سایه در کندل ارز دیجیتال

اصطلاح شدو در ارز دیجیتال به چه معنا است؟

تاریخ انتشار : 22 مرداد 1402

شدو در ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟ آیا می‌توان به کمک سایه و یا اصطلاحا شدو کندل استیک‌ها برای ورود و خروج به معامله تاییدیه گرفت؟ سایه‌ها در واقع بخشی از نمودار هستند که نشان دهنده تغییرات قیمتی‌اند و رفتار بازار نسبت به قیمت اصلی را نشان می‌دهند. به طور کلی شما با بررسی دقیق این بخش از کندل‌ها می‌توانید، رفتارها و روند قیمت را بررسی کنید، به ویژه هنگامی که کندل‌های الگویی مطابق سایه‌ها شکل می‌گیرند. بنابراین شناخت این اصطلاح از ارز دیجیتال بسیار مهم است و باید برای اینکه بتوانید تحلیل‌های بهتری داشته باشید در رابطه با آن اطلاعات کسب کنید. در این مطلب ما تصمیم به بررسی این بخش از کندل استیک‌ها گرفته ایم، پس برای اینکه تحلیل‌های منطقی و صحیح‌تری داشته باشید، در ادامه با مجله فراچنج همراه باشید. .

شدو یا سایه در کندل استیک ها چه مفهومی دارد؟

طبق تعریف، سایه در کندل استیک‌ها در واقع خط هایی هستند که در کندل‌های نمودار تشکیل می‌شوند. سایه‌ها می‌توانند در بالا و پایین بدنه اصلی تشکیل شوند. آن‌ها در واقع نشان دهنده نوسانات قیمت یک دارایی نسبت به قیمت باز و بسته شدن اصلی هستند. تریدرها از واژه «شَدو» برای تعریف این بخش استفاده می‌کنند. در نمودارهای قیمت، سایه‌ها صرفا یک خط عمودی در بالا یا پایین کندل هستند که به تریدرها کمک می‌کنند بتوانند بالا و پایین‌ترین قیمت را شناسایی کنند. خود سایه‌ها اعتبار زیادی برای تعیین ورورد و خروج به یک معامله نیستند اما به معامله گران کمک می‌کنند تا بهتر بتوانند میزان احساسات در بازار را بسنجند. بنابراین تعیرف ساده و کلی شدو عبارت است از:

بخش مستطیل مانند کندل در نمودار «بدنه» نام دارد و در بالا و پایین آن خطوطی شکل می‌گیرد که از بدنه بیرون می‌زند، این خطوط را در کندل «سایه» می‌گوییم. سایه‌ها نشان دهنده ردپای بالاترین و پایین‌ترین قیمت هستند.

کندل استیک

نکته: توجه داشته باشید، برای معامله گران و در تحلیل طول سایه کندل‌ها بسیار حائز اهمیت است. به عنوان نمونه، زمانی که در قسمت پایینی کندل یک سایه بسیار بلند تشکیل می‌شود، یعنی قیمت تا قبل از بسته شدن کندل بسیار کاهش پیدا کرده است اما مجددا به بالا برگشته است. این تغییر نشان دهنده افزایش قدرت خریداران بلافاصله پس از کاهش قیمت است.

شدو در ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟

به خطی که بر روی نمودر کندل استیک پدیدار می‌گردد فیتیله خطی یا سایه (SHadow) می‌گویند. این خط محل نوسانات قیمت در برابر قیمت‌های باز و بسته را نشان می‌دهد. به طور کلی سایه ها، نقطه‌هایی که قیمت نوسانی که رمزارز پیدا کرده در زمان‌های مشخصی نشان می‌دهد. به بخش گسترده کندل استیک بدنه می‌گویند.

نکات کلیدی Shadow در کندل استیک

  • داخل نمودار کندل استیک، قسمت‌هایی که نازک هستند و کارایی قیمت روز را نمایش می‌دهد سایه (فتیله) هست، و متفاوت با قیمت پایی رمزارز مورد نظر است.
  • برای بررسی میزان احساس امنیت بازار، معامله گران می‌توانند از موقعیت و طول سایه استفاده کنند.
    تعدادی از تحلیل گران تکنیکال بر این نظریه اعتقاد دارند که معکوس شدن یا چرخش قیمت نتیجه سایه بلند است، این در صورتی که در کندل استیک که به صورت عملی فاقد فتیله است، قوی بودن روند را نشان می‌دهد.
  • دو صورت اصلی نام تحلیل تکنیکال و فاندامنتال،   برای بررسی معاملات ارزهای دیجیتال وجود دارد. افرادی که در تحلیل فاندامنتال هستند اساس درآمد را دنبال می‌کنند. کارایی شرکت جهت تحویل نشانه و دیدگاهی درباره روند آینده میزان قیمت در تحلیل فاندامنتال استوار است.
  • در مقایسه افرادی که تحلیل فاندامنتال و تکنیکال را انجام می‌دهند، می‌توان گفت، تحلیل گران در تکنیکال روی تغییرات قیمت تمرکز دارند. این افراد تلاش می‌کنند مسیر قیمت را در آینده بیابند. بعد از آن، با کمک الگوها جهت حرکت قیمت در زمان آینده را پیش بینی می‌کنند. افراد با کمک بررسی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال می‌توانند ارز یا سهام مورد نیاز خودشان را انتخاب کنند، در حالتی که زمان معامله آن را توسط تحلیل و بررسی تحلیل تکنیکال دریافت کرده اند. یکی از ابزارهای آنالیز تکنیکال نمودار کندل استیک است.

شناسایی و استفاده از سایه یا Shadow در کندل استیک

هر یک از کندل استیک‌ها یک بالا پایین باز و نزدیک است. بالا پایین باز نزدیک اشاره به قیمت دارد. این مقدارها موجب تشکیل الگوی کندل استیک می‌گردد. به قسمتی از کندل استیک که درونش فضای خالی یا فضای پر است بدنه می‌گویند.  به خط‌های انتهایی در دو طرف آخر بدنه  سایه یا فتیله هستند و دامنه پایین یا بالا در دوره ایی از زمان را نشان می‌دهد. از کندل استیک در تعیین اندازه‌های گوناگون مثل تایم فریم بهره می‌برند.

تعدادی از تحلیل گران تکنیکال براین اعتقاد دارند که سایه بلند مفهوم برعکس شدن یا چرخش قیمت را می‌رساند. افراد دیگری می‌گویند سایه پایین یا کوتاه نماینگر بالارفتن قیمت است. به نوعی سایه بلند بالایی معنی نزول، و سایه بلند در سمت پایین خبر از نزدیک شدن را می‌دهد. سایه بلند در بالا زمانی اتفاق می‌افتد که حرکت قیمت در طی دوره رخ دهد، ولی اگر به عقب بر گردد، یک نوع سیگنال نزولی است. زمانی که قیمت‌ها توسط خرس‌ها پایین می‌آیند سایه‌ای با پایه‌های بلند به وجود می‌آید که توسط گاوها به عقب کشیده می‌شوند، که سایه بلند یا یک خطی باقی می‌ماند. به این فرایند یک سیگنال صعودی می‌گویند. کندلی که فاقد سایه بسته به بالا یا پایین بودن جهت کندل به عنوان یک نشانه بسیار قوی به وسیله فروشندگان یا خریداران است.

آناتومی کندل استیک

سایه کندل چه چیزی را نشان می‌دهند؟

تا به اینجای مطلب بررسی کردیم که شدو یا سایه در کندل استیک چه مفومی دارد و گفتیم که سایه‌ها بالاترین و کم‌ترین قیمت را نشان می‌دهند. اما باید بدانید این مورد تنها کاربرد سایه‌ها نیست، چرا که اطلاعات مهمی در رابطه با نحوه عملکرد سهم در یک بازه زمانی مشخص را می‌توان از این طریق به دست آورد. در ادامه انواع شدو و کاربرد آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

انواع سایه در کندل استیک ها:

سایه‌ها انواع مختلفی دارند، برخی از آن‌ها بسیار بلند‌اند و بعضی از موارد کوتاه،   حتی گاها کندل‌هایی هستند که اصلا سایه ندارند. معمولا سایه‌های بالا و پایین نمودار با یکدیگر یکسان نیستند و هر کدام از موارد نشان دهنده نکات تحلیلی مهمی هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

1-گاهی سایه بالایی بلندتر از پایینی است؛ این یعنی:

وقتی که سایه بالایی کندل بلندتر هستش، در واقع یعنی که قیمت سهم به شکل قابل توجهی پایین‌تر از بیشترین میزان قیمت قرار دارد و این نشان دهنده این هست که فروشنده‌ها قدرت بیشتری دارند و تلاش می‌کنند برای پایین آوردن قیمت. اگر کندل نزولی، سایه بالایی بلندتری داشته باشد یعنی بین قیمت باز شدن و بیشترین قیمت اختلاف زیادی وجود دارد و همچنین اگر کندل صعودی باشد برعکس این موضوع می‌شود.

2-گاهی سایه پایینی بلندتر از بالایی است؛ این یعنی:

زمانی که سایه پایینی بلند‌تر از بالایی است، بالعکس حالت فوق اتفاق می‌افتد؛ یعنی فروشنده‌ها در تلاش برای کاهش قیمت هستند اما قدرت خریداران بیشتر از فروشنده‌ها هست و این بعث می‌شود که قیمت‌ها افزایش پیدا کند. با تشکیل چنین سایه‌ای احتمال تغییر در روند بازار به وجود می‌آید اما رخ دادن این سیگنال کمی احتمال پایینی دارد. این را هم مد نظر داشته باشید، زمانی که سایه پایینی کندل بلند‌تر است و بازار در حالت اشباع قرار دارد، توجه به سایه از اهمیت بیشتری برخوردار است و در این زمان سیگنال قوی‌تری را دریافت می‌کنید.

نکته: معمولا سایه های بلند کندل ها در وضعیت های هیجانی بازار ایجاد می‌شوند.

3-گاهی سایه ها کوتاه اند که این یعنی:

زمانی که کندل ها دارای سایه های کوتاهی هستند، یعنی بیشتر معاملات در قیمت بدنه اصلی(یعنی قیمت آغاز و پایان بسته شدن سهم) انجام می‌شوند.

چگونه با سایه کندل ها معامله کنیم؟

همانطور که تا به اینجای مطلب گفتیم، سایه کندل‌ها می‌تواند اطلاعات مهمی را به ما نشان دهد. برای نمونه، یک سایه می‌تواند برگشت روند و تغییر مسیر قیمت را برای تحلیلگر عنوان کند. (البته توجه داشته باشید اینکه سایه الگوها در چه بخشی از نمودار تشکیل می‌شوند بسیار مهم است، در واقع سایه‌ها زمانی معتبر‌اند که در مناطق مهمی همچون prz ایجاد شوند.) یا در الگوهای مهمی مانند پین بار سایه‌ها بسیار مهم‌اند و می‌توان آن‌ها را به عنوان یک سیگنال دانست. برای مثال اگر در الگوی پین بار کندل بعدی بالاتر از کندل قبلی بسته شود، آن را به عنوان یک سیگنال خرید می‌توان معتبر دانست.

بالعکس این موضوع نیز امکان‌پذیر است، اگر کندل دوم از کندل اولی پایین‌تر تشکیل شود، این یک سیگنال فروش به حساب می‌آید. در صورت مشاهده چنین مواردی می‌توانید بالافاصله با مشاهده کندل تایید وارد معامله شوید و حد ضرر (استاپ لاس) را بالا‌تر از کندل اولی قرار دهید، همچنین سیود سود را هم می‌توانید در محدوده حمایت اول قرار دهید.

کلام آخر:

سایه کندل استیک در تحلیل تکنیکال ارز‌های دیجیتال نقش مهمی را ایفا می‌کنند و می‌توانند نشان دهنده تغییر مسیر روند و یا شکست باشند. اینکه بتوانید سایه کندل‌ها را تحلیل کنید اهمیت بسیار زیادی دارد، اما با همه‌ای‌ها نباید تنها به سایه یا شدو در ارز دیجیتال اکتفا کنید. چرا که این علائم سیگنال نیستند و نباید بر اساس آن‌ها خرید یا فروش داشته باشیم. بلکه باید در کنار سایه کندل استیک‌ها از تاییدیه‌های دیگر مانند حجم معاملات نیز کمک بگیریم.

ترکیب حجم معامله و سایه‌ها عالی هستند و این به شما کمک می‌کند تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید. به طور کلی شدو‌ها می‌توانند در تصمیم گیری برای ورود و یا خروج به معامله‌ها تاییدیه‌های خوبی به شما دهند، پس حتما نحوه تحلیل آن‌ها را بیاموزید. برای شناخت بهتر کندل استیک‌ها می‌توانید به مقاله آموزش الگوهای کندل استیک برای خرید و فروش سهام مراجعه کنید.


سؤالات متداول

1-سایه کندل چیست و به چه معناست؟

خطوط نازک که در بالا یا پایین بدنه اصلی کندل استیک‌ها قرار می‌گیرند سایه یا شدو هستند. سایه بالایی قیمت اصلی را نشان می‌دهد که دارایی توانسته در طی یک بازه زمانی به آن برسد. اما سایه پایینی کندل نشان دهنده پایین‌ترین قیمت دارایی است که توانسته در طی بازه زمانی بسته شدن کندل به آن محدوده برسد.

2-اندازه سایه کندل ها چه اطلاعاتی برای معامله گر دارد؟

در تحلیل اندازه یک سایه به ما این را نشان می‌دهد که در بازه‌های زمانی مختلف قیمت یک دارایی چقدر تغییر کرده است. سایه‌های بسیار بلند در پایین یا بالای کندل معمولا نشانگرعدم اطمینان در بازار اند. اما سایه‌های کوتاه فعالیت کمتر معامله‌گر در خرید یا فروش ارز را بیان می‌کند. با این حال این کندل‌ها با شدو کوتاه به اندازه کندل‌ها با شدو بلند معتبر نیستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان