راهنمای انتقال اتریوم به آربیتروم | Ethereum to Arbitrum

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 27 مهر 1402

راهنمای انتقال اتریوم به آربیتروم | قطعا می‌دانید کارمزد اتریوم جزء چالش‌های مهم این رمزارز قرار دارد و تا امروز روش‌های زیادی برای رفع این ایراد پیشنهاد شده است. یکی از این راه‌ها که در سال ۲۰۲۱ ارائه شد، راه حل شبکه ۲ آربیتروم در جهت افزایش سرعت تراکنش‌ها است. در کنار بالارفتن سرعت مقدار کارمزد را پایین آورد و دیگر اکثر کاربران علاقه‌مند به استفاده از این پلتفرم شدند. کارمزد بسیار زیاد اتریوم در برابر آربیتروم، باعث شد تا توسعه گران این شبکه به دنبال روش‌های متعددی برای رفع این ایراد بگردند. در این مقاله از صرافی فراچنج به نحوه Ethereum به Arbitrum می‌پردازیم پس همراه ما باشید تا مکمل بودن دو شبکه اتریوم و آربیتروم را توضیح دهیم.


چرا برای انتقال دارایی نیاز به بریج های غیر متمرکز داریم؟


انتقال اتریوم به آربیتریوم

لایه دوم بلاکچین یک راهکار برای بهبود مقیاس‌پذیری برای شبکه‌های لایه یک مانند اتریوم هستند. مهم‌ترین مسئله‌ای که از ابتدا زنجیره‌های لایه ۲ با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر و با لایه اصلی (لایه۱) است. با ورود بریج یا همان پل‌های بلاکچینی این مشکل را به صورت بالقوه‌ای بر طرف شده است.

البته این بریج‌ها نیز مشکلات مخصوص به خود را دارند. تا به امروز ۳۰ پل بلاکچینی ایجاد شده است که در ادامه مشکلات آن‌ها را مختصرا توضیح می‌دهیم:

  • برخی از آن‌ها ارزان و با امنیت هستند، اما در مقابل انتقال با آن‌ها کند است و ممکن است ساعت‌ها زمان بر باشد.
  • برخی از این پل‌ها سریع و ارزان اند، اما فعالیت متمرکز دارند. مانند پل‌های صرافی بایننس.
  • بریج ها ممکن است Aggregator باشند، یعنی سرعت بالایی دارند و کم ترین کارمزد را برایتان پیدا می‌کنند. با این وجود ممکن است هزینه بالایی را برایتان داشته باشند.
  • گاهی نیز برخی از پل های بلاکچینی برای مناطق تحریم شده قابل استفاده نیستند و پیشنهاد می‌شود با vpn هم از آن ها استفاده نکنید. چرا که هر لحظه امکان بلاک شدن وجود دارد.

نحوه انتقال اتریوم به آربیتروم


پیش از هر کاری باید ابتدا شبکه آربیتریوم را به کیف پولتان اضافه کنید. لذا برای این کار ابتدا باید وارد سایت ChainList شوید. سپس شبکه Arbitrum One را جستجو و روی Add to Metamask کلیک نمایید تا این شبکه به ولت شما اضافه شود.

نحوه انتقال اتریوم به آربیتریوم

در ادامه مراحل را به صورت کامل توضیح می‌دهیم:

1. اتصال Arbitrum به متامسک

دو راه وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید آربیتروم https://arbitrum.io را به متامسک متصل کنید، یکی اتصال اتوماتیک و دیگری اتصال دستی است.

اتصال اتوماتیک

در این روش کافی است وارد سایت آربیتروم شوید و گزینه Add/Switch to Arbitrum Network را انتخاب کنید. به این ترتیب یک نوتیفیکیشن از کیف پول متاوسک خود که در گذشته روی مرورگر آورده اید، برای شما ارسال می‌گردد. سپس اتصال کیف پولتان با پل آربیتروم با انتخاب تایید صورت می‌گیرد.

اتصال دستی

در این اتصال لازم است وارد قسمت تنظیمات کیف پول متامسک گردید و در روی نتورک بخش add را انتخاب کنید. اکنون داخل جدولی که برایتان باز شده یکسری اطلاعات از جمله اسم شبکه، PRC، شناسه زنجیر، نماد ارز، URL مسدود کردن اکسپلور را وارد کنید. سپس زمانی که قسمت Save را انتخاب کنید شبکه متصل به کیف پول می‌گردد.

2. ساخت یک پل از توکن اتریوم به Arbitrum

به کمک پل آربیتروم می‌توانید از شبکه اتریوم که در لایه ۱ قرار دارد توکن‌های ETH و مابقی توکن‌هایش را وارد لایه ۲ شبکه Arbitrum کنید. در اولین حرکت وارد سایت گردید. داخل منویی که کشویی است توکن اتریوم یا هر توکن مدنظر را انتخاب کنید. سپس توکن اتریوم دلخواه را وارد بخش بالانس یا Balance لایه ۱ کنید و گزینه Deposit را انتخاب کنید. بعد ازینکه مبلغ را در متامسک تایید کرده و مطابقت دادید، گزینه Confirm را انتخاب کنید. با انجام تایید حدودا ۱۰ تا ۱ دقیقه باید برای تمام شدن انتقال صبر کنید. در این میان می‌توانید در قسمت پایین صفحه از وضعیت تراکنش مطلع گردید. اگر می‌خواهید ببینید چه مقدار دارایی در کیف پول متامسک خود دارید باید وارد قسمت منو کشویی که روی مستقر است گزینه Arb1 شبکه را انتخاب کنید.

3. برداشت توکن‌های ETH از اتریوم به Arbitrum

قبل از انجام این مرحله از تنظیم بودن والت خود روی Arb1 اطمینان یابید. میزان توکن‌های منتخب از اتریوم و یا هر نوع توکن ERC20 وارد فیلد L۲ کنید و سپس گزینه برداشت را بر گزینید. حتما قبل از اینکه تراکنش انجام دهید چک کنید که داخل کیف پولتان به میزان مورد نظر دارایی دارید. چرا که باید مبلغ تراکنش و کارمزد در کیف پول خود داشته باشید. سپس زمانی که روی گزینه برداشت کلیک کردید، گزینه دیگری به نام unconfirm وارد می‌شود که بیانگر این مطلب است که برداشت شما صورت نگرفته است و می‌توانید نادیده‌اش بگیرید.

در ادامه برای اینکه برداشت را تمام کنید حدودا ۷ روز طول می‌کشد. زمانی که مراحل تمام شد، گزینه به تغییر می‌کند و در کنار تراکنش یک دکمه سبز رنگ با عنوان Claim به وجود می‌آید. شما تنها با انتخاب  می‌توانید از شبکه اصلی توکن‌های اتریوم را برداشت انجام دهید. بعد از اینکه این مراحل را طی کردید خیلی راحت می‌توانید فعالیت با این شبکه را خیلی خوب متوجه می‌گردید.

 برنامه‌ی آربیتروم وان

پورتال Arbitrum One مثل یک دروازه است که به سیستم آربیتروم باز می‌گردد. امروزه یکی بهترین پشتیبانی‌ها برای برنامه‌های پر بازدید و استفاده داخل وب ۳ همین پورتال است. اگر قصد دسترسی به شبکه آربیتروم دارید می‌توانید ببینید تمام برنامه‌های قبلی که داخل شبکه اصلی قرار داشتند در آربیتروم نیز هستند مثل یونی سواپ (Uniswap)، بالانسر (Balancer)، کرو (Curve).


مزایای انتقال توکن به آربیتروم


به طور کلی آربیتروم با داشتن مزایای خیلی عالی که دارد کاربران را ترغیب می‌کند تا دارایی یا ارزهای دیجیتال خود را به این شبکه منتقل کنند. امنیت، مقیاس‌پذیری و موارد دیگر از دلایل محبوبیت این شبکه هستند.

  • مبلغ تراکنش بسیار پایین

میزان تراکنش‌هایی که در آربیتروم رخ می‌دهد بسیار بیشتر از اتریوم است. با این وجود مقدار هزینه تراکنش در آربیتروم خیلی پایین‌تر از اتریوم است. مبلغی که در حال حاضر برای انتقال اتریوم به آربیتروم باید بفرستید حدود ۰.۱۰ دلار است و مبلغ مورد نیاز برای مبادله توکن‌ها ۰.۲۸ دلار حدودا است. در مقابل این هزینه‌ها در رمزارز اتریوم به میزان چندین دلار بیشتر است.

  • امنیت بسیار مناسب

در جهت بالا بردن حریم خصوصی و کمتر شدن خطر پل آربیتروم از zk-rollups استفاده می‌کند. zk-rollup که جزء راه حل‌های لایه دوم قرار دارد با فشرده‌سازی تعدادی تراکنش داخل ۱ تراکنش و پایین آوردن مقدار داده‌های ذخیره شده، امنیت و سرعت را بالا برده و میزان هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

  • سرعت و مقیاس‌پذیری بالا

به دلیل ورود موج افراد زیادی که برای سرمایه‌گذاری در پلتفرم اتریوم وارد می‌گردند، سرعت این شبکه کند است. در Arbitrum سرعت تراکنش‌ها زیاد است، پس چون اکثر سختی انتقال روی زنجیره نیست، پس به اتریوم کمک خیلی مناسبی می‌کند. در ETH مقدار سرعت تراکنش در هر ثانیه ۱۴ و در آربیتروم ۴۰۰۰۰ تراکنش طی هر ثانیه رخ می‌دهد.

  • زیرساخت نامتمرکز

با اینکه شبکه آربیتروم یکی راه حل لایه ۲ است پس به صورت نامتمرکز از بلاک چین طراحی و ساخته شده است. به این معنی است اتریوم که یکی از شبکه‌های بزرگ و استقرار یافته است روی آربیتروم تاثیر می‌گذارد. با این ویژگی که از هیچ سازمانی کنترل نمی‌پذیرد و در مقابل حملات هکرها خیلی منعطف است.

  • امکان همکاری در پروژه‌های اتریوم

می‌دانیم که دو شبکه Arbitrum و اتریوم باهم سازگار هستند و این اجازه به افراد توسعه دهنده داده می‌شود تا برخی از پروژه‌ها را از یکی به دیگری منتقل کنند. به این ترتیب به صورت یک پارچه با یکدیگر در سازش و تعامل هستند.


کلام پایانی:


تا این جا دانستید که شبکه آربیتروم یک شبکه خیلی عالی است تا با کارمزد خیلی کم و با سرعت و امنیت کامل دارایی‌های خود را که مبتنی بر شبکه اتریوم است و در لایه راه حل ۲ قرار دارد خیلی راحت منتقل کنید. همه‌ی کاربران زمانی که دارایی خود را به این پلتفرم بیاورند، از امکانات بسیاری می‌توانند استفاده کنند. در این مقاله از صرافی فراچنج به عنوان نحوه انتقال اتریوم به آربیتروم پرداختیم و گفتیم که با انجام این فرایند خیلی ساده می‌توانید در بازار ارزهای دیجیتال با امکانات خیلی بهتری که شبکه آربیتروم در اختیارتان قرار می‌دهد فعالیت کنید. همچنین نحوه انتقال دارایی از  اتریوم به آربیتروم را برایتان آموزش دادیم. امکاناتی که نتیجه این جابه جایی است شامل کاهش هزینه کارمزد، مقیاس‌پذیری ساده و امنیت خیلی بالا می‌گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان