آموزش الگوهای کندل استیک

آموزش الگوهای کندل استیک برای خرید و فروش سهام

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 1 مرداد 1402

کندل استیک‌ها از پر کاربرد‌ترین نمونه‌های الگویی در تحلیل بازارهای مالی هستند. هر شمع در یک کندل استیک اطلاعات زیادی را در رابطه با بازار به ما می‌دهد که شناخت روند بر اساس آن‌ها نیاز به داشتن اطلاعات در رابطه با الگوهای کندل استیکی است. ما در این مطلب از مجله فراچنج تصمیم بر این داریم تا آموزش الگوهای کندل استیک برای خرید و فروش سهام را در اختیار شما قرار دهیم. با ما تا پایان این مطلب همراه بمانید..


کندل استیک چیست؟


در ابتدا به صورت خلاصه به بررسی مفهوم لغوی کندل و کندل استیک می‌پردازیم. بنابراین معنی کندل یعنی:

در معنای لغوی کندل (Candle) را شمع و کندل استیک (Candlesticks) به معنای شمعدان است. کندل ها در نمودار دارایی های مختلف نشان دهنده قیمت در یک بازه مشخص هستند.

نمودارهای شمعی یک ابزار فنی (قابل استفاده در تحلیل تکنیکال) هستند که داده‌ها را برای تایم فریم‌های مختلف در یک قیمت واحد جمع آوری می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا این الگوها از مدل میله‌ای کارآمد‌تر باشند.  این مدل شمع‌ها الگوهایی می‌سازند که می‌توان به کمک آن‌ها روند قیمت را در آینده پیش بینی کرد. پیشینه این چارت‌ها به قرن ۱۸ میلادی و دورانی که ژاپنی‌ها به تجارت‌های بزرگ برنج می‌پرداختند، باز می‌گردد.

به طور سنتی، الگوهای شمعی بهتر است به صورت روزانه استفاده شوند. چرا که ایده طراحی آن‌ها این است که هر شمع ارزش یک روز کامل اخبار، داده ها و قیمت را ثبت کند. پس در می‌یابیم که شمع‌ها برای معامله گران بلند مدت یا نوسانی مفیدتر عمل می‌کند.

از همه مهم تر، این است که رنگ، اندازه و هر چیزی در هر یک از شمع‌ها بیان کننده روایتی است که در معامله  اتفاق می‌افتد، بنابراین هر چیزی که در چارت می‌بینید بسیار مهم طلقی می‌شود.

در یک نمودار وقتی به یک شمع نگاه می‌کنید، بهتر است آن را به عنوان یک رقابت بین خریداران و فروشندگان در نظر بگیرید. یک کندل روشن (سبز یا سفید) نشان دهنده این است که خریداران در روز پیروز شده اند. در حالی که یک کندل تیره (قرمز یا سیاه) نشان دهنده این است که فروشندگان  در مقابل خریداران پیروز شده اند.

اما چیزی که بین باز و بسته شدن و نبرد بین خریداران و فروشندگان اتفاق می‌افتد، توسط شمع‌ها( همان کندل ها) بررسی می‌شوند. همین مسئله الگوهای کندل استیک را بسیار جذاب و کاربردی کرده است. در ادامه مطلب نکات مهم‌تر در این رابطه را بررسی می‌کنیم.

کندل استیک صعودی و نزولی


چگونه یک الگوی شمعی (کندل استیک) را بخوانیم؟


یک شمع  روزانه نشان دهنده قیمت‌های لحظه ای، بالا، پایین و بسته شدن بازار است. بدنه واقعی مستطیل شکل یا فقط بدنه، با یک رنگ تیره (قرمز یا مشکی) برای کاهش قیمت و یک رنگ روشن (سبز یا سفید) برای افزایش قیمت مشخص می‌شود. خطوط بالا و پایین بدنه (خط و سایه‌های متصل به بدنه) به عنوان سایه هم شناخته می‌شوند و حداکثر  و حداقل قیمت روز را نشان می‌دهند. در مجموع، هر بخش کندل ها می‌توانند به طور مکرر تغییرات در جهت بازار را نشان دهند یا حرکت‌های بالقوه قابل توجهی را برجسته کنند که اغلب باید توسط کندل روز بعد تایید شوند.

چگونه یک کندل تکی را بخوانیم و تشخیص دهیم که وضعیت بازار چیست؟

هر کندل داده‌های قیمت یک روز در مورد یک سهام را از طریق چهار بخش اطلاعات نشان می‌دهد: قیمت آغازین، قیمت پایانی، بالاترین قیمت، و کف قیمتی. رنگ مستطیل مرکزی (که بدنه واقعی نامیده می‌شود) به سرمایه گذاران می‌گوید که آیا قیمت آغازین یا قیمت پایانی بالاتر بوده است یا خیر؟!

یک کندل با بدنه پر ( قرمز یا سیاه) به این معنی است که قیمت پایانی دوره کم‌تر از قیمت آغازین بوده، بنابراین باید دریابیم فشار فروش در بازار بیشتر است. در همین حال، یک شمعدان  توخالی (سفید یا سبز) به این معنی است که قیمت پایانی بیشتر از قیمت باز شدن بازار است و در ادامه ما متوجه خواهیم شد روند بازار صعودی است و این فشار خرید را نشان می‌دهد.

همانطور که گفتیم، خطوط در دو انتهای یک شمعدان سایه نامیده می‌شوند، و تمام محدوده قیمت در روز، از کم به زیاد را نشان می‌دهند. سایه بالایی بیشترین قیمت سهام را برای روز نشان می‌دهد و سایه پایینی کم‌ترین قیمت را برای روز نشان می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایه یا شدو در ارز دیجیتال بخوانید: اصطلاح شدو در ارز دیجیتال به چه معنا است؟

بیشتر بخوانید- آموزش خرید از صرافی ارز دیجیتال


انواع الگو کندل استیک


به طور کلی الگو های کندل استیک را به دو دسته برای بازار خرسی(نزولی) و بازار گاوی(صعودی) تقسیم می کنیم که هر دو این دو مورد به همراه الگوهای آن ها را در ادامه توضیح می دهیم.

1-الگوهای کندل استیک صعودی (گاوی):

در طول زمان برای هر دسته از کندل استیک‌ها عنوان‌هایی تعریف شد که برای شناخت بهتر آن‌ها در سهام، ارزهای دیجیتال و سایر دارایی ها در بازارهای مالی بسیار مناسب بود. در هر روند (صعودی یا نزولی) تعدادی از عنوان برای الگوها انتخاب شد که به کمک هر یک از آن‌ها می‌توان تشخیص داد که آیا بازار قرار است یک روند صعودی را در پیش بگیرد یا نزولی.

برای مثال الگوی سه سرباز سفید، ستاره دنباله دار، چکش و چند مورد دیگر در روندهای صعودی نمایش داده می‌شوند که معامله‌گر به کمک آن‌ها می‌تواند تشخیص دهد که قرار است بازار به کدام سمت حرکت کند.

در چارت، الگوها در یک دوره یک تا چهار هفته‌ای شکل می‌گیرند و منبعی بسیار عالی برای پیدا کردن بینش مناسب برای اقدام به معامله یک سهم است. قبل از اینکه در ادامه بخواهیم به این مورد بپردازیم، توصیه می‌کنیم حتما به این دو اصل توجه ویژه داشته باشید:

نکات مهم درباره کندل استیک های صعودی:

  1. توجه داشته باشید، الگوهای معکوس کننده روند و صعودی باید در ادامه یک روند نزولی شکل بگیرند. در غیر این صورت، باید بدانید یک الگوی صعودی قرار نیست شکل بگیرد بلکه این نشان دهنده یک الگوی ادامه دار است.
  2. اغلب الگوهای صعودی نیاز به تاییدیه دارند. به عبارت دیگر، آن‌ها باید با یک حرکت قیمت وارونه دنبال شوند که می‌تواند به عنوان یک کندل توخالی بلند بالا بیاید و با حجم معاملات بالا همراه باشد. این تایید باید در عرض سه روز از الگو مشاهده شود.

الگوهای برگشت صعودی را می‌توان از طریق دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال سنتی مانند: خطوط روند، اسیلاتور، یا شاخص‌هایی همچون اندیکاتور حجم تشخیص داد.

الگو کندل استیک صعودی

2-الگوهای کندل استیک نزولی (خرسی):

یک الگوی شمعی خرسی، دنباله‌ای از اقدامات قیمت برای تغییر روند از صعودی به نزولی است. ظهور این الگو‌ها در واقع  نشانه‌ای برای تغییر احساسات سرمایه گذاران و بازار از خرید به فروش به شمار می‌رود. در چارت دارایی ها، الگوهایی که به رنگ قرمز و یا مشکی هستند را خرسی یا نزولی می‌دانیم. این نوع از کندل استیک ها همانند الگوهای گاوی انواع مختلفی دارند که در ادامه مطلب به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

نکات مهمی که در این رابطه باید بدانید:

  • همانند الگوهای صعودی بیشتر الگوهای نزولی نیاز به تایید توسط سایر ابزارهای فنی دارند.
  • الگوهای معکوس باید در ادامه یک روند صعودی شکل بگیرند.
  • پیش از ورود به یک روند نزولی سایر جنبه‌های تحلیل تکنیکال نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

الگو کندل استیک خرسی


نمونه هایی از الگوهای شمعی:

مثال‌های زیر شامل چندین الگوی شمعی است که به طور فوق العاده در تشخیص جهت قیمت و برگشت‌های بالقوه به ما کمک می‌کنند. هر کدام از این الگوها در چارچوب قیمت‌های اطراف در پیش بینی قیمت‌های بیشتر یا پایین‌تر عمل می‌کنند. این الگوها تنها در محدوده نمودار مورد بررسی کار می‌کنند و شما به کمک این کندل‌ها می‌توانید چارت را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه بررسی کنید. برخی از پر کاربرد‌ترین الگوهای کندل استیک عبارت‌اند از:

  • الگوهای کندل استیک دوجی
  • الگوی کندل استیک ستاره دنباله دار
  • الگوی صعودی/نزولی پوشا
  • الگوی چکش
  • الگوی مرد به دار آویخته
  • الگو نوزاد رها شده
  • و. .

هر یک از این الگو‌ها در روندی خاص ظاهر می‌شوند و هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند که اگر بتوانید به خوبی آن‌ها را بشناسید، بدون شک به سرعت می‌توانید روند را تشخیص دهید و وارد یک معامله شوید.


معرفی الگوهای کندل استیک صعودی و نزولی


در ادامه ۵ کندل استیک صعودی پر کاربرد در بازارهای مالی که شاید زیاد شاهد آن‌ها باشیم را بررسی می‌کنیم.

1-الگو کندل استیک هامر (چکش) و هامر معکوس (چکش معکوس):

چکش صعودی: هامر یک الگوی برگشت صعودی است که نشان می‌دهد سهام در یک روند نزولی در حال نزدیک شدن به کف قیمتی است. در این نوع الگو بدنه شمع کوتاه است و سایه کوتاه‌تری دارد. این ویژگی های  ظاهری نشان می‌دهد که فروشندگان قیمت‌ها را در طول روز معاملاتی پایین‌تر می‌آورند، اما به دنبال آن فشار خرید قوی باعث پایان یافتن روند نزولی می‌شود و آن را به یک روند صعودی تغییر می‌دهد.

با این حال، قبل از اینکه وارد معماله در مسیر معکوس صعودی شویم، باید با بررسی سایر ابزارهای تحلیلی روند صعودی را تایید کرد. یکی از ابزارهای کاربردی برای تایید روند در این راستا می‌تواند حجم معاملات باشد.

چکش معکوس: هامر معکوس نیز در یک روند نزولی شکل می‌گیرد و نشان دهنده برگشت یا حمایت احتمالی روند است. به جز سایه بالایی بلندتر که نشان دهنده فشار خرید بعد از قیمت باز شدن است، سایر ویژگی ها مشابه هامر صعودی است.

پس از ایجاد الگو چکش معکوس فشار فروش قابل توجهی در چارت ایجاد می‌شود که برای پایین آوردن قیمت به پایین تر از قیمت آغازین بازار است.

در تصویر زیر نمونه‌ای از یک الگوی کندل استیک هامر را مشاهده می‌کنید:

الگوی کندل استیک هامر

2-الگو کندل استیک پوشا صعودی اینگالفینگ:

الگوی Bullish Engulfing یک الگوی معکوس دو شمعی است.

  • این الگو در واقع در یک روند نزولی ظاهر می‌شود و ترکیبی از یک کندل نزولی و به دنبال آن یک کندل صعودی بزرگ تر است.
  • کندل دوم بدون توجه به طول سایه ها، بدنه واقعی کندل اول را کاملا می‌پوشاند.
  • در روز دوم این الگو، قیمت پایین‌تر از پایین قبلی باز می‌شود، با این حال فشار خرید قیمت را به سطح بالاتری از بالاترین سطح قبلی می‌رساند و به یک برد آشکار برای خریداران منجر می‌شود.

توصیه می‌شود زمانی که قیمت بالاتر از بزرگ ترین کندل حرکت می‌کند(به عبارت دیگر زمانی که روند نزولی معکوس می‌شود.) وارد یک موقعیت لانگ یا بلند مدت شوید. در واقع این الگو را می‌تواند یک سیگنال صعودی برای خرید سهام دانست.

الگوی اینگالفینگ صعودی

3-الگوی خط نافذ/سوزنی یا خط پرسینگ:

مانند الگوی پوشا صعودی، خط پرسینگ نیز دارای دو کندل است و در پایان یک روند نزولی ایجاد می‌شود.

  • اولین کندل، به رنگ سیاه است و پس از آن کندل بعدی که یک شمع سفید و توخالی هست دارای پایین‌تر از قیمت بسته شدن ایجاد می‌شود.
  • بعد از آن با افزایش فشار خرید، قیمت به بالا‌تر از کندل اولی می‌رسد و پس از آن یک روند صعودی ایجاد می‌شود.

الگوی پرسینگ صعودی

4-الگوی ستاره صبحگاهی:

همانطور که از نام آن پیداست، ستاره صبح گاهی یا morning star نشانه امید و آغازی جدید در یک روند نزولی است. این الگو از سه کندل تشکیل می‌شود: در واقع در این الگو یک شمع با بدنه کوتاه (به نام دوجی یا یک راس چرخان) بین یک کندل سیاه بلند و یک کندل سفید بلند بعد از خود قرار می‌گیرد.
رنگ بدنه واقعی کندل کوتاه می‌تواند سفید یا سیاه باشد و هیچ همپوشانی بین بدنه آن و بدنه کندل نزولی قبل از خود وجود ندارد. این نشان می‌دهد که فشار فروش که از قبل وجود داشت، اکنون کاهش یافته است.
کندل سفید سوم هم با بدنه کندل سیاه همپوشانی دارد و فشار مجدد خریدار و شروع روند معکوس صعودی را نشان می‌دهد، به خصوص اگر با حجم بالاتر تایید شود.

الگو ستاره صبحگاهی

5-الگوی صعودی سه سرباز سفید:

این الگو معمولا پس از یک دوره روند نزولی یا تثبیت قیمت مشاهده می‌شود که شامل سه کندل صعودی سفید بلند است و هر کدام در هر روز معاملاتی بعدی به تدریج بسته می‌شوند.
هر شمع بالاتر از باز قبلی باز می‌شود و در نزدیکی بالاترین قیمت روز بسته می‌شود که پیشرفت مداوم فشار خرید را نشان می‌دهد. زمانی که به نظر می‌رسد کندل های صعودی بیش از حد بلند هستند سرمایه گذاران باید احتیاط کنند، زیرا ممکن است فروشندگان در کوتاه مدت روند را به دست بگیرند و قیمت سهام را بیشتر کاهش دهند.

الگو سه سرباز سفید

نمودار زیر برای شرکت انبریج (ENB) است که در آن سه الگوی برگشت صعودی که در این مطلب به توضیح آن ها پرداختیم در آن آورده شده است.

الگوهای کندل استیک صعودی


سوالات متداول در رابطه با الگوهای کندلی شمعی صعودی:


1-قوی ترین الگو کندل استیک صعودی کدام است؟

الگوی پوشا و مثلث صعودی در میان تمام الگوها، از همه قویتر است. اما به هنگام مشاهده این چارت‌ها مانند دیگر الگوهای تحلیل تکنیکال، مهم است که به دنبال تایید صعودی باشیم و درک کنیم که هیچ نتیجه تضمین شده‌ای وجود ندارد.

2-الگوی شمعی برتر اسپینینگ تاپ یا فرفره چیست؟

این الگو دارای یک راس چرخان یا دوجی و کندلی  با بدنه کوتاه و دو سایه بلند است که نشان می‌دهد قیمت‌ها در طول یک دوره معاملاتی در نهایت نزدیک به قیمت آغازین بسته می‌شوند. در تحلیل تکنیکال، این نشان می‌دهد که هیچ یک از خریداران یا فروشندگان بر یکدیگر برتری ندارند.


معرفی پر تکرار ترین الگوهای کندل استیک نزولی


در این بخش از مطلب می‌خواهیم تا به بررسی الگوهای پر قدرت نزولی کندل استیکی بپردازیم:

1-الگوی مرد به دارآویخته:

مرد آویزان یک الگوی شمعی معکوس نزولی است که دارای یک بدنه کوچک با یک سایه بلند به سمت پایین است. ظهور این الگو در ادامه روند صعودی، نشان دهنده ضعف خریداران و در حرکت صعودی است. این کندل باید دارای بدنه کوچکی باشد که این نشان دهنده فاصله کم بین قیمت باز و بسته شدن سهم است و سایه پایینی باید دو برابر طول بدنه باشد، همچنین شمع در این الگو سایه بالایی ندارد.

این الگو به معامله گران کمک می کند تا موقعیت خرید خود را اصلاح کرده و وارد یک موقعیت کوتاه مدت شوند. در زیر نمونه ای از شکل گیری مرد به دار آویخته  در نمودار روزانه سهام Nifty 50 را مشاهده می کنید:

الگوی مرد به دارآویخته

2-الگوی ابر سیاه پوشاننده:

dark cloud cover pattern یا ابر سیاه پوشاننده یک الگوی شمعی نزولی است که در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و ضعف در روند صعودی را به ما نشان می‌دهد. این الگوی شمعی از دو کندل ساخته شده است. اولی یک شمع سفید و صعودی است و دومی یک کندل نزولی. در یک روند با افزایش قیمت، این الگو برای برگشت به سمت منفی ظاهر می‌شود.

در زیر نمونه‌ای از الگوی کندل استیک ابر سیاه پوشاننده را در نمودار روزانه یک شرکت غذایی مشاهده می‌کنید:

الگو ابر سیاه پوشاننده

3-الگو پوشا نزولی(اینگالفینگ نزولی):

الگوی شمعی پوشا نیز یک الگوی معکوس و نزولی محسوب می‌شود که نشان دهنده معکوس شدن روند صعودی است و کاهش قیمت‌ها را به دلیل فشار فروش اعمال شده توسط فروشندگان هنگامی که در بالای یک روند صعودی ظاهر می‌شود، نشان می‌دهد. این الگو باعث معکوس شدن روند صعودی ادامه دار با ورود فروشندگان به بازار و کاهش قیمت‌ها می‌شود ظاهر شمع‌ها در این الگوی کندل استیکی دارای دو شمع است که کندل اول توسط کندل دوم به طور کامل پوشانده می‌شود.

اینگالفینگ نزولی


 یادآور می‌شویم که:


در این مطلب اطلاعاتی را در رابطه با انواع الگو‌های candelstike در اختیارتان قرار دادیم. به یاد داشته باشید، شناخت این الگو‌ها در انجام تحلیل بسیار ارزشمند‌اند پس حتما آن‌ها را در خاطر بسپارید.

شناخت الگوهای کندل استیکی برای تشخیص نقاط صحیح ورود و خروج به معامله بسیار ارزشمند است. لذا برای هر تریدری آشنایی کامل با این کندل ها لازم است. ما در این مطلب برخی از الگوهای چر تکرار صعودی و نزولی که در تحلیل ارز دیجیتال می‌تواند بسیار کمک کننده باشد را معرفی کردیم. به نظر شما پر قدرت ترین الگو کندل استیکی نزولی کدام است؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

  • حلما احمدی
    1402-05-26

    بسیار توضیحات عالی بود راجع به کندل استیک ها ممنون از تیم صرافی فراچنج

  • رضا
    1402-10-13

    سلام، خیلی ممنون از آموزش های خوبتون
    لطفا برای هر کدوم ا ز الکوها یک مطلب جامع بزارید

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان