استاپ لاس چیست؟چرا باید حد ضرر تعیین کنیم!

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 6 مهر 1402

استاپ لاس و یا حد ضرر در واقع یک سوپاپ اطمینان برای جلوگیری از ضررهای بزرگ به یک حساب معاملاتی است. این سرویس (Feature) برای تعیین زمان درست جهت خروج از معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد. (اغلب برای معاملات کوتاه و میان مدت) البته حد ضرر صرفا به معنی ضرر کردن نیست و گاهی می‌تواند در نقطه سر به سر و یا در ناحیه سود تعیین شود.

به طور کلی این واژه از مهم‌ترین مفاهم در حوزه ترید است و هر معامله‌گری باید در رابطه با آن اطلاعات کامل و صحیحی را داشته باشد تا در نهایت بتواند معاملات سودمندی را تجربه کند. در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال فراچنج بررسی خواهیم کرد که حدد ضرر چیست و چطور باید از آن در استراتژی‌های معاملاتی استفاده کرد.

استاپ لاس چیست؟

استاپ لاس یا حد ضرر محدوده قیمتی است که شما آن را تعیین می‌کنید تا در زمان کاهش یا افزایش قیمت یک دارایی از ضررهای بزرگ جلوگیری کنید. این کار در واقع یک ابزار برای مدیریت ریسک است که هدف آن حفظ سرمایه و جلوگیری از ضررهای بزرگ است. زمانی که شما محدوده‌ای را به عنوان حد ضرر مشخص می‌کنید در صورت رسیدن قیمت به آن ناحیه معامله به صورت خودکار بسته می‌شود. تعیین استاپ لاس برای همه معاملات مهم است و در هر موقعیتی به استثنای خریدهای غیر اهرمی اجباری است.

چرا باید از دستور حد ضرر استفاده کنیم؟

دستور توقف یک ابزار مدیریت ریسک است که پس از رسیدن به یک قیمت مشخص (یک درصد یا یک دلار کم‌تر از قیمت فعلی بازار) به طور خودکار دارایی را به فروش می‌رساند. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که در صورت کاهش قیمت یک سهم یا دارایی به به کم‌تر از میزان مشخص شده، ضرر و زیان را محدود می‌کند. به همین دلیل برای مدیریت ریسک  یک ابزار مفید است.

یکی از مزایای استفاده استاپ لاس این است که می‌تواند به جلوگیری از تصمیمات احساسی کمک کند، مانند نگه داشتن سرمایه از دست رفته به امید اینکه در نهایت بهبود یابد. همچنین حد ضرر می‌تواند برای سرمایه گذارانی مفید باشد که نمی‌توانند به طور مداوم سرمایه‌گذاری‌های خود را کنترل کنند.

به طور کلی همه معامله گران در هر بازار مالی نیاز به تعیین stop loss دارند و جدی نگرفتن آن می‌تواند منجر به ضررهای جبران ناپذیر شود.

نکات مهمی که درباره حد ضرر و چگونگی استفاده از آن باید بدانید:

دستوراتی که برای محدود کردن یک معامله تعیین می‌شوند به دو دسته: تیک پروفیت و استاپ لاس تقسیم می‌شوند. این ۲ گزینه برای کنترل موقعیت‌های باز در بازار کاربرد دارند و سبب مدیریت ریسک می‌شوند.

  • Stop loss یا حد ضرر (SL): به معنی حداکثر ضرر در معامله
  • Take profit یا حد سود (TP): به معنی بیشترین سود در معامله

با تعیین SL می‌توانید تعیین کنید زمانی که ارزش ارز دیجیتال شما کاهش پیدا کرد، دقیقا تا چه محدوده‌ای می‌خواهید معامله را حفظ کنید. تعیین حدد ضرر برای هر معامله‌گر با میزان دارایی و ظرفیت ریسک مختلف متفاوت است. اما توصیه می‌شود حد ضرر را بزرگ در نظر نگیرید مخصوصا در موقعیت‌های خبری! البته حد ضرر در بازار ارز دیجیتال اغلب برای معاملات میان مدت و کوتاه مدت کاربرد دارد و افرادی که به دنبال هودل هستند معمولا از استاپ لاس استفاده نمی‌کنند.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این رابطه رعایت کنید این است که با توجه به تحلیل‌های فنی حتما این محدودیت را برای معاملاتتان مشخص کنید در غیر این صورت امکان لیکوئید شدن شما وجود دارد.

چگونه حد ضرر تعیین کنیم تا درگیر استاپ هانتینگ نشویم؟

چگونه می‌توانیم حد ضرر خود را به درستی تعیین کنیم تا در دام استاپ هانتینگ گیر نیفتیم؟ اهمیت مفهوم “Stop Loss” در بازارهای پویا و متقلب مانند بازار رمزارزها که تغییرات قیمت دارایی‌ها به نسبت درصدهای بسیار بالا در یک روز رخ می‌دهد، بیش از پیش اهمیت دارد. به همین دلیل انتخاب نقطه مناسب برای قرار دادن “Stop Loss”، یکی از موارد حیاتی است که هر تریدر باید به آن توجه کند تا از لیکوئید شدن شکل ناگهانی جلوگیری کند. به عنوان مثال، ممکن است در یک معامله، قیمت به سطح حد ضرر شما برسد و در مجبور به خروج از معامله شوید. اما بعداً، قیمت به سرعت در جهتی که تحلیل قبلی شما تغییر کند. این اتفاق معمولاً با عبارت “استاپ هانت شناخته می‌شود.

تنها نباید این نوع وقایع به شما انگیزه ناامیدی بدهند. به جای آن، شما باید از ابزارهای مناسب برای محافظت از سرمایه خود استفاده کنید. استفاده از اندیکاتور ATR، تشخیص بریک‌آوت‌های معتبر و ایجاد نقاط ورود و خروج متعدد و همچنین قرار دادن حد ضرر در محل‌هایی که به صورت واضح مشخص می‌شوند، تنها چند راهکار از جمله مواردی هستند که می‌تواند به شما در تعیین بهترین حد ضرر در نقطه مناسب کمک کند.

اندیکاتور استاپ لاس (ATR)

اندیکاتور ATR (متوسط ​​دامنه واقعی) در میان تریدرهای حرفه‌ای جایگاه ویژه‌ای دارد. از ATR می‌توان برای بهترین رصد نوسانات قیمت یا نرخ استفاده کرد. از آنجا که یافتن مکان مناسب برای قرار دادن حد ضرر در تریدها بسیار حیاتی است، ATR یک پیشنهاد عالی در این زمینه ارائه می‌دهد.

در بسیاری از موارد، تریدرها قادر به تشخیص درست جهت حرکت بازار هستند، اما به همین ترتیب ممکن است معامله با ضرر بسته شود. دلیل این اتفاق معمولاً این است که پس از باز کردن معامله، بازار در ابتدا به جهت مخالف حرکت کرده و استاپ لاس معامله را فعال می‌کند، سپس به جهت اصلی مورد نظر تریدر حرکت می‌کند. در چنین شرایطی، حتی اگر تحلیل به درستی انجام شده باشد، تریدر به جای کسب سود، با ضرر مواجه می‌شود، که این تجربه ناخوشایندی می‌تواند باشد.

یکی از کاربردهای اندیکاتور ATR، تعیین مکان صحیح برای قرار دادن استاپ لاس در معاملات است، تا از بسته شدن زودهنگام معامله در محدوده زیان جلوگیری شود.

اندیکاتور ATR (میانگین محدوده واقعی)، یک نوع اسیلاتور (نوسانگر سینوسی) است که در پایین نمودار تریدینگ نمایش داده می‌شود. این اندیکاتور به تنهایی برای ترید کافی نیست و نمی‌توان با استفاده از آن به تنهایی ترید کرد. اما این یک ابزار بسیار کاربردی است و در بهبود متد معاملاتی شما نقش مهمی ایفا می‌کند.

در تصویر زیر، اندیکاتور ATR قابل مشاهده است. این منحنی به صورت پیش‌فرض با دوره زمانی 14 تنظیم شده است، و اکثر تریدرها تغییری در این تنظیم اعمال نمی‌کنند. لازم به ذکر است که در این اسیلاتور، به نزول یا صعود خط ATR توجه نمی‌شود؛ تنها مقدار عددی ATR مهم است. در تنظیمات آن، تایم‌فریم نمودار را بر روی “Chart” تنظیم کنید تا عدد ATR مربوط به همان تایم‌فریم نمایش داده شود.

اندیکاتور ATR

 


آیا تعیین حد ضرر اجباری است؟

قطعا هیچ اجباری وجود ندارد! اما حد ضرر یکی از ملزومات برای معامله گران است. اغلب تریدرهای حرفه‌ای در معاملاتشان از SL استفاده می‌کنند؛ اما معامله گران مبتدی زمانی که معامله‌شان وارد ضرر می‌شود می‌خواهند با صبر کردن منتظر بازگشت قیمت شوند و بدون شک این یک اشتباه مرگ بار برای حساب معاملاتی است. پس اگر می‌خواهید معاملات سود ده داشته باشید، تعیین استاپ لاس ضروری است.

اما نکته مهم این است که حد ضرر برای تمامی تریدرها و معاملات یکسان نیست و همه چیز بستگی به میزان ریسک و نوع استراتژی معاملاتی شما دارد. توصیه می‌کنیم اگر در این باره اطلاعات کافی ندارید، در ابتدا با سرمایه کم وارد بازار کریپتو شوید و زمانی که تجربه کافی را به دست آوردید حجم و تعداد معاملاتتان را افزایش دهید. شما چه راهکاری برای تعیین حد ضرر دارید؟ بنظر شما آیا روش‌هایی مانند استفاده از اندیکاتور در تعیین حد ضرر جوابگو است؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

  • ناشناس
    1402-07-25

    چقد من بخاطر این استاپ لاس نزاشتن ضرر کردم. توصیه میکنم حتما برای معامله هاتون استاپ لاس بزارین تا مثل من نشین….

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان