معامله اسپات چیست

معامله اسپات چیست؟ آموزش SPOT و کسب سود در بازار ارز دیجیتال

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 29 خرداد 1403

خرید ارز دیجیتال

در بازار ارزهای دیجیتال به یکی از معاملاتی که به معامله نقطه‌ای یا لحظه‌ای معروف شد، معاملات اسپات می گویند. معالات اسپات، مربوط به خرید و فروش یک رمزارز خارجی، کالا یا ابزار مالی می‌شود. سبک معاملات اسپات دارای ویژگی هایی مانند ارائه فیزیکی وسایل، کالا یا ارز قرار دادها است. تفاوتی که بین معاملات فیوچرز و آتی با اسپات وجود دارد، روی مدت اختلاف زمانی است که در این معاملات پرداخت صورت می گیرد. معاملات اسپات به شکل آنی شکل می‌گیرد، ولی معاملات فیوچرز طبق قرار دادهای مابین دو طرف انجام می‌شود. در ادامه شما برای خرید و فروش دارایی باید، یک قیمت مشخصی را تعیین می کنید.

پس، از اهرم در معاملات فیوچرز و آتی استفاده می‌کنند. همینطور، افراد تریدر باید بر اساس دارایی که معامله می‌کنند با توجه به صرافی انتخاب شده، اهرم‌هایی را بین اعداد ۱ تا ۱۰ برای معامله خود انتخاب کنند. البته با بیشتر بودن اهرم، ریسک و سود افزایش می‌یابد. در فارکس به نرخی که توسط آن معاملات شکل می‌گیرند، نرخ اسپات می‌گویند. همراه ما در این مقاله باشید تا به بررسی معامله اسپات چیست؟ آموزش SPOT و کسب سود در بازار ارز دیجیتال بپردازیم.

معامله اسپات چیست؟

به خرید و فروش یک دارایی به صورت مستقیم معاملات اسپات (Spot Trading) می‌گویند. هزینه ها در این سبک معاملاتی به شکل آنی پرداخت می‌شوند. سپس، به همین شکل کالا به شخص خریدار، با سرعت زیاد ارائه می گردد. به جزء بازار ارزهای دیجیتال، این معاملات در دیگر بازارهای مالی مانند طلا یا بورس و فارکس قرار دارند.

انواع معاملات اسپات

معاملات اسپات انواع مختلفی دارند، مانند:

  • بازار رمزارز اسپات در فارکس

در این بازار ها، معامله بر اساس نرخ اسپات جفت ارزهای گوناگون انجام می‌گردد و جزء یکی از بزرگترین بازار معاملات اسپات دنیا است. برای مثال معامله دلار آمریکا (USD) با ارزهایی مثل پوند (GBP) و یورو (EUR) به یکی از معاملات رایج در این بازار تبدیل شده است.

  • بازار سهام اسپات

در بازارهای سهام اسپات، سهام به شکل نقدی خریداری می‌شود. به وسیله‌ی این بازارها، افراد معامله‌گر و سرمایه گذار سهام می‌توانند در لحظه به خرید و فروش سهام بپردازند.

  • بازار اسپات کالاها

در بازار اسپات کالا، کالاهای زیادی مثل طلا، نفت خام، محصولات مربوط به کشاورزی و یا نقره معامله می‌شوند. نرخ‌های لحظه ایی، معاملات اسپات کامودیتی را شکل می‌دهند.

  • بازار اسپات ارزهای دیجیتال

در بازارهای اسپات ارزهای دیجیتال، رمزارزهایی مانند اتریوم و بیت کوین بر اساس نرخ اسپات معامله یا خرید و فروش می‌شوند.

مزایا و معایب معاملات اسپات

در هر سبک از استراتژی یا ترید، مواردی مربوط به مزایا یا معایب قرار دارند. به کمک درک مفهوم آن می‌توانید مقدار ریسک را کاهش و اعتماد به نفستان را بالا ببرید. روش معاملاتی اسپات تریدینگ به راحتی انجام می‌شود، ولی دارای یک نقاط قوت و ضعفی است که باید قبل از اقدام به هر فعالیتی، روی آن‌ها مسلط شوید.

مزایای معاملات اسپات

  • بر عکس معاملات مشتقه و مارجین، در معاملات به شکل نقدی نگرانی‌های در رابطه با لیکویید شدن یا کسب مارجین کال، افراد را نمی‌ترساند. معامله گران می‌توانند در هرلحظه که می‌خواهند وارد معامله برای اسپات شوند و یا از آن خارج شوند. در ضمن احتیاجی نیست که تریدر هر لحظه وضعیت رامورد بررسی قرار دهد.
  • بر اساس میزان عرضه و تقاضا قیمت‌ها به صورت بسیار شفاف قرار دارند. همین امر بر خلاف بازارهای فیوچرز بوده که به طور معمول از چندین قیمت اصلی مختلف استفاده می‌کنند. برای نمونه قیمت تسویه حساب (Mark Price) یا اعمال داخل بازار فیوچرز بایننس از اطلاعاتی مثل پایه میانگین متحرک، فاندینگ ریت (Fundinh Rate) و ایندکس قیمت به وجود می‌آید. در تعدادی از بازارهای سنتی ممکن است روی قیمت اعمال تاثیرگذاری نرخ بهره وجود داشته باشد.
  • ایجاد معاملات اسپات برای داشتن ویژگی‌هایی مثل ریسک ها، پاداش‌ها و قوانین ساده به راحتی امکان‌پذیر است. مثلا اگر ۸۰۰ دلار در بازار نقدی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید، خیلی راحت با توجه به قیمت ورود و درحال حاضر یا آنلاین بازار ریسک پرداخت را محاسبه انجام دهید.

معایب معاملات اسپات

  • در ترید اسپات مقدار سود آوری‌ها خیلی کمتر از دیگر بازارها مثل مارجین و فیوچرز است.
  • طی فعالیت در بازارهای اسپات با توجه به دارایی‌هایی که معامله می‌شوند، مسئولیت نگهداری از دارایی بر عهده خودتان است. مثلا در بازار کالا، افراد با خرید نفت خام باید آن را به صورت فیزیکی دریافت کنید. در ترید ارزهای دیجیتال و یا هولد کردن توکن و کوین ها، مسئولیت ایجاد امنیت بر عهده خود شما قرار دارد. ولی در معامله به صورت قرارداد آتی، شما  می‌ توانید به دارایی‌ها و یا تسویه حساب پول نقد دسترسی داشته باشید.
  • خیلی از شرکت‌های به خصوص، افراد یا دارایی‌ها پایدار بودن و ثبات اهمیت زیادی داشته و بسیار ارزشمند است. برای مثال، شرکتی برای اینکه در سایر کشورها فعالیت تجاری انجام دهد، باید دسترسی به ارز خارجی در فارکس داشته باشد. پس اگر این شرکت تنها به بازار اسپات تکیه کند، تمام برنامه ریزی‌های آن‌ها با بی‌ثباتی زیادی رو به رو می‌شود.

صرافی ارز دیجیتال فراچنج

بررسی اصطلاحات مهم در معاملات اسپات

برای اینکه اصطلاحات با ارزش در بازار اسپات را بشناسید، باید هر یک نکات عنوان شده را بررسی کنید:

عمق بازار

با توجه به تحلیل روی فهرست سفارشات می‌توانید متوجه شوید قدرت در دست چه کسی قرار دارد؟ افراد خریدار یا افراد فروشنده؟ با نامتعادل شدن در هر سمت بازار، جهت بازار تغییر می‌کند. مقدار زیادی سفارش فروش در یک محدوده قیمتی، خبر از میزان سطح مقاومت در آن قیمت و تعداد بالای سفارش خرید احتمالا ناحیه حمایت را نشان می‌دهد. البته توجه کنید که هیچ یک از اطلاعات بیان شده به خودی خود و تنها نمی‌توانند در معاملات اسپات به عنوان سیگنال استفاده شوند.

اوردبوک

به عبارتی اوردر بوک یا به فهرستی از سفارشاتی گفته می‌شود، که برای خرید و یا فروش دوباره هر کدام از ارزها یا دارایی‌ها به وسیله افراد معامله‌گر داخل بازار ثبت شده اند. در واقع، اوردر بوک‌ها میزان عرضه و تقاضای دارایی‌ها را نشان می‌دهد. سفارشات باز داخل اوردر بوک دست نخورده قرار می‌گیرند تا فرد دیگری آن را ثبت یا لغو کند. سپس، میزان حجم معادلات و داده‌های قیمت در دو طرف سفارش که به آن‌ها قسمت خرید (Buy-Side) و قسمت فروش (Sell-Side) گفته می‌شوند نمایان می‌شود.

مفهوم Ask و Bid (قیمت پیشنهادی برای خرید و فروش)

بیشترین قیمتی که شخص خریدار می‌تواند برای خرید آن دارایی پرداخت کند، در واقع اولین سفارش فروش در فهرست سفارشات است. تمام موارد مربوط به سفارشات خرید باز مربوط به قسمت خرید است که نسبت به قیمت معامله شده‌ی قبلی خود قیمت پایینتری دارند. اسم این قیمت خرید که از سمت خریدار پیشنهاد شده، Bid گفته می‌شود. قیمتی که میزان تقاضای بازار را نشان می‌دهد، قیمت پیشنهاد شده برای خرید است و داخل صرافی‌ها با رنگ قرمز نشان داده می‌شوند.

در اوردر بوک (Order book)، اولین سفارش خرید دارای کمترین قیمتی است که فرد فروشنده بر اساس آن می‌خواهد دارایی خود را بفروشد. قسمت فروش مربوط به همه‌ی سفارشات فروش باز همراه با قیمتی بیشتر از قیمت‌های معامله شده‌ی قبلی می‌شود. نام این قیمت، ask یا قیمت پیشنهادی فروش است و برای نمایش رنگی سبز رنگ دارد.

هر زمان که در هر ۲ فهرست قیمت‌های ثبت شده مطابق یکدیگر هستند، یعنی فروشنده و خریدار به توافق رسیده‌اند و معامله اسپات انجام می‌گردد. هنگام انجام یک اسپات تریدینگ، پس از تایید تراکنش، دارایی از موجودی شخص فروشنده کاسته و به دارایی‌های شخص خریدار اضافه می شود.

قدرت نقدشوندگی

هر میزان بینBid price و Ask price اختلاف پایین‌تری قرار بگیرد، مقدار نقدینگی در آن بازار بیشتر می‌شود. همین برابر نبودن قیمت در این دو صف فروش را به وجود می‌آورد. به میزان اختلاف بین کمترین قیمت فروش و بیشترین قیمت برای خرید اسپرد (Spread) می گویند.

کاربرد معاملات اسپات در ارز دیجیتال چیست؟

به یکی از راه‌های خرید و فروش دارایی‌ها در بازار همراه با میزان نرخ فعلی آن با هدف دریافت سریع دارایی پایه، معاملات اسپات می‌گویند. همچنین، اکثر افراد معامله‌گر روزانه از این معاملات بیشتر استفاده می‌کنند. به عبارتی به خرید یک رمزارز همراه با قیمت فعلی و فروش آن به قیمت آینده معاملات اسپات ارزدیجیتال می‌گویند.

تفاوت معاملات اسپات با فیوچرز چیست؟ کدام روش برای کسب سود بهتر است؟

دو ویژگی اسپات تریدینگ، تحویل آنی دارایی و انجام فوری معاملات است. از طرفی بازار فیوچرز مربوط به قرار دادهایی می‌شود که در مدت زمان‌های مربوط آینده پرداخت می‌گردند. در این معاملات شخص فروشنده و خریدار، روی قیمت دارایی در یک تاریخ مشخصی از آینده توافق می‌کنند. در هنگامی که زمان مشخص شده فرا می‌رسد، خریدار و فروشنده در ازای انتقال دارایی تنها مبلغ پرداخت داخل قرار داد را می‌پردازند و حساب را تسویه می‌ کنند.

چگونه می‌توانیم یک معامله اسپات ایجاد کنیم؟

برای آغاز معاملات اسپات، اولین کار تهیه یک رمزارز است. معاملات اسپات یکی از بهترین استراتژی‌های معاملاتی مخصوص افراد مبتدی است. همراه با ورود به بازار اسپات و مشاهده قیمت اسپات رمزارز انتخابی خود همراه با تحلیل سفارش‌های فروشی مربوط به همان رمزارز شما می‌توانید داخل یک سفارش قیمت پیشنهاد داده خود را ثبت کنید. سپس همراه با یک فروشنده اسپات تریدینگ خودتان را کامل کنید. با این وجود اگر کمی رمزارز به خصوصی دارید و می‌خواهید آن را تبدیل به رمزارز دیگری کنید، می‌توانید داخل هر صرافی که جفت ارز مدنظر شما را پشتیبانی می‌کند، به سادگی یک سفارش اثبات انجام می‌دهید.

داخل صرافی‌ها به طور معمول ۲ راه برای انجام اسپات وجود دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهید.

سفارش لیمیت یا Limit Order

در یکی از روش‌های اسپات به نام spot limit order، زمانی عملیات رخ می‌دهد که شما یک قیمت به خصوصی را برای رمزارزی مشخص کنید و می‌خواهید آن را اسپات کنید. پس آن را به صورت یک سفارش همراه با قیمت پیشنهادی تعیین شده‌ای داخل بازار قرار می‌دهید. زمانی که قیمت رمزارز به عدد مشخص شده رسید، همراه با پذیرش سفارش خود، معامله صورت می‌گیرد.

سفارش مارکت یا Market Order

یکی دیگر از راه‌های معاملات اسپات با توجه به قیمت لحظه‌ای بازار می‌باشد که spot market order نام دارد. این روش برای هنگامی مناسب است، که قصد منتظر ماندن برای قرار گرفتن داخل صف خرید و فروش را ندارید. در واقع شما تنها مقدار حجم ارزی که قصد معامله همان را دارید تعیین می‌کنید و معامله براساس بهترین قیمتی که پیشنهاد می‌شود شکل می‌گیرد. با این وجود هیج ضمانتی برای تغییر نکردن قیمت بازار برای شما وجود ندارد. در صورتی که برای سفارش شما مقدار حجم مناسبی وجود نداشته باشد، قیمت متفاوت دیگر سفارشات باقی مانده را تکمیل می‌کند.

سفارش استاپ لیمیت یا Stop-limit

به سفارشی که همراه با یک شرط قیمتی همراه باشد و به طور معمول برای مشخص کردن حد ضرر مناسب است، سفارش استاپ لیمیت می‌گویند. زمانی که شرط مشخص شده در بازار رخ دهد، به شکل خودکار سفارش شما داخل لیست سفارشات ثبت می‌گردد. در نتیجه شما هر تعداد سفارش stop که قصد دارید می‌توانید ثبت کنید. همچنین تا قبل از فعال نشدن سفارش شما، سرمایتان در معامله درگیر نمی‌گردد.

با رسیدن بازار به یه حد مشخصی که موجب فعال کردن سفارش افراد می‌گردد سفارش استاپ یا Stop می‌گویند. زمانی که سطح قیمت به میزان تعیین شده یا limit قیمت می‌رسد، ثبت سفارش افراد در همان قیمت مشخص شده انجام می‌گردد. با این وجود اگر این ۲ قیمت به صورت خیلی نزدیکی با یکدیگر تعیین شوند، احتمال دارد بازار سفارش افراد را رد کند و دیگر سفارش آن‌ها صورت نگیرد.

سفارش oco یا OCO Order

به روشی که مخصوص بازار اسپات است و برای بعضی صرافی‌ها مثل بایننس به کار برده می‌شود، سفارش OCO می‌گویند. با استفاده از قابلیت‌های سفارش OCO کاربران می‌توانند در یک زمان ۲ سفارش را مشخص کنند و با فعال شدن یک سفارش آن سفارش دیگر به صورت اتوماتیک لغو می‌گردد. به عبارتی، این روش از ادغام دو سفارش استاپ لیمیت (stop limit) و لیمیت اوردر (Limit order) ایجاد شده است. به این ترتیب قیمت اسپات اوردر داخل قسمت price، شرط قیمتی در بخشstop و در ادامه ثبت سفارش لیمیت داخل قسمت limit صورت می‌گیرد.

استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در معامله اسپات کدام اند؟

در بیشتر مواقع مسیر تغییر قیمت داخل بازارهای مالی به وسیله نهنگ‌ها و پول‌های هوشمند که مقدار زیادی سرمایه را در بر دارند، مشخص می‌گردد. با این وجود، افراد معامله‌گر کوچک هم می‌توانند داخل بازار از نوسانات قیمت بهره ببرند و با توجه به میزان دارایی خود از سود بازار سود به دست آورند. قابل دیدن است که، چگونگی مسیر حرکت بازار ارزهای دیجیتال از ابتدای ایجاد تا اکنون به شکل صعودی بوده است. ولی با تمام این دلایل مقدار سود دریافتی شما به استراتژی معاملاتی است بستگی دارد، که برای سرمایه‌گذاری مشخص کرده اید.

مراحل استراتژی اسپات

در اولین حرکت برای ایجاد معاملات اسپات، تشخصی یک ارز دیجیتالی است که پتانسیل خیلی زیادی برای موفقیت دارد. در واقع به ۳ شکل می‌توانید موقعیت ارز دیجیتالی را شناسایی کنید:

  1. تحلیل فاندامنتال برای پی بردن به ارزش ذاتی آنبه وجود می آید. این ارزش، به وسیله شناسایی نقشه راه، وایت پیپیر، عملکرد تکنولوژیک و پشتیبانی همان رمزارز انتخاب شده به وجود می آید.
  2. دومین راه این است که از موقعیت ارز دیجیتال مورد نظر، تحلیل بنیادی تهیه کنید و به خبرها و اطلاعات مربوط به آن توجه کنید.
  3. در مرحله آخر، مربوط به کسب تغییرات قیمت از راه تحلیل تکنیکال است.

به این ترتیب، نقاط ورود ما به بازار همان نقاطی است که روندها از حالت نزولی به صعودی تغییر کرده اند. همچنین، بررسی نقاط عرضه و تقاضا همراه با اصول پرایس اکشن، محدوده‌ی سطوح حمایتی و مقاومتی را تعیین می‌کنند. زمانی که خطوط حمایت مشخص شد، خیلی ساده محدوده مقاومتی حد سود و نقاط ورود برای معاملات اسپات حاصل می‌گردد.

نتیجه گیری

در این مقاله عنوان معامله اسپات چیست؟ آموزش SPOT و کسب سود در بازار ارز دیجیتال را بررسی کردیم. با توجه به نکاتی که در این مقاله عنوان شد، به طور کلی یکی از راه‌های ساده برای شرکت در بازار ارزهای دیجیتال استفاده از معاملات اسپات است. ولی همیشه هر سبک معامله‌ای مقداری ریسک برای ضرر دارد که با شناخت بیشتر آن همراه با تحلیلش خیلی بهتر می‌توانید از روش‌های کسب سود در این بازار استفاده کنید.

البته همیشه دقت کنید که شاید مبلغی که سرمایه‌گذاری می‌کنید ممکن است از بین برود. در آخر بهتر است، درباره رمزارزی که می‌خواهید آن را با استفاده از روش اسپات بخرید تحقیقات مناسبی انجام دهید. توصیه آخر ما به شما این است که اول از همه درباره هر روش تحقیقات لازم را انجام دهید، در مرحله بعد مقداری از دارایی خود را داخل معامله قرار دهید که اگر از دست دادید لطمه‌ای به سرمایه شما وارد نکند و در آخر پیش از استفاده از هر روش معاملاتی روی آن را به خوبی تسلط یابید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان