جفت ارزهای دیجیتال

جفت ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency pairs) چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 4 مرداد 1402

تمام افرادی که جدیدا وارد بازار ارزهای دیجیتال شده اند، با این سوال که جفت ارز رمزارز (Cryptocurrency pairs) چیست؟ برخورد کرده اند. جفت ارزها همانطور که از اسمشان مشخص است، توانایی معامله با ارزهای دیگر را دارند. در این مقاله از صرافی فراچنج بررسی و آشنایی با مدل‌های گوناگون و کاربرد جفت ارزها پرداخت می گردد.

تعریف جفت ارز دیجیتال

Pairها یا جفت ارزها در کل بازار مالی برای بهبود روند معاملات دارایی‌های گوناگون، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دو عدد ارز دیجیتال که ارزش یکسان دارند و می‌توانند به هم تبدیل گردند جفت ارز می‌گویند. دربازار کریپتوکارنسی به دو سرمایه دیجیتال برای دیده شدن جفت ارزها نیاز است؛ استفاده از علامت‌های «/» یا «–» بیشتر در نمایش نماد جفت ارزها کاربرد دارد.

گاهی مواقع نماد دو ارز دیجیتال پشت سرهم بدون هیچ نماد و فاصله ایی ثبت می‌گردد. مثلا برای نشان دادن جفت رمزارز بیت کوین و اتریوم BTCETH، BTC–ETH یا BTC/ETH به این گونه نوشته شده است. به ارزی که اول نوشته شده در جفت ارزهای دیجیتال، رمزپایه (Base Currency) و به رمزارز بعدش (ارز دوم) می‌گویند.

اهمیت شناخت رمزهای پایه در جفت ارزها

همانطور که گفتیم بسیار مهم است ارزهای پایه را تشخیص دهید. جفت ارزBTC/ETH، ارز پایه بیت کوین و ارز دوم اتر است. هنگامی که جفت ارزها را معامله می‌کنید، همیشه خرید و فروش بر روی رمزارز پایه انجام می‌گردد. برای مثال:

  • ثبت سفارش خرید جفت ارز BTC/ETH: زمانی که سفارش خرید در این جفت ارز ثبت شد، یعنی می‌خواهید بیت کوین بخرید و هزینه خرید خود را با اتر بپردازید. یعنی اتر خود را بفروشید و در مقابل بیت کوین خرید می‌کنید.
  • سفارش فروش برای جفت ارز BTC/ETH: در این تبادل جفت ارز می‌خواهیم بیت کوین را فروخته و در مقابل اتر بدست آوریم. بفروش گذاشتن ارز بیت کوین و گرفتن اتر.
  • سفارش برای خرید جفت ارزBTC/USDT: می‌خواهیم بیت کوین بخریدم و هزینه را با اتریوم می‌پردازیم.
  • ایجاد سفارش برای جفت ارز BTC/USDT: در این مرتبه می‌خواهیم بیت کوین را بفروشیم تا اتر بدست آوریم.

نتیجه می‌گیریم، اولین نماد که در ثبت سفارش اول جفت ارز قرار دارد، ارز پایه بوده و به صورت دارایی مبادله می‌گردد، در نتیجه ارز دوم به شکل دارایی پرداخت در معامله، استفاده می‌گردد.

 

کاربرد جفت ارز دیجیتال

تا این بخش از مقاله به مفهوم جفت ارز پی برده اید. حال به کاربرد آن‌ها می‌پردازیم. موارد کاربردی جفت ارزها بسیار زیاد است. با توجه به شرایط آن و اینکه دارایی مشخص شده برای ارز دوم، در یک جفت ارز تعیین شده چیست، کاربردهای گوناگونی دارد. به طور کلی در گروه‌بندی جفت ارزها یا استیبل کوین برای ارز دوم جاگزین شده (مثلBTCUSD) یا رمزارز دیگری برای ارز دوم استفاده می‌کنیم (مثل BTCETH).

کاربرد1

در این زمان تمام ارزش دارایی‌ها بر اساس دلار آمریکا تعیین می‌گردد، در نتیجه برای تعیین میزان ارزش ارزدیجیتال از دلار آمریکا بهره می‌بریم. اگر سوال شد قیمت بیت کوین چه مقدار است؟ پاسخ به میزان دلار آمریکا است. مثلا می‌گوییم ۵۰.۰۰۰دلار قیمت بیت کوین است؛ به این معنی که از جفت ارزدیجیتال BTC/USD دراین زمان استفاده می‌کنیم. پس جفت ارزها در تعیین ارزش ارز دیجیتال کاربرد دارد.

کاربرد 2

نشان دادن ارزش یکی از دارایی‌ها نسبت به دارایی دیگردر این کاربرد، است. قطعا تاکنون این سوال پیش آمده که میزان قیمت بیت کوین برابر با چه میزان طلا است؟ در این زمان از جفت ارز بیت کوین به طلا بهره می‌بریم؛ و یا چند واحد اتر برابر یک بیت کوین است؟ در این زمان از BTCETH بهره می‌بریم. یا چند واحد آدا کاردانو برابر یک واحد اتر است؟ این دفعه ETH-ADA را بکار می‌بریم.

کاربرد3

در این کاربرد به، پیدا کردن تفاهمی بین قیمت دو جفت ارز پرداخت می گردد. ارتباط دو دارایی با توجه به نوسانات قیمت و میزان صعود و نزول در یک دوره باید بررسی گردد. برای مثال زمانی که می‌خواهیم بدانیم تغییر قیمت در طلا و بیت کوین در یک دهه به چه صورت است، می‌بایست نمودار جفت ارز بیت گوین طلا را بررسی کنیم.

کاربرد 5

ویژگی کاربردی دیگر جفت ارزهای دیجیتال، این است که از شرایط بوجود آمده برای معامله‌ی آربیتراژ در دو رمزارز استفاده می‌گردد. در ادامه بیشتر درباره این کاربرد پراخت می‌گردد.

در آخر از مهم و کاربردی‌ترین ویژگی‌های جفت رمزارزها، در معاملات دو ارز دیجیتال، تامین نقدینگی است. به همین خاطر تقریبا کل صرافی‌ها ی کریپتوکارنسی هنگامی که لیست کوین جدید یا یک کوین را ثبت می‌کنند، جفت رمزارز را بر اساس بیت کوین می‌نویسند. کاربرد این نقدینگی طبق بیت کوین، در ساده شدن معاملات کوین یا توکن تازه است.

جفت ارزهای بازار کریپتوکارنسی

ارزهای دومی که معمولا در بازار رمز ارزها کاربرد دارند بیت کوین، استیبل کوین و اتریوم هستند. اهمیت ارزدوم در جفت ارز بیشتر است. صرافی‌های بازار ارزهای دیجیتال، زمانی که می‌خواهند ارز دومی و یک جفت ارز ارائه دهندبه صورت تقریبی محبوب‌ترین رمز ارزی که در بازار کریپتو هست را بر می‌گزند. بیت کوین، اتر، تتر، BUSDو USDC به صورت معمول جزء ارزهای دوم انتخابی هستند.

انتخاب بهترین جفت ارز دیجیتال

انجام معاملاتی که در رمزارزها انجام می‌گیرد به وسیله‌ی صرافی‌ها صورت می‌گیرد. برای اینکه بهترین Pair یک رمزارز رو انتخاب کنیم، باید معاملات آن را در صرافی بررسی کنیم. همینطور، یکی از راه‌های ساده برای بررسی ارزدیجیتال بر اساس تحلیل تکنیکال، تحلیل نمودار آن در جفت ارز پرمعامله است. برای درک این مفهوم به مال‌ها توجه کنید.

تصور کنید که فردی می‌خواهد در یک صرافی رمزارز، تحلیل نمودار قیمت درباره اتریوم یا ترید آن را بررسی کند. پس برای پیدا کردن بهترین جفت ارز به سایت کوین مارکت کپ رفته و وارد صفحه‌ی مخصوص اترشده و زیر گزینه‌ی Market را کلیک می‌کنید. صفحه جدید باز شده تمام جفت ارزهای صرافی را برای اتر نشان می‌دهد. طبق این لیست ETH/USDT بالاترین میزان حجم معامله را دارد. پس بهترین جفت ارز انتخابی برای اتر ETH/USDT است. جفت ارزی که در جایگاه پنجم قرار داردETH/BTC است. با توجه به این نکات پی می‌بریم بیشتر تریدرها در بازار کریپتوکارنسی روی این جفت ارز تمرکز، همراه فعالیت دارند. برای رمز ارزهای دیگر هم از این شیوه می‌توان استفاده کرد.

تفاوت جفت ارز استیبل کوین و رمز ارزها

با توجه به توضیحات ابتدای مقاله، جفتت ارزها به دو گروه:

  • رمزارزهای ادغام شده با استیبل کوین ها، مانند BTC/USDT
  • رمزارزهایی که مابقی رمزارزها جفت شدند، مانند ETH/BTC

یکی از خطاهای رایجی که در بین فعالین حوضه‌ی رمزارزهای معادل وجود دارد، این است که فکر می‌کنند با خرید رمزارزی که در یک جفت رمزارز قرار دارد، سود بالاتری بدست می‌آورد. که کاملا غلط است؛ هنگامی که مثلا شما ۱.۰۰۰دلار ارزدیجیتال UNI با کمک جفت ارز UNI/BTC یا UNI/USDT خرید کرده اید، در آخر شما فقط توکن UNI را بدست آورده اید. در این معامله چگونگی پرداخت مبلغ وجود دارد. برای پرداخت تبدیل این توکن به بیت کوین، باید بیت کوین استفاده گردد و در جفت رمزارز دیگر تتر، ولی در آخر شما توکن یونی بدست آورده اید. درنتیجه میزان سود دهی درهر دو برابراست.

در مقابل شرایطی را در نظر بگیرید که شما۱.۰۰۰ واحد از توکن یونی دارید و می‌خواهید از این دارایی سود کرده و آن را به فروش گذاشته اید. دراین زمان اگر که می‌خواهید دارای خودرابه ارز دیجیتال بیت کوین تبدیل کنید، و در واقع می‌خواهید آن را هولد کنید، در مقابل معامله باجفت ارز UNI/USDT و بعد از آنBTC/USDT خیلی ساده می‌توانید از جفت ارز UNI/BTC ارز یونی خودتان را به بیت کوین تبدیل کنید. در این هنگام نوبت توضیح درباره‌ی استراتژی‌های معاملاتی برای ماملات جفت رمزارزها می‌رسد.

استراتژی معاملاتی در ترید جفت ارزها

زمانی ترید با جفت رمزارزها باید به یکسری موارد توجه کنید. باتوجه به چگونگی دیدگاه و میزان زمان سرمایه گذاری، بین استراتژی‌های معاملاتی و جفت ارزها تفاوت وجود دارد. اگر شما تریدر کوتاه مدت هستید، یابرعکس دنبال سرمایه‌گذاری بلند مدتید، روش استفاده‌ی جفت رمزارزها بایک دیگر متفاوت است. در صورت کلی استراتژی‌ها به دو بخش تقسیم می‌گردند:

  • افرادی که سرمایه‌گذاری با هدف افزایش ارزش دلاری سبد خود انجام می‌دهند.
  • افرادی که افزایش تعداد رمزارز مشخصی را برای سبد سرمایه‌گذاری خود هستند.

با توجه به این دو استراتژی مابقی استراتژی‌ها را بررسی می‌کنیم.

تریدرهای کوتاه مدت

در بازار کریپتوکارنسی، نوسان گیرها یا تریدرهای کوتاه مدت برای اینکه معاملات خود را انجام دهند از جفت ارزها استفاده می‌کنند. از کارایی‌های آن، می‌توان بدست آوردن گپ‌های با ارزشی که در جفت ارز موجود در توکن مخصوصی است و آربیتراژ اشاره کرد. هرچند پیدا کردن این موقعیت کار ساده ایی نیست. برای پیدا کردن موقعیت‌های آربیتراژ به تجربه‌ی زیاد و صرف مدت زمان بالایی نیاز است. در این زمان آربیتراژ به معنای خرید و فروش کوین از صرافی یک و دو نیست. در واقع آربیتراژ یعنی در یک صرافی و جفت ارزهای گوناگون آن، خرید و فروش توکن یا کوین خاصی پرداخت گردد.

سرمایه‌گذاران بلندمدت

به افرادی که روندهای طولانی در بازار را شناسایی می‌کنند، هولدرها یا سرمایه گذاران بلند مدت می‌گویند. سرمایه‌گذاری هولدرها زمان تعیین شده‌ای ندارد ولی برای عضویت در این گروه باید بالای ۱ سال رمزارز را نگهداشت. برای کسانی که سرمایه‌گذاری‌های بلند مدتارزهای دیجیتال انجام می‌دهند، اهمیتی ندارد چه جفت ارز معاملاتی انتخاب کنند. فکر کنید یک سرمایه گذار می‌خواهد، کوین اتر بخرد و در مدت زمان طولانی نگهدارد. برای این شخص فرقی ندارد که اتر را با جفت ارز تتر بخرد یا بیت کوین پس او میزان مشخصی اتر خریده و داخل کیف پول ارزدیجیتال خودش نگه می‌دارد. درنتیجه در استراتژی معاملتی طولانی مدت، جفت ارزها فاقد ارزش هستند.

مثال 1 برای توضیح سرمایه گذاران بلند مدت

تریدری می‌خواهد ۵۰۰۰ دلار ۱ بیت کوین بخرد. او درحال حاضر اوبرای اینکه بیت کوین خود را بفروشد، هیچ برنامه ریزی را تعیین نکرده است؛ این فرد جزء افراد هولدر قرار دارد. این مورد که از یک واحد بیت کوین خود نگهداری کند، ارزش بسیاری دارد. زمانی که بازار را مشاهده می‌کند، پروژه‌ی سولانا را دیده و با تحلیل آن می‌فهمد کوین SOL قدرت افزایش قیمت بیشتری در برابر بیت کوین در پیش دارد. اما او نمی‌خواهد بیت کوینش را بفروشد. درنتیجه طبق تقسیم‌بندی جزء تقسیم‌بندی بعدی قرار می‌گیرد.

برای استفاده از این نوع استراتژی باید نمودار قیمت SOL/BTC را بررسی کند. برخورداری از نمودارSOL/USDT فایده چندانی برای تریدر ندارد. چرا که او فقط می‌خواهدبیت کوین بخرد نه دلار.

مثال 2برای رسم نمودار SOL/BTC

برای اینکه نمودار SOL/BTC را رسم کنید مقدار قیمت کوین SOL به قیمت BTC کوین تقسیم و میزان این دو به شکل جفت ارز  SOL/BTC نمایش می‌گردد. مورد با اهمیت، واحد قیمت در نمودار است. در این نقطه قیمت ارائه‌ی کوین سول به صورت بیت کوین است. مثلا مقدار خرید او درجفت ارزسول و بیت ۰.۰۰۱۳۲۷۲ است. طبق زبان عامیانه‌ی تریدرها به این قیمت۱۳۲۷۲ ساتوشی می‌گویند. زمانی که میزان جفت ارز از مقدار ساتوشی بیشتر شده است، تعدادبیت کوین‌های این شخص بیشتر شده و برخلاف این جریان اگر میزان جفت ارز از مقدر ساتوشی پایین‌تر بیاید، تعداد بیت کوین‌های ان فرد هم کم می‌گردد.

برای مثال فکر کنید این تریدر در روی قیمت‌های ۲۶۵۰۶یا ۰.۰۰۲۶۵۰۶ ساتوشی پوزیشن معاملاتی خود را بسته و اقدام به فروش کرده، با توجه میزان به جفت ارز SOL/BTC که در این مثال بیان کردیم ۱۰۰٪ بالارفت، درنتیجه ۲ بیت کوین درحال حاضر دارد.

در این مثال به قیمت سول به دلار توجهی نداشته و تنها از جفت ارز سول به بیت کوین استفاده می‌کنیم. از هنگامی که قیمت بیت کوین و سولانا افزایش یافته و نکته مهم بالارفتن قیمت بیت کوین در این مدت زمان به میزان ۲برابراست.

همبستگی قیمت میان رمز ارزها

ویژگی مهم جفت ارزها پیدا کردن همبستگی یا Correlation بین تغییر قیمت ارزهای دیجیتال گوناگون است. به همین دلیل به دنبال رمزارزهایی بود که تغییرات قیمتی آن‌ها به هم وابسته است. به عنوان مثال دو ارزدیجیتال استلار و ریپل به شیوه‌ی سنتی وابسته قیمتی مثبت دارند. مثلا اگر می‌خواهید مدت طولانی اتریوم نگهدارید، دنبال رمزارز همبستگی مثبتش باشید. با افزایش قیمت اتر شروع شد، دنبال ارز دیگری بروید و موج صعودی را شکار کنید.

بررسی ریسک‌ها و مزایا و معایب کار با جفت ارزها

یکی از ویژگی های بازارهای کریپتوکارنسی ها این است؛ به تغییرات و نوسانات در قیمت بیت کوین بشدت وابسته است.

مزیت های جفت ارز

  • اگر شما قصد بالابردن تعداد بیت کوین‌های خود را دارید، این نکته را باید در نظر داشته باشید، که در جفت ارزهایی که در ارز دومشان بیت کوین قرار دارد؛ به هر اندازه قیمت بیت کوین بالا و پایین رود، نوسانات با شدت بالا را ثبت می‌کنند.

به همین خاطر استراتژدی با سود بیشتر زمانی که افزایش آلتکوین‌های موجود در بازار و ترید یک ارز دیجیتال در جفت ارز بیت کوین رخ می‌دهد، ایجاد می‌گردد. به همین خاطر زمانی که ارز دیجیتالی را در آلت سیزن معامله می‌کنید یا افزایش قیمت آلتکوین‌ها را می‌بینیم، استراتژی سودآورتری را خواهیم داشت.

خلاف هنگامی که در روند ریزشی بازار قرار داریم، معامله در جفت ارز دلاری هر توکن و کوین دارای ریسک پایین تری است.

  • از دیگر مزیت‌های بهره بری از جفت ارزها در بازارهایی است، که عمیق هستند. میزان قیمت دلار بعضی از توکن‌ها خیلی پایین است. از جانبی زمانی که در یک صرافی جفت ارز آن‌ها به بیت کوین معامله می‌گردد، بخاطر زیاد بودن قیمت بیت کوین میزان عدد پایینی دارند. اصطلاحا به این توکن‌ها در بازار کم ساتوشی می‌گویند. کم ساتوشی رمز ارزهایی هستند که قیمتشان به میزان بیت کوین کم است.

مثلا جفت ارزیPHB/BTC در یک صرافی نسبت ۰.۰۰۰۰۰۰۲۱  دارد، و برای راحت گفتنش ۲۱ ساتوشی می‌گویند. تریدرها در این جفت ارز نمی‌توانند میزان سفارش خرید و فروششان را ۲۱.۱ یا ۲۱.۵ انتخاب کننددر اصل بین۲۱ و ۲۲ سفارشی قرار ندارد، چراکه کوچیکترین واحدی که می‌تواند در بیت کوین بخش گردد است. بین۲۰ و ۲۲.۵ درصد اختلاف وجود دارد. ولی اگر در جفت ارز دلاری‌اش PHB/USDT  معامله انجام دهید، در حال حاضر قیمتش مساوی با ۰.۰۰۹۵۱۴ دلار است، و شما خیلی ساده می‌توانید بازه قیمت پایینتری را انتخاب کنید. برای نمونه در این مثال با قیمت ۰.۰۰۹۵۱۵می توانید ثبت سفارش انجام دهید.

کلام آخر

در این مقاله به تعریف جفت ارزهای دیجیتال و کاربرد و شناسایی چگونگی عملکرد آن‌ها پرداختیم. در صرافی‌های ارز دیجیتال از جفت ارزها برای افزایش تامین نقدینگی و معاملات رمزارزهای دیجیتال به سادگی و نقدینگی پایین‌تری استفاده گردد. تریدرهای زیادی هستند که، با در نظرگرفتن سرمایه‌گذاری خود، از جفت ارزهایی که اشاره کردیم، بهره می‌برند. به طور کلی جفت ارزهای معاملاتی کمک  خوبی در ترید و معاملات ارزهای دیجیتال به فرد معامله کننده می‌تواند انجام دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان