میم کوین چیست

میم کوین چیست؟ معرفی برترین Memecoin های بازار

تاریخ انتشار : 23 اردیبهشت 1403

همانطور که می‌دانید دنیای کریپتو کارنسی با ساخت ارز دیجیتال بیت کوین در سال ۲۰۰۸ به وجود آمد. پس از آن افراد زیادی شروع به ساخت انواع رمز ارز کردند که یکی از دسته‌های آن میم کوین‌ها بودند. meme coinها آن دسته از رمز ارزها هستند که بر اساس جوک و شوخی‌های اینترنتی شکل گرفتند. اما برخی از کارشناسان بر این باوراند با توجه به افزایش قیمت این توکن‌ها زین پس باید آن‌ها را جدی گرفت!

memecoinها از جمله پر ریسک ترین‌ها هستند، زیرا همانطور که می‌توانند به سرعت باعث افزایش دارایی‌های شما شوند، می‌توانند در مدت زمان کوتاهی باعث از بین رفتن کامل دارایی‌هایتان نیز شوند.

لذا داشتن آگاهی کامل در رابطه میم کوین‌ها بسیار مهم است تا بتوانیم یک سرمایه‌گذاری هوشمند داشته باشیم. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری روی میم کوین هستید و به دنبال پاسخی کامل برای سوالات خود درباره این کوین‌های بازار دارید و می‌خواهید تفاوت کوین و توکن را به طور کلی درک کنید، با ما در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال فراچنج همراه باشید.

میم کوین چیست؟

میم‌کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که از یک شوخی طنزآمیز الهام گرفته و ایجاد شده‌اند. با این وجود در مارکت، برخی از میم‌کوین‌ها ارزش سرسام‌آوری پیدا کرده‌اند، به ارزش بازار چند میلیارد دلاری رسیده‌اند و حتی مورد تایید افراد مشهور قرار گرفته‌اند.

اگرچه این ویژگی‌ها ممکن است حاکی از وجود نوعی کاربرد یا ارزش ذاتی در میم‌کوین‌ها باشد، اما حقیقت این است که تقریبا هیچ‌کدام از آن‌ها ارزش بنیادی یا موارد استفاده‌ی منحصربه‌فردی ندارند.

در عوض، سرمایه‌گذاران حوزه ارزهای دیجیتال غالبا برای عضویت در یک جامعه یا جنبه‌ی سرگرمی اقدام به خرید میم‌کوین می‌کنند. تنها کاربرد اکثر میم‌کوین‌ها، صرفا گمانه‌زنی است.

برایان هرناندز، یکی از بنیان‌گذاران پلتفرم معاملات و سرمایه‌گذاری Structure.fi می‌گوید: «میم‌کوین‌ها مانند هر ارز دیجیتال دیگری همانند بیت‌کوین یا اتریوم طراحی شده‌اند. تفاوت اصلی در این است که ماهیت وجودی آن‌ها بر اساس یک ترند یا ایده‌ی بامزه شکل می‌گیرد و ارزششان تا حد زیادی به میزان تکانه‌ای بستگی دارد که آن مفهوم می‌تواند ایجاد کند.»

مزایا و معایب میم کوین ها چیست؟

مزایا:

  • ابزاری سرگرم‌کننده برای یادگیری ارز دیجیتال و فناوری بلاک‌چین: میم‌کوین‌ها می‌توانند ابزاری سرگرم‌کننده برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال و درک مفاهیم اولیه‌ی بلاک‌چین باشند. ماهیت غیرمتمرکز، امنیت تراکنش‌ها و فرآیند استخراج ارز دیجیتال، از جمله مواردی هستند که می‌توان با ورود به دنیای میم‌کوین‌ها با آن‌ها آشنا شد.
  • احتمال کسب سود از طریق افزایش ارزش: همانند سایر ارزهای دیجیتال، پتانسیل کسب سود از طریق افزایش ارزش میم‌کوین‌ها نیز وجود دارد. البته، این سود با ریسک بالایی همراه است و لزوما برای همگان اتفاق نمی‌افتد.
  • فرصت مشارکت در یک جامعه‌ی فعال سرمایه‌گذاری و تجارت: بسیاری از میم‌کوین‌ها از جامعه‌ی پرشور و فعالی برخوردارند. مشارکت در این جوامع می‌تواند زمینه‌ساز یادگیری، تبادل نظر و احساس تعلق به یک گروه را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

معایب:

  • ریسک بالا و نوسانات شدید قیمتی: نوسانات قیمتی بالا، از بارزترین ویژگی‌های میم‌کوین‌ها است. این موضوع ریسک سرمایه‌گذاری در این نوع از ارزهای دیجیتال را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.
  • احتمال کلاهبرداری‌های پامپ و دامپ (Pump and Dump): برخی از میم‌کوین‌ها ممکن است با هدف کلاهبرداری‌های پامپ و دامپ ایجاد شوند. در این نوع کلاهبرداری، قیمت یک ارز دیجیتال به صورت مصنوعی بالا برده می‌شود و سپس ناگهان سقوط می‌کند و سرمایه‌گذاران متحمل ضرر می‌شوند.
  • دشواری‌های فنی برای برخی کاربران: درک ماهیت فنی دنیای ارزهای دیجیتال و فرآیند خرید و فروش میم‌کوین‌ها ممکن است برای برخی کاربران تازه‌وارد دشوار باشد.

 چرا میم کوین ها از دیدگاه سرمایه گذاران ارزهای محبوبی هستند؟

ظهور و محبوبیت میم‌کوین‌ها پدیده‌ای قابل توجه در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال بوده است. این دارایی‌های دیجیتال که اغلب با الهام از شوخی‌ها و میم‌های اینترنتی ایجاد می‌شوند، توانسته‌اند حجم قابل توجهی از سرمایه‌گذاری در دنیای رمز ارزها را به خود جلب کنند.   در این رابطه یکی از عوامل کلیدی محبوبیت میم‌کوین‌ها، جذابیت آن‌ها برای سرمایه‌گذاران جوان و تازه‌کار است.

ماهیت غیررسمی و مبتنی بر شوخی این کوین‌ها، آن‌ها را از فضای جدی و پیچیده‌ی بازارهای مالی سنتی متمایز می‌کند. علاوه بر این، داستان‌های موفقیت‌آمیز مانند افزایش خیره‌کننده‌ی ارزش دوج‌کوین، این تصور را ایجاد کرده است که سرمایه‌گذاری در میم‌کوین‌ها می‌تواند منجر به سودهای کلان و سریع شود.

علاوه بر این میم‌کوین‌ها اغلب از حمایت آنلاین و چهره‌های برتر این حوزه بهره‌مند می‌شوند. این جوامع از طریق شبکه‌های اجتماعی به تبلیغ و حمایت از این کوین‌ها می‌پردازند و با ایجاد هیجان و احساس «ترس از دست دادن فرصت» (FOMO)، تقاضا برای آن‌ها را افزایش می‌دهند. همچنین، حمایت افراد مشهور و اینفلوئنسرها در فضای مجازی می‌تواند به محبوبیت هرچه بیشتر یک میم‌کوین دامن بزند.

با وجود جذابیت‌های ظاهری، سرمایه‌گذاری در میم‌کوین‌ها با ریسک‌های قابل توجهی همراه است. بسیاری از این کوین‌ها فاقد ارزش ذاتی یا کاربردهای مشخص هستند و ارزش آن‌ها عمدتا بر اساس عوامل احساسی و هیجان بازار تعیین می‌شود. این موضوع می‌تواند منجر به نوسانات شدید قیمتی و پتانسیل بالای ضرر برای سرمایه‌گذاران شود.

به‌طور خلاصه، محبوبیت میم‌کوین‌ها پدیده‌ای قابل توجه اما با ریسک بالا است. در حالی که پتانسیل سودهای کلان می‌تواند برای برخی سرمایه‌گذاران وسوسه‌کننده باشد، درک ماهیت پرنوسان و فقدان ارزش ذاتی این دارایی‌ها، برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌ی سرمایه‌گذاری ضروری است.

میم کوین چیست

لیست میم کوین های برتر بازار

در لیست زیر نام و رتبه 30 میم کوین برتر بازار را مشاهده می‌کنید.

نام ارز رتبه بازار
1-دوج کوین 9
2-شیبا اینو 11
3-پپه 28
4-داگ ویت هت 36
5-فلوکی 55
6-بونک 59
7-BOOK OF MEME 96
8-MEMECOIN 196
10-CAT IN DOG WORLD 200
11-پاپ کت 221
12-بررت 232
13-دیجن 243
14-بی بی دوج 248
15-میم کوین ترامپ (داگا) 254
16-DOG GO TO THE MOON 259
17-APU 281
18-ماگ کوین 293
19-کوگ اینو 306
20-اسلرف 342

محبوب ترین میم کوین های بازار کدام اند؟

با هدف ایجاد بستر مناسب برای درک بهتر ماهیت و عملکرد میم‌کوین‌ها، اکنون به بررسی تعدادی از برجسته‌ترین میم کوین ها در حوزه ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

 دوج‌کوین (Dogecoin) میم کوین محبوب ایلان ماسک:

دوج‌کوین، با برخورداری از بالاترین سطح محبوبیت در میان میم‌کوین‌ها، به احتمال زیاد گزینه‌ی پیش‌بینی بسیاری از سرمایه‌گذاران به عنوان اولین ارزی از این دسته‌بندی است که احتمال دارد به ارزش یک دلار دست یابد. این ارز دیجیتال متن‌باز بر پایه‌ی انشعابی از کد لایت‌کوین توسعه یافته است. بنیان‌گذاران دوج‌کوین بر این باور بودند که در مقایسه با بیت‌کوین که در آن برهه زمانی هنوز در مراحل ابتدایی به‌سر می‌برد، یک میم‌کوین شانس بیشتری برای پذیرش گسترده خواهد داشت.

دوج‌کوین، مشابه بیت‌کوین، از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و پاداش دادن به ماینرها با اهدای دوج‌کوین‌های استخراج‌شده‌ی جدید، استفاده می‌کند. این ارز دیجیتال علی‌رغم قابلیت‌هایی که دارد  ذاتا بی‌ارزش است چرا که بر پایه یک شوخی بنا شده و هیچ چیز به جز جامعه هواداران آن به این ارز ارزش نمی‌دهد. علاوه بر این، فقدان سقف مشخص برای تعداد کل دوج‌کوین‌های در گردش، ماهیت تورمی ذاتی این ارز دیجیتال را رقم می‌زند. در واقع این مسئله یعنی عرضه آن نا محدود است و همیشه برای هر میزان تقاضا قابلیت پاسخگویی دارد واین ویژگی باعث کم شدن ارزش آن می‌شود.

نماد DOGE
رتبه  9
مارکت کپ 11/40 میلیون دلار
سال عرضه 2013

 شیبا اینو (Shiba Inu)  رقیب اصلی دوج کوین:

شیبا اینو، توکنی مبتنی بر استاندارد ERC20 است که به عنوان جایگزینی برای دوج‌کوین طراحی شده است. این توکن تحت هدایت و مدیریت جامعه‌ی پرشور و فعالی به نام «ارتش شیبا» قرار دارد. شیبا اینو در سال ۲۰۲۰ توسط توسعه‌دهنده‌ای ناشناس با نام مستعار ریوشی تاسیس شد. این توکن در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ به بالاترین قیمت خود، یعنی ۰.۰۰۰۰۸۸۴۵ دلار، دست یافت.

استاندارد ERC20 به شیبا اینو امکان پشتیبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و ادغام با پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) را می‌دهد. جامعه‌ی شیبا اینو صرافی غیرمتمرکز (DEX) اختصاصی خود با نام شیباسواپ راه‌اندازی کرده است. این صرافی به کاربران امکان خرید و فروش شیبا اینو، تامین نقدینگی، استیک کردن دارایی‌ و مبادله‌ی توکن‌ها برای کسب پاداش از طریق برنامه‌ی تشویقی آن را می‌دهد.

شیباسواپ از دو توکن دیگر با نام‌های LEASH و BONE پشتیبانی می‌کند. لیاش به تامین‌کنندگان نقدینگی در DEX پاداش می‌دهد، در حالی که بون یک توکن حاکمیتی است که به کاربران امکان رای دادن در مورد پیشنهادات آتی در Doggy DAO را می‌دهد.

نماد SHIB
رتبه  11
مارکت کپ 13/56 میلیون دلار
سال عرضه 2020

 ارز دیجیتال پپه (Pepe) میم کوین قورباغه ای محبوب:

پپه (PEPE) که با الهام از میم محبوب قورباغه‌ی پپه خلق شده است. این میم کوین در آوریل ۲۰۲۳ توسط تیمی ناشناس به دنیای ارزهای دیجیتال معرفی شد. PEPE با حداکثر عرضه‌ی خیره‌کننده‌ی ۴۲۰.۶۹ تریلیون کوین نسبت به سایر میم کوین ها بسیار متمایز است. با این حال سازندگان آن برای حفظ کمیابی، اقدام به سوزاندن منظم توکن‌ها می‌کنند.

این کوین که به عنوان یک توکن ERC20 روی بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کند، از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) بهره می‌برد. توکن بومی شبکه‌ی پپه با نام PEPE، کاربردهای متنوعی دارد. این توکن می‌تواند به عنوان یک کلکسیونی ارزشمند، هدیه و یا ابزاری برای سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار گیرد.

کوین پپه وعده‌ی یک سیاست «بدون مالیات» را می‌دهد که به معنای اعمال کارمزدهای معاملاتی بسیار پایین است. این کارمزدها تنها در دوره‌های اوج مصرف شبکه اعمال می‌شوند و بدین ترتیب، کاربران می‌توانند از انجام تراکنش‌های به‌صرفه اطمینان خاطر داشته باشند.

نماد PEPE
رتبه  28
مارکت کپ $3,670,054,721
سال عرضه 2023

دوج ایلان مارس (Dogelon Mars):

دوج ایلان مارس (ELON) نیز در دسته‌ی میم‌کوین‌ها و شبیه به دوج‌کوین و شیبا اینو قرار می‌گیرد. این توکن ERC20 نام خود را از ترکیب دوج‌کوین و ایلان ماسک وام گرفته است.

تیمی از توسعه‌دهندگان ناشناس دوج ایلان مارس را بر روی شبکه‌های اتریوم و پالیگان راه‌اندازی کرده‌اند. ELON دارای عرضه‌ی کل ۱ کوادریلیون توکن است. جالب توجه است که نیمی از این توکن‌ها توسط توسعه‌دهندگان به ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم، با هدف سوزاندن و حذف آن‌ها از چرخه‌ی گردش، ارسال شده است. مابقی توکن‌ها نیز در استخرهای نقدینگی قرار گرفته‌اند.

نماد ELON
رتبه  28
مارکت کپ 93/03 میلیون دلار
سال عرضه 2021

کشف میم کوین های جدید

همانند سایر دارایی‌های دیجیتال، شناسایی زودهنگام میم‌کوین‌های مستلزم زیر نظر داشتن فعالانه‌ی اکوسیستم ارزهای دیجیتال است. در این راستا، اتخاذ رویکردی حرفه‌ای برای تحقیق و جستجو، کلید موفقیت خواهد بود. برای اینکه بتوانید میم کوین ها را زودتر از دیگران پیدا کنید، انجام فعالیت های ذیل الزامی است:

رصد شبکه‌های اجتماعی:

دنبال کردن افراد تاثیرگذار، توسعه‌دهندگان برجسته و تحلیلگران حوزه‌ی ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌هایی مانند توییتر، ردیت و دیسکورد، می‌تواند منجر به کشف پروژه‌های نوظهور و امیدوارکننده شود. توجه به تحلیل‌های فنی، بررسی میزان مشارکت جامعه و اخبار مربوط به راه‌اندازی پروژه‌های جدید، از نکات کلیدی در این زمینه به شمار می‌رود.

بررسی انجمن‌ها و جوامع تخصصی:

انجمن‌های آنلاین شناخته‌شده‌ای مانند Bitcointalk و CryptoCompare، اغلب میزبان مباحثات فنی و تحلیلی در خصوص پروژه‌های نوظهور از جمله میم‌کوین‌ها هستند. مشارکت فعالانه در این جوامع و دنبال کردن بحث‌های داغ، می‌تواند زمینه‌ساز کشف فرصت‌های سرمایه‌گذاری زودهنگام باشد.

نظارت بر پلتفرم‌های راه‌اندازی توکن:

برخی از پلتفرم‌ها به صورت اختصاصی بر عرضه‌ی اولیه‌ی توکن‌ها (Initial Coin Offering – ICO) و راه‌اندازی پروژه‌های جدید در حوزه‌ی بلاک‌چین تمرکز دارند. بررسی دوره‌ای این پلتفرم‌ها و ارزیابی پروتکل‌های نوظهور با پتانسیل تبدیل به میم‌کوین، می‌تواند روشی حرفه‌ای برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری محسوب شود.

پیگیری اخبار و تحلیل‌های وب‌سایت‌های معتبر:

وب‌سایت‌های تخصصی و رسانه‌های خبری معتبر حوزه‌ی ارزهای دیجیتال مانند CoinDesk، Cointelegraph و Crypto Briefing، به طور مداوم پروژه‌های نوظهور و پرطرفدار را پوشش می‌دهند. با دنبال کردن اخبار و تحلیل‌های منتشر شده در این وب‌سایت‌ها، می‌توان از روندهای بازار و میم‌کوین‌های با پتانسیل رشد آگاهی یافت.

رصد لیستینگ‌های جدید صرافی‌های معتبر:

برخی از صرافی‌های پیشرو در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال، گاه اقدام به لیست کردن توکن‌های جدید پیش از آنکه مورد توجه گسترده قرار گیرند، می‌کنند. بررسی منظم بخش لیستینگ‌های جدید این صرافی‌ها، می‌تواند به سرمایه‌گذاران در کشف زودهنگام میم‌کوین‌های بالقوه کمک نماید.

لازم به ذکر است که بازار میم‌کوین‌ها با نوسانات قیمتی بالا و ریسک‌های قابل توجهی همراه است. اتخاذ رویکرد حرفه‌ای در شناسایی این نوع از ارزهای دیجیتال، تنها بخشی از فرآیند سرمایه‌گذاری است. همواره پیش از انجام هرگونه سرمایه‌گذاری، بررسی‌های لازم صورت گرفته و تحلیل‌های جامع و متکی بر داده‌های معتبر مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرند.

چه کسانی می‌توانند MEMECOIN جدید بسازد؟

هرکسی که دانش فنی لازم را داشته باشد، به سادگی قادر به خلق یک ارز دیجیتال است. با این حال، تبدیل یک کوین یا توکن به یک میم‌کوین محبوب، بسیار پیچیده است و تنها تعداد معدودی از پروژه ها (حدود چند مورد) در این امر موفق بوده‌اند.

آیا Memecoin ها برای سرمایه گذاری امن هستند؟

در حالی که میم‌ها به عنوان دارایی های سرگرم‌کننده معرفی می‌شوند، نسخه‌های ارز دیجیتال آن‌ها می‌توانند جنبه‌ی تاریکی هم داشته باشند. زیرا قیمت میم‌کوین‌ها نه تنها به شدت نوسان دارد، بلکه اتهامات زیادی نیز در مورد تقلب و سوءنیت سازندگان (که اغلب ناشناس هستند) مطرح می‌شود.

Zeppettini به چندین رویداد اشاره می‌کند که در آن‌ها بنیان‌گذاران با «ایجاد کوین‌های جدید، کنترل ۱۰۰ درصدی عرضه از همان ابتدا و سپس تمرکز صرف بر ایجاد هیجان برای فروش دارایی‌های خود» شناخته شده‌اند.

او می‌گوید: «خریداران این توکن‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی ناآگاهی باشند که ممکن است به‌طور کامل پویایی‌های پشت‌پرده آن را درک نکنند. اما تنها تاییدیه‌های سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی یا فعالیت‌های ربات‌محور را می‌بینند که باعث می‌شود به نظر برسد این دارایی «ترند» است. »

این تنها نگرانی درباره این نوع از ارزهای دیجیتال نیست. بسیاری از میم‌کوین‌ها معمولا در دست گروه کوچکی از افراد با مالکیت‌های کلان قرار دارند. طبق داده‌های IntotheBlock، حدود 48 درصد از دوج‌کوین توسط هفت کیف پول دیجیتال کنترل می‌شود. این رقم برای شیبا حتی بیشتر است.

با چنین تمرکز بالایی، یک سرمایه‌گذار بزرگ می‌تواند با موقعیت خود بازار را دستکاری کند یا زمانی که دارایی‌های خود را نقد می‌کند، قیمت کوین را به شدت کاهش دهد.

در حالی که به لحاظ تئوری کسب درآمد از میم‌کوین‌ها ممکن است، اما قطعی نیست. این ارزهای دیجیتال تحت تاثیر عوامل ناپایدارتری نسبت به ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت‌کوین و اتریوم قرار دارند و ارزش یک میم‌کوین می‌تواند یک شبه سقوط کند. برای هیمن این ارزهای دیجیتال در دسته رمز ارزهای پر ریسک قرار می‌گیرند و هر سرمایه گذار باید تنها بخش کوچکی از سرمایه خود را به سرمایه گذاری روی این ارزها اختصاص دهد.

ریسک های سرمایه گذاری روی میم کوین ها چیست؟

وب‌سایت گردآورنده‌ی اطلاعات ارزهای دیجیتال مانند CoinMarketCap، بیش از ۱۳۰۰ ارز دیجیتال را در بخش میم‌کوین خود فهرست کرده است. با این حال، تقریبا نه صفحه از این کوین‌ها به طور فعال معامله نمی‌شوند و عملا بی‌ارزش هستند. دوج‌کوین، شیبا اینو، بنک، پپه و حدود ۵۰ ارز دیجیتال دیگر، تنها ارزهای موجود در دسته‌ی میم‌کوین‌ها هستند که حجم معاملات روزانه‌ی آن‌ها بیش از ۱ میلیون دلار است.

به طور کلی، همه‌ی این ارزها به عنوان دارایی‌های معاملاتی پرریسک و نوسانی شناخته می‌شوند. برخی از رسانه‌ها و فعالان حوزه‌ی سرمایه‌گذاری، میم‌کوین‌ها را طرح‌های پیچیده‌ی پامپ و دامپ توصیف می‌کنند که اغلب، ماهیت این کوین‌ها دقیقا همین است. در موارد دیگر، memecoin ممکن است تنها به عنوان یک شوخی در نظر گرفته شوند، اما به طریقی دنبال‌کنندگانی را جذب می‌کنند که خواهان سرمایه‌گذاری یا استفاده از این توکن‌ها هستند.

تفاوت memecoin با ارز دیجیتال چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، دو دسته‌ی کلی برای طبقه‌بندی انواع ارز دیجیتال وجود دارد: ارزهای دیجیتال معمولی و میم‌کوین‌ها. درک تفاوت میان این دو نوع ارز دیجیتال، برای هرکسی که به سرمایه‌گذاری یا تجارت در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال علاقه‌مند است، امری حیاتی به شمار می‌رود.

ارزهای دیجیتال معمولی، که گاهی به طور کلی «ارز دیجیتال» نامیده می‌شوند، اشکال دیجیتالی یا مجازی پول هستند که از رمزنگاری برای امنیت بهره می‌گیرند. این ارزها سیستم‌های غیرمتمرکزی هستند که امکان انجام تراکنش‌های امن و همتا به همتا را از طریق اینترنت فراهم می‌کنند. این کوین‌ها از ارزش ذاتی برخوردارند و اغلب برای حل مشکلات دنیای واقعی خلق شده‌اند. برای مثال، بیت‌کوین به عنوان جایگزینی دیجیتالی برای ارزهای سنتی و اتریوم با هدف تسهیل قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بدون توقف فعالیت، تقلب، کنترل یا دخالت شخص ثالث، طراحی شده‌اند.

از سوی دیگر، میم‌کوین‌ها نوعی ارز دیجیتال هستند که از یک شوخی یا meme اینترنتی آغاز شده‌اند اما به مرور زمان محبوبیت و ارزش پیدا کرده‌اند. شناخته‌شده‌ترین میم‌کوین، دوج‌کوین است که بر اساس شوخی اینترنتی محبوب «Doge» با تصویری از یک سگ از نژاد شیبا اینو، شکل گرفته است. با وجود ریشه شوخی‌گونه‌ی خود، دوج‌کوین برای برخی به یک ابزار سرمایه‌گذاری مشروع تبدیل شده است و افرادی سرشناس مانند ایلان ماسک نیز از آن حمایت کرده‌اند.

  • تفاوت کلیدی میان ارزهای دیجیتال معمولی و میم‌کوین‌ها:

تفاوت اصلی بین ارزهای دیجیتال معمولی و میم‌کوین‌ها در هدف و ارزش درک‌شده‌ی آن‌ها نهفته است. ارزهای دیجیتال معمولی به طور کلی از پشتوانه‌ی یک پروژه‌ی مستحکم، تیمی از توسعه‌دهندگان و یک برنامه‌ی راهبردی شفاف برای توسعه‌ی آتی برخوردارند. این ارزها کاربردهای عملی دارند و راه‌حل‌هایی برای مسائل موجود ارائه می‌دهند.

با این حال، میم‌کوین‌ها اغلب فاقد چنین پشتوانه‌ی بنیادی هستند. ارزش آن‌ها به جای فناوری یا کاربرد ذاتی، عمدتا تحت تاثیر روندهای اینترنتی و جنجال‌های شبکه‌های اجتماعی قرار دارد. این موضوع باعث می‌شود آن‌ها تبدیل به سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک بالا و نوسانات شدید شوند.

بهترین میم کوین های ارز دیجیتال

آیا میم‌کوین‌ها ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟

در حالی که کسب سود از طریق تجارت میم‌کوین‌ها امکان‌پذیر است، اما سرمایه‌گذاران باید به خاطر داشته باشند که این فرآیند شباهت‌های زیادی به قمار دارد. میم‌کوین‌ها کاربردهای عملی محدودی فراتر از یک ارز «شوخی» و ابزاری برای گمانه‌زنی ندارند.

با مقایسه‌ی میم‌کوین‌هایی مانند دوج‌کوین و شیبا اینو با بیت‌کوین، تفاوت آشکار می‌شود. بیت‌کوین یک ارز دیجیتال ضدتورمی با عرضه‌ی محدود است که جایگاه خود را به عنوان «طلای دیجیتال» تثبیت کرده است. در مقابل، میم‌کوین‌ها فاقد کاربردهای ملموس در دنیای واقعی هستند، با وجود این، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل اعتقاد مشترک به ارزش آن‌ها، احساس تعلق به یک جامعه را در این حوزه تجربه می‌کنند.

اگرچه همیشه احتمال افزایش انفجاری قیمت میم‌کوین‌ها وجود دارد، اما پیش از تصمیم‌گیری در خصوص مناسب بودن این نوع ارزها برای سبد سرمایه‌گذاری، ضروری است که افراد تحقیقات لازم را در مورد نحوه‌ی عملکرد آن‌ها انجام دهند. در این راستا، در نظر گرفتن سطح دانش و تخصص خود در بازار ارزهای دیجیتال، میزان تحمل ریسک و اهداف کلی سرمایه‌گذاری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این بین سرمایه گذاری روی memecoin های برتر بازار مانند ارز دیجیتال بونک، دوج کوین، شیبا، بی بی دوج و موارد این چنینی اگر با برنامه ریزی باشد، می‌تواند سودهای قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان