صرافی خرید ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال چیست و چگونه یک صرافی معتبر پیدا کنیم؟

دسته بندی : صرافی ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 4 اردیبهشت 1402

خرید و فروش ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ صرافی ارز دیجیتال در واقع بستری آنلاین است که کاربران می‌توانند، از طریق آن اقدام به خرید و فروش انواع رمز ارزها نمایند. در صرافی‌ها فعالیت کاربران کاملا مجازی است و امکانات موجود برای خرید، فروش و ترید ارزهای دیجیتال از طریق سایت و اپلیکشن در اختیار شما قرار می‌گیرد. در واقع هر شخص می‌تواند با ثبت نام در صرافی و پرداخت پول ملی به هر میزان که مد نظر دارد، ارز دیجیتال خریداری کند و یا بالعکس.

به طور کلی در دنیای امروز که معاملات ارزهای دیجیتال در آن به یک بخش جدایی ناپذیر از اقتصاد تبدیل شده است، داشتن اطلاعات در این زمینه برای هر فردی ضروری محسوب می‌شود. لذا اگر در این زمینه تازه کار هستید و با نوع فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال آشنایی ندارید، برای این که بتوانید پا به عرصه کریپتوکارنسی‌ها بگذارید، توصیه می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید؛ چرا که در این مقاله ما از مجله فراچنج به تمام پرسش‌های شما پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید..


صرافی ارز دیجیتال چیست؟


صرافی‌ آنلاین (برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال) که با نام دیجیتال اکس چنج (Digital Exchange) هم از آن‌ها یاد می‌شود، محیطی است که شخص می‌تواند از طریق آن دارایی خود را به ارزهای مختلفی همچون: بیت کوین، تتر، اتریوم، بایننس کوین و غیره تبدیل نماید و به طور کلی به معامله در این حیطه بپردازد و یا دارایی دیجیتال خود را به ارز فیات (ریال در کشور ما) تبدیل نماید. در حقیقت صرافی های آنلاین ارز دیجیتال انعکاس دهنده قیمت های لحظه ای بازار ارزهای دیجیتال نیز هستند.

صرافی‌های ارز دیجیتال علاوه بر معاملات عادی، امکان معاملات مارجین، قرضی، آتی و اختیار را نیز فراهم می‌کنند. برای ارائه این خدمات متنوع، صرافی‌ها کارمزدی را بر اساس حجم تراکنش یا نوع معامله‌ی شما دریافت می‌کنند.

پیش از ظهور صرافی‌های ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاران تنها از طریق استخراج یا انجام معاملات در انجمن‌های آنلاین و آفلاین می‌توانستند به ارز دیجیتال دست یابند. اما امروزه، صدها صرافی ارز دیجیتال در سراسر جهان فعالیت می‌کنند و طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال را با سطوح مختلف امنیت و ساختار کارمزد ارائه می‌دهند. برخلاف بازارهای سنتی سهام یا کالا که کارمزد آن‌ها در سال‌های اخیر کاهش یافته، معاملات ارز دیجیتال به طور کلی هزینه‌ی بیشتری دارند.

صرافی ارز دیجیتال

فعالیت صرافی های دیجیتال به چه صورت است؟

حالا شاید این پرسش برایتان ایجاد شود که، یک صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟ در پاسخی کوتاه به این سوال باید گفت که نوع فعالیت هر صرافی با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد متفاوت است.

به طور کلی، صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی به یکی از دو روش زیر فعالیت می‌کنند:

  • نوع اول: معامله با خود صرافی (خرید و یا فروش رمزر ارز از خود صرافی) در اغلب صرافی‌های ایرانی طرف معامله خود صرافی است و شما مستقیما از طریق پلتفرم طراحی شده با آن‌ها در ارتباط هستید. درآمد صرافی در این روش از طریق تفاوت قیمت بین خرید و فروش است.
  • نوع دوم: صرافی به عنوان یک واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می‌نماید و تنها از انجام معاملات کارمزد دریافت می‌نماید. اغلب صرافی‌های خارجی به این صورت فعالیت می‌کنند و میزان کمیسیون دریافتی هر یک متفاوت است.

عامل تعیین کننده قیمت در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

نوع تعیین قیمت ارز دیجیتال همیشه یک سوال چالش برانگیز برای کاربران بوده است و البته بسیاری از مخاطبان پاسخی برای مسئله ندارند. در این رابطه باید گفت که عامل اصلی برای قیمت‌گذاری هر ارز دیجیتالی میزان عرضه و تقاضا آن است. برای مثال یک ارز می‌تواند در ابتدای زمان معرفی قیمت ۲ دلار را داشته باشد، اما پس از مدتی با افزایش حجم معاملات آن و محبوبیت آن بین کاربران به دلایل مختلف دچار رشد قیمت شود. (البته در نظر داشته باشید که قیمت یک رمز ارز به موارد بسیاری بستگی دارد و در این قسمت به صورت مختصر به آن پرداخته شد)

صرافی ارز دیجیتال بدون احراز هویت

معرفی انواع صرافی ارز دیجیتال

پس از شناخت صرافی و نوع فعالیت آن نکته دیگری که باید با آن آشنایی پیدا کنید، انواع صرافی آنلاین است. چرا که در حوزه رمز ارزها صرافی‌ها انواع متفاوتی دارند و هر کاربر می‌بایست با توجه به نوع معاملاتی که قرار است انجام دهد، صرافی مورد نیازش را انتخاب نماید.

در این راستا صرافی‌ها را می‌توان به طور کلی به دو دسته «صرافی‌های غیر متمرکز» و «صرافی‌های متمرکز» تقسیم کرد.

  •  صرافی متمرکز:

به بیان ساده می‌توان گفت که این صرافی‌ها به صورت یک بانک عمل می‌کنند و تریدر‌ها می‌توانند در این بستر به معامله بپردازند. اما یک مورد اصلی در صرافی‌های متمرکز این است که کنترل دارایی‌های دیجیتال هر فرد در دست صرافی است. بدین صورت که موجودی ارزی شما در کیف پول صرافی نگه داری می‌شود و تنها عدد موجودی به شما نمایش داده می‌شود. صرافی‌هایی همچون بایننس، کوینکس، بیترکس از این نوع هستند. توجه داشته باشید که تمامی صرافی‌های قرار گرفته در این دسته از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

مزایای صرافی متمرکز:

  • برخورداری از میزان نقدینگی بیشتر.
  • ارائه امکانات بیشتر به کاربران.
  •  صرافی غیر متمرکز:

Dex و یا صرافی غیر متمرکز در واقع از یک نوع سیستم و قرار داد هوشمند استفاده می‌کند و تمامی معاملات در آن بدون واسطه و به صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود. در این بستر به غیر از صاحب حساب هیچ شخص دیگری به دارایی‌های فرد دسترسی ندارد و در واقع اصلی‌ترین تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز در همین نحوه کنترل دارایی محسوب می‌شود. در این صرافی‌ها دارایی‌ها به طور مستقیم از کیف پول دیجیتال هر شخص به شبکه بلاک چین تبادل می‌شود. به بیان ساده‌تر شخص باید برای انجام معامله و تکمیل تراکنش ارز را مستقیما از ولت شخصی به پلتفرم هوشمند ارسال و در مقابل ارز خریداری شده را دریافت کند.

تا به امروز صرافی‌های غیرمتمرکز نتوانسته‌اند به دلایل چالش‌های فنی و ساختاری جایگزین صرافی‌های متمرکز شوند. ازنمونه این صرافی‌ها می‌توان به صرافی پنکیک سوآپ اشاره کرد.

مزایای صرافی غیر متمرکز:

  • کمیسیون پایین تر نسبت به صرافی های متمرکز.
  • امکان کنترل دارایی تنها توسط کاربر

صرافی ارز دیجیتال چیست

تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز:

از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین این دو گزینه وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. میزان امنیت: به طور کلی صرافی‌های غیر متمرکز به دلیل تمهیداتی که دارند و عدم دسترسی به دارایی دیجیتال کاربران از امنیت بالاتری نسبت به صرافی‌های متمرکز برخوردار هستند. با این حال اگر قصد استفاده از یک صرافی متمرکز را دارید توصیه ما این است که دارایی‌تان را پس از انجام معامله به ولت شخصی انتقال دهید.
  2. کمیسیون و یا کارمزد: در رابطه با میزان کمیسیون می‌توان گفت که شما در صرافی‌های متمرکز با توجه به مقدار معامله‌ای که انجام می‌دهید کمیسیون پرداخت می‌کنید، یعنی کارمزد در هر معامله با توجه به حجم آن متفاوت خواهد بود. اما در صرافی‌های غیر متمرکز میزان کمیسیون معمولا درصد پایینی دارند.
  3. میزان نقدینگی: صرافی‌های متمرکز در حوزه ارزهای دیجیتال سابقه بیشتری دارند و تاکنون توانسته‌اند مخاطب بیشتری را به سمت خود جذب نمایند، لذا میزان نقدینگی در این بستر بسیار بالا است و تریدر‌ها برای انجام معامله از این لحاظ با هیچ گونه مشکلی مواجه نخواهند شد. اما در صرافی‌های غیر متمرکز میزان نقدینگی نسبتا پایین است و این مسئله باعث می‌شود، میزان خرید و فروش با کاهش مواجه شود که این امر را می‌توان نقطه ضعفی بزرگ برای این بستر دانست.

بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانی ها کدام است؟

قطعا اگر به تازگی وارد بازار رمز ارزها شده باشید، پس از آشنایی با صرافی‌های ارز دیجیتال و نحوه عملکرد آن به این فکر می‌کنید، به عنوان یک کاربر ایرانی چگونه می‌توانید در یک صرافی ارز دیجیتال ثبت نام و از خدمات آن استفاده کنید؟! متاسفانه برای ما ایرانیان که از طرف بسیاری از کشورها در تحریم به سر می‌بریم،   فعالیت در حوزه رمز ارزها با محدودیت‌های بسیاری همراه است. علی الخصوص اگر بخواهیم از طریق یک صرافی خارجی به معامله بپردازیم؛ چرا که این مسئله ریسک بسیاری را برای ما به همراه خواهد داشت. با این حال باز هم برخی از کاربران استفاده از صرافی خارجی را به ایرانی ارجح می‌دانند! به هر حال هر شخص ممکن است روش به خصوص خود را برای انجام معامله داشته باشد. اما به طور کلی کاربران ایرانی برای انجام معامله ارز دیجیتال می‌توانند از دو روش زیر استفاده کنند:

1-ثبت نام در صرافی های ارز دیجیتال ایرانی:

صرافی‌های ایرانی برای اکثر ما به ویژه اگر در ابتدای مسیر باشیم بهترین نقطه برای شروع خواهند بود. در این مسیر شا نیاز به آموزش خاصی ندارید و به راحتی می‌توانید با مراجعه به سایت یک صرافی ایرانی و ثبت نام در آن با پرداخت ریال به راحتی اقدام خرید بیت کوین و یا هر ارز دیگری کنید!

این نکته را در نظر داشته باشید، اگر بخواهید از طریق صرافی‌های خارجی نیز فعالیت کنید، به احتمال بسیار زیاد باز هم نیاز است که از صرافی‌های ایرانی برای تبدیل ریال استفاده نمایید.

2-ثبت نام در صرافی های ارز دیجیتال خارجی:

در حال حاضر با توجه به تحریم‌های موجود تقریبا تمامی پلتفرم‌های معتبر خارجی در این حوزه اعلام کرده‌اند که به کاربران مناطق تحریم خدماتی ارائه نمی‌دهند. با این حال هنوز هم کاربرانی هستند که سایت و اپلیکیشن‌های خرید و فروش ارز دیجیتال خارجی را معتبر‌تر می‌دانند و با استفاده از روش‌هایی توانسته اند، تحریم‌ها را کنار بگذارند. اما باید این نکته را گوش زد کنیم که استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی برای ایرانیان ریسک بالایی دارد و هر لحظه امکان مسدود شدن حساب و از دست دادن دارایی وجود دارد.

با تمام این تعاریف برای کاربران ایرانی که علاقه‌مند به استفاده از صرافی خارجی هستند، کوینکس را توصیه می‌کنیم. این صرافی بهترین گزینه برای معاملات ارز دیجیتال از داخل ایران با یک بستر خارجی خواهد بود. زیرا صرافی کوینس به نسبت صرافی بایننس حساسیت کم‌تری را نسبت به موضوع تحریم کاربران ایرانی دارد.

چگونه یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی معتبر پیدا کنیم؟

تا به این جا مطلب قطعا دریافته‌اید که استفاده از یک بستر ایرانی بهترین گزینه برای انجام معامله ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها است. اما چگونه یک صرافی ایرانی معتبر را پیدا کنیم؟ با توجه به اینکه این روز‌ها صرافی‌های بسیاری شروع به فعالیت کرده اند، باید حساسیت زیادی در این زمینه به خرج دهید. برای شروع و پیدا کردن یک صرافی اگر کلمه «خرید بیت کوین» و یا «خرید تتر» را سرچ کنید، از تعداد بالای صرافی‌هایی که با آن مواجه می‌شوید، متعجب خواهید شد! بنابراین لازم است که برای اعتبارسنجی به موارد زیر توجه داشته باشید، تا در نهایت بتوانید بهترین گزینه را انتخاب نمایید:

  • مقایسه قیمت ها با یکدیگر
  • بررسی ظاهر پلتفرم صرافی ارز دیجیتال؛ صرافی های معتبر برای رابط کاربری خود اهمیت زیادی را قائل می شوند. بنابراین صفحات مختلف سایت و یا نرم افزار مربوطه را بررسی کنید.
  • از تجربیات افراد حرفه ای در این زمینه استفاده نمایید.
  • شبکه های اجتماعی صرافی مورد نظر را بررسی و نظرات دیگران را بررسی کنید.
  • با پشتیبانی سایت مورد نظر ارتباط بگیرید و از نحوه پاسخگویی آن ها اطمینان حاصل نمایید.

نتیجه می گیریم که:

در نهایت این شما هستید که انتخاب می‌کنید، چه نوع صرافی را برای معاملات آنلاین خود انتخاب کنید. البته همه چیز بستگی به شرایط و هدف شما از معامله بر می‌گردد. اما به طور کلی می توانید، با توجه به نکاتی که در این بخش در رابطه با صرافی ارز دیجیتال در اختیار شما قرار دادیم، با توجه به هدفی که از ورود به دنیای بلاکچین دارید، یکی از معتبر ترین صرافی ها را انتخاب و شروع به معامله نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان