چرا قیمت بیت کوین با داده‌های مطلوب شاخص تورمی PCE رشد نکرد؟

چرا قیمت بیت کوین با داده‌های مطلوب شاخص تورمی PCE رشد نکرد؟

دسته بندی : تحلیل ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 9 تیر 1403

خرید ارز دیجیتال

اغلب کاهش تورم می‌تواند بر بازار ارزهای دیجیتال موثر باشد.اما با اعلام کاهش شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) دیروز، قیمت بیت‌کوین همچنان در حال کاهش است. در این مقاله، بررسی می‌کنیم که چرا قیمت بیت کوین با داده‌های مطلوب شاخص تورمی PCE رشد نکرد؟ با تیم خبری فراچنج همراه باشید.

داده‌های جدید شاخص PCE که به عنوان شاخص «ترجیحی» تورم برای فدرال رزرو آمریکا محسوب می‌شود، با پیش‌بینی‌های مشابهی هماهنگ بودند. نرخ Core PCE در نسبت به سال گذشته به ۲.۶٪ رسید که کمترین افزایش از مارس ۲۰۲۱ است. در ماهانه نیز، Core PCE با یک درصد رشد آهسته، کمترین افزایش از نوامبر ۲۰۲۳ را نشان داد. درآمد شخصی نیز با افزایش ۰.۵٪، اما با کاهش مخارج شخصی معادل شد. با این حال، در حالی که کنترل تورم در ایالات متحده بهبود یافته است، چرا بازار ارزهای دیجیتال به تغییرات مثبت واکنش نشان نمی‌دهد؟

اثر نرخ بهره بر درآمد شرکت‌ها و بازارهای مسکن

فدرال رزرو آمریکا با دقت مدیریت می‌کند شاخص‌های مختلفی از جمله بازار کار، تورم و ارزش دلار را برای تعیین سیاست‌های مناسب استفاده می‌کند. هنگامی که تورم به هدف ۲٪ فدرال رزرو نزدیک شود، این بانک مرکزی با تأمین مورد نیاز سرمایه به بانک‌ها، به خصوص زمانی که اقتصاد نشانه‌های ضعف نشان می‌دهد، فضایی را برای کاهش نرخ بهره و تزریق نقدینگی فراهم می‌کند. این اقدامات که به عنوان سیاست‌های گسترشی شناخته می‌شوند، انگیزه‌های سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

آخرین اطلاعات PCE نشان می‌دهند که تورم در ماه مه به کاهش خود ادامه داده است. افزایش کمترین قیمت‌ها از مارس ۲۰۲۱ را ثبت کرد. Core PCE که هزینه‌های غذایی و انرژی را محاسبه نمی‌کند، در ماه مه به ۲.۶٪ افزایش یافت که با پیش‌بینی‌های اقتصاددانان همخوانی داشت.

مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، در یک مصاحبه با CNBC اظهار کرد:

این نشان می‌دهد که سیاست‌های پولی ما مؤثر هستند و تورم در حال کاهش است.

علاوه بر این، دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده گزارش داد که درآمد شخصی در ماه مه به ۰.۵٪ افزایش یافت که بیشتر از پیش‌بینی بود. همچنین، مخارج شخصی نیز ۰.۲٪ افزایش یافت که کمی کمتر از پیش‌بینی بود. این دو عامل به یکدیگر تعادل داده‌اند.

چرا قیمت بیت کوین با داده‌های مطلوب شاخص تورمی PCE رشد نکرد؟

چرا قیمت بیت کوین با داده‌های مطلوب شاخص تورمی PCE رشد نکرد؟

در ابتدای سال، معامله‌گران بازار حداقل سه بار کاهش نرخ بهره را پیش‌بینی کرده بودند. با این حال، پیش‌بینی‌های کنونی فقط به دو کاهش محدود شده است که انتظار می‌رود در ماه سپتامبر آغاز شود. سیما شاه، استراتژیست ارشد جهانی در مدیریت دارایی اصلی، به CNBC گفت:

کاهش بیشتر تورم به همراه بیشترین شواهد از تسهیلات بازار کار، انتظار می‌رود که مسیری برای اولین کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر فراهم آورد.

آخرین داده‌های تورم ایالات متحده، به همراه نرخ بیکاری ۴٪ و رشد درآمد شخصی، منجر به رسیدن شاخص S&P ۵۰۰ به بالاترین سطح خود در ۲۸ ژوئن (۸ تیر) شد. حتی طلا، که معمولا به عنوان دارایی پوششی در نظر گرفته می‌شود، در حال حاضر تنها ۵٪ کمتر از بالاترین سطح خود از ۲۰۲۰ معامله می‌شود.

هنگامی که قدرت دلار آمریکا تقویت می‌یابد، ارزهای دیجیتال عموما عملکرد ضعیفی دارند.

به نظریه، ارزهای دیجیتال باید از افزایش نرخ بهره و سایر اقدامات گسترشی سود ببرند. پس چرا قیمت بیت کوین با داده‌های مطلوب شاخص تورمی PCE رشد نکرد؟ موفقیت نسبی سیاست‌های فدرال رزرو، دلار آمریکا را تقویت کرده است. DXY در نزدیکی ۱۰۶ قرار دارد که بالاترین سطح آن از نوامبر ۲۰۲۳ است. همچنین، از دیدگاه نظری، ارزهای دیجیتال باید از افزایش نرخ بهره و سایر اقدامات گسترشی بهره‌مند شوند، اما به دلیل موفقیت نسبی سیاست‌های فدرال رزرو، دلار آمریکا تقویت یافته است. این تقویت باعث کاهش عملکرد ارزهای دیجیتال شده است، زیرا ارتباط معکوسی بین ارزش دلار و ارزهای دیجیتال وجود دارد.

شاخص DXY که نمایانگر قدرت دلار آمریکا است، به نزدیکی ۱۰۶ رسیده که بالاترین سطح آن از نوامبر ۲۰۲۳ است. همچنین، بازدهی اوراق خزانه‌داری پنج‌ساله ایالات متحده از ۴.۷۲٪ در ۲۵ آوریل به ۴.۳۰٪ کاهش یافته است، که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به تدریج به «فرود نرم» اطمینان پیدا کرده‌اند، به این معنی که اعتقاد دارند تورم به طوری کاهش می‌یابد که به رکود اقتصادی نیازی نباشد. در این شرایط، معامله‌گران انتظار دارند که بازار سهام بدون شوک قابل توجه در بازار املاک و مستغلات ادامه پیدا کند.

چرا قیمت بیت کوین با داده‌های مطلوب شاخص تورمی PCE رشد نکرد؟

این فرضیه نشان می‌دهد که چرا کاهش تورم تاثیر مثبتی بر بازار ارزهای دیجیتال ندارد. با این حال، اگر فدرال رزرو انتخاب کند که سیاست‌های پولی گسترشی را پیش بگیرد، هنوز هم اعتباری برای رفتار اقتصاد و دلار آمریکا وجود دارد. بنابراین، افزایش قیمت بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در اواخر سال ۲۰۲۴ امکان‌پذیر است.

در تحلیل تکنیکال قیمت بیت‌کوین، مشاهده می‌شود که این ارز در گذشته با نوسانات درون روند خود، الگوهای مشخصی ایجاد کرده است. با وجود این، پیش‌بینی می‌شود که الگوی پرچم سه گوش نزولی که در حال شکل‌گیری است، ممکن است به ادامه نزول قیمت بیت‌کوین انجامد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان