چه کسی اولین بیت کوین را خرید؟

چه کسی اولین بیت کوین را خرید؟

دسته بندی : افراد مشهور
تاریخ انتشار : 30 خرداد 1403

خرید ارز دیجیتال

شاید یکی از سوالاتی که در ذهن شما به وجود می‌آید این است که چه کسی اولین بیت کوین را خرید؟ در این رابطه باید بدانید با شروع فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، شما برای موفقیت و کسب سود باید آگاهی و اطلاعات خود دراین زمینه را ارتقا دهید. بیت کوین اولین ارز دیجیتال نامی بود که با ورودش در سال ۲۰۰۹ توسط گروه یا فردی به نام ساتوشی ناکاموتو تحول عظیمی در این عرصه به وجود آورد. ساتوشی ناکاموتو، این نام رمزآلود رواقع یک مسیر جدید در اقتصاد دنیا تاسیس کرد. یکی از دلایل افزایش محبوبیت این رمزارز غیر متمرکز بودن و همتا به همتا بودن است. مسیر فعالیت بیت کوین و بررسی تاریخچه BTC کمک بزرگی در تسلط روی سرمایه‌گذاری و فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال می‌گردد. در نتیجه همراه ما در این مقاله از صرافی فراچنج باشید تا این موضوع را تحلیل کنیم.

Bitcoin چیست؟

یک رمزارز دیجیتال غیر متمرکز همتا به همتا است که سازنده آن هویت ناشناس دارد. بیت کوین ویژگی‌هایی مثل، عرضه محدود، غیر متمرکز، غیر قابل برگشت بودن تراکنش ها، نیمه ناشناس بودن تراکنش ها، امکان کپی نداشتن و انتقال آسان را در بر می‌گیرد. با این رمزارز در هرجای دنیا میتوان برای فردیدیگری در نقطه‌ای خیلی دور دارایی ارسال کرد.

چه کسی اولین بیت کوین را خرید؟

بعد ازاینکه کد منبع BTC منتشر شد، افراد متعددی را کنجکاو شدند. یکی از آن افراد هال فینی بود. او با ساتوشی ناکاموتو روی سیستم فعالیت‌هایی را شکل دادند که موجب شد این فناوری گسترده‌تر گردد. پس از مدتی هال فینی با انتشاری خبر از خرید بیت کوین، توجهات گسترده‌ای را به خود جذب کرد. او اولین نفری بود که این سیستم غیر متمرکز همتا به همتا را زمانی که حدودا۵۳ سال سن داشت، خریداری کرد. هال فینی به صورت مستقیم از خود ساتوشی رمزارز بیت کوین را خرید. این فرد در رشته مهندسی از دانشگاه کلتک فارغ تحصیل شده بود، و قبل از ورود فعالیتش در زمینه رمزارز بیت کوین و رشد امنیت در آن، عضو یکی از افراد شرکت PGP در باره ساخت بازی‌های کامپیوتری بود.

فعالیت‌های فینی هیل در رشد بیت کوین

در ادامه همکاری بین فینی هیل و ساتوشی ناکاموتو پایان نیافت. فینی باز هم از ناکاموتو حمایت کرد و نتیجه آن باعث بهتر شدن امنیت شبکه در مقابل حملات داستینگ و اسپم شد. رفته رفته این فناوری تغییر مسیر اقتصادی تمامی دنیا شد. یکی از تاثیرات اولیه اولین تراکنش رمزارز بیت کوین در دنیا، عملی و قابل اجرا شدن این فناوری بود. بیت کوین مانند یک پول الکترونیکی با داشتن سه ویژگی غیرمتمرکزبودن، امنیت و مقیاس‌پذیری فعالیت مثبتی در بازار رمزارزها رقم زد.

تحلیل تاریخ ارز دیجیتال بیت کوین

تا این قسمت از مقاله دانستیم، رمزارز بیت کوین در سال ۲۰۰۹ به دست ساتوشی ناکاموتو که هویت بی‌نام دارد، فعالیت خود را آغاز کرد. اما اصل این فناوری از چه جایی ریشه‌یابی می‌گردد؟ با کمی مطالعه و تحقیق دانشمندان اولین نوشته رمزنگاری را در کتیبه‌ها و لوح نوشته‌های مصر باستان کشف کردند. در واقع یکی از دلایلی که حروف را با رمزنگاری ثبت می‌کردند این بود که افراد دیگر متوجه نوشته نگردند. البته نظریه دیگر این است که آن‌ها می‌خواستند این سبک نوشته رواج بیابد.

اولین استارت بیت کوین

همیشه ورود یک تکنولوژِی و فناوری در دنیا به دنبال خود یک جهش یا تحول عظیمی را می‌آورد. زمانی که کامپیوترها در سال ۱۹۸۰ اختراع و به دست مردم رسید، افراد کنجکاو و فعال در این زمینه فعالیت‌هایی را شکل دادند. پس از آن بخشی از افراد برنامه‌نویس به کمک کدنویسی تصمیم به یک شروش گرفتند. هدف این گروه، ایجاد امنیت شخصی مردم در مقابل فناوری دیجیتال بود. کمی بعد چند نفر با نام‌های هپی، جان گیلمور و تیموتی می‌یک گروه خیلی کوچک متشکل از رمزنگاران تشکیل دادند. آن‌ها اسم گروه را به خاطر محل قرارشان که سانفرانسیسکو بود، سایفرپانک (Cypherpunks) گذاشتند. این انجمن که فعالیت‌های بسیاری داشت، در مضامینی مانند، ریاضی، فلسفه، علوم کامپیوتر و سیاست تحقیق می‌کرد.

اعضای گروه از امنیت مردم در مقابل نوسانات سیاسی تقویت و پشتیبانی می‌کند. در کتابی به اسم مانیفیست سایفرپانک به نوشته اریک هپوز به تمامی این هدف‌های گروه سایفرپانک اشاره کرده است. آن‌ها نظریه لیبرتارین در کناریسری نظریه آنارشیسم را الگوی خود قرارمی دادند. به طور کلی گروه سایفرپانک برای ایجاد یک سیستم متن باز در دفاع از حریم خصوصی تشکیل یافته بود. این گروه اعتقاد داشتند در صورتی که فقط خود فرد بخواهد می‌توان اطلاعات شخصی افراد را فاش کرد و هیچ سازمان و نهادی حق دسترسی به حریم شخصی مردم را ندارند.

مابقی رمزارزهای قبل بیت کوین

شاید فکر کنید اولین ارزدیجیتالی که ساخته شد، بیت کوین است ولی اینگونه نیست. قبل از ورود بیت کوین به دنیای رزهای دیجیتال تعدادی دیگری ارزدیجیتال ساخته شدند اما به اندازه این رمزارز محبوبیت دریافت نکردند. در ادامه تعدادی از این رمزارزها را برایتان نام برده و تحلیل می‌کنیم.

  • دیجی کش

فردی به نام دیوید چاوم در سال ۱۹۸۲ در پایان نامه خود پروتکلی مثل بلاکچین ارائه داد. یکسال بعد در پی استرسی که برای امنیت حریم شخصی مردم در مقابل دنیای دیجیتال بود مقاله‌ی امضاهای کور برای پرداخت غیر قابل ردیابی را انتشار کرد. او سپس دیجی کش را در سال ۱۹۸۹ تاسیس کرد. درآن زمان به خاطر پایین بودن نفوذ اینترنت و گسترده نبودن خیلی زیاد کامپیوتر در تمامی دنیا، دیوید چاوم نتوانست پایگاه خود را گسترش دهد. در طی این جریان تمام دارایی خود را فروخت و موضوع دیجی کش به پایان رسید.

  • هش کش

در سال ۱۹۹۷ ایگور جودوف و جیم جوات با تاسیس Cypherpunks Distributed Remailer یا (CDR) اولین قدم به سوی یک سیستم ارتباطی شخصی را برداشتند. درواقع فعالیت این سیستم به صورت یک ایمیل غیرمتمرکز و ناشناس است. هش کش توسط آدام بک مطرح شد. بعد از چندی در مقاله ایی به نام Hashcash – A Denial of Service Counter-Measure در سال ۲۰۰۲ درباره این موضوع توضیحات بیشتری داد. در این مقاله به این موضوع جلوگیری در مقابل حملات DDoS و از استفاده غلط از اینترنت اشاره شد. در پایان، Hashcash با مشکل بالارفتن توان پردازشی روبه رو شد که نتوانست آن را تامین کند و با گذشت زمان پلتفرم اثرش را از دست داد و بسته شد.

  • بی‌مانی

bmoney در سال ۱۹۹۸ به وسیله مهندس وی دای برای ایجاد یک سیستم نقدی الکترونیکی ناشناس و توزیع شده ساخته شد. عملکرد این سیستم به نوعی بود که طی انجام تایید تراکنش توسط شرکت کنندگان به آن‌ها پاداش تعلق می‌گرفت. کاربران این رمزارز باید مقداری پول به حساب فردی می‌فرستاند و اگر تخلف می‌کردند مجازات در پی داشت. ولی هیچ نظارتی روی بررسی کسانی که تخلف می‌کردند و اینکه چه تخلفی می‌کردند وجود نداشت. وایت پیپری که Wei Dai برای این رمزارز طراحی کرده بود یکی از گزینه‌های مورد الهام ساتوشی ناکاموتو بود.

  • بیت گلد

نیک ساپو که یک دانشمند کامپیوتر و رمزنگاری بود و جزء اولین مخترعان قرار دادهای هوشمند بود پیشنهاد bitgold را در سال ۱۹۹۸ داد. این فرد بیت گلد را به صورتی طراحی کرده بود تا در راستای افزایش امنیت تراکنش گروه‌ها از روش الگوریتم اثبات کار بهره ببرد. مسئله‌ها بعد از اینکه حل می‌شوند توسط یک شبکه همتا به همتا در کنار تحمل خطای بیزانسی ارسال می‌گردند. بعد به یک کلید عمومی حل کننده وصل می‌گردند.

سپس در جهت پیوند پازل‌ها به یکدیگر از یک هش رمزنگاری بهره می‌بریم و هریک از قطعات پازل به یک کلید عمومی وصل می‌گردند. در این جریان بایستی به یک راه حل برای اتصال پازل قبلی پیدا شود و بعد اقدام برای حل مسئله جدید ایجاد گردد. این ارز دیجیتال تلاش زیادی برای نامتمرکز بودن انجام داد. با این وجود هیچگاه این رمزارز ارائه نشد ولی به نوعی راه را به ساتوشی را برای ساخت بیت کوین نشان داد.

ارائه بیت کوین

زمانی که حباب وام‌های بانکی ایالات آمریکا منفجر شد، یک بحران شدید بانکی به وجود آمد. در آن زمان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا به نام برادران لیمن در سال ۲۰۰۸ ورشکسته شدند. مردم زیادی در این جریان شاید از دست رفتن شغل خود بودند. در پی این رویداد اعتماد مردم به بانک‌ها بسیار متزلزل شد.

اولین کیف پول بیت کوین

در سال ۲۰۰۹ کیف پول بیت کوین کیوتی (Bitcoin-Qt) وارد دنیای ارزهای دیجیتال شد. نام عامیانه این کیف پول کلاینت ساتوشی است. به دلیل فول کلاینت بودن این کیف پول کاربران در جهت همگام‌سازی کیف پول خود می‌بایست تمام تاریخچه این رمزارز را دانلود کنند. آن اوایل این جریان به عنوان ایراد نبود. با گذشت زمان و افزایش سرمایه‌گذاری مردم روی این رمزارز، مدت زمان انجام این تراکنش خیلی طولانی می‌شد. حتی ویتالیک بوترین در این باره نگرانی خود را اعلام کرد.

اولین صرافی بیت کوین

پس از اینکه محبوبیت ارز دیجیتال بیت کوین بالا گرفت نیاز به صرافی برای انجام معاملات مردم به وجود آمد. در این راستا در سال ۲۰۱۰ اولین صرافی ارز دیجیتال بیت کوین به نام  BitcoinMarket. com تشکیل شد. بعد ازین نگهداری و ذخیره از رمزارز بیت کوین و خرید و فروش همچنین انتقال آن خیلی ساده‌تر شد.

ساخت استخر استخراج BTC

به یک مکانی که چندین دستگاه سخت‌افزار وجود دارد که توسط تعدادی شخص به نام ماینر در مسیر دریافت بیت کوین این تجهیزات را به اشتراک قرار می‌دهد. در سال ۲۰۱۰ اولین استخر بیت کوین به اسم اسلاش پول تاسیس شد. این جریان تاثیر زیادی روی افزایش قیمت این رمزارز گذاشت.

زنجیره‌های رمزارز بیت کوین

افرادی که وظیفه توسعه و گسترش بیت کوین را داشتند، برای بهبود استفاده و هدف‌های دیگر تلاش می‌کردند. در نتیجه برای رفع یکسری سختی در استفاده از بیت کوین، شاخه‌ها و یا زنجیره‌هایی از BTC به وجود آوردند. پس یکسری ارز دیجیتال از شاخه بیت کوین ساختند که به آن‌ها فورک بیت کوین (Bitcoin fork) می‌گویند.

بیت کوین کش

زمانی که تعداد افراد ماینر افزایش یابد، هزینه کارمزدها نیز بیشتر می‌گردد و مدت زمان خیلی زیادتری تراکنش‌ها پردازش می‌گردد. در ادامه خیلی از افراد خواستار بیشتر شدن اندازه بلوکه‌ها شدند. پس از حل این جریان بیت کوین کش در سال ۲۰۱۷ به وسیله یک فورک با نام بیت کوین کش (bitcoin cash) به وجود آمد. پس تغییراتی که داخل شبکه رخ می‌دهد یک هدف و ایده‌ای دارد و در واقع برای بهتر شدن و بالابردن امنیت شبکه نیز است.

بیت‌کوین ایکس‌تی

در آخر سال ۲۰۱۴ فورک ایکس تی به دست مایک هرن ساخته شد. یکی از اهداف این نوع فورک در جهت انجام پردازش تعداد ۲۴ تراکنش طی ۱ ثانیه بود. در این راستا گزینه‌هایی توصیه شدند که یکی از آن‌ها افزایش بلاگ از ۱ به ۸ بود که در آخر (Bitcoin XT) نتوانست محبوبیتی در میان مردم به دست آورد.

لایت کوین

در سال ۲۰۱۱ یکی از هارد فورک‌هایی که جزء اولین‌ها قرار داردLitecoin می‌گویند. سرعت این لایت کوین خیلی بیشتر از بیت کوین بود. اما در ادامه یکی از موضوعات بحث برانگیز مصرف برق بالایی بود که لایت کوین داشت. برای مثال گفته شده بود برقی که لایت کوین برای پردازش تراکنش‌ها مصرف می‌کند مساوی با تامین انرژی برق ۱.۵۷ خانواده آمریکایی است. در ادامه همین جریان محبوبیت مردم را نسبت به لایت کوین کاهش داد.

بیت کوین گلد

در سال ۲۰۱۷ یک فورک دیگر از بیت کوین Bitcoin Gold ساخته شد. هدف این هارد فورک ارزیابی کارکرد ماینینگ به وسیله واحدهای پردازشی گرافیکی (GPU) ساخته شد. پیش استخراج یا pre-mine ویژگی بود که تنها بیت کوین آن را داشت و طی آن توانستند استخراج ۱۰۰۰۰۰ کوین را انجام دهد.

نگاهی به آینده رمزارز بیت کوین

ارز دیجیتال بیت کوین یکی از بهترین ارزهای دیجیتال در جهان است که طرفداران بسیاری دارد. همچنین افراد زیادی هستند که خیلی از فعالیت‌ها و یا خرید و فروش‌ها را به وسیله بیت کوین انجام می‌دهند. در این مقاله از صرافی فراچنج به بررسی اینکه چه کسی اولین بیت کوین را خرید؟  پرداختیم . نام این فرد نامش هال فینی بود که ۱۰ بیت کوین خرید و پشتیبانی مناسبی از این ارز دیجیتال کرد. با بررسی اولین ارز دیجیتال بیت کوین متوجه تعدادی دیگر از رمزارزهای دیگر شدیم که با موفقیت بیت کوین روبه رو نشده بودند.  بیت کوین اساس و پایه تمام رمزارزها است، ولی با توجه به یکسری ایراداتی که بیت کوین دارد، و ظهور لایت کوین‌ها برای رفع ایرادات BTC این رمزارز استحکام بهتری به دست آورد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان