ارز دیجیتال چیست

ارز دیجیتال چیست، چطور به این بازار وارد شویم؟

تاریخ انتشار : 4 خرداد 1402

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟ با همه گیر شدن فضای دیجیتال و پیشرفت روز افزون آن، زندگی افراد متحمل تغییرات بسیاری شده است. به صورتی که برخی از افراد به این فکر افتادند که برای پیشگیری از مشکلات و راحت‌تر شدن معامله، از پول‌های دیجیتالی استفاده کنند. نتیجه این تفکر باعث ایجاد ارزهای دیجیتال شد. در ابتدا این ارزها به دلیل نداشتن ماهیت فیزیکی مورد استقبال قرار نگرفتند، اما امروزه تا بیشتر افراد ترجیح می‌دهند تا بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. اما چرا ارز دیجیتال؟ چگونه باید از این بازار سود کسب کرد؟

رمز ارزها جدا از اینکه ماهیت فیزیکی ندارند، اغلب سازنده مشخصی ندارند و می‌توان گفت آینده آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اما با این وجود روزانه شاهد رشد قیمتی و گسترش استفاده آن‌ها در بین افراد مختلف جامعه هستیم.

در این راستا مهم‌ترین دلیلی که سبب تمایل افراد به سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌شود، امنیت آن هاست! با وجود این همه ابهام باز هم به دلیل ساخت پیچیده و نوع نگهداری از آن‌ها این ارزها از امنیت بسیار بالایی برخوردار اند. علاوه بر آن‌عدم پیچیدگی و راحتی معامله آن‌ها به همراه نقدشوندگی سریع از دیگر دلایلی است که بسیاری از افراد ارزهای دیجیتال را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. در این مسیر، برای افرادی که در این زمینه اطلاعات کافی ندارند و به تازگی می‌خواهند وارد این مسیر شوند، اطلاعات کاملی در رابطه با اینکه ارز دیجیتال چیست؟ چه معایب و مزایایی دارد و اصلا چگونه می‌توان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

بنابراین اگر شما هم جزء نوپیشگان در این حوزه هستید، این مقاله از صرافی ارز دیجیتال فراچنج را تا پایان دنبال کنید. .

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال که معادل فارسی آن را رمز ارز می‌دانیم، نوعی پول با قابلیت مبادله دیجیتال است. این نوع ارزها غیر متمرکز‌اند و ماهیت فیزیکی ندارد و فعالیت آن‌ها بر بستر بلاکچین است که طراحی آن‌ها به کمک پروتکل‌های رمز نگاری شده و با فرآیند بسیار پیچیده‌ای انجام می‌شود. هر ارز دیجیتال، اصولا باید دارای آینده‌ای مشخصی باشد تا معامله‌گر بداند که قرار است بر روی چه چیزی سرمایه سرمایه‌گذاری کند و از همین طریق بررسی کند که آیا این توکن آینده‌ای روشن دارد یا خیر؟!

هنگام ورود این ارزها به دنیای مالی، اهدافی برای آن مشخص شد که این هدف‌ها در مرتبه اول مربوط به حفظ امنیت سرمایه افراد و در مرتبه دوم مربوط به حذف واسطه‌ها برای داشتن معاملاتی آسان و سریع‌تر است. با گذشت چندین سال از پیدایش بلاکچین، امروزه ارزهای دیجیتال زیادی وارد بازار شده‌اند که هر کدام مربوط به دسته‌بندی خاصی هستند. در ادامه مطلب توضیحات کامل‌تری با این موضوع در اختیارتان قرار می‌دهیم.

رمز ارز چیست

اصطلاحات ارز دیجیتال که هر شخصی باید بداند!

در ادامه تمامی اصطلاحات اولیه و پایه را که باید بشناسید شرح خواهیم داد.

  • غیر متمرکز به چه معنا است؟

غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال بی‌واسطه بودن آن‌ها را نشان می‌دهد. بر خلاف سایر پول‌ها که برای انتقال آن‌ها نیاز به نظارت یک سازمان خاصی است و حتما باید به کمک واسطه (بانک-کارت اعتباری و امثال این موارد) از آن‌ها استفاده کنیم؛ ارز دیجیتال به هیج واسطه‌ای نیاز ندارد. در واقع خریدار و فروشنده می‌توانند به راحتی مبالغ را به کیف پول یکدیگر انتقال دهند. از این رو رمز ارزها را غیر متمرکز می‌دانیم.

  • شبکه بلاکچین چیست؟

بلاکچین بستری با صدها بلاک است که هر بلاک آن به کمک هش به یکدیگر متصل شده اند. مثال: اگر دنیای رمز ارزها را به یک پیتزا تشبیه کنیم، هر رمز ارز مانند مواد و مخلفات و بلاکچین همانند خمیر پیتزا است. همه چیز در رابطه به رمز ارزها در بلاکچین ثبت و ذخیره می‌شود.

  • بلاک:

بلاکچین متشکل از میلیون‌ها بلاک که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، تشکیل شده است. در این بازار هر بلاک شامل تعداد بسیاری از اطلاعات معامله‌های ارزهای دیجیتال است که این موارد به کمک هش به یکدیگر متصل می‌شوند. تغییر در هر بلاک باعث تغییر در کل شبکه بلاکچین می‌شود. ساختار هر بلاک به گونه‌ای طراحی شده است که امکان هک آن تقریبا صفر است به همین دلیل امنیت ارزهای دیجیتال بسیار بالا است.

  • هش:

هش (Hash Function) اتصال دهنده بلاک‌ها به یکدیگر است. زمانی که قرار است یک معامله صورت بگیرد، بعد از تایید اطلاعات توسط ماینر‌ها و انجام آن معامله تمام این اطلاعات به صورت رمزنگاری شده در می‌آنید و به صورت کد در کل شبکه بلاکچین ذخیذه می‌شوند. زمانی که این کد ایجاد می‌شود دیگر امکان دستکاری و تغییر در آن وجود ندارد.حالا این اطلاعات به کمک هش به یکدیگر متصل می‌شوند. در واقع هش هر بلوک اطلاعاتی را به بلوک قبلی خود متصل می‌کند.

  •  دستگاه ماینر چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفته شد ارزهای دیجیتال از امنیت بسیار بالایی برخوردار‌اند و نیاز به وجود هیچ گونه نفر سومی در آن احساس نمی‌شود. اما بدون شک در این شبکه نیاز به یک منبع برای تایید اطلاعات و همچنین بررسی صحت آن‌ها مسئله‌ای انکار نشدنی است. در این حوزه فعالیت‌های مربوط به تایید و بررسی صحت اطلاعات به صورت داوطلبانه انجام می‌شود، دستگاه ماینر که به عنوان استخراج کننده ارز دیجیتال عمل می‌کند، با استفاده از روش‌هایی و دریافت تایید اطلاعات به روش‌های مشخصی به تولید یک توکن جدید می‌پردازد.

دستگاه‌های ماینر به بررسی اطلاعات می‌پردازند و اگر بتوانند اطلاعات یک معامله و صحت آن را تشخیص و تایید کنند از شبکه پاداش دریافت می‌کنند. زمانی که در هر بلاک بتوان تعداد مشخصی رسید، یک بلاک جدید در شبکه ایجاد می‌شود. هر دستگاه ماینری که بتواند سریع‌تر بلاک را ایجاد کند به خاطر ایجاد آن بلاک از شبکه پاداش دریافت می‌کند.

  • صرافی ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟

صرافی‌های ارز دیجیتال منابع آنلاینی هستند که شما به کمک آن‌ها می‌توانید، قیمت ارزها را بررسی کنید و به معامله بپردازید. فرقی نمی‌کند که از صرافی ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی استفاده می‌کنید به طور کلی نحوه عملکرد در هر دو آن‌ها کاملا مشابه است.

  • کیف پول ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟

کیف پول یکی از ابزارهای ضروری است که هر شخص برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال باید از آن استفاده کند. کیف پول دیجیتال انواع مختلفی دارد (سخت افزاری و نرم افزاری) که هر شخص می‌تواند، با توجه به نوع فعالیت خود یکی از آن‌ها را برای نگهداری ارز دیجیتال استفاده نماید. در واقع شما با ذخیره ارزهای دیجیتال خریداری شده در کیف پول آنلاین ارز دیجیتال می‌توانید، سرمایه‌تان را از خطرات احتمالی همچون هک صرافی در امان نگه دارید.

انواع ارزهای دیجیتال

حالا که اطلاعات کلی در رابطه با این حوزه دارید در این بخش با انواع ارز دیجیتال آشنا می شوید.  به غیر از بیت کوین ارزهای دیجیتال را می توان به دو دسته اصلی آلت کوین و توکن تقسیم کرد.

آلت کوین:

آلت کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که بخشی از کدهای اولیه خود را از بیت کوین دریافت می‌کنند، یا اصطلاحا فورکی هستند و همچنین دارای بستر بلاکچین جداگانه اند. این ارزها با اعمال تغییراتی جزئی همانند تعداد سکه، نوع الگوریتم استخراج و همچنین زمان ایجاد بلاک به وجود آمده اند. از جمله شناخته شده‌ترین این موارد می‌توان به اتریوم و ریپیل اشاره کرد. توجه داشته باشید که این ارزها معمولا کاربردهای بیشتری به جز پول دیجیتال بودن دارند.

آلت کوین چیست

توکن ها:

توکن ها نوع دیگری از ارزهای دیجیتال اند که بر بستر یک پلتفرم مانند اتریوم ساخته و عرضه می شوند. آن ها دارای بلاکچین جداگانه ای نیستند و برای انجام تراکنش های خود از قدرت بلاکچین اصلی استفاده می کنند. توکن ها کاربردهای متفاوت و مخصوص به خود را دارند و شاید نتوان به آن ها به چشم یک ارز نگاه کرد. این موارد خود به دو دسته تقسیم می شوند: 1-توکن های اوراق بهادار و 2-توکن های کاربردی.

البته این دو جزء اولین دسته‌بندی‌ها بعد بیت کوین هستند و در ادامه این مسیر، استیبل کوین(مثل تتر که پشتوانه دلار را دارد) ، شت کوین(مثل ارز پپه که اخیرا رشد قابل توجهی داشت) و میم کوین‌ها(مثل رمز ارز مورد علاقه ایلان ماسک یعنی دوج کوین) هم به ارز‌های دیجیتال اضافه شدند.

حداقل سرمایه برای ورود به ارزهای دیجیتال

در ابتدا باید بدانید که حداقل سرمایه برای ورود به ارزهای دیجیتال کاملا بستگی به سرمایه تان دارد. به نوعی می توان گفت برای ارزهای دیجیتال حداقل سرمایه وجود ندارد و شما می توانید به راحتی با کم ترین سرمایه هم به این فضا وارد شوید.  البته ما توصیه می کنیم آن بخش از سرمایه تان که به آن نیاز ندارید را وارد بازار های مالی همچون کریپتو کارنسی کنید.

این مقدار برای هر شخص می تواند متفاوت باشد، شاید شخصی بتواند 20 دلار را حداقل سرمایه بداند و شخصی دیگر این مبلغ را 1000 دلار. اهمیت موضوع به این دلیل است که تا زمانی که نتوانید دانش بالایی داشته باشید، نمی توانید به خوبی معامله کنید و همچنین اگر نتوانید به صورت عملی معاملعه کنید، نمی توانید راهکارهای ترید کردن را بیاموزید. بنابراین توصیه می کنیم در ابتدا مبلغ کمی را وارد بازار کنید و اصلا نگران از دست دادن آن نباشید..

کاربرد های ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال جدا از اینکه یک پول برای سرمایه‌گذاری هستند، کاربردهای متعدد دیگری نیز دارند که این موارد عبارت‌اند از:

1-استفاده برای خریدهای اینترنتی:

همانطور که گفتیم یکی از اهداف مهم هر رمز ارزی سهولت در پرداخت است. در حال حاضر از این ارزها به عنوان پول واقعی استفاده می‌شود و می‌توان معاملات بزرگی را به کمک آن‌ها انجام داد. در حال حاضر بسیاری از سایت‌ها و فروگاه‌های بزرگ دنیا از ارزهای دیجیتال برای یک روش پرداخت استفاده می‌کنند.

بنابراین این ارزها در صورتی که ایمن باشند، با پول واقعی هیچ تفاوتی ندارند.

2-انجام معاملات جهانی با ارزهای دیجیتال:

بنظر شما محدودیت ارزهای دیجیتال چیست؟ در پاسخ می‌توان گفت ارزهای دیجیتال برای استفاده هیج محدودیتی ندارند. کاربران در هر جای دنیا که باشند به راحتی می‌توانند به معامله با این ارزها بپردازند. بنابراین ما می‌توانیم به راحتی با رمز ارزها با افراد در هر نقطه جهان که هستند معامله کنیم و به آن‌ها رمز ارز پرداخت کنیم. این شیوه برای ما ایرانی‌ها که درگیر تحریم‌های سنگین هستیم، می‌تواند یک راه برای دور زدن تحریم‌ها نیز محسوب شود.

3-راحتی معاملات پر حجم با استفاده از رمز ارزها:

همانطور که گفتیم این پول‌های دیجیتالی ماهیت فیزیکی ندارند و چون وجود خارجی ندارند پس مشکلی در حمل و نقل آن‌ها پیش نمی‌آید! پس اگر یک معامله گران قیمت دارید پیشنهاد ما به شما استفاده از ارزهای دیجیتال است.

تمامی کاربردهای ارز دیجیتال را به طور خلاصه:

  • سرمایه گذاری
  • دور زدن تحریم ها
  • سهولت در انتقال 
  • راحتی جا به جایی بدون هیچ نگرانی
  • قابل استفاده در معاملات جهانی 

کاربرد ارزهای دیجیتال چیست؟

راه های معامله در ارز دیجیتال چیست؟

خرید و فروش ارزهای دیجیتال امروزه یک راه مدرن برای کسب درآمد و سرمایه‌گذاری است که طرفداران زیادی هم دارد. البته این میزان در سال اخیر نسبتا به گذشته کمی افت داشته است؛ اما همچنان در سراسر دنیا توجه به ارزهای دیجیتال بیشتر از چیزی است که فکرش را می‌کنیم. برای ورود به ارزهای دیجیتال داشتن دانش از اطلاعات پایه بسیار مهم است.

یکی از این موارد شناخت چگونگی ورود به دنیای ارزهای دیجیتال است. در ابتدا باید بدانید، شروع فعالیت در این حوزه بهتر است که با حساب دمو انجام شود؛ چرا که بدون شک شما در ابتدا دانش کافی را ندارید و ممکن است سرمایه‌تان را از دست بدهید. بنابراین در ابتدا برای انجام برخی از معملات از حساب دمو استفاده کنید تا روش‌های تحلیل درست و ورود به معامله را بیاموزید. پس از اینکه به دانش کافی دست یافتید می‌توانید به یکی از روش‌های زیر وارد معامله با رمز ارزها شوید. .

روش‌های ترید کردن

خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا همان تریدینگ (Trading) آن در چند نوع است. نکته مهم که خیلی مهم است ، صبر کردن است. یک راه برای اینکه شما تسط در ترید کردن پیدا کنید آگاهی خود را بالا ببرید میتوان گفت این است که شما در زمان‌بندی مشخصی انواع مختلف ترید‌ها رو تست کنید و ببینید نتایج آن چه میشود. سپس میدانید که کدامیک خوب و کدامیک بی‌فایده است. کلید پیروزی در ترید کردن و موفقیت دران تعداد برد‌ها بیشترازشکست هاست در ترید هرشخص سبک خود رادارد. شما با کسب اطلاعات میتوانید سبک خود را پیداکنید. درادامه انواع سبک هارا توضیح می‌دهیم.

1-اسکالپینگ یا خرید و فروش فوری:

به خرید وفروش ارزهای دیجیتال درزمانی کم و محدود برای سودهی بالا ترید اسکالپینگ (خرید فروش فوری) میرگویند. برای مثال برای ورود به معامله اتریوم را روی قیمت  ۸۰۰ دلار خریداری می‌کنیم و چنددقیقه بعد با قیمت۸۰۵ دلارمی فروشیم و دوباره روی قیمت  ۸۰۲ دلار معامله‌ای دیگر باز می‌کنیم و با قیمت ۸۰۴ دلار می‌فروشیم. سودهایی که در زمان کوتاه بدست می‌آیند اغلب کم هستند؛ اما تمرکز روی آن و جمع آن‌ها می‌تواند مقدار قابل توجهی باشد.

2-خرید و فروش روزانه:

ترید روزانه شبیه روش اسکالپینگ است تنها تفاوت این است که معاملات به جای چند دقیقه در طول روز انجام می‌شودو بسته می‌شوند. در این نوع از معاملات سعی کنید  ازکمترین ضرر استفاده کنید. دیگر تفاوت معاملات روزانه با اسکالپ این است که از ریسک معاملات کاسته می‌شود و سود بیشتری را برایتان به دنبال خواهد داشت.

3-هولد کردن:

هولد کردن برای افرادی که می‌توانند بخشی از پولشان را در برای مدت زیادی ذخیره کنند گزینه‌ای عالی است. برای مثال اگر طبق بررسی‌ها متوجه شدید که ارز ایاس (برای مثال) می‌تواند در چند ماه اخیر رشد داشته باشد. باید مقداری از آن را خریداری و تا زمان رسیدن به قیمت مد نظر آن را ذخیره کنید. این روش معامله‌گری بلند مدت است و می‌تواند سودهای خوبی را برای تریدر‌ها به دنبال داشته باشد.

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال فیوچرز است که به صورت قرار دادهای آتی است. در این بخش ما چند مورد از راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال را معرفی کردیم، امیدواریم که بتوانید به کمک این روش‌ها با یادگیری نکات مربوط به آن‌ها معاملات سودمندی در ارزهای دیجیتال داشته باشید. .

جمع بندی؛ در دنیای امروز اهمیت ارز دیجیتال چیست؟

شاید سال‌ها پیش می‌توانست گفت هر شخصی که زبان انگلیسی را یاد نداشته باشد در آینده با مشکل مواجه خواهد شد. اما امروزه به حرات می‌توان گفت یادگیری ارزهای دیجیتال یک مهارت لازم و ضروری است که یاد داشتن آن مزیت مهمی محسوب می‌شود. در کشورهای تراز اول آشنایی با این مفهوم جزئی از الزامات زندگی است.

رمز ارزها به دلیل اینکه یک راه کسب درآمد دلاری‌اند برای ایرانی‌ها می‌تواند بسیار سودمند باشد. به همین در این مطلب ما به بررسی این مبحث که ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد پرداختیم. این نکات در واقع به عنوان الفبای ارز دیجیتال‌اند و برای کسانی که به تازگی می‌خواهند وارد این فضا شوند بسیار مهم و ضروری محسوب می‌شوند.

با این وجود اگر در این رابطه نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، با تیم فراچنج در ارتباط باشید…

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان