می‌رویم.

لایت کوین و بیت کوین هر دو ارز دیجیتالی هستند که بر بستر یک شبکه غیر متمرکز به نام بلاک چین قرار دارند. این دو ارز دیجیتال همان‌طور که با یکدیگر شباهت‌هایی دارند از جهات بسیاری نیز با هم متفاوت هستند.


آشنایی با بیت کوین با زبان ساده


اولین کاری که برای تحلیل تفاوت بیت کوین و لایت کوین باید انجام دهید، بررسی رمزارز بیت کوین است. ارز دیجیتال BitCoin که با نام اختصاری BTC نشان داده می‌شود، اولین رمزارز است که فعالیت خود در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو شروع کرد. کمی بعد از ارز بیت کوین و ورودش به بازار ارزهای دیجیتال، آلت کوین‌ها (ALTCoin) که به هر ارز دیجیتال جزء BTC می‌گویند، وارد بازار شدند. در بسیاری از معاملات خرید و فروش و سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانید از رمزارز BitCoin بهره ببرید. در ضمن ارسال این رمزارز به تمام نقاط دنیا به راحتی صورت می‌گیرد.

با توجه به این مورد که بین بیت کوین و لایت کوین تفاوت‌های زیادی وجود دارد، بیت کوین نیز با ارزهای فیات دارای ویژگی‌های بسیار قابل توجهی و متفاوت است. چون بیت کوین غیرمتمرکز است و روی یک شبکه غیرمتمرکز یعنی بلاک چین Bitcoin ذخیره می‌گردد، هیچ نهاد، دولت یا سازمانی نمی‌تواند این رمزارز را کنترل کند.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟


لایت کوین چیست؟


لایت کوین (Litecoin) یک ارز دیجیتال (Cryptocurrency) است که در سال 2011 توسط چارلی لی (Charlie Lee) ساخته شد. او لایت کوین را به عنوان “نسخه سبکتر” یا “نسخه نورتر” از بیت‌کوین توصیف کرده است. این ارز دیجیتال به عنوان یک ارز دیجیتال از نوع پروژه باز (Open Source) عمل می‌کند و از تکنولوژی بلاک‌چین (Blockchain) برای ثبت تراکنش‌ها و ایجاد واحد‌های جدید ارز استفاده می‌کند.

لایت کوین بسیار شبیه به بیت‌کوین است اما تفاوت‌هایی نیز دارد. برخی از ویژگی‌های لایت کوین عبارتند از:

1. الگوریتم ماینینگ: لایت کوین از الگوریتم ماینینگ Scrypt استفاده می‌کند که در مقایسه با الگوریتم SHA-256 بیت‌کوین، ماینینگ آن را برای کاربران ساده‌تر می‌کند.

2. سرعت تأیید تراکنش: زمان تأیید تراکنش‌ها در شبکه لایت کوین کمتر از بیت‌کوین است. بر اساس الگوریتم ماینینگ و تعداد بلوک‌های تولید شده در زمان کمتر، تراکنش‌ها سریعتر تأیید می‌شوند.

3. تعداد توکن‌ها: حداکثر تعداد لایت کوین‌ها که قابل استخراج است، تقریباً ۸۴ میلیون است که این مقدار بسیار بیشتر از تعداد بیت‌کوین‌ها است.

لایت کوین به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال محبوب، به دلیل سرعت تراکنش بالا و انعطاف‌پذیری در استفاده، در جامعه‌های متعددی مورد استفاده قرار گرفته است.


مهمترین تفاوت‌های لایت کوین و بیت کوین


اکنون زمان بررسی و تحلیل ۲ ارز دیجیتال یعنی بیت کوین و لایت کوین رسیده است. با دانستن اطلاعاتی درباره هر دو رمزارز خیلی بهتر می‌توانیم روی تفاوت و شباهت‌های آن‌ها مسلط شویم. شناخت این موضوعات برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال بسیار تاثیر گذار و ضروری است.

  • سرعت مورد نیاز برای پردازش تراکنش‌ها

تراکنش‌ها به صورت کاملا فنی درون هر دو رمزارز در لحظه صورت می‌گیرند. انجام تراکنش در هر ارز دیجیتال بیت کوین و لایت کوین در مدت زمان با یکدیگر متفاوت هستند. مقدار سرعت تولید تاییدیه از سایر شرکت کنندگان بلاک چین، برای تراکنش این اختلاف زمان را ایجاد می‌کند. این مدت زمان، به این معنی است که، یک بلاک تازه وارد بلاک چین شده حدود ۹ دقیقه و در شبکه LiteCoin حدود ۲ دقیقه طول می‌کشد. البته در صورت ترافیکی بودن شبکه مدت این زمان‌ها تغییر می‌کند و می‌تواند گاهی اوغات زمان بیشتری را مصرف کند.

  • الگوریتم هش در LTC و BTC

در ارز دیجیتال بیت کوین الگوریتم هش SHA-256 می‌باشد که سرعت و کارایی بسیار خوبی در واحدهای پردازش گرافیکی ALU از خود نشان می‌دهد. اما الگوریتم هش در رمزارز لایت کوین Scrypt یا اسکریپت است. چگونگی عملکرد و سرعت عمل در اسکریپت بسیار سریع‌تر و بهتر از هش در شبکه BitCoin فعالیت می‌کند.

  • توزیع

یکی از مشخص‌ترین تفاوت‌های بین بیت کوین و لایت کوین اندازه‌ی تعداد کوین‌هایی است که هر یک توزیع کرده اند. شبکه بیت کوین فقط می‌تواند ۲۱ میلیون و لایت کوین ۸۴ میلیون کوین را تولید کنند. همین امر می‌تواند، یک نقطه‌ی بسیار با ارزش و مهم برای لایت کوین در نظر گرفته شود، زیرا با این شیوه می‌توانند کوین در تعداد بیشتری بسازند. اما چون رمزارز بیت کوین با محدودیت‌های زیادی در مسیر تولید کوین های خود رو به رو می‌گردد، میزان تقاضایش از سمت بازار بالا می‌رود و به این صورت قیمتش افزایش می‌یابد.

  • ظرفیت بازار سرمایه در این ۲ رمزارز

یکی از تفاوت‌های دو رمزارز لایت کوین و بیت کوین، مقدار ظرفیت بازار سرمایه در این شبکه‌ها است. شبکه بیت کوین به دلیل استخرهای استخراج و مزارع بزرگی که دارد، دارای ارزش و جذابیت بیشتری است. در ضمن، به خاطر تقاضای بالایی که بیت کوین دارد، میزان نرخ مبادله این رمزارز توسط دلار بیشتر شده است. اما این رویدادها به دلیل اینکه مقدار ظرفیت محدودی از بازار به لایت کوین اختصاص یافته، در این شبکه مطرح نیستند. پس چون BTC عرضه پایین خود، تقاضای زیادی از سمت مردم دارد.


شباهت‌های ارزهای دیجیتال لایت کوین و بیت کوین


بین لایت کوین و بیت کوین تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد، بنابراین شاید فکر کنید هیچ شباهتی بین این ۲ وجود ندارد که باید بگوییم کاملا غلط است. دو ارز دیجیتال بیت کوین و لایت کوین هر دو رمزارزهای غیر متمرکزی هستند که برای انجام تراکنش‌ها در شبکه‌های خود، تحت کنترل و فرمان نهادها و دولت‌ها نیستند و با ارزهای فیات تفاوت بسیاری دارند.

چگونگی خرید بیت کوین و لایت کوین تفاوت چندانی وجود ندارد. برای اینکه این دو رمزارز را تهیه کنید، باید به صرافی‌های معتبر رجوع کنید و در ادامه برای دریافت این رمزارزها باید فرایند ماینینگ یا استخراج را عملی کنید. در آخر برای ذخیره و نگهداری از آن‌ها باید یک کیف پول ارز دیجیتال برای خود تهیه کنید. می‌بینید، این دو رمزارز بسیار شبیه به یکدیگرند. در ضمن این موضوع فراموش نشود که هر دو شبکه لایت کوین و بیت کوین نوساناتی دارند، و مردم با معامله در این زمان‌ها می‌توانند سود عالی کسب کنند.

همچنین هر ۲ شبکه BitCoin و LiteCoin طبق الگوریتم اثبات کار (POW) فعالیت می‌کنند. پس می‌توانید استخراج این شبکه‌ها را انجام دهید و این یکی دیگر از تشابهات بین این ارزهای دیجیتال است.


مزایای شبکه‌های لایت کوین و بیت کوین


در ادمه قصد داریم تا مزایای ارزهای دیجیتال بیت کوین را به همراه لایت کوین نام ببریم.

  • هر دو رمزارز لایت کوین و بیت کوین به صورت غیر متمرکز فعالیت می‌کنند و توسط هیچ نهاد و سازمان یا بانکی تحت کنترل قرار ندارند.
  • برای انتقال و پرداخت در این دو شبکه هیچ محدودیتی وجود ندارد. پس افراد کاربر می‌توانند به هر جای دنیا این دو رمزارز را انتقال دهند.
  • شبکه‌های BitCoin و LiteCoin امنیت بالای دارد و می‌تواند از دارایی‌ها در برابر سرقت یا هک و هر نوع حملات سایبری محافظت کند.
  • کیف پول‌های ارز دیجیتال بسیاری وجود دارد که به صورت مشترک به هر دو شبکه BitCoin و LiteCoin خدمات ارائه می‌دهند و کاربران می‌توانند برای سرمایه‌گذاری یا انتقال این رمزارزها، از آن‌ها بهره ببرند.
  • تراکنش‌ها در هر دوی این ارزهای دیجیتال با سرعت تایید می‌گردد. ولی با توجه به توضیحاتی که دادیم، تایید تراکنش‌ها در شبکه لایت کوین بسیار کوتاه‌تر از بیت کوین است.

همانطور که اشاره کردیم، شبکه LTC و BTC می‌توانند، کنترل مقدار حجم بالایی از تراکنش‌ها را مدیریت کنند. اما هر چقدر مقدار حجم تراکنش‌ها بیشتر شود، ارز دیجیتال بیت کوین عملکرد کندتری دارد. اما این رویداد تاثیری روی پردازش شبکه LiteCoin ندارد.


معایب شبکه‌های لایت کوین و بیت کوین


با توجه به توضیحاتی که برای درک تفاوت بیت کوین و لایت کوین برایتان ارائه داده شد که بسیار کاربردی بودند، این دو رمزارز تعدادی ایراد برای استفاده دارند. در ادمه شناخت این ایرادات، شرایط کنترل و مدیریت استفاده از دو ارز دیجیتال فراهم برای شما ساده‌تر می‌شود.

  •  انرژی بسیار زیادی برای استخراج رمزارز BitCoin و LiteCoin صرف می‌گردد.
  • با توجه به اینکه این دو رمزارز داخل کیف پول ارزدیجیتال ذخیره و نگهداری می‌شوند، در صورت فراموشی رمز کیف پول، دسترسی کاربر به دارایی از بین می‌رود.
  • افراد زیادی نسبت به ارزهای دیجیتال دید مثبتی ندارند و برای سرمایه‌گذاری به آن‌ها اعتماد نمی‌کنند.
  • به غیر از رمزارزهای لایت کوین و بیت کوین، تمام ارزهای کریپتوکارنسی نوسانی هستند و در هر لحظه می‌توانند ضرر یا سود کنند. پس برای فعالیت با آن‌ها باید حتما دانش و اطلاعات کافی کسب کنید.

همانطور که می دانید، به هر ارز دیجیتالی که وارد دنیای ارز دیجیتال می‌گردد به غیر از بیت کوین، آلت کوین می‌گویند، و از بیت کوین یک نوع و آن هم خودش وجود دارد. همین این ویژگی نیز یکی دیگر از تفاوت‌های این دو رمزارز ینی BitCoin و LiteCoin است.


نتیجه گیری:


در این مقاله از صرافی فراچنج، به موضوع تفاوت بیت کوین و لایت کوین پرداختیم. ارز دیجیتال بیت کوین برای کاربران جذابیت بسیار زیادی دارد و به طلای دیجیتال معروف است. این شبکه ارزش زیادی به همراه دارد که با گذشت این سال‌ها مقدار ارزشش برای لحظه‌ای با رقیبانش جا به جا نشده است. ارز دیجیتال BitCoin به مرور زمان ممکن است مقداری تغییر ارزش به دلیل تشکیل رمزارزهای جدید داشته باشد و ارزشش افزایش یابد. پس نتیجه می‌گیریم بررسی و تحلیل این رمزارزها با یکدیگر برای اینکه سود مناسبی دریافت کنیم بسیار کاربردی است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 3.3]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان