ریپل چیست

ریپل چیست | آشنایی با ارز دیجیتال XRP برای سرمایه گذاری

دسته بندی : معرفی رمز ارزها
تاریخ انتشار : 24 بهمن 1402

ریپل چیست؟ اولین موردی که درباره این عنوان باید بدانید این است که ریپل هم یک پلتفرم و هم یک ارز دیجیتال است و این فناوری به دلیل شبکه پرداخت خود شناخته شده است. پلتفرم ریپل یک پروتکل اپن سورس یا متن باز است که هدف از طراحی آن انجام سریع و ارزان تراکنش‌ها است. Ripple به جای اینکه از سیستم ماینینگ بلاکچین استفاده کند از مکانیزم اجماع برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. تراکنش‌هایی که در این پروتکل انجام می‌شوند در عرض چند ثانیه انجام می‌شوند و هزینه‌های بسیار کمی را برای کاربر به دنبال دارند.

به طور کلی هدف بزرگ ریپل تسلط بر تراکنش‌ها و معاملات در سطح جهان است. این پلتفرم در همین راستا ارز دیجیتال مخصوص خود یعنی XRP را نیز به بازار عرضه کرده است. موضوعی که در این مطلب از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال فراچنج می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم این است که ریپل چیست و چه کاربردی دارد؟! اگر شما هم قصد سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال را دارید با ما همراه باشید تا سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری را داشته باشید.

ریپل چیست؟

شبکه ریپل و ارز دیجیتال آن، XRP، در سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد. XRP با سایر ارزهای دیجیتال متفاوت است؛ زیرا متعلق به یک شرکت واحد است و توسط یک جامعه غیرمتمرکز اداره نمی‌شود. همچنین خود را به عنوان جایگزینی برای ارزهای سنتی معرفی نمی‌کند. در عوض، XRP می‌خواهد نوعی ارز واسطه باشد تا تجارت جهانی را بین هر واحد ارزشی، مانند ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات و سایر ارزهای رایج، امکان‌پذیر کند.

ریپل در حال حاضر همکاری نزدیکی با بانک‌ها و موسسات مالی دارد. هدف اصلی ریپل ایجاد شبکه‌ای است که امکان انجام حداکثر تعداد تراکنش به صورت همزمان و با بالاترین سرعت را فراهم کند. ریپل به دنبال جذب شرکت‌هایی مانند بانک‌های بزرگ، سرویس‌های حواله و ارائه دهندگان پرداخت است که به این فناوری علاقه‌مند هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، به راحتی می‌توان دریافت که ریپل بیشتر رقیب خدمات زیرساخت مالی مانند SWIFT است تا سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم.

ریپل چگونه کار می‌کند؟

حتی در بخش فناوری، ریپل به طور قابل توجهی از سایر ارزهای دیجیتال متمایز است. اول اینکه، شبکه ریپل روی یک بلاکچین اجرا نمی‌شود. دوم، XRP برای ایجاد واحدهای جدید XRP یا اعتبار بخشیدن به تراکنش‌ها به استخراج متکی نیست. در عوض، تراکنش‌ها در شبکه ریپل از طریق سرورهای اعتبارسنجی اجرا می‌شوند که دائماً اطلاعات دریافت شده و پردازش شده را با یک دفتر کل مشترک مقایسه می‌کنند. به همین دلیل، ریپل بدون به خطر انداختن سرعت تراکنش‌های سریع، انرژی و قدرت محاسباتی کمتری مصرف می‌کند.

سرورهای اعتبارسنجی ریپل از یک مکانیزم اجماع به نام HashTree استفاده می‌کنند. تفاوت اصلی بین شبکه ریپل و یک بلاکچین اثبات کار این است که اجماع با مقایسه همه داده ها، فقط یک مقدار واحد که با خلاصه‌سازی داده‌های دفتر کل به دست می‌آید، حاصل می‌شود. این سرورهای اعتبارسنجی مستقل یا توسط افراد یا بانک‌ها و مؤسسات اجرا می‌شوند.

ارز دیجیتال ریپل چیست

چگونه ریپل (XRP) بخریم؟

برای خرید ریپل (XRP)، باید از طریق یک صرافی ارز دیجیتال مانند فراپنج اقدام کنید و با استفاده تومان XRP را خریداری کنید. قبل از خرید ریپل توصیه ما این است که حتما در رابطه با تاریخچه این ارز دیجیتال آشنایی داشته باشید و تمام نکات مهم را تحلیل کنید. برای خرید ریپل از فراچنج کافی است تا در این صرافی ارز دیجیتال ثبت نام کنید و با طی چند مرحله ساده روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید.

تاریخچه قیمت ریپل (XRP)

همانند سایر ارزهای دیجیتال، ریپل دارایی بسیار نوسان‌دار است و قیمت آن تحت تاثیر رویدادهای بازار دستخوش نوسان می‌شود. ریپل در ژانویه 2018 با رسیدن به قیمت 3.18 یورو به بالاترین رقم خود رسید. از آن زمان، ارزش آن به طور قابل توجهی کاهش یافته و در حال حاضر بالاترین قیمت روزانه آن  0.5287 دلار و پایین‌ترین قیمت روزانه 0.3321 دلار است.

کاربردهای ریپل چیست</h2>

هدف ریپل استفاده از اینترنت، فناوری بلاکچین و ارز XRP برای انتقال سریع، مقرون‌به‌صرفه و قابل اعتماد ارزش در سراسر مرزها است. به همین دلیل، ریپل عمدتا بر ارائه راه‌حل‌هایی برای کسب‌وکارها، دولت‌ها و مؤسسات تمرکز دارد. موارد استفاده اصلی ریپل عبارتند از:

  • پرداخت‌های بین‌مرزی: تسهیل انتقال جهانی پول.
  • نقدینگی ارز دیجیتال: تامین دارایی‌های دیجیتال.
  • خدمات CBDC: خدمات ارز دیجیتال بانک مرکزی.

ارز دیجیتال ریپل چیست

نحوه استفاده از ریپل

  • ریپل به عنوان راه‌حل پرداخت توسط بانک‌ها، دولت‌ها و موسسات استفاده می‌شود.
  • موارد استفاده اصلی ریپل پرداخت‌های بین‌مرزی، نقدینگی ارز دیجیتال و CBDC هستند.
  • XRP را می‌توان به عنوان یک دارایی به کمک یک صرافی ارز دیجیتال خریداری و در یک کیف پول دیجیتال نگهداری کرد و از تغییرات قیمت آن سود کسب کرد.

چگونه باید ریپل را استخراج کرد؟

«استخراج» سیستمی برای تایید توزیع شده است که توسط بسیاری از ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاکچین پشتیبانی می‌شود. این سیستم هم تسهیل کننده تراکنش‌ها بوده و هم مکانیزمی برای ورود ارز جدید به سیستم ارز دیجیتال – معمولا به عنوان پاداشی به تاییدکنندگان برای حمایت از شبکه – فراهم می‌کند. به عنوان مثال، بیت کوین دارای حداکثر عرضه ۲۱ میلیون توکن است که با تایید شدن تراکنش‌های بیشتر، به طور پیوسته منتشر می‌شوند.

برخلاف این، XRP به صورت «پیش استخراج» شده است، به این معنی که دفتر کل XRP ۱۰۰ میلیارد واحد ایجاد کرده است که سپس به صورت دوره‌ای در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

در حال حاضر بخشی از XRP در گردش متعلق به خود شرکت ریپل است که انگیزه‌ای برای کمک به رشد و موفقیت ارز دیجیتال در طول زمان به آن می‌دهد. بخش دیگری از XRP به عنوان ذخیره برای انتشار منظم در بازار از طریق فروش نگه داشته می‌شود.

قابل درک است که این موضوع به این نگرانی دامن زده است که مقدار زیادی XRP ممکن است در یک مرحله منتشر شود و ارزش توکن های ریپیل در حال گردش را کاهش دهد، زیرا بخشی از ارزش هر ارز کمیابی نسبی آن است.

تیم انیکینگ، مدیر Digital Capital Management، می‌گوید:

«این شرکت با اجرای چندین مکانیزم (اعتماد، انتشار قابل پیش بینی و غیره) سعی کرده است‌عدم اطمینان را کاهش دهد.»

این تفاوت استخراج در مقابل پیش استخراج همچنین ممکن است دلیلی برای درگیری این شرکت با کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) آمریکا در سال ۲۰۲۰ باشد.

معایب و مزایای ریپل چیست

مزایای ریپل

  • تسویه سریع: تایید تراکنش ها فوق العاده سریع است و معمولا حدود ۴ تا ۵ ثانیه طول می کشد. این در مقایسه با انتقال حواله بانکی که ممکن است روزها طول بکشد یا زمان تایید تراکنش بیت کوین که می‌تواند چند دقیقه یا حتی چند ساعت باشد، بسیار سریع است.
  • کارمزدهای بسیار پایین: هزینه انجام یک تراکنش در شبکه ریپل تنها ۰.۰۰۰۰۱ XRP است که در نرخ فعلی، بخش کوچکی از یک سنت است.
  • شبکه تبادل همه کاره: شبکه ریپل نه تنها با استفاده از XRP به پردازش تراکنش ها می‌پردازد، بلکه می تواند برای سایر ارزهای فیات و رمزارزها نیز استفاده شود.
  • استفاده توسط موسسات مالی بزرگ: شرکت های بزرگ نیز می توانند از ریپل به عنوان یک پلتفرم تراکنش استفاده کنند. Santander و Bank of America از جمله استفاده کنندگان این شبکه هستند که نشان می‌دهد ریپل نسبت به اکثر ارزهای دیجیتال پذیرش بیشتری در بازارهای بزرگ نهادی داشته است.

معایب ریپل

  • تا حدودی متمرکز: یکی از دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز بودن آنها بود که کنترل را از دست بانک ها و دولت های بزرگ خارج می‌کرد. سیستم ریپل به دلیل لیست پیش فرض اعتبارسنج هایش که مغایر با این فلسفه است، می تواند تا حدودی متمرکز باشد.
  • عرضه عظیم پیش استخراج شده XRP: اگرچه بیشتر عرضه ریپل که در گردش نیست در امانت سپرده شده است، اما ممکن است مقادیر زیادی در زمان های نامناسب وارد بازار شود که می‌تواند بر ارزش XRP تأثیر بگذارد.
  • اقدام SEC علیه XRP: در دسامبر ۲۰۲۰، SEC علیه Ripple شکایتی تنظیم کرد و گفت که از آنجایی که این شرکت می‌تواند زمان انتشار XRP را تعیین کند، باید آن را به عنوان یک اوراق بهادار ثبت می‌کرد. Ripple این ادعا را رد کرده است.

چگونه می‌توانید از ریپل و XRP استفاده کنید؟

XRP را می‌توان مانند هر ارز دیجیتال دیگری برای تراکنش‌ها یا به عنوان یک سرمایه‌گذاری احتمالی استفاده کرد. همچنین می‌توانید از شبکه ریپل برای پردازش سایر انواع تراکنش ها، مانند مبادله ارز، استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر به دنبال تبدیل دلار آمریکا به یورو هستید، می‌توانید ابتدا دلارهای خود را در شبکه ریپل به XRP تبدیل کنید و سپس از آن‌ها برای خرید یورو استفاده کنید، به جای اینکه به طور مستقیم از طریق بانک یا صرافی ارز، تبادل ارز را انجام دهید. این می‌تواند روشی بسیار سریعتر و ارزان‌تر نسبت به پرداخت هزینه‌های بالای بانک‌ها و سازمان‌های حواله ارزی باشد.

بنیانگذاران ریپل چه کسانی هستند؟

اولین پروتکل ریپل به سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد. در آن زمان این پروژه شباهت چندانی به ارزهای دیجیتالی که امروز می‌شناسیم نداشت. تاریخچه واقعی ریپل از سال ۲۰۱۳ آغاز می‌شود، زمانی که Jed McCaleb، خالق شبکه eDonkey، از تعدادی از سرمایه‌گذاران مطرح جهان دعوت کرد تا در راه‌اندازی Ripple Labs سرمایه‌گذاری کنند.

Ripple Labs توسط Chris Larsen و Jed McCaleb تاسیس شد. لارسن، مدیر اجرایی کسب‌وکار و فعال حریم خصوصی، یکی از ثروتمندترین افراد در حوزه ارزهای دیجیتال است. از سوی دیگر، McCaleb یک کارآفرین و برنامه‌نویس معروفی است که در تاسیس چندین پروژه بزرگ ارز دیجیتال، از جمله Ripple، Stellar، eDonkey و همچنین (در آن زمان) بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان، Mt. Gox، مشارکت داشته است.

چه چیزی ریپل را منحصر به فرد می کند؟

XRP در ابتدا برای انجام تراکنش‌های بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر از سایر ارزهای دیجیتال ایجاد شد. با این حال، به ندرت به این روش استفاده می‌شود، زیرا توسعه دهندگان آن تمرکز خود را بر استفاده نهادی از XRP تغییر می‌دهند. این توانایی که با کارمزد واحد و حداقل به هر ارز یا دارایی ارزشمند (مانند طلا) تبدیل شود، یک مزیت بزرگ برای XRP است.

چند توکن ریپل در گردش وجود دارد؟

ریپل در حال حاضر دارای ۴۵.۴۰۴ میلیارد توکن در گردش است، در حالی که کل عرضه آن ۱۰۰ میلیارد توکن XRP است. با این حال، Ripple Labs در ابتدا ۵۵ میلیارد توکن XRP را در اختیار داشت، با قابلیت فروش ۱ میلیارد در ماه.

کاربرد ریپل چیست

امنیت شبکه ریپل چگونه تامین می‌شود؟

تفاوت بین XRP و بیت کوین را می‌توان به عنوان تفاوت بین یک شرکت و یک اقتصاد خلاصه کرد. عرضه بیت کوین از طریق فرآیند استخراج با نرخی که توسط یک الگوریتم ریاضی از پیش تعیین شده است، منتشر می‌شود. تراکنش‌ها در صنعت استخراج غیرمتمرکز پردازش می‌شوند، در حالی که عرضه XRP توسط یک شرکت و با نرخی که توسط مدیران آن از پیش تعیین شده است، منتشر می‌شود و تراکنش‌های آن توسط کمیته‌ای از ذینفعان پردازش می‌شود. این امر آن را به گزینه‌ای عالی برای کسانی تبدیل می‌کند که از مشکلات سیستم‌های بانکی سنتی آگاه هستند، اما تمایلی به غیرمتمرکزسازی کامل ندارند.

نتیجه گیری

در این مطلب به طور کامل دانستیم که ارز دیجیتال ریپل چیست. در واقع ریپل یک ارز دیجیتال برای افرادی است که معتقدند به تغییرات و نوآوری در سیستم بانکی سنتی نیاز است. اما نه به روشی که سایر ارزهای دیجیتال پیشنهاد می‌دهند. ارزش XRP از سرعت پردازش و جذابیت آن برای موسسات ناشی می‌شود. اگر قصد سرمایه گذاری روی این ارز دیجیتال را دارید توصیه ما این است که حتما پیش از هر اقدامی در رابطه با تاریخچه آن تحقیقات لازم را انجام دهید. چرا که تاریخ نشان می‌دهدxrp یکی از پر نوسان ترین ارزهای دیجیتال بازار است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان